Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

mrm

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 19:45
Takk folkens - hva mener du med ekstra lader - hurtiglader? Ja, jeg har bestillt hurtiglader, men hvordan finner jeg ut om det er 400 el 230 v 3fas? I sikkringsskapet er det ikke annet å lese enn
Sikring/Ampere 32A
Karakteristikk C
Forlegning A2
Ledning mm2 3x10+J

Bilde sakset fra http://salto.no/ladelosninger-tesla/#
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

LMOR

Nå er dette blitt en lang tråd, så kanskje greit å gjenta det jeg har skrevet underveis. Når jeg leste slike tråder, trodde jeg alle måtte ha semi-hurtig lading hjemme.

De fleste trenger ikke mer enn 12A til i3. Det er bare hvis du kjører mer enn 13+ mil ofte, OG er innom hjemme før du bruker bilen om f.eks. kvelden. 13 mil hver dag, blir nesten 50 000 km på et år.

Jeg hentet inn tilbud på en ny 32A kurs, og var klar til å bestille, da jeg heldigivs jeg satte meg ned for å regne på dette.

Nå venter jeg for å se om jeg får noen problemer med å bare ha 12A/16A. De dagene jeg eventuelt skal langt, må jeg lade på veien uansett, eller dra innom et Combo punkt de få dagene i året jeg trenger mer lokalt. Med Combo tar det bare 15-20 min å lade 12 mil ekstra.

Regner også med at wallboxene blir billigere etter hvert, så de som kan vente, bør vente?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2014, klokken 18:04
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 17:38
Rimligst som er tilbudt her på forum er semiportabel ladestasjon fra Elektrolux eller Saltobox fra nofuel.

Evt. kan man kjøpe en UMC av Tesla om man vil ha en helt portabel kabel. Dog er det vel litt snaut med blå adaptere ennå, og jeg er ikke sikker på om de selger til folk som ikke eier en Tesla. Men det er det sikkert noen her inne som fikser for deg i så fall ;)
Ulempen med den og BMW er at den nok ikke tillater 32A når det ikke kan fordeles på 2 pinner i typr 2 pluggen..
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg

Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 21:12
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2014, klokken 18:04
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 17:38
Rimligst som er tilbudt her på forum er semiportabel ladestasjon fra Elektrolux eller Saltobox fra nofuel.

Evt. kan man kjøpe en UMC av Tesla om man vil ha en helt portabel kabel. Dog er det vel litt snaut med blå adaptere ennå, og jeg er ikke sikker på om de selger til folk som ikke eier en Tesla. Men det er det sikkert noen her inne som fikser for deg i så fall ;)
Ulempen med den og BMW er at den nok ikke tillater 32A når det ikke kan fordeles på 2 pinner i typr 2 pluggen..

Jeg testet i går, og den tok lading med blå adapter. Var helt sikker på at den kjørte 32A. Skal ta tiden for å sjekke hvor mange prosent den lader på en time.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Og jeg maser igjen. Kunne du da også tatt tid/% på alle 3 mode-3/(mode-2) innstillingene?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 21:20
Og jeg maser igjen. Kunne du da også tatt tid/% på alle 3 mode-3/(mode-2) innstillingene?

Nå var det 65% igjen på mitt batteri. Skal sjekke om en time hvor mye % jeg da har etter en time med 32A blå adapter på Tesla kladden. Det blir vel for "mye" strøm på batteriet til at ytterligere målinger blir hensiktsmessig? Skal heller forsøke i morgen å time de andre modusene med 32A lading når batteriet er litt "flatere".
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

#216
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 21:29
Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 21:20
Og jeg maser igjen. Kunne du da også tatt tid/% på alle 3 mode-3/(mode-2) innstillingene?

Nå var det 65% igjen på mitt batteri. Skal sjekke om en time hvor mye % jeg da har etter en time med 32A blå adapter på Tesla kladden. Det blir vel for "mye" strøm på batteriet til at ytterligere målinger blir hensiktsmessig? Skal heller forsøke i morgen å time de andre modusene med 32A lading når batteriet er litt "flatere".

Hvis du gjør det, og dagen etter med 16A kladden og schuko adapter (som jeg forstod du hadde) på alle 3 nivåene, så blir du i hvert fall min helt! (ikke mange som har sett på det som noe å trakte etter enda, dessverre :-()

(ser forresten at jeg har fått tittelen "hero" nå under navnet :-)... Ellers forstår jeg ikke at du trenger å teste 32A en gang til. Spiller vel ikke noen rolle om noen mener noe annet, så lenge du klarte å lade 27% på en time, det er på desimalen riktig i forhold til hva BMW sier du vil få)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 21:35
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 21:29
Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 21:20
Og jeg maser igjen. Kunne du da også tatt tid/% på alle 3 mode-3/(mode-2) innstillingene?

Nå var det 65% igjen på mitt batteri. Skal sjekke om en time hvor mye % jeg da har etter en time med 32A blå adapter på Tesla kladden. Det blir vel for "mye" strøm på batteriet til at ytterligere målinger blir hensiktsmessig? Skal heller forsøke i morgen å time de andre modusene med 32A lading når batteriet er litt "flatere".

Hvis du gjør det, og dagen etter med 16A kladden og schuko adapter (som jeg forstod du hadde) på alle 3 nivåene, så blir du i hvert fall min helt! (ikke mange som har sett på det som noe å trakte etter enda, dessverre :-()

(ser forresten at jeg har fått tittelen "hero" nå under navnet :-)... Ellers forstår jeg ikke at du trenger å teste 32A en gang til. Spiller vel ikke noen rolle om noen mener noe annet, så lenge du klarte å lade 27% på en time, det er på desimalen riktig i forhold til hva BMW sier du vil få)

Jeg målte ikke hastigheten da jeg testet blå adapter fredag kveld. Jeg bare så den tok lading. Du blander nok med min bror som testet 22kWt Saltoboks på sin i3. Han fikk 27% på en time. Testresultat med 32A Tesla ladekladd kommer om ca 40 min.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Skipp

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 20:04
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 19:45
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 17:31
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Har du bestilt med ekstra lader, og er det 400 el 230 v 3fas du har?

Takk folkens - hva mener du med ekstra lader - hurtiglader? Ja, jeg har bestillt hurtiglader, men hvordan finner jeg ut om det er 400 el 230 v 3fas? I sikkringsskapet er det ikke annet å lese enn
Sikring/Ampere 32A
Karakteristikk C
Forlegning A2
Ledning mm2 3x10+J

Pleier å stå på selve måleren. Se ellers etter bokstavene TN eller IT. TN er 400V, IT er 230V

Fant ikke TN eller IT, men på selve automatsikringen så står det 400V så det sier vel sitt. Hvilken Mystery Box" er det da jeg bør satse på? Kanskje dumme spørsmål dette, men har ikke serlig mye peil på dette - som dere skjønner  8)  forøvrig - takk for engasjementet og gode råd!!  :)

jgilberg

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 21:55
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 20:04
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 19:45
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 17:31
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Har du bestilt med ekstra lader, og er det 400 el 230 v 3fas du har?

Takk folkens - hva mener du med ekstra lader - hurtiglader? Ja, jeg har bestillt hurtiglader, men hvordan finner jeg ut om det er 400 el 230 v 3fas? I sikkringsskapet er det ikke annet å lese enn
Sikring/Ampere 32A
Karakteristikk C
Forlegning A2
Ledning mm2 3x10+J

Pleier å stå på selve måleren. Se ellers etter bokstavene TN eller IT. TN er 400V, IT er 230V

Fant ikke TN eller IT, men på selve automatsikringen så står det 400V så det sier vel sitt. Hvilken Mystery Box" er det da jeg bør satse på? Kanskje dumme spørsmål dette, men har ikke serlig mye peil på dette - som dere skjønner  8)  forøvrig - takk for engasjementet og gode råd!!  :)

Det står 400v på "alle" sikringer. Jkirkebo konkluderte med at du hadde 230V anlegg, og da har du det :-)
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 21:49
Jeg målte ikke hastigheten da jeg testet blå adapter fredag kveld. Jeg bare så den tok lading. Du blander nok med min bror som testet 22kWt Saltoboks på sin i3. Han fikk 27% på en time. Testresultat med 32A Tesla ladekladd kommer om ca 40 min.
Ja, nå husker jeg, det var jo du som ikke var helt med på at 27% var godt nok til å være 32A :-)
Nå blir det spennende å se om du får mer ut av din kabel...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 22:06
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 21:49
Jeg målte ikke hastigheten da jeg testet blå adapter fredag kveld. Jeg bare så den tok lading. Du blander nok med min bror som testet 22kWt Saltoboks på sin i3. Han fikk 27% på en time. Testresultat med 32A Tesla ladekladd kommer om ca 40 min.
Ja, nå husker jeg, det var jo du som ikke var helt med på at 27% var godt nok til å være 32A :-)
Nå blir det spennende å se om du får mer ut av din kabel...

Nei, jeg kommenterte ikke min brors målinger, men nå kommer "svaret" om 10 min :-)
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jgilberg

Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.

Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

#223
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.
Vet ikke hva de som var skeptiske sa, men bilen forstår det er 32A, og 21% høres riktig ut når du avslutter på 86%. Du skrev ikke noe om den hadde stått på lading først, men bilen trekker ca 2A den første timen (nå om vinteren) for å få batteriet til riktig temperatur.

Gleder meg til nye resultater på andre innstillinger og kabler. (husk å endre både mode2 og 3 hver gang, siden vi ikke vet om i3 oppfatter kablene som mode2 eller 3)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 22:31
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.
Vet ikke hva de som var skeptiske sa, men bilen forstår det er 32A, og 21% høres riktig ut når du avslutter på 86%. Du skrev ikke noe om den hadde stått på lading først, men bilen trekker ca 2A den første timen for å få batteriet til riktig temperatur.

Den hadde stått til lading en time med i3 kladden før jeg startet denne ladetest.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA