Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

LMOR

#180
Du irriterer deg over mye bromm.

Det er riktig at det er andre definisjoner utenfor Norge, men vi er tross alt i Norge og EU. I Norge har vi lavspenning i distribusjonsnettet opp til 400v, og høyspenning i overføringsnettet. Det blir derfor feil å kalle et ladepunkt i en garasje for høyspenning.

Enig at du kan dø allerede fra 50V, men det var ikke poenget, og jeg forstår ikke at dette spiller noen som helst rolle.

I en elbil er det 2 viktige spenningsnivåer 12v som er lav spenning, og hovedbatteriet som har høy spenning i forhold til 12v. Dermed har vi et høyspenningsbatteri og et lavspenningsbatteri. Uansett greit at folk forstår at det ene er farligere enn det andre...


Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 02:17
Det blir derfor feil å kalle et ladepunkt i en garasje for høyspenning.

Det er jo nettopp her du "blander kortene" - denne diskusjonen handler om "høyspent batteri" som TeslaS reiste et spørsmål om. Det har ingenting med klassifisering av AC distribusjonsnett og gjøre - så hvorfor du skriver om det (og påstår at "begge har feil"), får du nesten forklare selv...

LMOR

"Begge" har ikke med deg å gjøre, det var BMW og Tesla, og hvis du ser på posten jeg la ut, hadde jeg bilde av en garasje-lader der det står "høystpent". Det var det jeg refererte til.

Og hvis du er enig i at 400v AC per def ikke er høystpent, så er ikke et DC bilbatteri det heller.

Men som jeg prøvde å si, så ER hovedbatteriet høyspent i en bil, fordi 12v og 24v er per def lavspenning i en elbil.

Tror ikke jeg vil bruke med tid på dette. Jeg ville bare presisere at selv om du og BMW/Tesla mener dette er høyspent i en bil, så er det ikke riktig i forhold den norske definisjonen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

Høyspenning betyr at spenningen i et elektrisk anlegg er høy. International Electrotechnical Commission (IEC) og Norsk elektroteknisk komité definerer høyspenning som nominell spenning høyere enn 1000 V vekselspenning eller 1500 V likespenning. Alle regler for elektriske anlegg i Norge (bla NEK 400) baserer seg på denne definisjonen.

Land som ikke er medlem av IEC, blant annet USA, bruker andre definisjoner.

Kilde:
http://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8yspenning
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Nå blir det snart en zoo :-)

Vi har apekatt-testing, og nå papegøye-posting :-)

Men bedre med en gang for mye enn en gang for lite.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

Jeg siterte LMOR og oppgav kilden hans/hennes. Husk å oppgi kilder. Det skaper et sunnere klima i her i forumet.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Griffel

I Norge er jo alt over 1000 V vekselspenning eller 1500 V likespenning Høyspenning som flere her skriver. I mange land er det kalt mellomspenning fra denne grensen opp til 52kV (52000V) og høyspenning over dette. (Varierer litt fra land til land, betegnelsen brukes også i Norge av firmaer som Nexans, ABB, Siemens etc. selv om det ikke brukes i NEK).
> 52 kV stikkontakt; Det hadde vært noe det.
Her er det vel bare å konstatere at bilbransjen og elektrobransjen har litt forskjellig definisjoner, og det er vel ganske naturlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: MortenH på søndag 09. februar 2014, klokken 09:48
Jeg siterte LMOR og oppgav kilden hans/hennes. Husk å oppgi kilder. Det skaper et sunnere klima i her i forumet.
OK.. enig i det, men her tenkte jeg at det var unødvendig, fordi det var referert til:

International Electrotechnical Commission (IEC)

Det burde være nok til at ingen trodde det var mine egne definisjoner. Wikipedia er ikke alltid er sikker kilde.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Bmwi3

Sitat fra: bromm på søndag 09. februar 2014, klokken 00:32
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 00:06
Ja jeg jobber innenfor jernbanen, elektro/ ingeniør så er godt kjent med det. Men hvorfor omtaler de det som høyspent? Det er jo helt virkelighetsfjernt...

Jeg har også jobbet som lavspent elektroniker i 20 år - bl.a. på 5 ulike cruise-skip der det er internasjonale lover og bestemmelser som gjelder, og der har alltid grensen gått på ca. 48-50V mht. til å definere hva som er lavspent/høyspent, dvs. ufarlig/farlig, dvs. behov for særegen sikkerhetssertifisering etc. etc. Innen UPS-teknologi så er det et helt klart skille på DC-pakker på over 48V, når det gjelder sertifisering av personell - hvorfor ? Hvis dere, TeslaS og LMOR er i tvil om hva som er farlig (høyspent), så foreslår jeg at dere tar hverandre i hendene, samtidig som dere klepper den ledige hånda på +/- polene på et 360V batteri med kapasitet på 22kWh - vi snakkes i baren etterpå ;) (jeg tipper dere ligger nedi askebegeret ;) )

Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

LMOR

Begge har et poeng her, og begge bidrar på hver sin alternativt konstruktive måte.

Poenget til bromm var at du skulle holde den ene hånden på + og andre på -.

Da ville du fått ca 800mA rett forbi hjertet. Du klare ca 300mA DC i ca 200ms. Og som bromm også riktig sier, så tar det minst 1s før du klarer å løsrive deg, og sannsynligvis mer. Da overlever du nok ikke.

Men hvis du står med sko på, og tar på +, så går det nok mest sannsynlig helt fint :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#190
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 11:27
Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)
Jeg håper ikke du med det mener at slike spenninger er ufarlig. Folk har skadet seg med nærkontakt på spenninger langt lavere enn dette. Noen har også sluppet unna ganske greit fra høyere spenninger, til og med overlevd lynnedslag.

Når Tesla og andre skriver slike ting som "Høyspenningstrømkontakt" er det selvfølgelig ingen ting som heter noe slik i fagterminologi for elektrobransjen. De fine nyansene mellom høy spenning og høyspenning forsvinner lett når en oversetter.
En må skille mellom
Advarsel: Høy spenning som betyr at det kan forårsake skade å komme i kontakt med dette.
Bransjefagterminologi: Høyspenning som altså er over 1500V DC eller 1000V AC.
I vår uperfekte verden blir det dessverre av og til feil på klistremerker og plakater av alle slag.
I dette tilfelle mener både BMW og Tesla å advare mot spenninger som er såpass høye at det kan skade de som er klåfingret og vant til vanlige spenninger i bil. Det synes jeg de skal få lov til selv om oversettelser av og til blir litt feil. Dette er det bedr å more seg over enn å iritere seg over, advarslen er gitt i beste mening.

(Angående dårlige oversettelser ta en titt i VG på «morsomme skilt» http://www.vg.no/reise/spesial.php?id=5537 så ser en for at "Høyspenningstrømkontakt" er ganske uskyldig)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bmwi3

Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 12:09
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 11:27
Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)
Jeg håper ikke du med det mener at slike spenninger er ufarlig. Folk har skadet seg med nærkontakt på spenninger langt lavere enn dette. Noen har også sluppet unna ganske greit fra høyere spenninger, til og med overlevd lynnedslag.

Når Tesla og andre skriver slike ting som "Høyspenningstrømkontakt" er det selvfølgelig ingen ting som heter noe slik i fagterminologi for elektrobransjen. De fine nyansene mellom høy spenning og høyspenning forsvinner lett når en oversetter.
En må skille mellom
Advarsel: Høy spenning som betyr at det kan forårsake skade å komme i kontakt med dette.
Bransjefagterminologi: Høyspenning som altså er over 1500V DC eller 1000V AC.
I vår uperfekte verden blir det dessverre av og til feil på klistremerker og plakater av alle slag.
I dette tilfelle mener både BMW og Tesla å advare mot spenninger som er såpass høye at det kan skade de som er klåfingret og vant til vanlige spenninger i bil. Det synes jeg de skal få lov til selv om oversettelser av og til blir litt feil.

(Angående dårlige oversettelser ta en titt i VG på «morsomme skilt» http://www.vg.no/reise/spesial.php?id=5537 så ser en for at "Høyspenningstrømkontakt" er ganske uskyldig)

Å herregud!!er det mulig.... Nei selvsagt er det ikke ufarlig, folk har både mistet livet og fått store skader av mye mindre. Men du blir ikke aske, det er så dumt å si. Jeg har sett folk som har fått 16kv i kroppen, ser ikke fint ut men ikke i nærheten av aske. Nok off topic, det jeg lurte på var hvorfor de omtaler batteriet som høyspent. Svaret er nok som noen skriver over her, 12v er det med lavspenning og da er det enkelt( men feil i Norge) og omtale kjørebatteriet som høyspent.
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

bromm

Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 11:27
Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)

Siden du, TeslaS, startet dette spørsmålet og nå gjør narr av dem som prøver å forklare deg et fornuftig svar på det du åpenbart ikke vet så mye om (nemlig elektrisitet og evt. farer forbundet med det) - så skal jeg forsøke nok en gang å forklare deg hvorfor du skal være jævli forsiktig med å snakke denne faren "ned".

Du sa at du hadde "fått over 700 volt batterispenning i armen" - vel, det sier ikke oss leserne en døyt om det du har vært borti. Du forteller heller ikke hvilken kapasitet det batteriet hadde, slik at vi kan forstå hvilken strømstyrke anlegget er i stand til å levere - dette er spesielt viktig, siden utgangspunktet vi her snakker om: en Elbil-batteripakke på flere 10-talls kWh, som kan levere strømstyrker på flere hundre Ampere. På i3 snakker vi om en 360V pakke som skal kunne levere 125kW som er maks effekt på motoren - det betyr altså "konstant" 347,2 Ampere, og det blir noe annet enn f.eks gnisten på en elektrisk lighter, som faktisk er på 6000V men klarer kun å levere noen hundredels milliampere i brøkdelen av et sekund. Fordi tiden for eksponering er ekstremt kort under f.eks lynedslag, er det derfor også mulig å overleve dette. Men blir du hengende på en 20kWh batteripakke (noe du vil gjøre på 360V), så vil eksponeringen pågå til banken er tom for energi, med mindre du skjæres løs eller (som jeg sa) brenner opp.

Hvis man skal få en farlig belastning, så må man først finne ut over hvilke 2 punkter på kroppen man får en spenning overtrykt (man kan altså ikke få strømgjennomgang før man har 2 punkter hvor strømmen kan gå inn og ut av kroppen). Skal det gå strøm, så må altså en spenning påtrykkes en last (i dette tilfellet er lasten en del av kroppen). Farlige situasjoner oppstår særlig når disse to punktene er på hver sin side av viktige organer (særlig hjertet). En polaritet i hver hand er f.eks en slik farlig situasjon, fordi strømgjennomgangen vil passere hele brystkassen.

LMOR påpeker at du vil få 800mA, noe som er dødelig i løpet av veldig kort tid (cardiac arrest - hjertemuskelen klarer rett og slett ikke bevege seg). Men dette varierer selvsagt veldig fra tilfelle til tilfelle, fordi hudens ledingsevne er forskjellig fra hånd til hånd. Men hvis du blir "hengende" ved at arm/fingermusklene bare griper hardere rundt det du holder i (noe man stort sett vil), så vil situasjonen raskt komme ut av kontroll, fordi huden smelter, og det oppstår langt større elektrisk ledning til kroppsvevet. Det vil igjen medføre at det går høyere strømstyrke (husk man har mulighet for opptil 347A), og deretter begynner cellestrukturen å bryte opp, slik at kropsveskene begynner å blande seg, og deretter "koke"...

...når det har startet, så har nok allerede offeret sluttet med å tenke på tegnefilmer.

Dette er alvorlige saker gutter, og hvem som helst av produsentene er i sin fulle rett til å kalle disse pakkene for "Høyspent" - for i realiteten er de det (selv om den definisjonen brukes på høyere spenningsnivå andre steder)

LMOR

Helt enig i advarselen bromm, men det er en liten feil i det du skriver. Batteriets kapasitet har i utgangspunktet ikke noe å si så lenge det er mer enn 300mA.

Det er motstanden som bestemmer hvor mye strøm du får gjennom deg, og som du riktig beskriver, så forandrer det seg fra person til person, og blir over ca 300V lite og etter hvert ikke påvirket av om du er vår eller tørr på fingrene.

Men motstanden blir sjelden lavere enn 800 ohm, men som ved 300V DC er mer enn nok til å dø av :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Bmwi3

#194
Sitat fra: bromm på søndag 09. februar 2014, klokken 13:24
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 11:27
Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)

Siden du, TeslaS, startet dette spørsmålet og nå gjør narr av dem som prøver å forklare deg et fornuftig svar på det du åpenbart ikke vet så mye om (nemlig elektrisitet og evt. farer forbundet med det) - så skal jeg forsøke nok en gang å forklare deg hvorfor du skal være jævli forsiktig med å snakke denne faren "ned".

Du sa at du hadde "fått over 700 volt batterispenning i armen" - vel, det sier ikke oss leserne en døyt om det du har vært borti. Du forteller heller ikke hvilken kapasitet det batteriet hadde, slik at vi kan forstå hvilken strømstyrke anlegget er i stand til å levere - dette er spesielt viktig, siden utgangspunktet vi her snakker om: en Elbil-batteripakke på flere 10-talls kWh, som kan levere strømstyrker på flere hundre Ampere. På i3 snakker vi om en 360V pakke som skal kunne levere 125kW som er maks effekt på motoren - det betyr altså "konstant" 347,2 Ampere, og det blir noe annet enn f.eks gnisten på en elektrisk lighter, som faktisk er på 6000V men klarer kun å levere noen hundredels milliampere i brøkdelen av et sekund. Fordi tiden for eksponering er ekstremt kort under f.eks lynedslag, er det derfor også mulig å overleve dette. Men blir du hengende på en 20kWh batteripakke (noe du vil gjøre på 360V), så vil eksponeringen pågå til banken er tom for energi, med mindre du skjæres løs eller (som jeg sa) brenner opp.

Hvis man skal få en farlig belastning, så må man først finne ut over hvilke 2 punkter på kroppen man får en spenning overtrykt (man kan altså ikke få strømgjennomgang før man har 2 punkter hvor strømmen kan gå inn og ut av kroppen). Skal det gå strøm, så må altså en spenning påtrykkes en last (i dette tilfellet er lasten en del av kroppen). Farlige situasjoner oppstår særlig når disse to punktene er på hver sin side av viktige organer (særlig hjertet). En polaritet i hver hand er f.eks en slik farlig situasjon, fordi strømgjennomgangen vil passere hele brystkassen.

LMOR påpeker at du vil få 800mA, noe som er dødelig i løpet av veldig kort tid (cardiac arrest - hjertemuskelen klarer rett og slett ikke bevege seg). Men dette varierer selvsagt veldig fra tilfelle til tilfelle, fordi hudens ledingsevne er forskjellig fra hånd til hånd. Men hvis du blir "hengende" ved at arm/fingermusklene bare griper hardere rundt det du holder i (noe man stort sett vil), så vil situasjonen raskt komme ut av kontroll, fordi huden smelter, og det oppstår langt større elektrisk ledning til kroppsvevet. Det vil igjen medføre at det går høyere strømstyrke (husk man har mulighet for opptil 347A), og deretter begynner cellestrukturen å bryte opp, slik at kropsveskene begynner å blande seg, og deretter "koke"...

...når det har startet, så har nok allerede offeret sluttet med å tenke på tegnefilmer.

Dette er alvorlige saker gutter, og hvem som helst av produsentene er i sin fulle rett til å kalle disse pakkene for "Høyspent" - for i realiteten er de det (selv om den definisjonen brukes på høyere spenningsnivå andre steder)

Gjør ikke narr av noen jeg, det er dine ord. Neivel da vet jeg ingenting om dette...Har jo bare jobbet med alt fra 0v  til 16 kv de siste 15 årene....Og vet farene rundt både strøm,spenning osv
Det er fortsatt ikke et høyspent batteri! Innen der jeg jobber går det per def under " mellomspenning" høyspent er fortsatt over 1000 v veksel og 1500v likespenning i Norge...
Jeg gir meg nå:) ikke noe vits å diskutere mere, handler vel om at BMW og Tesla har sine egne definisjoner på ting...
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA