Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. februar 2014, klokken 20:24
Er det slik at bilens lademottak lader det den registrerer av strøm tilgjengelig?

Har 16A til vanlig kladdlading, men har også planer om raskere lading senere med f.eks. en wallbox av en eller annen type som klarer 2,5-3 timer. Bør man ikke da ha en 32A tilgjengelig?

Det er nok avhengig av bruk/behov. For meg holder ca 10A per natt.

Har du testet 16A kladden med i3?
Hvor fort lader den?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. februar 2014, klokken 20:59
Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. februar 2014, klokken 20:24
Er det slik at bilens lademottak lader det den registrerer av strøm tilgjengelig?

Har 16A til vanlig kladdlading, men har også planer om raskere lading senere med f.eks. en wallbox av en eller annen type som klarer 2,5-3 timer. Bør man ikke da ha en 32A tilgjengelig?

Det er nok avhengig av bruk/behov. For meg holder ca 10A per natt.

Har du testet 16A kladden med i3?
Hvor fort lader den?


Får bilen fredag 14.2, har en vanlig 16A stikker i garasjen som jeg kommer til å bruke enn så lenge.
Lading over natten blir nok mest aktuelt i starten. Men så for meg at jeg kanskje kom til å trenge en raskere lading etterhvert, derfor lurte jeg på det med 32A.

Lars-bgo

#167
Sitat fra: Lars-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 00:18
Min i3 kom i dag og lading må på plass.

Bilen skal brukes også på kveldstid så jeg trenger så rask lading som mulig hjemme. Elektriker har installert egen 32a krets og jeg venter på en Slimbox med 32a 1 fase 230v. Lader med Type 2 til Type 2 kabel for 32 a.

Løsningen skal gi lading ved 7,4 km (har hurtiglader i bilen). 1-2 timer lading bør gi fullt batteri gitt at det ikke er helt tømt.

Gir en melding tilbake om resultatet.

Jeg har akkurat montert en Slimbox 32a 230v 1 fase.

Satt I3 på lading den hadde da 53% batteri, etter 1 time er dette øket til 80%. Dvs 27% på en time. Man får altså ikke utnytte 32a til det fulle, effektivt blir det  ca 2/3 deler som tilføres batteriet.

Etter 80% halveres ladehastigheten.

(Slimboxen var forresten en solid og gjennomtenkt konstruksjon. Enkel , tyverisikker, låsbar og solid.)
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Vind

#168
Sitat fra: Lars-bgo på fredag 07. februar 2014, klokken 00:03


Etter 80% halveres ladehastigheten.


Det er også slik hurtiglading er beskrevet, men viktig å tenke på ved "langtur" så kommer man imidlertid langt på 80%
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

marovic

Hei. Har veldig lite elektrokunnskap og lite erfaring med elbil - men nå ser det ut til at det blir bestilt en i3 ganske snart... Er midt i husbygging og ny garasje. Synes da det hadde vært greit å fått lagt opp gode muligheter til lade relativt hurtig (2-3 timer leser jeg?) på hjemmebane. I forbindelse med garasjebygging, hva anbefaler dere at jeg får lagt opp til av strøm..? Forklar det gjerne på enklest mulig måte.  :o

Forstår det slik at jeg må bestille bilen med mulighet for hurtiglading for å kunne lade raskere enn standard..

Olemann


Du får bare utnyttet 32A enfase i i3,,  men normalt legges det opp 3 fase.  Så kan du håper at bilen, eller din neste elbil kan utnytte det.
Bor du i et område med nytt elopplegg kan du muligens også få 400V, men det får du heller ikke utnyttet på i3.  Tesla derimot kan det, så blir din neste bil en Tesla så gå for 400V om du kan få det.  I alle fall 3 fase 32A, det koster ikke mye mer enn en vanlig 16A opplegg.

Ole

Sitat fra: marovic på fredag 07. februar 2014, klokken 23:58
Hei. Har veldig lite elektrokunnskap og lite erfaring med elbil - men nå ser det ut til at det blir bestilt en i3 ganske snart... Er midt i husbygging og ny garasje. Synes da det hadde vært greit å fått lagt opp gode muligheter til lade relativt hurtig (2-3 timer leser jeg?) på hjemmebane. I forbindelse med garasjebygging, hva anbefaler dere at jeg får lagt opp til av strøm..? Forklar det gjerne på enklest mulig måte.  :o

Forstår det slik at jeg må bestille bilen med mulighet for hurtiglading for å kunne lade raskere enn standard..

Griffel

Sitat fra: marovic på fredag 07. februar 2014, klokken 23:58
Forstår det slik at jeg må bestille bilen med mulighet for hurtiglading for å kunne lade raskere enn standard..
Ja, det er hurtigladeropsjonen som i følge prislista også inkluderer 32A laderen. Uten den har du ikke bruk for en 32A kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på lørdag 08. februar 2014, klokken 00:36

Du får bare utnyttet 32A enfase i i3,,  men normalt legges det opp 3 fase.  Så kan du håper at bilen, eller din neste elbil kan utnytte det.
Bor du i et område med nytt elopplegg kan du muligens også få 400V, men det får du heller ikke utnyttet på i3.  Tesla derimot kan det, så blir din neste bil en Tesla så gå for 400V om du kan få det.  I alle fall 3 fase 32A, det koster ikke mye mer enn en vanlig 16A opplegg.

Ved bygging av nytt hus ville jeg trekt ut en feit kabel fra huset til garasjen og satt et eget sikringsskap der. Da kan man legge ut hva man vil av ladepunkter senere, uten at det koster noe særlig. Selv har jeg 3x50A tilførsel (230V) til garasjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bmwi3

Hvorfor omtaler BMW batteriet som høyspentbatteri? Batterispenningen er vel kun på 360v??
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

bromm

Sitat fra: TeslaS på lørdag 08. februar 2014, klokken 16:32
Hvorfor omtaler BMW batteriet som høyspentbatteri? Batterispenningen er vel kun på 360v??

Dette handler trolig ikke om BMW, eller hvem som omtaler dette - det er alment kjent at all spenning under 48V (noen bruker også grensen på 50V) betegnes som lavspent eller ufarlig - mens alt over 48V (eller 50V) er å betgne som høyspent, eller det punktet man kan pådra seg skader pga. at strømstyrkene kan skade muskelvev/cellestrukturer. AC (vekselspenning) er dødelig fordi det raskt kan medføre hjertestans, mens DC (likespenning) er av mange ansett som farligere, fordi det medfører at musklene trekker seg sammen slik at offeret ikke klarer å rive seg løs (point of no let go). Hvis du blir utsattt for 360V DC, så er jeg ganske sikker på at du selv vil omtale det for "høyspent DC" - men du overlever trolig ikke slik at du kan omtale det ;) 

LMOR

#175
Sitat fra: TeslaS på lørdag 08. februar 2014, klokken 16:32
Hvorfor omtaler BMW batteriet som høyspentbatteri? Batterispenningen er vel kun på 360v??
Ellers gjør vel Tesla det samme, til og med høyspent hjemmelading :-)

Men begge "tar feil", selv om det ikke spiller noen rolle.

Høyspenning betyr at spenningen i et elektrisk anlegg er høy. International Electrotechnical Commission (IEC) og Norsk elektroteknisk komité definerer høyspenning som nominell spenning høyere enn 1000 V vekselspenning eller 1500 V likespenning. Alle regler for elektriske anlegg i Norge (bla NEK 400) baserer seg på denne definisjonen.


Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Bmwi3

Sitat fra: LMOR på lørdag 08. februar 2014, klokken 20:05
Sitat fra: TeslaS på lørdag 08. februar 2014, klokken 16:32
Hvorfor omtaler BMW batteriet som høyspentbatteri? Batterispenningen er vel kun på 360v??
Ellers gjør vel Tesla det samme, til og med høyspent hjemmelading :-)

Men begge "tar feil", selv om det ikke spiller noen rolle.

Høyspenning betyr at spenningen i et elektrisk anlegg er høy. International Electrotechnical Commission (IEC) og Norsk elektroteknisk komité definerer høyspenning som nominell spenning høyere enn 1000 V vekselspenning eller 1500 V likespenning. Alle regler for elektriske anlegg i Norge (bla NEK 400) baserer seg på denne definisjonen.

Ja jeg jobber innenfor jernbanen, elektro/ ingeniør så er godt kjent med det. Men hvorfor omtaler de det som høyspent? Det er jo helt virkelighetsfjernt...
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

pottle

Vi har sett og hørt veldig mange rare uttalelser fra bilselgere og fabrikanter når der gjelder strøm, batteri og lading. Den lempfeldige bruken av både kunnskap og uttrykk burde ikke overraske noen ;D
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

bromm

Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 00:06
Ja jeg jobber innenfor jernbanen, elektro/ ingeniør så er godt kjent med det. Men hvorfor omtaler de det som høyspent? Det er jo helt virkelighetsfjernt...

Jeg har også jobbet som lavspent elektroniker i 20 år - bl.a. på 5 ulike cruise-skip der det er internasjonale lover og bestemmelser som gjelder, og der har alltid grensen gått på ca. 48-50V mht. til å definere hva som er lavspent/høyspent, dvs. ufarlig/farlig, dvs. behov for særegen sikkerhetssertifisering etc. etc. Innen UPS-teknologi så er det et helt klart skille på DC-pakker på over 48V, når det gjelder sertifisering av personell - hvorfor ? Hvis dere, TeslaS og LMOR er i tvil om hva som er farlig (høyspent), så foreslår jeg at dere tar hverandre i hendene, samtidig som dere klepper den ledige hånda på +/- polene på et 360V batteri med kapasitet på 22kWh - vi snakkes i baren etterpå ;) (jeg tipper dere ligger nedi askebegeret ;) )

Olemann

#179
Dette vil vi se mer og mer av etterhvert som "vanlige" folk uten genuin interesse eller kompetanse innen elektro kjøper/bruker elbiler.

Blir som data dette, for 50 år siden måtte man kunne lodde selv før man startet, for 40 år siden holdt det å kunne Assembler, nå er det klin umulig å forstå hva som skjer i en PC fordi alt er så brukervennlig at maskinen selv oversetter og du er dømt til det grensesnitt produsenten lager......(jada, forenklet dette)

Poenget mitt er at av morgendagens elbilkjøpere er det mange som ikke klarer å gi en vettug definisjon av forskjellen på strøm og spenning, og da tror produsentene at de gjør noe lurt ved å snakke om høyspentlading og ditto batteri, for å skille dette fra 12V akkumulatoren.  (Risiko er det selvsagt langt før 360 V, spesielt på DC)

I samme gate er "ladefart" på f.eks. 15 km/t, som jeg ikke synes noe om, vil heller høre snakk om kW/t.

Men, det er vel markedsfolkene & brukerinterfacene som vinner, så vi gamle gutta må nok bite det i oss.

Og det er jo ikke forbudt å like elbil selv om man ikke har gått gradene fra Buddy, Reva, vanning av blybatterier etc,  Tror nok endel av dagens Tesla eiere (og i3) ikke har gått gradene fra Reva etc, uten at det er noen kritikk, bare en antagelse ut i fra den genuine elektiske interessen (på tross av stygg bil, treg bil, usikker bil etc) 

Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA