Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

bromm

Circontrol CCL-WBM er et bra valg for 32A m/Type 2 - jeg kjøpte denne (se bilde) fra ElektroSkandia til kampanjepris ca. 8.500,- (inkl. MVA). PDF: http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf

CCL-WBM-serien finnes i flere varianter: http://www.scel.no/default.aspx?pageId=90 De kan leveres både med og uten kabel, RFID-aktivering og kWh-teller.

Tinhlevan

Sitat fra: bromm på lørdag 01. februar 2014, klokken 22:13
Circontrol CCL-WBM er et bra valg for 32A m/Type 2 - jeg kjøpte denne (se bilde) fra ElektroSkandia til kampanjepris ca. 8.500,- (inkl. MVA). PDF: http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf

CCL-WBM-serien finnes i flere varianter: http://www.scel.no/default.aspx?pageId=90 De kan leveres både med og uten kabel, RFID-aktivering og kWh-teller.


Hva får man av lading fra denne?

bromm

#152
Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 01. februar 2014, klokken 22:31
Sitat fra: bromm på lørdag 01. februar 2014, klokken 22:13
Circontrol CCL-WBM er et bra valg for 32A m/Type 2 - jeg kjøpte denne (se bilde) fra ElektroSkandia til kampanjepris ca. 8.500,- (inkl. MVA). PDF: http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf

CCL-WBM-serien finnes i flere varianter: http://www.scel.no/default.aspx?pageId=90 De kan leveres både med og uten kabel, RFID-aktivering og kWh-teller.


Hva får man av lading fra denne?

Du får maks 32A - dvs. 7,4 kW og 2,5-3 timer lading på denne. Hvor mye, bestemmes av menyen i iDrive, men jeg har ikke sett hva de ulike trinnene medfører (men jeg vil tippe at de ulike stegene er 16,25 og 32A)...

Rettelse: 19,5 Amp på Reduced og 31 Amp på Max

Tinhlevan

Nå som det nærmer seg for min del med i3 i garasjen, hører jeg med dere her på forumet som har en del greie på dette med lading. Jeg har i starten bare tenk å bruke den stikkontakten som allerede er i garasjen, det er en 16A. Lading over natten på maks 8 timer med orginalkladden går greit utifra det lille jeg vet om lading av i3. Men det kan jo hende i nær fremtid at jeg får bruk for noe raskere lading, og da er det greit å vite hva jeg bør gjøre av endring av strøm i garasjen for å kunne utnytte hurtigladerfunskjonen i bilen.
Hva må jeg legge opp av strøm og hva må jeg kjøpe av utstyr for å få til lading som f.eks. 2,5-3 timers lading?

Olemann

Det er jo akkurat det som er beskrevet i postene før din....i denne tråden.

Du trenger en vanlig 1 fase 32A kurs, så kan du få en elektriker til å koble på en veggboks som gir deg samme strømstyrke, og dermed lade over 7 kW. 

Jeg venter litt med å kjøpe veggboks til de blir billigere, tipper de kommer under kr. 8000.- utover året.

Ole



Sitat fra: Tinhlevan på søndag 02. februar 2014, klokken 22:43
Nå som det nærmer seg for min del med i3 i garasjen, hører jeg med dere her på forumet som har en del greie på dette med lading. Jeg har i starten bare tenk å bruke den stikkontakten som allerede er i garasjen, det er en 16A. Lading over natten på maks 8 timer med orginalkladden går greit utifra det lille jeg vet om lading av i3. Men det kan jo hende i nær fremtid at jeg får bruk for noe raskere lading, og da er det greit å vite hva jeg bør gjøre av endring av strøm i garasjen for å kunne utnytte hurtigladerfunskjonen i bilen.
Hva må jeg legge opp av strøm og hva må jeg kjøpe av utstyr for å få til lading som f.eks. 2,5-3 timers lading?

Griffel

#155
Husk også at lading over 16A for BMWi3 forutsetter opsjon 4U7 4U8 AC 7,4kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tinhlevan

Sitat fra: Olemann på mandag 03. februar 2014, klokken 00:15
Det er jo akkurat det som er beskrevet i postene før din....i denne tråden.

Du trenger en vanlig 1 fase 32A kurs, så kan du få en elektriker til å koble på en veggboks som gir deg samme strømstyrke, og dermed lade over 7 kW. 

Jeg venter litt med å kjøpe veggboks til de blir billigere, tipper de kommer under kr. 8000.- utover året.

Ole



Sitat fra: Tinhlevan på søndag 02. februar 2014, klokken 22:43
Nå som det nærmer seg for min del med i3 i garasjen, hører jeg med dere her på forumet som har en del greie på dette med lading. Jeg har i starten bare tenk å bruke den stikkontakten som allerede er i garasjen, det er en 16A. Lading over natten på maks 8 timer med orginalkladden går greit utifra det lille jeg vet om lading av i3. Men det kan jo hende i nær fremtid at jeg får bruk for noe raskere lading, og da er det greit å vite hva jeg bør gjøre av endring av strøm i garasjen for å kunne utnytte hurtigladerfunskjonen i bilen.
Hva må jeg legge opp av strøm og hva må jeg kjøpe av utstyr for å få til lading som f.eks. 2,5-3 timers lading?

Joda, men jeg spør fordi jeg er usikker på alle ord og uttrykk. Fase 1/2, type 1/2, div. kabler til forskjellige bruk. For en som aldri har hatt el-bil blir det en jungel:-)
Men takk for råd.

østfolding

Kan ikke vi hurtiglade der det står "Mode 3 Type 2: 22 kW" - kun det som er kalt Combo?

Ref.:
Akershus - Gardermoen
McDonald's restauranten som ligger ved E6
1 stk hurtigladere med CHAdeMO
1 stk Mode 3 Type 2: 22 kW
Rett ved Esso og Rica hotellet
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Hurtigladere/

bromm

#158
Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:50
Kan ikke vi hurtiglade der det står "Mode 3 Type 2: 22 kW" - kun det som er kalt Combo?

Ref.:
Akershus - Gardermoen
McDonald's restauranten som ligger ved E6
1 stk hurtigladere med CHAdeMO
1 stk Mode 3 Type 2: 22 kW
Rett ved Esso og Rica hotellet
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Hurtigladere/

Å joda - men AC-laderen i i3 er på "bare" 7,4 kW så derfor trekker den ikke mer enn maks 1x32A fra slike ladere. Men det er tross alt likevel en ladefart på mer enn 50 km i timen ;)

østfolding

Sitat fra: bromm på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:17
Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:50
Kan ikke vi hurtiglade der det står "Mode 3 Type 2: 22 kW" - kun det som er kalt Combo?

Ref.:
Akershus - Gardermoen
McDonald's restauranten som ligger ved E6
1 stk hurtigladere med CHAdeMO
1 stk Mode 3 Type 2: 22 kW
Rett ved Esso og Rica hotellet
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Hurtigladere/

Å joda - men AC-laderen i i3 er på "bare" 7,4 kW så derfor trekker den ikke mer enn maks 32A fra slike ladere. Men det er tross alt en ladefart på mer enn 50 km i timen ;)

Takk for svar!

Så på hurtigladekartet kan vi sette hake på hurtig Combo, hurtig type 2, semi combo og semi type 2? Kan noen anslå cirka ladetid 0-80% på disse fire standardene? Hadde hjulpet oss som er elbilferske og strømforvirret...

i3_X5_730

Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:39Kan noen anslå cirka ladetid 0-80% på disse fire standardene?

i3's batterier skal ha 18.000watt på 100% full x 0,8 = 14.400watt. (80%)

14.400watt/7400watt i lading = røfflig 2 timer. (1,94timer)

... veldig teoretisk.

Griffel

#161
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:21
Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:39Kan noen anslå cirka ladetid 0-80% på disse fire standardene?

i3's batterier skal ha 18.000wattwatt-timer på 100% full x 0,8 = 14.400wattwatt-timer. (80%)

14.400wattwatt-timer/7400watt i lading = røfflig 2 timer. (1,94timer)

... veldig teoretisk.
watt-timer/watt = timer.

Enheten watt-timer kan også benevnes Wh eller kilowatt-timer kWh.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på onsdag 05. februar 2014, klokken 17:22
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:21
Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:39Kan noen anslå cirka ladetid 0-80% på disse fire standardene?

i3's batterier skal ha 18.000wattwatt-timer på 100% full x 0,8 = 14.400wattwatt-timer. (80%)

14.400wattwatt-timer/7400watt i lading = røfflig 2 timer. (1,94timer)

... veldig teoretisk.
watt-timer/watt = timer.

Enheten watt-timer kan også benevnes Wh eller kilowatt-timer kWh.

Pedantisk, men helt korrekt!  ;)

LMOR

Fint hvis noen bidrar med reelle målinger snart, og ikke bare utregninger og korrigeringer på disse :-)

Vi har ingen tall for 16A kladd, eller 16A/32A wallbox.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Er det slik at bilens lademottak lader det den registrerer av strøm tilgjengelig?

Har 16A til vanlig kladdlading, men har også planer om raskere lading senere med f.eks. en wallbox av en eller annen type som klarer 2,5-3 timer. Bør man ikke da ha en 32A tilgjengelig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA