Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Map with charging sites

Startet av Griffel, mandag 22. september 2008, klokken 23:41

« forrige - neste »

Griffel



I http://www.nrk.no/nyheter/1.6205658 "Roald Øyen er blitt mer forsiktig" kan en lese:

" Et nederlandsk firma sier de innen slutten av neste år skal ha klar en elbil med en motor som skal være langt kraftigere enn dagens utgaver, til en pris folk flest skal ha råd til.
Selskapet Detroit Electric står bak planene, men det er ennå usikkert hvem som skal produsere bilen. Elbiler drives av en elektrisk motor, som henter energi fra batterier og andre fornybare energikilder."
En pressemelding på " http://www.pressrelease.eu/pdf/Relaunch-Detroit-Electric.pdf " forteller at Detroit Electric søker en fabricant for å lansere en ny elbil på verdensmarkede I 2009.
Det Malaysiske bilfabrikanten Proton er involvert I prosjektet og videre står det :
"Detroit  Electric has to date integrated its electric drive systems into Lotus Elise's, two Proton passenger cars, Daihatsu-Cuore and VW Golf, with the intent to use these electric drive systems to development pure electric vehicles for volume production within the next 18 months.

Lam said that Detroit Electric is currently exploring the potential to license from
Proton and Lotus their vehicles and platforms, amongst others, to create pure electric
vehicles under the Detroit Electric Brand.

Apart from technology for passenger cars, Detroit Electric has plans to roll out
electric buses which will be in deployed in Europe and Asia by the end of 2009."
Navnet Detroit Electricer tatt fra et 100 år gammel Amerikansk elbilprodusent som var aktive fra 1907 til 1939.

Se: http://no.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric

"Bilmodellen ble hovedsakelig solgt til kvinner og leger, som hadde behov for en pålitelig og rask start uten bruk av den fysisk anstrengende håndveiven som var nødvendig på tidlige forbrenningsmotorer", Ikke minst legg merke til rekkevidden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Merk at hvis du drar fram den engelske Wikipedia siden for Detroit Electric finner du mer info om det nye Detroit Electric. Det er enten folkene bak Zap eller Zap som har skaffet seg rettigheter til Detroit Electric, mest sannsynlig fordi folk har forstått at Zap driver med produksjon av lite annet enn relativt dårlige NEVs og pressemeldinger. Sjekk artikkelen hos Wired  for mer detaljer om Zap.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Griffel

#2
Litt uklart dette. Det kan se ut som to grupper har tatt til seg navnet. En California gruppe med ZAP som har brukt Detroit Electric i forbindelse med Alias. (Zap og det Kinesiske China Youngman Automotive Group).

Så er det en Nederlandsk gruppe som kommer med denne pressemeldingen.
Eller er det noen Nederlanske investorer som har overtatt prosjektet fra ZAP og koblet seg mot Proton?

Nederlandsk-basert Detroit Electric er i forhandlinger med Malaysia's Proton og snakker med en tysk og amerikansk bilprodusent om å produsere en rimelig elektrisk bil ved utgangen av 2009 i utgangspunktet for de asiatiske og europeiske markeder.

Bilen skal ha litium-ion batterier og en egenutviklet motor som påstås å være 4 til 12 ganger gunstigere (lettere) enn eksisterende motorer effekt/vekt. De benyttet en Lotus Elise på test kjøring i Kuala Lumpur.

Det antydes pris på US $ 24000 og 300 km rekkevidde og om å putte denne teknologien inn i tre modeller i utgangspunktet - kompaktbil, sportsbil og sedan.

Men når prosjektet er på snakkestadiet med produsentene nå skal det mye til om framdriftsplanen, bil klar for markedet sent 2009, så kanskje pris og rekkevidde er like optimistisk. :( (Det høres litt "ZAP" ut)

På den annen side, Detroit Electric skal investerer US $ 300 millioner i produksjonen løpet av de neste fem årene, og det er planlagt 30 000 kjøretøyer det første året, og det går jo å få til noe når en har over 1,5 miliarder NOK å rutte med i oppstartfasen. :)

Fra test i Kuala Lumpur:

Sports blien?


Sedanen ?


Kompakt ?
24000$ er nok prisantydning for kompaktbilen ;D Men det lar seg absolutt høre.
Artikkel: http://paultan.org/archives/2008/09/02/driven-detroit-electrics-electric-lotus-elise/


ZAP Alias
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA