Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2014 modeller - mindre feil og kluss

Startet av selje82, fredag 03. januar 2014, klokken 09:02

« forrige - neste »

selje82

Hei.

Skal forsøke å kjøre hjem til familien på Nesbyen i kveld.

Det står 146km på Google Maps fra Oslo (der jeg står) til Flå. Noen som har prøvd? Kommer jeg hjem til jul? :-)

Kjører Nissan Leaf Tekna 2013 modell


Sent from my iPhone using Tapatalk

Leon

Tror kanskje du vil slite litt med det på denne årstida...

Antar du starter i Oslo, og i så fall går det kanskje hvis du foretar en hurtiglading til 90% pluss, enten i Sandvika eller hos Birger N Haug på Rud.

Et alternativ er imidlertid å gjøre som toget, og ta omveien via Drammen og Hokksund. Det tar en halvtime ekstra, men det er hurtigladere begge steder!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

knnygar

Veit ikkje korleis været er på austlandet, men med våte/slapsete vegar og kaldt skal du nok slite med å rekke fram ja.
Men legg du deg på 50-60, slår av varmen og er veldig lett på gasspedalen kan det kanskje gå.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

selje82

Sitat fra: Leon på mandag 23. desember 2013, klokken 14:23
Tror kanskje du vil slite litt med det på denne årstida...

Antar du starter i Oslo, og i så fall går det kanskje hvis du foretar en hurtiglading til 90% pluss, enten i Sandvika eller hos Birger N Haug på Rud.

Et alternativ er imidlertid å gjøre som toget, og ta omveien via Drammen og Hokksund. Det tar en halvtime ekstra, men det er hurtigladere begge steder!

Det går med andre ord hvis jeg kjører via Drammen/Hokksund?

Leon

#4
Det øker i hvert fall sjansen betraktelig.

Hokksund til Flå via Vikersund og Hamremoen er 99 km, mens Sandvika til Flå via Hønefoss er 125 km. Ville nok uansett ladet  til 85-90% på Hokksund siden det er litt høydeforskjell.

Edit: Glemte i farten at du er avhengig av ladekort fra Grønn Kontakt for å få ladet, og hvis du ikke allerede har det rekker du vel neppe å skaffe deg det før jul. Jfr. debatten(e) her angående tilfeldig lading...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

bjorn_2390

Sitat fra: selje82 på mandag 23. desember 2013, klokken 14:03
Hei.

Skal forsøke å kjøre hjem til familien på Nesbyen i kveld.

Det står 146km på Google Maps fra Oslo (der jeg står) til Flå. Noen som har prøvd? Kommer jeg hjem til jul? :-)

Kjører Nissan Leaf Tekna 2013 modell


Sent from my iPhone using Tapatalk

Håper du gir rapport om hvordan dette gikk!
God tur, god jul. Håper jeg  ;)
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Sitat fra: Leon på mandag 23. desember 2013, klokken 14:23
Antar du starter i Oslo, og i så fall går det kanskje hvis du foretar en hurtiglading til 90% pluss, enten i Sandvika eller hos Birger N Haug på Rud.
Hei. Lurer på hvordan du/man tenker på slike lengre turer. Fra Oslo til Sandvika?? Hvorfor anbefaler du lading allerede der (eller Rud)? Er det på grunn av at det er få muligheter ETTER dette, og at man derfor må være optimalt oppladet? Ellers ville jeg jo drøyd det noe lengre enn, si.. halvannen mil (Oslo sentrum - Sandvika)
?
Blå Euro-Leaf (2012)

Leon

Finnes ingen hurtigladere mellom Sandvika/Rud og Flå hvis man kjører korteste veien, via Hønefoss. Bedre med fullt batteri fra Sandvika enn fullt batteri fra Oslo når avstanden er vel lang.... Er planlagt en hurtiglader ved innkjøringen til Hønefoss til våren, så den vil bli kjærkommen - forutsatt at det blir mulig med "tilfeldig lading" på en enkel måte, det vil si kort eller sms.

Så får vi bare håpe at "selje82" ikke har blitt stående på ladestasjonen på Hokksund i kveld, uten mulighet for tilfeldig lading... Langturer med elbil er dessverre fortsatt risikosport!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

selje82

Hei. Jeg har tatt turen oppover. I skrivende stund står jeg på Flå hurtigladestasjon. Begge Fortum laderen var ute av drift i Sandvika, så kjørte til Sundvollen og ladet på 10A der. Sto ca 1,5 timer.

Deretter bar det opp til Flå, uten varme på, hverken i ratt, sete eller klimaanlegg.

Da jeg parkerte ved hurtigladeren hadde jeg 3% igjen.

Turen kan ikke anbefales før den i Hønefoss er oppe. Dette var fryktelig kaldt.

God jul :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

FrodR

Du kunne brukt varme i sete og ratt og hatt en bedre tur, disse bruker strøm fra 12V-batteriet.

God jul!
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Kjell Leaf

#10
Sitat fra: FrodR på tirsdag 24. desember 2013, klokken 05:26
Du kunne brukt varme i sete og ratt og hatt en bedre tur, disse bruker strøm fra 12V-batteriet.


God jul!
Som igjen blir ladet av batteriene til drift......... Men setevarme og rattvarme trekker lite strøm.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bjorn_2390

Sitat fra: Leon på mandag 23. desember 2013, klokken 22:53
Finnes ingen hurtigladere mellom Sandvika/Rud og Flå hvis man kjører korteste veien, via Hønefoss.
I see.  :)
Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA