Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge 2012 US-leaf, hva er den verdt?

Startet av Kjell Leaf, fredag 03. januar 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Med vinterdekkene som fulgte med min nye Leaf (des 2013) er speedometeret 5 km/t feil i 60 km/t ifølge fartsmålertavle som står langs veien, jeg syns det er 2-3 km for mye.
Hvordan er det med deres Leaf ?
Noen som vet om det blir noen forskjell når 17" sommerdekk kommer på ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Speedometeret mitt har alltid vist ca 10% for mye, ikke forskjell på vinter og sommerdekk som jeg har merket. Heldigvis stemmer odometeret, så forsikringen blir ikke "spist opp".
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

pottle

Gjorde noen målinger med GPS i høst.

Feilmarginen er dessverre ca 10 %.

Speedometeret viser 88 km/t i 80-sone.
Speedometeret viser 77 km/t i 70-sone.
Speedometeret viser 65 km/t i 60-sone.
Speedometeret viser 54 km/t i 50-sone.

40- og 30-sonene viser speedometeret henholdsvis 40 km/t og 30 km/t. Tør ikke annet.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

MrMastodon

På Tekna, som leveres med 16" vinterdekk og 17" sommerdekk er det ganske merkbar forskjell i feilmarginen. Ca 7 % på sommerdekk og ca12% på vinterdekk. Lite å gjøre med det, annet enn å vente seg til det, og huske på det når man skifter til sommerdekk igjen!
82 km/t på speedometer på sommerdekk var i realiteten ca 76 km/t på gps.
81 km på speedometer på vinterdekk var 72 km/t på vinterdekk.
Har gjort det til en vane å trekke det første tallet fra farten, det er litt mer korrekt. Nevnte problemet med vinterdekk kontra sommerdekk og feilmargin for forhandler, og fikk standardsvaret "det er sånn det er, kan ikke gjøre noe med det".

Burde vel vært lett å lage en valgmulighet i panelet for 16 eller 17 tommer. Det gjør jo tross alt at km-stand tikker fortere oppover også, og den tanken gjør meg litt sur!

jkirkebo

Sitat fra: BE på mandag 23. desember 2013, klokken 13:02
Speedometeret mitt har alltid vist ca 10% for mye, ikke forskjell på vinter og sommerdekk som jeg har merket. Heldigvis stemmer odometeret, så forsikringen blir ikke "spist opp".

Min viser 8% for mye på standard 16".

54km/t i 50, 108km/t i 100.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knotten

Jeg har aldri hatt en bil som ikke viser 5-10% for mye, avhengig av fartsområde..? :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

emil

Min viser 3km/t for mye i 80 og 90 med både sommer og vinterdekk, synes det er helt greit.

Målt med den lokale fartsmåletavla (som også stemmer med gps de gangene jeg har sjekket)

knnygar

Er vistnok heilt normalt på alle nye bilar :-(

Har lagt meg på fylgjande konservative verdiar (har målt med GPS);
Sone - somar - vinter
50 - 52 - 55
60 - 63 - 66
70 - 74 - 77
80 - 85 - 88
Med desse hastighetene ligg eg vel litt under hastigheta til resten av trafikken.
Føler meg av og til pressa til å ligge litt over dette også.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

bjorn_2390

Jeg tok opp dette etter prøvekjøring, før bilen ble kjøpt. Nissanforhandleren bare gliste.
(So much for that.)
Jeg tenkte egentlig at dette burde være greit å justere på i en bil med digitalt speedometer. Jeg har dessuten større forventning til presisjon fra et digitalt speedometer, enn et digitalt.

Men. Glis, der, altså.  ;D
Blå Euro-Leaf (2012)

Kjell Leaf

Kanskje det er mulig å gå opp en profil på vinterdekkene ved neste dekkhandel.

Bekkenes

Skulle lage tråd om dette selv :-P
Min 2012 A6 hadde mellom 1&2 km feil i 60 sonen.
Med 16" vinterdekk er marginen syv.
Ikke rart folk blir irritert  av og til på elbiler når vi kjører så mye senere en speedometer sier :-P
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

dørvakta

Dette  tror jeg det er mulig å justere selv i den "hemmelige" servicemenyen. (Radio av, tre ganger kartknapp, to ganger radio på/av, en gang på kartknapp). Mener jeg har sett noe justeringsgreier for speedometer der.

sent from my Zuse z3

Hysvær

Alle biler viser feil, regner også med at systemet som måler fart på Leifene er akkurat det samme som på alle andre Nissaner (og andre merker for den saks skyld), produsentene legger inn noen prosenter for mye fart på speedometeret fordi det i et EU direktiv ikke er tillatt å vise for lite. På de gamle bilene med wire kunne dette justeres enkelt men på nyere biler må det monteres en boks som justerer signalene fra måleren til speedometeret.
Nissan Leaf Tekna Hvit Des. 2013
Kolbotn

Kjell Leaf

Sitat fra: Hysvær på tirsdag 24. desember 2013, klokken 10:45
Alle biler viser feil, regner også med at systemet som måler fart på Leifene er akkurat det samme som på alle andre Nissaner (og andre merker for den saks skyld), produsentene legger inn noen prosenter for mye fart på speedometeret fordi det i et EU direktiv ikke er tillatt å vise for lite. På de gamle bilene med wire kunne dette justeres enkelt men på nyere biler må det monteres en boks som justerer signalene fra måleren til speedometeret.
Jeg som trodde at dette bare var en programmeringssak...
Så store feilmarginer har ikke noe med EU å gjøre, så stor sikkerhetsmargin trenger man ikke. Min BMW har 3 km feil i 80 km/t og bare 5 km feil i 210 km/t (målt med GPS i Tyskland).

Hysvær

Det er kjempelett å gå inn på "bakmenyen" og kalibrere farta med en prosentsats, men da må avviket være det samme i alle hastigheter. Men vet ikke om dette tilbakestilles når bilen har vært på service da....
Nissan Leaf Tekna Hvit Des. 2013
Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA