Hovedmeny

Speedometer feilmargin

Startet av Kjell Leaf, mandag 23. desember 2013, klokken 12:59

« forrige - neste »

MrMastodon

I den menyen som dørvakta henviser til?

Kjell Leaf

Sitat fra: Hysvær på tirsdag 24. desember 2013, klokken 12:25
Det er kjempelett å gå inn på "bakmenyen" og kalibrere farta med en prosentsats, men da må avviket være det samme i alle hastigheter. Men vet ikke om dette tilbakestilles når bilen har vært på service da....
Får prøve det da.
Jeg kjørte med cruise control på 60 km/t, nullstilte så gjennomsnittsmåler og den viste da 55 km/t, så den viser riktig.

Da har jeg vært inne i den hemmelige menyen. Det gikk kun å stille 2,5% opp og ned, jeg prøvde begge deler men speedometeret viste uansett innstilling 70 km/t når gps viste 63 km/t :-(
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

JBS

Var inde og kikke på den indstilling for en 4uger siden.
Denne funktion er kun til at tilpasse GPS køretid, altså hvornår man ankommer osv.
Dvs. Den bruger speedometer +/-2,5% til at beregne din ankomst.

Vh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

timingbeltkiller

Sitat fra: Knotten på mandag 23. desember 2013, klokken 14:38
Jeg har aldri hatt en bil som ikke viser 5-10% for mye, avhengig av fartsområde..? :P
Samme her!
En bileier klaget til et Bosch verksted over denne feilmarginen.
De åpnet spedometeret. Der lå en lapp med tekst:
"Viser 10% for mye etter krav fra bilfabrikken."

Det merkelig er at km-tellerne stort sett er mye mer korrekte enn fartstellerne.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jsa061

Min viser 80 i 80. Har testet både med GPS og fartsmåler langs veien. Bilen er importert fra USA, California.

Kjell Leaf

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 25. desember 2013, klokken 08:53
Sitat fra: Knotten på mandag 23. desember 2013, klokken 14:38
Jeg har aldri hatt en bil som ikke viser 5-10% for mye, avhengig av fartsområde..? :P
Samme her!
En bileier klaget til et Bosch verksted over denne feilmarginen.
De åpnet spedometeret. Der lå en lapp med tekst:
"Viser 10% for mye etter krav fra bilfabrikken."

Det merkelig er at km-tellerne stort sett er mye mer korrekte enn fartstellerne.
Tenkte det ikke, Nissan vil ha oss til å tro at  vi kan kjøre lengre enn vi kan i en gitt hastighet, tror de virkelig av vi ikke oppdager at noe er galt når køene hoper seg opp bak oss ?
Feilen er også så stor at man kan se det med det blotte øte at her er det noe galt, jeg reagerte ellerede på dette da jeg hadde demobilen hjemme på lån.

Ved å gå opp en profil på dekkene vil mye av dette bli rettet opp, men gjennomsnittsfart og alt det andre som nå er omtrent riktig blir da litt feil den andre veien, men det gjør kanskje ikke noe ?
Hva mener dere om denne løsningen ?

Øyvind.h

Akkurat det samme i eks Passat. Når speedometeret viser 80km/t med vinterdekkene så gjør bilen reelt sett rundt 72-74km/t.

Idiotisk praksis. Mye bedre at speedometeret er presist, evt. avvik på 1-2%. 6-10% er helt idiotisk. Jeg tok opp dette med VW, men det var visst slik det skulle være :(
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jche

På firmabilen min(2011 transporter) kan jeg gå inn i menyen og velge vinterdekk. Da justeres speedometeret slik at feilvisningen blir mindre.

Lynet

Sitat fra: jche på onsdag 25. desember 2013, klokken 12:03
På firmabilen min(2011 transporter) kan jeg gå inn i menyen og velge vinterdekk. Da justeres speedometeret slik at feilvisningen blir mindre.
Det kan man også på Saab 9-5 fra forrige årtusen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Electra

Det som også må belyses er faktiske km kjørt ved evt salg eller ved service.
Med 10% feilmargin, er dette faktisk ganske betydelig etter min mening!

Har lest at kravet for rulleomkrets ikke skal avvike mere enn 5% når en bytter hjul/dekk. Er både vinter- og sommer-dekk kjøpt hos forhandler, og avviket er større enn 5%, hadde jeg forventet å få nye dekk av forhandler.

Her kan Dere sjekke eventuelle avvik: http://www.dekkalkulator.com/

Lynet

Antall km som regnes opp er tilnærmet korrekt. Den avviker under 1%, det er bare speedometeret som viser feil.
Kjøper man 5% for store dekk vil bilen fysisk rulle 5% lengre enn hva km viser, men speedometeret vil da vise bare 3% feil.
Det er ikke lov ha større avvik enn 5% fra originaldimensjon.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Electra på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:25
Det som også må belyses er faktiske km kjørt ved evt salg eller ved service.
Med 10% feilmargin, er dette faktisk ganske betydelig etter min mening!

Har lest at kravet for rulleomkrets ikke skal avvike mere enn 5% når en bytter hjul/dekk. Er både vinter- og sommer-dekk kjøpt hos forhandler, og avviket er større enn 5%, hadde jeg forventet å få nye dekk av forhandler.

Her kan Dere sjekke eventuelle avvik: http://www.dekkalkulator.com/
Det er bare speedometeret mitt som er 10% feil. Jeg har målt med gps ved å holde jevn fart med cruise control i 70 km/t og resatt gjennomsnittsmåleren. Den viser kun mellom 0 og 1 km/t feil og er altså riktig..
Om jeg setter på dekk med større omkrets slik at speedometeret blir noenlunde riktig vil den vise for lite kjørte km.

Electra

Slik at feil på aktuell fart er opp mot 10%, men kjørte km på tripptelleren er "helt riktig"?

Håper det er riktig, da jeg ønsker å ha trippen så nøyaktig som mulig mtp service og evt innbyttepris.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA