Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lysstyrke på skjerm ved mørkekjøring

Startet av eledille, torsdag 02. januar 2014, klokken 23:38

« forrige - neste »

Anders Heibø

Sitat fra: Per Magnus på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: eledille på mandag 30. desember 2013, klokken 14:54
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 30. desember 2013, klokken 12:48
Per Magnus, ref tilsvarende diskusjon på FB-siden.

Jeg har forstått det slik at det vil komme en Type 2 lader på Åmot Senter nå utpå nyåret - 22 kW? En times lading der vil vel gi de fleste av oss god margin på vei over.

Det er faktisk i minste laget med en time om vinteren, særlig siden bilen fortsatt bare trekker 26 A. I dårlig vær kan du nok regne 110 kWh forbruk pluss margin mellom Oslo og Haugesund.

Jeg hørte også rykter om en 22kw lader på Åmotsenteret. Det er bra med all infrastruktur som bygges, men blir likevel noe snøgt dersom en skal krysse fjellet. Med kun ett ladepunkt vil en også være sårbar mtp andre som lader (kø) samt dersom ladepunktet er ute av drift. For vår del vil det kunne være aktuelt å legge handleturen til Åmotsenteret på vei til hytta.

Da vi i desember -13 ankom hytta på Vågsli etter å ha kjørt ca 30 mil fra Oslo hadde vi rundt 4-5 mil igjen på typical range. Kjørte rimelig normalt da. For å komme over fjellet til Karmøy er det drøyt 22 mil igjen. Det er også greit å ha en buffer på noen mil dersom en f.eks. havner opp i uvær, ulykker, vegarbeid, omkjøring osv...

Håper derfor at det bygges hurtigladere snart. Registrerer at det skal bygges både i Notodden og Etne i 2014 (ant. CHAdeMO), slik at det hjelper på. Håpet er imidlertid at Tesla skal sette opp superchargere langs denne viktige øst-vest traseen.

Det er ganske omvei fra Oslo å kjøre om Porsgrunn men på Skagerak Arena står det en Type2 lader. Er 379km for meg fra Bergen over Haukeli for å nå denne. (387km fra Tesla hvor det er mulighet for å lade.) Har lyst til å prøve nå på vinterføre. Noen formening om dette er mulig? Noen som har gjennomført en slik tur?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Per Magnus

Sitat fra: anders.heibo på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:54
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: eledille på mandag 30. desember 2013, klokken 14:54
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 30. desember 2013, klokken 12:48
Per Magnus, ref tilsvarende diskusjon på FB-siden.

Jeg har forstått det slik at det vil komme en Type 2 lader på Åmot Senter nå utpå nyåret - 22 kW? En times lading der vil vel gi de fleste av oss god margin på vei over.

Det er faktisk i minste laget med en time om vinteren, særlig siden bilen fortsatt bare trekker 26 A. I dårlig vær kan du nok regne 110 kWh forbruk pluss margin mellom Oslo og Haugesund.

Jeg hørte også rykter om en 22kw lader på Åmotsenteret. Det er bra med all infrastruktur som bygges, men blir likevel noe snøgt dersom en skal krysse fjellet. Med kun ett ladepunkt vil en også være sårbar mtp andre som lader (kø) samt dersom ladepunktet er ute av drift. For vår del vil det kunne være aktuelt å legge handleturen til Åmotsenteret på vei til hytta.

Da vi i desember -13 ankom hytta på Vågsli etter å ha kjørt ca 30 mil fra Oslo hadde vi rundt 4-5 mil igjen på typical range. Kjørte rimelig normalt da. For å komme over fjellet til Karmøy er det drøyt 22 mil igjen. Det er også greit å ha en buffer på noen mil dersom en f.eks. havner opp i uvær, ulykker, vegarbeid, omkjøring osv...

Håper derfor at det bygges hurtigladere snart. Registrerer at det skal bygges både i Notodden og Etne i 2014 (ant. CHAdeMO), slik at det hjelper på. Håpet er imidlertid at Tesla skal sette opp superchargere langs denne viktige øst-vest traseen.

Det er ganske omvei fra Oslo å kjøre om Porsgrunn men på Skagerak Arena står det en Type2 lader. Er 379km for meg fra Bergen over Haukeli for å nå denne. (387km fra Tesla hvor det er mulighet for å lade.) Har lyst til å prøve nå på vinterføre. Noen formening om dette er mulig? Noen som har gjennomført en slik tur?

Det kommer vel en hurtiglader i Odda ila 2014(?) som vil hjelpe på mtp en slik tur fra Bergen til Porsgrunn via Haukeli.
Model X - 90

Anders Heibø

Sitat fra: Per Magnus på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:04
Sitat fra: anders.heibo på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:54
Det er ganske omvei fra Oslo å kjøre om Porsgrunn men på Skagerak Arena står det en Type2 lader. Er 379km for meg fra Bergen over Haukeli for å nå denne. (387km fra Tesla hvor det er mulighet for å lade.) Har lyst til å prøve nå på vinterføre. Noen formening om dette er mulig? Noen som har gjennomført en slik tur?

Det kommer vel en hurtiglader i Odda ila 2014(?) som vil hjelpe på mtp en slik tur fra Bergen til Porsgrunn via Haukeli.

Håper den kommer i en standard som Tesla støtter :-)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Per Magnus på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:04
Sitat fra: anders.heibo på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:54
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: eledille på mandag 30. desember 2013, klokken 14:54
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 30. desember 2013, klokken 12:48
Per Magnus, ref tilsvarende diskusjon på FB-siden.

Jeg har forstått det slik at det vil komme en Type 2 lader på Åmot Senter nå utpå nyåret - 22 kW? En times lading der vil vel gi de fleste av oss god margin på vei over.

Det er faktisk i minste laget med en time om vinteren, særlig siden bilen fortsatt bare trekker 26 A. I dårlig vær kan du nok regne 110 kWh forbruk pluss margin mellom Oslo og Haugesund.

Jeg hørte også rykter om en 22kw lader på Åmotsenteret. Det er bra med all infrastruktur som bygges, men blir likevel noe snøgt dersom en skal krysse fjellet. Med kun ett ladepunkt vil en også være sårbar mtp andre som lader (kø) samt dersom ladepunktet er ute av drift. For vår del vil det kunne være aktuelt å legge handleturen til Åmotsenteret på vei til hytta.

Da vi i desember -13 ankom hytta på Vågsli etter å ha kjørt ca 30 mil fra Oslo hadde vi rundt 4-5 mil igjen på typical range. Kjørte rimelig normalt da. For å komme over fjellet til Karmøy er det drøyt 22 mil igjen. Det er også greit å ha en buffer på noen mil dersom en f.eks. havner opp i uvær, ulykker, vegarbeid, omkjøring osv...

Håper derfor at det bygges hurtigladere snart. Registrerer at det skal bygges både i Notodden og Etne i 2014 (ant. CHAdeMO), slik at det hjelper på. Håpet er imidlertid at Tesla skal sette opp superchargere langs denne viktige øst-vest traseen.

Det er ganske omvei fra Oslo å kjøre om Porsgrunn men på Skagerak Arena står det en Type2 lader. Er 379km for meg fra Bergen over Haukeli for å nå denne. (387km fra Tesla hvor det er mulighet for å lade.) Har lyst til å prøve nå på vinterføre. Noen formening om dette er mulig? Noen som har gjennomført en slik tur?

Det kommer vel en hurtiglader i Odda ila 2014(?) som vil hjelpe på mtp en slik tur fra Bergen til Porsgrunn via Haukeli.

Anders, om du spør eledille så er vel svaret klart nei p.t. (om du ikke liker å leve farlig :) ).

Et bra utbygd 22 kW-lader nett er tross alt svært rimelig å bygge ut og vil sikre at vi kan ta en del ulike avstikkere fra E134. Dyre CHAdeMO-ladere er for meg i alle fall uinteressant (jeg kommer ikke til å kjøpe adapter til mitt bruk).
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

Mulig jeg ikke har lagt ut svar fra Etne Kraftlag vedr lader i Etne før - hereby:

Leveranse: ABB kan ikkje levere laderen før i slutten av januar 2014.  Ferdigstilles ca. i løpet  av mars.Hurtig opp laderen skal levere full ut-effekt til kontaktene CHAdeMO( japansk) eller CCS (tysk), men ikke til begge to samtidig. Utstyret kan dele totalut-effekt mellom de to kontaktene hvis total ut-effekt ikke er mer enn 50kW og atelbilen som begynte opplading først får prioritet.1 stk.  stolpe for vanlig opplading av elbiler med 2 kontakter som skal levere 230VAC, 1-fase 16A Mode 3, Type 2 .
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Anders Heibø

Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:14
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:04
Sitat fra: anders.heibo på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:54
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: eledille på mandag 30. desember 2013, klokken 14:54
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 30. desember 2013, klokken 12:48
Per Magnus, ref tilsvarende diskusjon på FB-siden.

Jeg har forstått det slik at det vil komme en Type 2 lader på Åmot Senter nå utpå nyåret - 22 kW? En times lading der vil vel gi de fleste av oss god margin på vei over.

Det er faktisk i minste laget med en time om vinteren, særlig siden bilen fortsatt bare trekker 26 A. I dårlig vær kan du nok regne 110 kWh forbruk pluss margin mellom Oslo og Haugesund.

Jeg hørte også rykter om en 22kw lader på Åmotsenteret. Det er bra med all infrastruktur som bygges, men blir likevel noe snøgt dersom en skal krysse fjellet. Med kun ett ladepunkt vil en også være sårbar mtp andre som lader (kø) samt dersom ladepunktet er ute av drift. For vår del vil det kunne være aktuelt å legge handleturen til Åmotsenteret på vei til hytta.

Da vi i desember -13 ankom hytta på Vågsli etter å ha kjørt ca 30 mil fra Oslo hadde vi rundt 4-5 mil igjen på typical range. Kjørte rimelig normalt da. For å komme over fjellet til Karmøy er det drøyt 22 mil igjen. Det er også greit å ha en buffer på noen mil dersom en f.eks. havner opp i uvær, ulykker, vegarbeid, omkjøring osv...

Håper derfor at det bygges hurtigladere snart. Registrerer at det skal bygges både i Notodden og Etne i 2014 (ant. CHAdeMO), slik at det hjelper på. Håpet er imidlertid at Tesla skal sette opp superchargere langs denne viktige øst-vest traseen.

Det er ganske omvei fra Oslo å kjøre om Porsgrunn men på Skagerak Arena står det en Type2 lader. Er 379km for meg fra Bergen over Haukeli for å nå denne. (387km fra Tesla hvor det er mulighet for å lade.) Har lyst til å prøve nå på vinterføre. Noen formening om dette er mulig? Noen som har gjennomført en slik tur?

Det kommer vel en hurtiglader i Odda ila 2014(?) som vil hjelpe på mtp en slik tur fra Bergen til Porsgrunn via Haukeli.

Anders, om du spør eledille så er vel svaret klart nei p.t. (om du ikke liker å leve farlig :) ).

Et bra utbygd 22 kW-lader nett er tross alt svært rimelig å bygge ut og vil sikre at vi kan ta en del ulike avstikkere fra E134. Dyre CHAdeMO-ladere er for meg i alle fall uinteressant (jeg kommer ikke til å kjøpe adapter til mitt bruk).
Jeg vil nok være enig i at CHAdeMO adapter er ganske uinteressant, men hvis det er løsningen for å komme meg over Haukeli fra Bergen til Kragerø blir det en vurderingssak. Tipper neste tur blir over Gol, men føler meg litt som en utforsker som vil teste grenser... Ikke akkurat like farlig tur som KonTiki ;D Under gode kjøreforhold skal det i teorien gå fint. Trur jeg?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: anders.heibo på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:28

Jeg vil nok være enig i at CHAdeMO adapter er ganske uinteressant, men hvis det er løsningen for å komme meg over Haukeli fra Bergen til Kragerø blir det en vurderingssak. Tipper neste tur blir over Gol, men føler meg litt som en utforsker som vil teste grenser... Ikke akkurat like farlig tur som KonTiki ;D Under gode kjøreforhold skal det i teorien gå fint. Trur jeg?
[/quote]

Hehe... Jeg har ingen problemer med å kjøre ned mot 160 W/km her i lavlandet vestafjells om det er fine forhold, men 387 km over fjellet vinterstid er nok kun mulig med tørre veier, lav fart og lite ekstra vekt. Så ja, i teorien kan det gå fint...  ::)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

OddB

Anbefaler å melde seg inn i klubben og bidra til å få opp et ladefond. Da blir det enklere å få fikset på slike kniper som dette uten å måtte ty til CHAdeMO-adaptre til flerfoldige tusen , eller å vente og håpe på at det skal dukke opp en Type 2 kontakt med fornuftig strømmengde ved siden av hurtigladerne
Hittil har bare 87 meldt seg inn i "Telsa Owners Cloub of Norway",mange av oss som har gjort det har ikke fått bilen enda...
Som "Signaturmedlem" bidrar du med totalt 700 kr til ladefondet. Hadde alle som har fått bilen, og alle som har bestillt blitt med  så hadde fondet kunnet delt ut over  TO HUNDRE Type 2 ladebokser/søyler til interesserte langs norske veier. Beløpet utgjør en promille av kjøpesummen av bilen, men går vi sammen om dette vil de fleste ladeproblemer for Teslaeiere være løst i løpet av kort tid !
http://www.tocn.no/index.php/medlem
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Også_Øyvind_H

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Anders Heibø

Sitat fra: OddB på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:40
Anbefaler å melde seg inn i klubben og bidra til å få opp et ladefond. Da blir det enklere å få fikset på slike kniper som dette uten å måtte ty til CHAdeMO-adaptre til flerfoldige tusen , eller å vente og håpe på at det skal dukke opp en Type 2 kontakt med fornuftig strømmengde ved siden av hurtigladerne
Hittil har bare 87 meldt seg inn i "Telsa Owners Cloub of Norway",mange av oss som har gjort det har ikke fått bilen enda...
Som "Signaturmedlem" bidrar du med totalt 700 kr til ladefondet. Hadde alle som har fått bilen, og alle som har bestillt blitt med  så hadde fondet kunnet delt ut over  TO HUNDRE Type 2 ladebokser/søyler til interesserte langs norske veier. Beløpet utgjør en promille av kjøpesummen av bilen, men går vi sammen om dette vil de fleste ladeproblemer for Teslaeiere være løst i løpet av kort tid !
http://www.tocn.no/index.php/medlem

Konge! Var ikke klar over at det var kommet i gang. Da har jeg også meldt meg inn :) Noen som vet om "Signaturmedlem" kan skrives som utgift på firmabilen?..

Da er det bare å håpe vi får ett par tre Type2 punkter på toppen av fjellet!
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Per Magnus

Sitat fra: anders.heibo på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:28
Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:14
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:04
Sitat fra: anders.heibo på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:54
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: eledille på mandag 30. desember 2013, klokken 14:54
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 30. desember 2013, klokken 12:48
Per Magnus, ref tilsvarende diskusjon på FB-siden.

Jeg har forstått det slik at det vil komme en Type 2 lader på Åmot Senter nå utpå nyåret - 22 kW? En times lading der vil vel gi de fleste av oss god margin på vei over.

Det er faktisk i minste laget med en time om vinteren, særlig siden bilen fortsatt bare trekker 26 A. I dårlig vær kan du nok regne 110 kWh forbruk pluss margin mellom Oslo og Haugesund.

Jeg hørte også rykter om en 22kw lader på Åmotsenteret. Det er bra med all infrastruktur som bygges, men blir likevel noe snøgt dersom en skal krysse fjellet. Med kun ett ladepunkt vil en også være sårbar mtp andre som lader (kø) samt dersom ladepunktet er ute av drift. For vår del vil det kunne være aktuelt å legge handleturen til Åmotsenteret på vei til hytta.

Da vi i desember -13 ankom hytta på Vågsli etter å ha kjørt ca 30 mil fra Oslo hadde vi rundt 4-5 mil igjen på typical range. Kjørte rimelig normalt da. For å komme over fjellet til Karmøy er det drøyt 22 mil igjen. Det er også greit å ha en buffer på noen mil dersom en f.eks. havner opp i uvær, ulykker, vegarbeid, omkjøring osv...

Håper derfor at det bygges hurtigladere snart. Registrerer at det skal bygges både i Notodden og Etne i 2014 (ant. CHAdeMO), slik at det hjelper på. Håpet er imidlertid at Tesla skal sette opp superchargere langs denne viktige øst-vest traseen.

Det er ganske omvei fra Oslo å kjøre om Porsgrunn men på Skagerak Arena står det en Type2 lader. Er 379km for meg fra Bergen over Haukeli for å nå denne. (387km fra Tesla hvor det er mulighet for å lade.) Har lyst til å prøve nå på vinterføre. Noen formening om dette er mulig? Noen som har gjennomført en slik tur?

Det kommer vel en hurtiglader i Odda ila 2014(?) som vil hjelpe på mtp en slik tur fra Bergen til Porsgrunn via Haukeli.

Anders, om du spør eledille så er vel svaret klart nei p.t. (om du ikke liker å leve farlig :) ).

Et bra utbygd 22 kW-lader nett er tross alt svært rimelig å bygge ut og vil sikre at vi kan ta en del ulike avstikkere fra E134. Dyre CHAdeMO-ladere er for meg i alle fall uinteressant (jeg kommer ikke til å kjøpe adapter til mitt bruk).
Jeg vil nok være enig i at CHAdeMO adapter er ganske uinteressant, men hvis det er løsningen for å komme meg over Haukeli fra Bergen til Kragerø blir det en vurderingssak. Tipper neste tur blir over Gol, men føler meg litt som en utforsker som vil teste grenser... Ikke akkurat like farlig tur som KonTiki ;D Under gode kjøreforhold skal det i teorien gå fint. Trur jeg?

For min del tror jeg det blir CHAdeMO adapter (forutsatt at prisen er til å leve med) da det vil gi meg langt flere muligheter for hurtiglading av bilen enn uten. Ladingen vil også gå vesentlig raskere enn med 22kw ladepunkter. Men håper selvsagt det blir flest mulig lademuligheter rundt omkring :)
Model X - 90

Bjoris

#41
Det blir vel type 2 også i Odda, men om det blir 22 kW spørs vel. Prøver å få til ett 22 kW uttak på Seljestad like ved E-134, der det nå bygges restaurant, der er også basseng:)

Merk, det finnes type 2 uttak i Odda allerede hos VW forhandleren, om en får låne vet jeg ikke... Om det er mer enn 16 A vet jeg heller ikke.

De som starter opp restaurant og resepsjon på Solfonn ved Seljestad er ikke så interessert, de har nok mer enn nok å tenke på så håpet er at klubben kunne sponset og at det dermed blir lettere å få overtalt dem:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eledille

#42
Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:21
Mulig jeg ikke har lagt ut svar fra Etne Kraftlag vedr lader i Etne før - hereby:

Leveranse: ABB kan ikkje levere laderen før i slutten av januar 2014.  Ferdigstilles ca. i løpet  av mars.Hurtig opp laderen skal levere full ut-effekt til kontaktene CHAdeMO( japansk) eller CCS (tysk), men ikke til begge to samtidig. Utstyret kan dele totalut-effekt mellom de to kontaktene hvis total ut-effekt ikke er mer enn 50kW og atelbilen som begynte opplading først får prioritet.1 stk.  stolpe for vanlig opplading av elbiler med 2 kontakter som skal levere 230VAC, 1-fase 16A Mode 3, Type 2 .

Det var en annen sak, ja, vi trenger adapter for CCS asap! Dette burde bli adskillig billigere (øh - mindre svindyrt, mener jeg) enn chademo-adapteret.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#43
Sitat fra: anders.heibo på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:54
Det er ganske omvei fra Oslo å kjøre om Porsgrunn men på Skagerak Arena står det en Type2 lader. Er 379km for meg fra Bergen over Haukeli for å nå denne. (387km fra Tesla hvor det er mulighet for å lade.) Har lyst til å prøve nå på vinterføre. Noen formening om dette er mulig? Noen som har gjennomført en slik tur?

Vi kjørte pent og pyntelig, men ikke veldig sparsommelig. Kjørte forbi fire-fem sinker og fulgte ellers trafikken, som typisk går i 90 i 80-sonene der det er god sikt. Men det var lange strekk med dårlig føre som krevde lavere fart, og noen få mil med litt friskere kjøring på slutten av etappene. Det var en del regn og ca 15 mil med snø. Ikke veldig gode forhold, men det kunne vært verre også. Snittet ble 232 Wh/km om jeg ikke husker helt feil. Det bringer deg 344 km før du må over på reservetanken, som har strøm nok til et par mil til.

Det betyr at du må ha bedre føre eller konsentrere deg om å spare, ellers går du tom, og du har ikke noe margin med mindre du kjører som en snegle. Men det kan være gjørbart om du vil ha en utfordring :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Anders Heibø

Sitat fra: eledille på lørdag 11. januar 2014, klokken 23:40
Sitat fra: anders.heibo på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:54
Det er ganske omvei fra Oslo å kjøre om Porsgrunn men på Skagerak Arena står det en Type2 lader. Er 379km for meg fra Bergen over Haukeli for å nå denne. (387km fra Tesla hvor det er mulighet for å lade.) Har lyst til å prøve nå på vinterføre. Noen formening om dette er mulig? Noen som har gjennomført en slik tur?

Vi kjørte pent og pyntelig, men ikke veldig sparsommelig. Kjørte forbi fire-fem sinker og fulgte ellers trafikken, som typisk går i 90 i 80-sonene der det er god sikt. Men det var lange strekk med dårlig føre som krevde lavere fart, og noen få mil med litt friskere kjøring på slutten av etappene. Det var en del regn og ca 15 mil med snø. Ikke veldig gode forhold, men det kunne vært verre også. Snittet ble 232 Wh/km om jeg ikke husker helt feil. Det bringer deg 344 km før du må over på reservetanken, som har strøm nok til et par mil til.

Det betyr at du må ha bedre føre eller konsentrere deg om å spare, ellers går du tom, og du har ikke noe margin med mindre du kjører som en snegle. Men det kan være gjørbart om du vil ha en utfordring :)

En del regn øker forbruket på min bil betraktelig så jeg må ta turen i fint vær. Jeg må også kraftig ned fra ett forbruk på 232Wh/km skal jeg komme meg helt til Porsgrunn.. Har lest noen plasser at batteriet kan levere ca 81kWh på full lading? Hvis det stemmer må jeg ned i ett forbruk under 214Wh/km... Hvis jeg er uheldig med vær/føre og bruker for mye finnes det mulighet for 16A lading i Bø, og dit er det 344km.

Hadde vært utrolig kult når skeptikere stiller spørsmål om rekkevidden og si at det går å kjøre fra Vestkyst til Østkyst (eller motsatt) over 2 fjell vinterstid uten å lade!

Jeg håper jeg får en gylden mulighet til å teste når jeg får solgt 19" Cyclone R2 og fått på de nye 20" Vredestein jeg har bestilt.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA