Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Over Haukelifjell i kolonne

Startet av Perlmorhvits85, torsdag 02. januar 2014, klokken 21:04

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Sbr på onsdag 08. januar 2014, klokken 22:34
Sitat fra: dotten på onsdag 08. januar 2014, klokken 00:33
Ser at mange glemmer en ting i beregningene her, og det er jo batteriutviklingen.. Kommer det tesla med 4x4 og 1000 km rekkevidde, vil mange skifte, og hva skjer da? Alle selger :-) Sånn for eks.. :-)
Tja, si ikke det. Batteriet kan byttes, og med på kjøpet får man også muligens rundt 50 hk ekstra.  Det vil nok koste i 100-200k klassen tipper jeg. Det er pengene man har spart ved å kjøre elbil, og som ikke bare går til vedlikehold, men man får dobbelt rekkevidde, mer krefter og ny garanti med på kjøpet! Om 4x4 kan ettermonteres vil tiden vise, men hvis det også blir mulig til en "fornuftig penge" gjør det jo saken desto bedre :)

Det betyr samtidig at den verdien av bilen som har med batteriet å gjøre trolig vil kunne forsvinne raskt, eller i hvertfall at det blir vanskelig å forutse hvordan denne vil holde seg.
Hvis f.eks batterikosten er 200k på en 600k bil så tror jeg at over tid vil verditapet flate ut når det nærmer seg 400k.

Tipper at det er sånn verdien vil utvikle seg på Teslaer. Forutsatt at det går ann å bytte ut og oppgardere til nyere og bedre batterier i fremtiden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

snurrehue

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 09. januar 2014, klokken 07:59
Hvis f.eks batterikosten er 200k på en 600k bil så tror jeg at over tid vil verditapet flate ut når det nærmer seg 400k.
Tipper at det er sånn verdien vil utvikle seg på Teslaer.

Spør deg selv: ville du betalt tilnærmet det samme for en 5 år gammel Model S som for en 2 år gammel Model S? Alt på bilen taper seg over tid. Lakken blir dårligere. Hjuloppheng blir dårligere. Ledninger og sensorer blir dårligere. Slitasje på panoramatakets mekanikk. Slitasje på dørhåndtakene. Vindusheisene. Jo mer tid som går desto større sannsynlighet for at reparasjoner dukker opp. En nyere modell har også flere forbedrede komponenter.

Så du bør være forberedt på at prisene ikke flater ut.

sn0le

#32
Sitat fra: Tai på onsdag 08. januar 2014, klokken 18:34
Veldig synd for jeg er overbevist om at 70% av befolkningen kunne ha klart seg med en S60.
Til den daglige kjøringen min hadde en S60 vært mere enn nok, så du har et veldig godt poeng.
Men når jeg skal kjøre langturer så ville det vært en ulempe å ha såpass mye mindre rekkevidde.
Se bare på bb sin tur på 1600km i løpet av en helg.
Tviler for at den hadde vært gjennomførbar med en S60.

Oppgraderer man fra S60 til S85 så koster det Kr 62.000,- ekstra.
Da får man 60Hk ekstra, tilgang til SuperCharger, ubegrenset km garanti på batteriet (innenfor de 8 årene) og ikke minst ca 10-11 mil ekstra rekkevidde.
Man får mao ekstra rekkevidde tilsvarende det konkurrentene leverer som total rekkevidde på sine biler, i alle fall i teorien. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA