Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Over Haukelifjell i kolonne

Startet av Perlmorhvits85, torsdag 02. januar 2014, klokken 21:04

« forrige - neste »

dotten

jeg kjøpte 85 med nesten alt, fordi det er greit med ekstra rekkevidde, og jeg hadde råd til det, samt at jeg skal ha bilen i mange år :-)
S85

P85D fra mars 2015

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. januar 2014, klokken 15:14
Jeg håper Model S halverer seg. Da kjøper jeg to stk. ;)
Men for å være realistisk:

Jeg tror Model S vil falle sakte i verdi. Noe ala 50% om 5 år, kanskje. Hvis man ser på Roadster er det er par som er 4-5 år gamle som ligger ute til rundt 450k. De solgte vel til rundt 800k, så 50% etter 5 år er ikke langt unna sannheten. Dette på tross av at Roadster er ikke den mest praktiske bilen i verden, og er relativt utdatert. Den kan ikke bruke SC, f.eks.

Jeg tror heller ikke fallet i pris vil komme med en gang. Så lenge det er 4-5 måneders ventetid vil bruktprisene holde seg høye. Jeg tror på noe ala 5-10% fall om ett år, 10-15% fall om 2 år, 30% fall om 3 år, 40% fall om 4 år, 50% fall om 5 år. Jeg tenker at det er først om et par år at produksjonskapasiteten til Tesla vil være oppe på et slikt nivå at ventelistene (globalt sett) vil minke og Tesla vil kutte prisene. Batteriproduksjonen er den begrensende faktoren.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sn0le

#17
Sitat fra: Black Lemon på tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:04
Man skal også være klar over at stort tilbud av brukte TMS i USA kan forekomme der bilen nok må regne med verditap på høyde med konkurrentene BMW 7-serie etc, hvis ikke større da anvendeligheten av Tesla Model S er mindre enn konkurrentene. Dermed kan det komme bruktimporerte TMS til Norge som presser prisene ytterligere nedover. Hovedproblemet til teknologien som Tesla Model S benytter, er at brukervennligheten er kraftig begrenset i forhold til en konvensjonell bil. Selv med superlader tar det minst 20 minutter så sant superladeren er ledig å tå ladet tilstrekkelig. En tradisjonell bil fylles opp til en rekkevidde på 1000 km på fem minutter og det er jo nettopp den muligheten som har gjort bilen som fremkomstmiddel populær; man kan kjøre hvorsomhelst nårsomhelst. Det kan man ikke med en el-bil.
Importerte biler fra USA har annen type ladeplugg etter hva jeg har forstått, samt at det er sikkert noen andre forskjeller, med tanke på lykter og andre ting.

Det med "ulempen" med Elbil er et godt poeng.
Når jeg kjører til/fra Nord Norge på ferie så er det veldig praktisk å kunne fylle diesel på tanken og oppnå ca 1000km på en tank.
Men til det daglige så fyller jeg en gang i uka, og da har jeg kjørt mellom 300 og 600 km.
Mao så vil jeg fint kunne leve med denne "ulempen" bortsett fra når jeg skal på langtur, for jeg kan lade hver natt
og våkne til "full tank" på bilen.

Hvis regnestykket mitt stemmer så kan jeg fint leve med at det tar noen timer ekstra å kjøre 1200km for å dra
til hjemtraktene mine på sommerferie eller juleferie, for jeg ligger an til å spare en plass mellom 30.000kr og
40.000kr i året på bilutgiftene mine.

Når det gjelder verditap på en Tesla Model S så er det ting som taler for at det kan bli mindre enn normalt, og det er ting som taler for at det kan bli mere enn normalt.
Så det er veldig vanskelig å komme med noen god konklusjon.

En ting er sikkert, hvis det er mange brukte biler som er til salgs, så vil det være kjøpers marked, og prisene vil være lave.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

noto

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 07. januar 2014, klokken 15:17
er overraska over at så få kjøper 60 egentlig...

Du får totalt over levetiden ca. 25% flere km ut av et 85kWh batteri. Når man i tillegg får større rekkevidde, superlading inkludert og på toppen noe bedre aksellerasjon forstår jeg at de aller fleste finner prisforskjellen svært rimelig.

Cowboystrekk

Men forsikringa blir noe dyrere og for de som ikke kjører allverden som meg trumfer de 50k jeg måtte ut med ekstra. Over sjøen kjøper visst en større prosentandel 60.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Terminator

Hei karer,

-Det er 8 års garanti på den ene av få kritiske komponenter i kjøretøyet dere har anskaffet
-Bilen vil ha 20-40 000 lavere driftsutgifter hvert eneste år sammenliknet konvensjonelle biler
-Bensinprisene når nye rekorder http://e24.no/bil/bensinprisen-stiger-til-ny-rekord/21383122
-Konkurrentene klarer i beste fall å starte levering av noe tilsvarende biler om 3-5 år, men da vil merkevaren og superlader-nettverket være råsterk i Teslas favør
-Opp til ca 3000 biler blir levert til introduksjonsprisen som markedet ikke vil se igjen på lang tid, om noen gang
-Det selges 120-140 000 biler i året i Norge, ergo er kun en dråpe i havet, bokstavelig talt, av etterpørselen tilfredsstilt til introduksjonsprisen http://www.dinside.no/926071/bilsalget-i-2013-beste-paa-lenge
-Det kommer etterhvert moms på bilen som vil holde bruktbilprisen oppe

Oppsummert vil jeg bli svært overrasket om bruktbilprisen faller mer enn 30% på 3 år eller 50% på 5 år. Etter 5 år vil det fortsatt være igjen 3 års garanti. Antar gode priser på nye og brukte batteri mtp produksjonskapasitet, teknologiutvikling og ingen mva på kjøp. Gratulerer med godt bilvalg - ha is i magen ved bruktbilsalg.

På nedsiden kan det være det blir bom og ikke kollektivtrafikk.

dotten

#21
Ser at mange glemmer en ting i beregningene her, og det er jo batteriutviklingen.. Kommer det tesla med 4x4 og 1000 km rekkevidde, vil mange skifte, og hva skjer da? Alle selger :-) Sånn for eks.. :-)
S85

P85D fra mars 2015

NilsRo

Enig med Terminator!

Selvsagt under forutsetning av at kvaliteten på bilene gjennom kommende år viser seg å være på høyde med andre bilmerker.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Bent

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 07. januar 2014, klokken 15:17
(...) Du må imidlertid legge på nærmere 30k og ikke 3k for parksensorene siden techpakka er obligatorisk om du vil ha parksensorer.
En liten bommert der, tok det vekk fra innlegget.

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 07. januar 2014, klokken 15:17
(...) men er overraska over at så få kjøper 60 egentlig...
60kWh er en underkommunisert juvel: Media snakker bare om priser på 700k, kommentatorer snakker bare om 700k, Tesla viser bare fram P eller P+ når folk kommer og spør. Dersom Tesla etterhvert begynner med aktiv markedsføring tror jeg det ligger et kjempemarked her og venter på dem i Norge såframt de får ut fingern før Model E kommer.

Evt kan jo folk gå til lokalavisa si i agurktida og vise frem den flotte under-500k bilen sin til fotografering og sidefyll. :)
Tesla Roadster, 25Mm

Bent

Sitat fra: noto på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:00
Du får totalt over levetiden ca. 25% flere km ut av et 85kWh batteri. Når man i tillegg får større rekkevidde, superlading inkludert og på toppen noe bedre aksellerasjon forstår jeg at de aller fleste finner prisforskjellen svært rimelig.
Hvis du har råd til 85kWh så er det nærmest automatikk i at du kjøper det også, så langt er jeg enig. Eneste spørsmålet da er standard 85, eller P, eller P+.

Men det jeg tror er at det finnes veldig mange husstander i Norge som kjøper seg ny bil i prisklasse 250k til 350k, som aldri i verden ville finne på å strekke seg til 700k, men som ville klare 450-500k uten store problemer dersom de så fordeler med det. S60 dekker denne nisjen og vil kunne selge veldig godt inn mot et segment av middelklassen i Norge de aldri vil nå med 85kWh-modellen.
Tesla Roadster, 25Mm

Cobos

Sitat fra: Bent på onsdag 08. januar 2014, klokken 01:16
Sitat fra: noto på tirsdag 07. januar 2014, klokken 17:00
Du får totalt over levetiden ca. 25% flere km ut av et 85kWh batteri. Når man i tillegg får større rekkevidde, superlading inkludert og på toppen noe bedre aksellerasjon forstår jeg at de aller fleste finner prisforskjellen svært rimelig.
Hvis du har råd til 85kWh så er det nærmest automatikk i at du kjøper det også, så langt er jeg enig. Eneste spørsmålet da er standard 85, eller P, eller P+.

Men det jeg tror er at det finnes veldig mange husstander i Norge som kjøper seg ny bil i prisklasse 250k til 350k, som aldri i verden ville finne på å strekke seg til 700k, men som ville klare 450-500k uten store problemer dersom de så fordeler med det. S60 dekker denne nisjen og vil kunne selge veldig godt inn mot et segment av middelklassen i Norge de aldri vil nå med 85kWh-modellen.
Jeg er egentlig enig i poenget ditt Bent, men jeg vil si at det er 2 alternativer. Det er en godt utstyrt S60 som jeg har gått for (spesielt som tidlig i køen var alt tilleggsutstyr så billig at jeg har nesten alt), eller en ribbet S85 er alternativene for disse familiene du tenker på. Og jeg tror at de nettopp ser på en godt ustyrt S85 og synes den er for dyr og ser ikke at i S60 utgavene kan dette faktisk fungere.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Tai

Sitat fra: Cobos på onsdag 08. januar 2014, klokken 18:21
. Og jeg tror at de nettopp ser på en godt ustyrt S85 og synes den er for dyr og ser ikke at i S60 utgavene kan dette faktisk fungere.

Der traff du spikeren på hodet.

Jeg har prøvd å overtale flere kamerater og bekjente til å slenge seg på men de fleste sier at de ikke har 600 000,- til bil. Når jeg da kontrer med at de kan velge S60 til godt under 500 000,- fnyser de nesten av meg og sier det ikker er nok. Tror det er mye misunnelse ute å går, ihvertfall føler jeg det slik. De føler vel kanskje at de kjøper "fattigmanns" Tesla og vil ikke nøye seg med det. Trist syn på en bil som kjører 35 mil og går 0-100 på 6 sekunder. Istedet for å se hva de får, er de opptatt av hva de ikke får.
Veldig synd for jeg er overbevist om at 70% av befolkningen kunne ha klart seg med en S60.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Kagex

Hadde klart meg fint med en 60, men nå hadde jeg råd til en 85 så det ble til en 85, hadde jeg hatt dårligere råd hadde jeg vært fornøyd med en 60.
P29687

Terminator

Sitat fra: Tai på onsdag 08. januar 2014, klokken 18:34
Sitat fra: Cobos på onsdag 08. januar 2014, klokken 18:21
. Og jeg tror at de nettopp ser på en godt ustyrt S85 og synes den er for dyr og ser ikke at i S60 utgavene kan dette faktisk fungere.

Der traff du spikeren på hodet.

Jeg har prøvd å overtale flere kamerater og bekjente til å slenge seg på men de fleste sier at de ikke har 600 000,- til bil. Når jeg da kontrer med at de kan velge S60 til godt under 500 000,- fnyser de nesten av meg og sier det ikker er nok. Tror det er mye misunnelse ute å går, ihvertfall føler jeg det slik. De føler vel kanskje at de kjøper "fattigmanns" Tesla og vil ikke nøye seg med det. Trist syn på en bil som kjører 35 mil og går 0-100 på 6 sekunder. Istedet for å se hva de får, er de opptatt av hva de ikke får.
Veldig synd for jeg er overbevist om at 70% av befolkningen kunne ha klart seg med en S60.

Tai

Hehe, god betrakning. Dette er nordmannen i et nøtteskall. Blir vel en passat i stedet da - skrekk og gru.

Spinner

Sitat fra: dotten på onsdag 08. januar 2014, klokken 00:33
Ser at mange glemmer en ting i beregningene her, og det er jo batteriutviklingen.. Kommer det tesla med 4x4 og 1000 km rekkevidde, vil mange skifte, og hva skjer da? Alle selger :-) Sånn for eks.. :-)
Tja, si ikke det. Batteriet kan byttes, og med på kjøpet får man også muligens rundt 50 hk ekstra.  Det vil nok koste i 100-200k klassen tipper jeg. Det er pengene man har spart ved å kjøre elbil, og som ikke bare går til vedlikehold, men man får dobbelt rekkevidde, mer krefter og ny garanti med på kjøpet! Om 4x4 kan ettermonteres vil tiden vise, men hvis det også blir mulig til en "fornuftig penge" gjør det jo saken desto bedre :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA