Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Over Haukelifjell i kolonne

Startet av Perlmorhvits85, torsdag 02. januar 2014, klokken 21:04

« forrige - neste »

Perlmorhvits85

Jeg har tenkt mye på dette, hva tror dere prisene på bilene våres ligger på om 1 år? Blir det samme verditap som vanlige fossil biler? Taper vi mer,mindre ? Hvilken typer og utstyr kommer til å holde seg best? 60kwh,85Kwh, 85Kwh P,85Kwh P+, 85Kwh P+ Signature...Ja hvem vet hva staten kommer til å gjøre med avgiftene. ? Legger de på moms på el bil?
Lykkelig eier av en Model S Performance + Signature. .

Trøndertesla

Bilene våre blir jo ikke noe dårligere, heller bedre (flere SC, bedre software), så jeg tror nok den største usikkerheten er staten og deres avgiftspolitikk. Jeg leste en plass her på forumet at Tesla har som målsetning å selge 10.000 Model S i Norge neste år. Om BMW, Leaf og de andre også forsetter i samme takt så når vi jo "50.000 grensen" allerede neste år, og da må alle de fredede statlige fordelene opp til ny vurdering. Og da spørs det hva den nye miksen med fordeler (kollekivfelt, parkering, ferjer) og avgiftsfritak (mva, veiavgift) vil bli.

Jeg tipper min bil kan selges for 90% av kostprisen etter ett år, men det vil aldri skje. Jeg bytter ikke bil før det kommer en ny Tesla  8)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

sindrej

#2
Har heller ikke tro på det store verditapet på ett år. Ganske enkelt fordi jeg ikke ser for meg at det er noe særlig med brukte TMS å få kjøpt. 90% er vel drøyt urealistisk da. Da er det jo mye bedre å bare kjøpe nytt.

Edit: ser du skrev kostpris. Det forandrer saken, siden jeg regner med bilen din har steget med nesten 100k fra når du kjøpte den? I så fall kan nok det være innen rekkevidde ja.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cairnz

Foreløpig ser det ut til at verditap = 0 kroner, selv for biler levert for 5 måneder siden, hvis annonser på finn.no er noe å gå etter.
Elbilist

pej

Jeg for min del håper på å få igjen ca 150.000,- om 5 år. Det tror jeg er realistisk. Bilen koster idag ca 600.000,- Ser man på en BMW 5 serie fra 2008-2009 idag ligger billigste på finn til denne prisen. Tror ikke Tesla vil holde seg noe særlig mye bedre. MEN dersom det blir moms og avgifter på de nye innen disse 5 årene, så vil den holde seg noe bedre selvsagt.

Selge etter et år? HM... ja 20% avskrivning første året er nok innafor.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

snurrehue

Sitat fra: pej på tirsdag 07. januar 2014, klokken 12:51
MEN dersom det blir moms og avgifter på de nye innen disse 5 årene, så vil den holde seg noe bedre selvsagt.

Det er slett ikke sikkert. Det kan like gjerne slå andre veien. Model S ligger nok pr nå helt i grenseland for hva folk flest er villig til å betale for den. Blir den dyrere så forsvinner det meste av kundegrunnlaget. Forsvinner det meste av kundegrunnlaget, så forsvinner servicenettverket. Forsvinner servicenettverket så forsvinner folks villighet til å kjøpe en godt brukt Model S. Da blir det fort kronglete med deletilgang, batteribytte etc.

Blir det derimot en moderat innførsel av avgifter på elbiler, vil den kunne stå seg langt bedre.

ELTesla

Jeg tror ikke det er noen fare for det som Snurrehue skriver dersom planen til Tesla blir en realitet, og billigmodellen vil bli en hit i Norge. Det er jo den de skal satse på og tjene penger på.

Den skal forhåpentligvis klare å konkurrere med andre merker selv om avgiftene blir tilnærmet lik.


snoopy2005

Sitat fra: Trøndertesla på mandag 23. desember 2013, klokken 10:26
Jeg leste en plass her på forumet at Tesla har som målsetning å selge 10.000 Model S i Norge neste år.

Hvor har du det tallet i fra? Tesla klarte å levere 2000 i 2013, og det er akumulert over flere år....
Tviler sterkt på at det er 10.000 normenn som kjøper bil til over 600.000,- i året, og som velger en TMS.

Tror ikke at bilene våre blir mer verdt om staten legger på engagnsavgift, MVA, veiavgift, parkering og bompenger, da faller heller hele grunnlaget for mange som har kjøpt i utgangspunktet bort.... (og enda mer for de som har kjøpt Leaf og andre uten rekkevidde.)

Jeg tror, og da kan vel ingen ta meg på det, at folk har gått "mann av huse" for å kjøpe seg en bil det er mulig å komme seg på jobb i, uten å bli "flådd levende" og med lommeboken på full åpning!
Gratis bompenger, lavere veiavgift, kollektivfeldt og sist men ikke minst slippe de horrible og usosiale bompengene!
P85D og en KIA SOUL EV

jkirkebo

Sitat fra: pej på tirsdag 07. januar 2014, klokken 12:51
Jeg for min del håper på å få igjen ca 150.000,- om 5 år. Det tror jeg er realistisk. Bilen koster idag ca 600.000,- Ser man på en BMW 5 serie fra 2008-2009 idag ligger billigste på finn til denne prisen. Tror ikke Tesla vil holde seg noe særlig mye bedre.

25% etter 5 år? Virker pessimistisk. Jeg fikk 21% av nypris for en 9 år gammel Touran (nypris 455.000,-, bruktpris 95.000,-)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Black Lemon

Det er mange usikkerhetsmomenter som gjør at det er vanskelig å spå verditapet på Tesla Model S, og det vil styres som alt annet av tilbud og etterspørsel. For tiden er tilbudet begrenset og de 28 som ligger ute på Finn, ligger nok ute til for høye priser og man skal ikke se bort fra at de som har tenkt å kjøpe Tesla Model S allerede har kjøpt en. Dermed er etterspørselen høyst usikker og man skal ikke se bort fra at den kommer til å falle. Man skal også være klar over at stort tilbud av brukte TMS i USA kan forekomme der bilen nok må regne med verditap på høyde med konkurrentene BMW 7-serie etc, hvis ikke større da anvendeligheten av Tesla Model S er mindre enn konkurrentene. Dermed kan det komme bruktimporerte TMS til Norge som presser prisene ytterligere nedover. Hovedproblemet til teknologien som Tesla Model S benytter, er at brukervennligheten er kraftig begrenset i forhold til en konvensjonell bil. Selv med superlader tar det minst 20 minutter så sant superladeren er ledig å tå ladet tilstrekkelig. En tradisjonell bil fylles opp til en rekkevidde på 1000 km på fem minutter og det er jo nettopp den muligheten som har gjort bilen som fremkomstmiddel populær; man kan kjøre hvorsomhelst nårsomhelst. Det kan man ikke med en el-bil.

Tesla Model S er også avhengig av kjøpesterke kunder og disse velger ofte ny bil fremfor brukt. Det forsterker verdifallet til kostbare biler som Tesla Model S. Mitt tips er at man om et år kan kjøpe brukt godt utstyrt Tesla Model S for godt under 500.000 kroner i Norge. Dersom elbiler i tillegg mister muligheten av å kjøre i kollektivfeltet, blir det mange billige elbiler til salgs, særlig i Asker og Bærum. Årsaken til det store el-bil salget i Norge er jo ikke at mange plutselig er blitt så opptatt av utslipp, men alle de økonomiske incitamentene el-bilen har i Norge.

Cowboystrekk

Jeg har ingen planer om å selge min på mange år :D Om batteriet fortsatt innehar litt over 80% kapasitet når bilen er 10 år og jeg ikke har krasja den eller fått store utgifter til reparasjoner så vil jeg fortsatt ha den da :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bent

#12
Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 07. januar 2014, klokken 13:42
(...)
Tviler sterkt på at det er 10.000 normenn som kjøper bil til over 600.000,- i året, og som velger en TMS.
(...)
Nå starter Model S på ~460kNOK. Legg på 15k for superladertilgang og 10k for barnesetene om nødvendig, og du har en meget bra bil til en helt grei pris. Alt utover dette er ren luksus alle klarer seg uten.

Med en gang nordmenn oppdager dette, og oppdager superladerne, kan jeg ikke forstå annet enn at Tesla vil begynne å selge en god del 60kWh Model S i Norge. Resultatet fra kræsjtestene i USA er alene god nok grunn til at mange norske barnefamilier bør ønske seg denne bilen, og blir de europeiske resultatene like gode kan det ikke være lang tid før det blir bestillingsrush fra det ganske land.

(redigert: tok vekk feilaktig kommentar om parksensor)
Tesla Roadster, 25Mm

Espen Hugaas Andersen

Jeg håper Model S halverer seg. Da kjøper jeg to stk. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

Bent: Du ser definisjonen på det du skrev i signaturen min og det er flere av oss selv om vi er et lite utvalg ;) Du må imidlertid legge på nærmere 30k og ikke 3k for parksensorene siden techpakka er obligatorisk om du vil ha parksensorer. Det eneste jeg savna var parksensor, men 27.000 ble for mye, ellers har jeg alt jeg trenger :) Lydanlegget som standard er råbra (kunne gjort seg med DAB), luftfjæring trengs ikke, mere HK\batteri trengs ikke osv, jeg kjøper bilen jeg vil ha og driter i hva nestemann måtte mene, jeg tenker å ha denne bilen lenge! Det er svært få som tror meg når jeg sier at jeg betalte under 500k for min inkl vinterdekk (R2) og gummimatter. Omtrent alle jeg treffer sier ting som: "Koster de ikke 700k da?" etc. Interessant nok skal Tesla Tr.H få inn en 60 kW som demobil snart, både fordi P blir litt voldsom for endel og fordi de ønsker å reklamere mer mot de som vil ha en bra bil til 500k og ikke trenger 1,2 sek kjappere aks (ifølge P vs 60 testa av dragtimes) ;) En av de som jobber der har og bestilt 60 kW og han mente det holdt i massevis for han. Når det er sagt har jeg også stor forståelse for de som kjøper 85, men er overraska over at så få kjøper 60 egentlig...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA