Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Motor "støy"

Startet av buylove, torsdag 02. januar 2014, klokken 16:38

« forrige - neste »

buylove

Hei!

Jeg fikk bilen min i Trondheim onsdag. Jeg fikk så klart ikke 32A 1-fas adapteret og det gjør bilen lite anvendelig for meg da jeg kjører mer på dagen en jeg får ladet med shuko om natten. Heldigvis er det jul og jeg håper på å få adapteret  på ny året. Godt fornøyd med bilen så langt når en ser bort fra lade problemene. For, det er ikke nok med at Tesla ikke kan levere adapteret, som jeg er lovet, men shuko kabelen som skal lade 13A er heller ikke til å stole på. Hver morgen når jeg kommer ned i garasjen har den stoppet og lade i løpet av natten slik at jeg ikke har fått ladet bilen det jeg burde på 13A heller. Jeg har ringt Tesla flere ganger men det eneste de kan er å beklag og be meg ta ut kontakten og sette meg inn i bilen etc. etc.
Dette er surt, det dukker nå opp en del informasjon som jeg ikke var informert om på forhånd. Jeg hadde blitt fortalt at med de adapterne som er med bilen skal jeg kunne lade bilen på min 32A 1-fas 230v kontakt.
Nå blir jeg fortalt av Tesla at jeg burde kjøpe meg en Salto boks, det er uansett greit å ha. De er en mye sikrere løsning??? De skylder på at IT-nettet i Norge er ustabilt?? Dette hørte jeg ingenting om før jeg fikk bilen. Jeg har vurdert å lage egen lade boks som er omtalt et annet sted på forumet men har kommet til at hvorfor skal jeg koste på penger på noe som Tesla i utgangspunktet har fortalt meg at jeg ikke trenger. Det blir litt som å levere en bil uten bensintank og be kunden kjøpe seg en tank en annen plass.
Det blir til at en ligger om natta og tenker på om bilen har strøm om morgenen eller om den har stoppet å lade. Hvordan vil dette bli når jeg får 32A adapteret, en hos Tesla hevdet at jeg kunne oppleve at bilen stopper og lade med det og? Jeg leste også på forumet at noen har hatt trøbbel med super laderne også, kommer det på toppen så vet jeg ikke hva jeg gjør med bilen.
Er det andre som opplever det samme? Det blir vel til at jeg må kjøpe salto boks eller bygge min egen.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

D.O

Null problemer med lading. Har Salto men ikke montert denne enda. Bruker umc fra Tesla og den har fungert som den skal. Hadde litt vanskeligheter med å lade på første lading, men da var bilen kjørt lengre enn til 0 i rekkevidde og samtlige systemer i bilen hadde slått seg av for å spare strøm. Etter dette prikkfritt! Har IT nett.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bonefish

Har heller ikke problemer med min UMC, bortsett fra det vanlige at du ikke kan starte og stoppe fra mobilapp.
Uansett så er det ikke bra når så vidt jeg kan vet ingen får UMC til å virke slik den er tiltenkt.
Så på en annen tråd at det er rykter om at Tesla kommer til å bytte alle UMC'ene.
Vi får håpe at det ikke bare er rykter...
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Muffinman

#3
Du er i samme båt som meg. Etter halvannen måned hvor jeg måtte bruke gammelbilen (som skulle selges for å delfinansiere Tesla``en) til jobbreiser pga manglende ladeadaptere rettet jeg en bestemt henvendelse til selger hvor jeg gjorde det klart at jeg ikke godtok dette. De hadde levert meg en bil til 700 lapper som ikke kunne brukes. Da tok det ikke mange dagene før et blått adapter lå i posten. Forhåpentligvis er ikke det røde langt unna, for det trenger jeg på nyåret siden gammelbilen nå er solgt. Har for øvrig ikke ladeproblemer slik som du beskriver.

Det som forundrer meg er at Tesla som organisasjon later til å være ute av stand til å lære. De har fått mange tilbakemeldinger på at de ikke informerer om manglende adaptere før utlevering av bilene og tar disse tydeligvis ikke til følge. Videre reagerer jeg på at man ikke skjønner at en anbefaling om å kjøpe tredjepartsløsninger for å løse mangler som Tesla selv er ansvarlig for blir oppfattet som en lett arrogant ansvarsfraskrivelse. At IT-nettet i Norge er ustabilt er selvfølgelig  bare en bortforklaring - andre elbiler lader helt fint på dette. Jeg forventet mer av avdelingen i Trondheim.

EDIT: Ikke forvent at ladingen blir mer stabil med blått adapter, det er nok samme greia som schuko på mange måter. Og problemet er ikke nødvendigvis knyttet bare til ladekabelen; mener det var laumb som hadde noen problemer med sin, men når han hadde bilen inne til reklamasjonsarbeid fikk han ut en lånebil som fungerte fint på samme kabel. Laumb, rett meg om jeg husker feil.

Havebigfun

Det er en del med slike ladeproblemer som du beskriver. Hvis du vil ha en snar pålitelig løsning er det mange som er fornøyd med salto-boksen.
Du er gammel elektriker (hvis jeg husker rett)- da kan du  bygge en ladeboks fra ZCW for en overkommelig sum- Kirkebø har beskrevet hvordan.
Holder det med 13A er mennekes kabel en god løsning.
Det ymtes om en ny UMC etterhvert -har du tid kan du vente på denne.

buylove

Jeg vet det er en del alternativer. Jeg kan godt bygge meg min egen ladeboks, det ville også være interessant.
Det som irriterer meg er at det ikke skulle vært nødvendig og måten Tesla oppfører seg på. Det føles som de ikke bryr seg. Det er for lettvint å bare beklage og henvise til Sønico  eller et annet firma og påføre kundene en utgift som ikke skulle vert nødvendig. De burde i det minste ha forhandlet frem noen gode priser for kundene sine og tatt i det minste en del av kostnadene, helst hele regninga. Hadde jeg fått informasjon før jeg kjøpte bilen om at jeg burde kjøpe en egen ladeboks fordi deres egen løsning var for dårlig så hadde saken vert grei.
Når jeg kom ned i bilen i dag så hadde ladingen stoppet igjen. Feilmelding om at det var feil på kabelen og måtte resette UMC'en. I tillegg til det sto alle vinduene oppe?!!?
Er veldig fornøyd med bilen ellers. Håper jeg får orden på disse tingene så jeg kan glede meg over bilen.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

teslaman

 :)Det som styrker meg i troen på at dette er en skikkelig bil er at jeg nesten aldri ser at noen klager på selve bilen, kun diverse rundt den. Selvfølgelig mye swbugs, men jeg er mer sikker etter alle de 60000 og noe innlegg enn noen gang på at dette er en ordentlig bra bil. Kan noen dementere mine utsagn så kom med det! Jeg har  kjørt siden sept.13.13 og merker ingen feil med bilen bortsett fra det jeg har tatt opp med service og fått rettet. Kun ladegreier. Og dette er småting som vi bare må innse at vi som betabrukere opplever! Fryktet egentlig mye mer feil men enn så lenge er jeg superfornøyd.
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

havard

Sitat fra: buylove på tirsdag 24. desember 2013, klokken 01:38

Når jeg kom ned i bilen i dag så hadde ladingen stoppet igjen. Feilmelding om at det var feil på kabelen og måtte resette UMC'en. I tillegg til det sto alle vinduene oppe?!!?

Jeg opplevde det samme i går. Når jeg kikket ut på det kraftige regnværet som var i går kveld så oppdaget jeg til min skrekk at alle vinduene på bilen var nede. I bilen stod det at lading var stoppet og at det var problem med ladekabelen.

Tørker opp bilen nå så får vi se hvordan det har gått.

Heldigvis så jeg dette slik at den ikke ble stående med åpne vinduer hele natten, men dette er jo en kritisk feil. Bilen kan jo bli ødelagt, fyllt med snø og is eller gi uvedkommende uforholdsmessig lett tilgang til eiendelene dine.

Hvordan rå Tesla til å fikse dette litt raskt?

Cobos

Jeg hadde min bil inne til update siden jeg ikke fikk .30 (eller .29) men fortsatt satt med .24 software. Jeg har ingen ladeproblemer, men bor i en blokk fra mars 2013 og jeg tror faktisk vi har TN -nett her siden hele området er nybygget.
Det relevante poenget mitt er at jeg nå har .57 software som visstnok kom på lørdag. Den har en funksjon hvor Model S hvis den oppdager problemer stepper ned 25% amperen og det visstnok skal føre til at ladingen fortsetter dog litt tregere naturligvis. Fikk også inntrykk av at det var noen andre laderelaterte oppdateringer i denne. Så tipset mitt er å si ja takk til denne oppdateringen dere som sliter med ustabil lading. Antagelig vil den hjelpe ihvertfall...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Lokführer

Sitat fra: havard på tirsdag 24. desember 2013, klokken 08:17
Sitat fra: buylove på tirsdag 24. desember 2013, klokken 01:38

Når jeg kom ned i bilen i dag så hadde ladingen stoppet igjen. Feilmelding om at det var feil på kabelen og måtte resette UMC'en. I tillegg til det sto alle vinduene oppe?!!?

Jeg opplevde det samme i går. Når jeg kikket ut på det kraftige regnværet som var i går kveld så oppdaget jeg til min skrekk at alle vinduene på bilen var nede. I bilen stod det at lading var stoppet og at det var problem med ladekabelen.

Tørker opp bilen nå så får vi se hvordan det har gått.

Heldigvis så jeg dette slik at den ikke ble stående med åpne vinduer hele natten, men dette er jo en kritisk feil. Bilen kan jo bli ødelagt, fyllt med snø og is eller gi uvedkommende uforholdsmessig lett tilgang til eiendelene dine.

Hvordan rå Tesla til å fikse dette litt raskt?

Vi må da få en varsling når dette skjer! At alarmen går eller at appen kan gi lyd fra seg. Jeg hadde blitt utrolig forbanna om det hadde skjedd med meg.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Tesla85

Sitat fra: havard på tirsdag 24. desember 2013, klokken 08:17
Sitat fra: buylove på tirsdag 24. desember 2013, klokken 01:38

Når jeg kom ned i bilen i dag så hadde ladingen stoppet igjen. Feilmelding om at det var feil på kabelen og måtte resette UMC'en. I tillegg til det sto alle vinduene oppe?!!?

Jeg opplevde det samme i går. Når jeg kikket ut på det kraftige regnværet som var i går kveld så oppdaget jeg til min skrekk at alle vinduene på bilen var nede. I bilen stod det at lading var stoppet og at det var problem med ladekabelen.

Tørker opp bilen nå så får vi se hvordan det har gått.

Heldigvis så jeg dette slik at den ikke ble stående med åpne vinduer hele natten, men dette er jo en kritisk feil. Bilen kan jo bli ødelagt, fyllt med snø og is eller gi uvedkommende uforholdsmessig lett tilgang til eiendelene dine.

Hvordan rå Tesla til å fikse dette litt raskt?

Dette var ikke bra! Håper dere melder fra til Tesla! Jeg har ikke hatt noe problemer med min bil siden jeg fikk den. Lader helt uproblematisk med UMC hjemme, og med type 3 kabel på jobb.  ;D
Har bare opplevd en gang at ladingen har stoppet. Det var når jeg var uerfaren og hadde satt igang en oppdatering mens bilen ladet. Det førte ikke til problemer, men var litt irriterende da jeg trengte "full tank" dagen etter.  :-\
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Nuvolari

Sitat fra: Cobos på tirsdag 24. desember 2013, klokken 08:40
Jeg hadde min bil inne til update siden jeg ikke fikk .30 (eller .29) men fortsatt satt med .24 software. Jeg har ingen ladeproblemer, men bor i en blokk fra mars 2013 og jeg tror faktisk vi har TN -nett her siden hele området er nybygget.
Det relevante poenget mitt er at jeg nå har .57 software som visstnok kom på lørdag. Den har en funksjon hvor Model S hvis den oppdager problemer stepper ned 25% amperen og det visstnok skal føre til at ladingen fortsetter dog litt tregere naturligvis. Fikk også inntrykk av at det var noen andre laderelaterte oppdateringer i denne. Så tipset mitt er å si ja takk til denne oppdateringen dere som sliter med ustabil lading. Antagelig vil den hjelpe ihvertfall...

Cobos

Du har fått .57 ja. Den er rullet ut til amerikanske kunder men ikke sluppet i Europa enda.

Hold oss oppdatert på hvordan denne versjonen fungerer.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

OleJA

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 24. desember 2013, klokken 11:20
Sitat fra: Cobos på tirsdag 24. desember 2013, klokken 08:40
Jeg hadde min bil inne til update siden jeg ikke fikk .30 (eller .29) men fortsatt satt med .24 software. Jeg har ingen ladeproblemer, men bor i en blokk fra mars 2013 og jeg tror faktisk vi har TN -nett her siden hele området er nybygget.
Det relevante poenget mitt er at jeg nå har .57 software som visstnok kom på lørdag. Den har en funksjon hvor Model S hvis den oppdager problemer stepper ned 25% amperen og det visstnok skal føre til at ladingen fortsetter dog litt tregere naturligvis. Fikk også inntrykk av at det var noen andre laderelaterte oppdateringer i denne. Så tipset mitt er å si ja takk til denne oppdateringen dere som sliter med ustabil lading. Antagelig vil den hjelpe ihvertfall...

Cobos

Du har fått .57 ja. Den er rullet ut til amerikanske kunder men ikke sluppet i Europa enda.

Hold oss oppdatert på hvordan denne versjonen fungerer.
Har charge cable problem både før og etter .57
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Havebigfun

Sitat fra: OleJA på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:59
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 24. desember 2013, klokken 11:20
Sitat fra: Cobos på tirsdag 24. desember 2013, klokken 08:40
Jeg hadde min bil inne til update siden jeg ikke fikk .30 (eller .29) men fortsatt satt med .24 software. Jeg har ingen ladeproblemer, men bor i en blokk fra mars 2013 og jeg tror faktisk vi har TN -nett her siden hele området er nybygget.
Det relevante poenget mitt er at jeg nå har .57 software som visstnok kom på lørdag. Den har en funksjon hvor Model S hvis den oppdager problemer stepper ned 25% amperen og det visstnok skal føre til at ladingen fortsetter dog litt tregere naturligvis. Fikk også inntrykk av at det var noen andre laderelaterte oppdateringer i denne. Så tipset mitt er å si ja takk til denne oppdateringen dere som sliter med ustabil lading. Antagelig vil den hjelpe ihvertfall...

Cobos

Du har fått .57 ja. Den er rullet ut til amerikanske kunder men ikke sluppet i Europa enda.

Hold oss oppdatert på hvordan denne versjonen fungerer.
Har charge cable problem både før og etter .57
Det løser seg antakelig først med UMC 2.0 ;)

Tesla-man

Sitat fra: havard på tirsdag 24. desember 2013, klokken 08:17
Hvordan få Tesla til å fikse dette litt raskt?

Det trådstarter og flere beskriver er ikke akseptabelt.  Hvorfor ikke bruke beskyttelsen og mulighetene lovverket gir? 
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA