Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 ladepunkter i Rogaland/Haugalandet

Startet av østfolding, torsdag 02. januar 2014, klokken 16:03

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:35
Siden Tesla har vært alene om så store batteripakker er det veldig bra og smart det de har gjort med oppbygging av hurtigladere.
Men i fremtiden vil man kanskje velge mellom 30 forskjellige langtrekkende merker, da mener jeg det er bedre med felles standard med ladestasjoner som står veldig tett enn at alle 30 merkene skal ha hver sin lader.

Det var vel ikke så ulikt det jeg sa ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

østfolding

#16
Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:40
Sitat fra: chaglen på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:26
Er det noen som vet om og eventuelt når BMW skal lansere ChargeNow-konseptet sitt i Norge? Det er utbredt i andre deler av Europa, men ikke Norge.
Så langt har BMW ikke fått noe til i Norge. Det er også grunnen (tror jeg :-)) til at vi får den blå kabelen gratis, da denne følger med i ChargeNow pakken i andre land. Det tyder i så fall på at det ligger et stykke frem i tid. De som leverer ladingstjenester i Norge har så langt ikke klart å samarbeide, og det må til for at ChargeNow skal ble en realitet.
Jeg oppfordrer til boikott av alle som tar over 50.- for en tilfeldig Combo lading. Leverandørene må forstå at de vil tjene mer penger på å samarbeide, og at det vil føre til mer inntekter til alle...
Hvis det koster meg like mye per mil med en elbil på langtur, så tar jeg dieselbilen i stedet. Da bruker jeg mindre tid også. Er villig til å betale mer enn lading hjemme, men det må ikke koster mer enn 50% av diesel. (Da er 50.- riktig pris for 100% i3 lading)

Er ikke helt enig med deg at ChargeNow trolig er langt unna for oss i Norge. At type 2-kabelen fulgte med i Norge kan skyldes helt andre grunner.

Utrullingen av 32A-laderne til alle BMW-forhandlere i disse dager, mener jeg er et tegn på at noe snart vil skje. Disse laderne må jo åpnes med et ChargeNow-kort, så løsningen er teknologisk sett oppe og går, men at Fortum/Grønn kontakt/Ishavsveien ikke er samarbeidsvillig med BMW, tviler jeg ikke på.

Jeg tror BMW vil rulle ut ChargeNow snart med samarbeidspartnere eller ei - så får vi som har i3 nå i alle fall brukt ladestasjonene hos BMW-forhandlerne (forhåpentligvis gratis).

Uansett, dette står det om ChargeNow på nettsidene til BMW.no nå:

"ChargeNow er en mobilitetstjeneste fra BMW i som gjør det ekstra raskt og enkelt å finne og bruke offentlige ladestasjoner fra forskjellige leverandører. Du trenger ikke kontanter, men betaler for bruken med ChargeNow-kortet som er gyldig hos alle ChargeNow-partnere. BMW i ConnectedDrive viser alle tilgjengelige ladestasjoner i BMW i Navigasjonssystem.

En gang i måneden får du en detaljert oversikt over all lading og ladekostnadene. ChargeNow nettverket er under utvikling i Norge, kontakt din BMW i-agent for mer informasjon om hva som er gjeldende i ditt område."


BMW har på i-nettsidene vært flinke til å presisere "Ikke tilgjenglig i Norge enda", men ved å lese denne teksten får man nesten inntrykk av at ordningen er i gang allerede...

Også får vi bare håpe at det ikke vil koste penger å lade hos en BMW-forhandler, men at ChargeNow-kortet fortsatt trengs for å åpne laderen.

LMOR

Dette har stått der hele veien, og er bare en av mange "oversettelser" med mer eller mindre feil i. Som vi har funnet mange av.

Det er naturlig at BMW drar med seg ChargeNow laderne til sine egne forhandlere, og det er flott hvis dette kan være med å presse noen til å samarbeide, fordi de da går glipp av penger fordi BMW lar kundene lade gratis. Får håpe på en liten "krig".

Men jeg mener også at disse 32A laderne ikke er en bra nok løsning. Når det er flere tusen i3 ute, så kommer det til å bli kø for å lade, samtidig med at de selv skal lade til sine demo-biler. Jeg kan ikke reise i et møte, for så å stå i kø, samt lade i 2 timer, før jeg kommer meg hjem?
BMW bør installere COMBO ladere hos alle forhandlerne. Mindre kø, og raskt nok til at det er verd å svinge innom for en lading på veg hjem, og dermed øke den praktiske rekkevidden til i3 betydelig = mer salg!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:08
Dette har stått der hele veien, og er bare en av mange "oversettelser" med mer eller mindre feil i. Som vi har funnet mange av.

Det er naturlig at BMW drar med seg ChargeNow laderne til sine egne forhandlere, og det er flott hvis dette kan være med å presse noen til å samarbeide, fordi de da går glipp av penger fordi BMW lar kundene lade gratis. Får håpe på en liten "krig".

Men jeg mener også at disse 32A laderne ikke er en bra nok løsning. Når det er flere tusen i3 ute, så kommer det til å bli kø for å lade, samtidig med at de selv skal lade til sine demo-biler. Jeg kan ikke reise i et møte, for så å stå i kø, samt lade i 2 timer, før jeg kommer meg hjem?
BMW bør installere COMBO ladere hos alle forhandlerne. Mindre kø, og raskt nok til at det er verd å svinge innom for en lading på veg hjem, og dermed øke den praktiske rekkevidden til i3 betydelig = mer salg!

Vi er helt enige om at hurtiglading er bedre enn semihurtiglading :)

jkirkebo

Sitat fra: østfolding på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:24
Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:08
Men jeg mener også at disse 32A laderne ikke er en bra nok løsning. Når det er flere tusen i3 ute, så kommer det til å bli kø for å lade, samtidig med at de selv skal lade til sine demo-biler. Jeg kan ikke reise i et møte, for så å stå i kø, samt lade i 2 timer, før jeg kommer meg hjem?
BMW bør installere COMBO ladere hos alle forhandlerne. Mindre kø, og raskt nok til at det er verd å svinge innom for en lading på veg hjem, og dermed øke den praktiske rekkevidden til i3 betydelig = mer salg!

Vi er helt enige om at hurtiglading er bedre enn semihurtiglading :)

7,4kW er ikke semihurtiglading. Semihurtiglading er 22kW. Hadde i3 hatt en opsjon på 22kW lader til f.eks 10k til på toppen av 32A laderen hadde det ikke vært så mye bruk for dyre CCS-ladere. 45 min. på en 22kW stolpe (som det vil bli MANGE flere av enn CCS-ladere etterhvert) hadde fikset nesten fulladet batteri.

Men heller ikke Volkswagen har sett dette poenget  tydeligvis da e-Golfen kun får 3,7kW lader :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lillemarius

Enig. Hadde kjøpt slik på flekken om det var mulig.

østfolding

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:46
Sitat fra: østfolding på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:24
Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:08
Men jeg mener også at disse 32A laderne ikke er en bra nok løsning. Når det er flere tusen i3 ute, så kommer det til å bli kø for å lade, samtidig med at de selv skal lade til sine demo-biler. Jeg kan ikke reise i et møte, for så å stå i kø, samt lade i 2 timer, før jeg kommer meg hjem?
BMW bør installere COMBO ladere hos alle forhandlerne. Mindre kø, og raskt nok til at det er verd å svinge innom for en lading på veg hjem, og dermed øke den praktiske rekkevidden til i3 betydelig = mer salg!

Vi er helt enige om at hurtiglading er bedre enn semihurtiglading :)

7,4kW er ikke semihurtiglading. Semihurtiglading er 22kW. Hadde i3 hatt en opsjon på 22kW lader til f.eks 10k til på toppen av 32A laderen hadde det ikke vært så mye bruk for dyre CCS-ladere. 45 min. på en 22kW stolpe (som det vil bli MANGE flere av enn CCS-ladere etterhvert) hadde fikset nesten fulladet batteri.

Men heller ikke Volkswagen har sett dette poenget  tydeligvis da e-Golfen kun får 3,7kW lader :(

Så kom opp med et bedre navn da, jkirkebo.

At det ikke heter semihurtig helt etter boka, er helt irrelevant i denne sammenheng. For oss fleste i3-eiere er det helt naturlig å dele inn ladefarten i tre hovedkategorier - normal (opptil 16A, ladetid på 5-8 timer), "semi" (32A, ladetid på ca. 2,5-3 timer) og hurtig (22 kW, ladetid på ca. 30 minutter).

Må vi gjøre det vanskeligere enn det er?

Poenget med denne tråden er uansett ChargeNow-ordningen til BMW. Jeg har også presisert at denne "semihurtig"-ladingen er 32A-lading med ladetid på ca. 3 timer som nå tilbys hos BMW-forhandlerne.

jkirkebo

Sitat fra: østfolding på tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:58
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:46
7,4kW er ikke semihurtiglading. Semihurtiglading er 22kW. Hadde i3 hatt en opsjon på 22kW lader til f.eks 10k til på toppen av 32A laderen hadde det ikke vært så mye bruk for dyre CCS-ladere. 45 min. på en 22kW stolpe (som det vil bli MANGE flere av enn CCS-ladere etterhvert) hadde fikset nesten fulladet batteri.

Så kom opp med et bedre navn da, jkirkebo.

Tja, 32A-lading?

Litt dumt å bruke mer offisielle betegnelser feil, plutselig er det en eller annen Tesla eller Renault-eier som tror BMW-forhandlerne har semihurtig 22kW lading og stikker bortom for å spørre om de får lade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

østfolding

Bare så det er klart: Tror ikke akkurat BMW Norge legger opp til at Tesla-biler skal få lade hos BMW-forhandlere, for å si det sånn. Med tanke på at forhandlerne også skal lade demobiler, biler på service og utleveringsbiler her, så kommer nok ikke laderne til å stå mye ledig etter hvert. Da prioriteres nok ikke TMS i køen :)

LMOR

Fant dette kartet. Her ser det ut til at en i hvert fall hadde konkrete planer om Norge, for ellers ville fargen vært grønn, som "planlagte".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA