Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 ladepunkter i Rogaland/Haugalandet

Startet av østfolding, torsdag 02. januar 2014, klokken 16:03

« forrige - neste »

østfolding

Siden Teslas stadig monterer flere gratisladere (til Tesla-er) rundt omkring i landet, er vel sjansen god for at BMW svarer med en norsk ChargeNow-ordning som gir gunstige priser hos flere av de kjente hurtigladerstasjonene?

Dette står det foreløpig om ChargeNow på bmwi.no:

ChargeNow er en tjeneste fra BMW i som gjør det enklere å finne og bruke offentlige ladestasjoner fra ulike tilbydere. Du trenger ikke kontanter, men betaler for bruken med ChargeNow-kortet som er gyldig hos alle ChargeNow-partnere. BMW i ConnectedDrive viser alle tilgjengelige ladestasjoner i BMW i Navigasjonssystem.
En gang i måneden får du en detaljert oversikt over all lading og ladekostnadene. ChargeNow er foreløpig under utvikling i Norge, kontakt din BMW i-agent for mer informasjon om tilgjenglighet i ditt område.

LMOR

I EU koster dette 9,50 Euro per måned, og 2,50 for første time og 1 Euro for hver time etter det per lading. Har ikke sett hva minimum er når du bruker en hurtiglader.  Det skulle bli ca 2-3 ganger det du betaler hjemme, og ca 50% av det det koster med bensin/diesel.

Tviler på at dette blir gratis i Norge, fordi de bruker andres ladestasjoner.

Men de første på lademarkedet i dag, tar alt for mye betalt, slik at det i praksis koster det samme som bensin/diesel. Så hvis BMW får til dette i Norge, er det mer "fornuftig" prising. Vi må forvente å betale noe for stasjonen også i tillegg til strømmen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: østfolding på søndag 22. desember 2013, klokken 23:20
Siden Teslas stadig monterer flere gratisladere

De som kjøper Tesla S, betaler ca. 17000.- inkludert i prisen, for å lade "gratis" ubegrenset. Jeg ønsker heller å bestemme dette selv, så en ChargeNow ordning passer bedre. Det vil bare være noe få ganger i året jeg kommer til å lade "borte".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

#3
Sitat fra: LMOR på mandag 23. desember 2013, klokken 20:19
De som kjøper Tesla S, betaler ca. 17000.- inkludert i prisen, for å lade "gratis" ubegrenset. Jeg ønsker heller å bestemme dette selv, så en ChargeNow ordning passer bedre. Det vil bare være noe få ganger i året jeg kommer til å lade "borte".

14.400,- koster det. Fordelen med denne løsningen er at den gir Tesla muligheten til å bygge ut et omfattende nett svært raskt. Allerede er det 42 uttak i Norge, neste år tipper jeg det nærmer seg 100. Hvor lang tid tar det før vi får 100 CCS ladere?

Jeg har lenge argumentert for at de andre elbilimportørene også burde sette av en hyggelig sum til utbygging av hurtigladenettverk, men ingen har plukket opp den ballen. I steden er Leaf-eiere og i3-eiere overlatt til en rekke forskjellige aktører med hver sine betalingsløsninger, og ladeplasser der det ofte kun er en enkelt lader. Det er rimelig kjedelig når den ene laderen ikke fungerer og rekkevidden er for kort til å nå fram til neste. Heldigvis ser det ut til å bli litt konsolidering i ladebransjen, slik at det ikke blir for mange for små aktører.

14.400,- fordelt over bilens levetid inkl. renteberegning er uansett bare ca. en tusenlapp i året. Svært billig for tilgang til et slikt nett etter min mening.

Dessuten åpner disse 14.400,- for hurtiglading via CHAdeMO (med adapter) og etterhvert sannsynligvis også CCS (også med adapter, dog et mye rimeligere ett). Om CCS-adapteret koster f.eks 2000,- betyr det 16.400,- for gratis tilgang til Teslas ladere og betalt tilgang til alle CCS-laderne. Sammenlign gjerne med i3 der du betaler over 10.000 kun for betalt tilgang til alle CCS-laderne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Helt enig i at det er gunstig for mange, men ikke for alle. Poenget mitt var at en må kunne velge det bort. Hvis bilen kun brukes til bykjøring, vil en ikke ha behov for lading utenfor hjemmet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 23. desember 2013, klokken 20:51
Helt enig i at det er gunstig for mange, men ikke for alle. Poenget mitt var at en må kunne velge det bort. Hvis bilen kun brukes til bykjøring, vil en ikke ha behov for lading utenfor hjemmet.

Nettopp slik er det jo med Tesla også. Skal du kun bruke den til bykjøring og kortere turer kjøper du en 60kWh uten SuperCharging. Forskjellen er at om du betaler 14k for hurtiglading til Teslaen går mye av pengene til å bygge ut et stort nett av hurtigladere samt at du får lade på de gratis. Betaler du 10k for hurtiglading på i3 betaler du kun for hurtigladeporten i bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

østfolding

Chargenow.com står fortsatt bare på tysk... Noen som vet om BMW er langt unna med den norske tjenesten? Og evt. pris?

LMOR

Sitat fra: østfolding på lørdag 18. januar 2014, klokken 00:48
Chargenow.com står fortsatt bare på tysk... Noen som vet om BMW er langt unna med den norske tjenesten? Og evt. pris?

Mener jeg spurte forhandler om dette for ikke lenge siden, og fikk til svar at det ikke er klart enda. Vet ikke om det blir det. Den blå kabelen følger med ChargeNow i andre land, og vi får den med i Norge, så det tyder også på at det ikke kommer på en stund.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Nå som BMW sender såpass mange biler til Norge i år er det rart om det ikke vil komme. Alt ligger jo egentlig til rette - siden det finnes mange hurtigladestasjoner fra forskjellige firmaer med ulike abonnmentsordninger, så er jo ChargeNow perfekt.

Men klart: Det beste hadde vært om BMW kunne satt opp noen egen hurtigladestasjoner rundt og mellom storbyene som bare er for i3 :)

østfolding

Kan det hende at BMW gjør det så "enkelt" at de kun gir oss gode priser her, og pusher Intercharge på å signere så mange avtaler med hurtigladerne i Norge som mulig?

http://www.intercharge.eu/index.php?id=12&L=1

Noen her som jobber med hurtigladere i Norge som har sladder? :)

østfolding

Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 21:37
Kan det hende at BMW gjør det så "enkelt" at de kun gir oss gode priser her, og pusher Intercharge på å signere så mange avtaler med hurtigladerne i Norge som mulig?

http://www.intercharge.eu/index.php?id=12&L=1

Noen her som jobber med hurtigladere i Norge som har sladder? :)

Hubject, som er selskapet bak denne løsningen, er et selskap startet av BMW Group og en rekke ladeleverandører. Interesant.

Kan en slik løsning bli eksklusiv for BMW i-kunder - i alle fall veldig fordelaktig prismessig?




Elmo

Sitat fra: østfolding på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:31
Men klart: Det beste hadde vært om BMW kunne satt opp noen egen hurtigladestasjoner rundt og mellom storbyene som bare er for i3 :)

Og så kan de sette opp bensinpumper bare for BMWer ved sidenav :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bromm

Sitat fra: Elmo på tirsdag 04. februar 2014, klokken 23:27
Sitat fra: østfolding på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:31
Men klart: Det beste hadde vært om BMW kunne satt opp noen egen hurtigladestasjoner rundt og mellom storbyene som bare er for i3 :)

Og så kan de sette opp bensinpumper bare for BMWer ved sidenav :o

Du gikk på agnet, Elmo - selv om du ikke er Tesla-eier...haha :D

Elmo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 04. februar 2014, klokken 23:27
Og så kan de sette opp bensinpumper bare for BMWer ved sidenav :o
Sitat fra: bromm på onsdag 05. februar 2014, klokken 00:21
Du gikk på agnet, Elmo - selv om du ikke er Tesla-eier...haha :D
Jeg så ikke i farten at det var deg Bromm :-[
Beklager at jeg gikk på så du kanskje gikk glipp av en større fisk på kroken ;)

Jeg er enig i at hvis/når en bilfabrikant sponser ladestasjoner så kan de også bestemme at nettopp deres bilmerke får lading gratis eller billigere, men det nytter ikke at det er dedikerte ladestasjoner for hvert bilmerke.

At Teslas superchargere er forbeholdt Tesla (iallefall foreløpig) er vel mest fordi de er alene og pluggen og fordi de ikke har noen betaling sløning for andre biler.
Og så skal det sies til Teslas forsvar at de også har betalt for fremføring av så mye strøm til sine superchargere at det er nok til diverse andre andre hurtigladere på samme sted.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kjell Leaf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 20:38
Sitat fra: LMOR på mandag 23. desember 2013, klokken 20:19
De som kjøper Tesla S, betaler ca. 17000.- inkludert i prisen, for å lade "gratis" ubegrenset. Jeg ønsker heller å bestemme dette selv, så en ChargeNow ordning passer bedre. Det vil bare være noe få ganger i året jeg kommer til å lade "borte".

14.400,- koster det. Fordelen med denne løsningen er at den gir Tesla muligheten til å bygge ut et omfattende nett svært raskt. Allerede er det 42 uttak i Norge, neste år tipper jeg det nærmer seg 100. Hvor lang tid tar det før vi får 100 CCS ladere?

Jeg har lenge argumentert for at de andre elbilimportørene også burde sette av en hyggelig sum til utbygging av hurtigladenettverk, men ingen har plukket opp den ballen. I steden er Leaf-eiere og i3-eiere overlatt til en rekke forskjellige aktører med hver sine betalingsløsninger, og ladeplasser der det ofte kun er en enkelt lader. Det er rimelig kjedelig når den ene laderen ikke fungerer og rekkevidden er for kort til å nå fram til neste. Heldigvis ser det ut til å bli litt konsolidering i ladebransjen, slik at det ikke blir for mange for små aktører.

14.400,- fordelt over bilens levetid inkl. renteberegning er uansett bare ca. en tusenlapp i året. Svært billig for tilgang til et slikt nett etter min mening.

Dessuten åpner disse 14.400,- for hurtiglading via CHAdeMO (med adapter) og etterhvert sannsynligvis også CCS (også med adapter, dog et mye rimeligere ett). Om CCS-adapteret koster f.eks 2000,- betyr det 16.400,- for gratis tilgang til Teslas ladere og betalt tilgang til alle CCS-laderne. Sammenlign gjerne med i3 der du betaler over 10.000 kun for betalt tilgang til alle CCS-laderne.
Siden Tesla har vært alene om så store batteripakker er det veldig bra og smart det de har gjort med oppbygging av hurtigladere.
Men i fremtiden vil man kanskje velge mellom 30 forskjellige langtrekkende merker, da mener jeg det er bedre med felles standard med ladestasjoner som står veldig tett enn at alle 30 merkene skal ha hver sin lader.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA