Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Motor "støy"

Startet av østfolding, torsdag 02. januar 2014, klokken 15:55

« forrige - neste »

Griffel

#105
Husk at dette er en standard, og at disse ladepunktene forteller lader i bil hvor mye strøm denne får lov å trekke.
Ladern i bilen vet ikke om det er en BMW wallbox eller en annen srandard ladestasjon, og trekker det elektronikken i bilen lar den få lov til opp til denne grensen.

Et ladepunkt av denne typen: såkalt mode 3 type 2 dytter altså ikke strøm på bilen, men stiller en viss mengde disponibel.

Tilsvarende for kladder, men kladden vet ikke hva den aktuelle kursen er dimensjonert for, så de er forhåndinstilt på noe somer "vanlg" i forhold til det støpselet denne typn er utstyrt med. Her må en selv passe på i forhold til den den aktuelle stikkontakten ar en ikke belaster for mye.
(Ledningskladder omtales ofte feilaktig som reiselader, og veggbokser feilaktig som hjemmelader, men er  en sikkerhets mekanisme.)

(Om den omtalte veggboksen fra Ensto til 8500,- er lagd for 16 eller 32A vet ikke jeg, men prisforskjellen på selve veggboksen er nok ikke stor.)
Nå er det vel de ferreste som har en 32A stikkontakt i garasjen fra før. Så en fastmontert boks er en bedre løsning når en uansett trenger en elektrikker for montasjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Her er en oppdatert artikkel til en rekke alternativer til Wallbox ... i tilfelle denne ikke blir konkurransedyktig i pris:

http://www.plugincars.com/quick-guide-buying-your-first-home-ev-charger-126875.html

østfolding

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 01. februar 2014, klokken 12:48
Her er en oppdatert artikkel til en rekke alternativer til Wallbox ... i tilfelle denne ikke blir konkurransedyktig i pris:

http://www.plugincars.com/quick-guide-buying-your-first-home-ev-charger-126875.html

Alt for få ladere å velge mellom hos norske forhandlerne.  Men å kjøpe fra utlandet bør kanskje fungere greit?

Griffel

#108
Sitat fra: østfolding på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:14
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 01. februar 2014, klokken 12:48
Her er en oppdatert artikkel til en rekke alternativer til Wallbox ... i tilfelle denne ikke blir konkurransedyktig i pris:

http://www.plugincars.com/quick-guide-buying-your-first-home-ev-charger-126875.html

Alt for få ladere å velge mellom hos norske forhandlerne.  Men å kjøpe fra utlandet bør kanskje fungere greit?

Sitat fra: Griffel på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:15
Alle disse er laget for USA markede, og har ikke Type 2 plugg som BMW må ha, men Type 1 og kan f.eks brukes med Leaf. USA har et spesielt splitfase distribusjonssystem og enkelte produsenter sjekker forbindelse til jord basert på denne distribusjonsteknologien, og de vil da virke dårlig i Norge (ikke virke). Det er ukjent for meg om det gjelder disse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

østfolding

#109
Noen som har testet denne?
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler

Hvis den fungerer bra på i3-en så er det jo et meget prisgunstig alternativ til Wallbox Pure.

i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:17
Alle disse er laget for USA markede, og har ikke Type 2 plugg som BMW må ha...

Ok, skjønner.
Så i bunn og grunn trenger jeg kun sende dette til forskjellige leverandører:

Hei,

Ønsker tilbud på en 1-fas 32A, Type 2, Mode 3 ladepunkt til BMW i3 for veggmontering m/5 meter bilkabel.

Mvh meg selv


::)



LMOR

Høres bra ut, spent på svaret. Salto har jeg sjekket med tidligere. De kan levere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Boogie

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 02. februar 2014, klokken 16:36
Ok, skjønner.
Så i bunn og grunn trenger jeg kun sende dette til forskjellige leverandører:

Hei,

Ønsker tilbud på en 1-fas 32A, Type 2, Mode 3 ladepunkt til BMW i3 for veggmontering m/5 meter bilkabel.

Mvh meg selv


::)

Slimbox fungerer greit.
Kan testes her:

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Zoom in på Tønsberg så finner du den.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

østfolding


Sitat fra: Boogie på søndag 02. februar 2014, klokken 20:18

Slimbox fungerer greit.
Kan testes her:

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Zoom in på Tønsberg så finner du den.

Kan man teste 16A-kladdladeren der også?

Og er det noen som har testet om den laderen faktisk gir 16A til i3 når den står på high?

LMOR

Nei, ingen har testet enda. Vi venter i spenning.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Lars-bgo

#115
Jeg venter på en Slimbox 1 fase 230v 32a.

Håper den gir 32a til en i3, jeg har (så langt) ikke fått endlig bekreftet at den gir dette.

Gir den det som er lovet må dette være en utmerket løsning.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

LMOR

Sitat fra: Lars-bgo på mandag 03. februar 2014, klokken 00:01
Jeg venter på en Slimbox 1 fase 230v 32a.

Håper den gir 32a til en i3, jeg har (så langt) ikke fått endlig bekreftet at den gir dette.

Gir den det som er lovet må dette være en utmerket løsning.

Det er ingen grunn til at den ikke skal det. 32A via mode3 skal gi 32A. Det er ikke noe annet på den kursen, og den kommuniserer 32A til bilen. Ellers er det ikke en 32A box :-)

Det som er mer spennende er hva bilen da trekker på low og reduced!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

nofuelno

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 02. februar 2014, klokken 16:36
Sitat fra: Griffel på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:17
Alle disse er laget for USA markede, og har ikke Type 2 plugg som BMW må ha...

Ok, skjønner.
Så i bunn og grunn trenger jeg kun sende dette til forskjellige leverandører:

Hei,

Ønsker tilbud på en 1-fas 32A, Type 2, Mode 3 ladepunkt til BMW i3 for veggmontering m/5 meter bilkabel.

Mvh meg selv


::)
Send da også til info@nofuel.no
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

østfolding


Til dere som lurer på hvordan BMW stiller seg til uorginale kladdladere, som f.eks billigladerne fra Ratio, så har jeg fått dette svaret fra i3-sjefen i Norge:

"Tredjepartsprodukter er nesten aldri testet av BMW, men bilen støtter Mode 3 type 2 på 1-fas opptil 7,4kW (forutsetter option for hurtiglading). Dersom produktet da er korrekt, og uten andre feil etc. så skal det gå. Det står også noe i instruksjonsboken om dette, altså at kunden selv må påse at han bruker "egnet utstyr"."

En meget positiv instilling fra BMW, synes jeg  ;)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA