Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Motor "støy"

Startet av østfolding, torsdag 02. januar 2014, klokken 15:55

« forrige - neste »

LMOR

Så bra, da kan du finne ut når ChargeNow kommer og når leiebilavtalen kommer :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ali_ben

Apropos alternativer til wallbox... I USA er som vanlig alt billigere enn her på berget. Amazon selger BOSCH 16 AMP EVSE til 2700 kroner:
http://www.amazon.com/Bosch-EL-51245-Electric-Vehicle-Charging/dp/B00DMG104E/ref=sr_1_3?s=automotive&ie=UTF8&qid=1390339868&sr=1-3&keywords=evse

Den er riktig nok type 1, men den er 240 Volt. Garantert ikke CE merket så den kan nok ikke brukes i Norge.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Griffel

Sitat fra: ali_ben på tirsdag 21. januar 2014, klokken 22:36
Apropos alternativer til wallbox... I USA er som vanlig alt billigere enn her på berget. Amazon selger BOSCH 16 AMP EVSE til 2700 kroner:
http://www.amazon.com/Bosch-EL-51245-Electric-Vehicle-Charging/dp/B00DMG104E/ref=sr_1_3?s=automotive&ie=UTF8&qid=1390339868&sr=1-3&keywords=evse

Den er riktig nok type 1, men den er 240 Volt. Garantert ikke CE merket så den kan nok ikke brukes i Norge.

Sitat fra: Griffel på fredag 28. juni 2013, klokken 12:48
Når det internationale firma Bosch lager et ladepunkt/ladestasjon (som ofte feilaktig kalles lader) for USA markedet, designer de nok den etter USA forskrifter så dette er ikke merkelig i det hele tatt.
Første linje i instalasjons guide fra hjemmeside:"The Bosch Power Max Level 2 Charging Station is designed for the U.S. market to charge plug-in electric vehicles (PHEV) and battery electric vehicles (BEV). "
Om Bosch lager en EU variant vil nok denne bli omsatt gjennom Norsk importør, og i et hvertfall bli å finne på en Bosch EU hjemmeside.

Uten CE merke kan den ikke importeres for videresalg. Elektorinstallatøren må gå god for ladestasjonen når den monteres om du importerer den privat. Montere den selv har du ikke lov til (antatt på bakgrunn av innleggene). Men den kan jo bli en fin dekorasjon i garasjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vind

#78
I Tyskland kjøres det nå prøveprosjekter hvor elbiler kan "selge" tilbake strøm i "peak" perioder og lade i perioder med lavt forbruk i nettet.  Dette er teknologi som BMW og VAG er med på - og alle el biler eller ladbare hybrider de selger skal være forberedt for denne teknologien.

Tanken er at man setter bilen til lading, og den lader f.eks mellom kl 22.00 og 05:00.  Når alle skrur på kaffetrakteren og annet strømkrevende om morgenen får man en topp i forbruket.  I ett land som Tyskland, som vrir store menger av strømproduksjon til vind og sol kraft er slike topper uheldige. 

Om en bileier da har programert sin el bil at man skal f.eks kjøre til jobbb eller skole kl 08:00, og trenger minimum 60% lading, så kan bilen "selge" opp til 40 % av lading mellom 05:00 og 08:00.  Fordelen er at strømmen allerede finnes lokalt. 

For å få dette til så kreves det litt komunikasjon melllom strømmåler, Wallbox og bil.  BMW wallbox skal være forberedt for dette.  En slik ordning er nok ikke så aktuell i Norge på kort sikt - men kan selvfølgelig komme her også.

Sammen med programmer for installering av solkraft på taket, og salg av denne strømmen, kan dette gi elbileiere gratis strøm til elbil, da man kjøper bilig strøm om natten, og selger dyrt om morgenen, men har nok til eget forbruk. 

Som sagt - dette er nok ikke veldig aktuelt i Norge akkurat nå - og trenger ikke bety noe ift hvilken Wallbox man skal velge, men gir en ide om nok en fordel med mange elbiler ute blant folk.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Merk at du da må ha den Wallboxen som jeg har nevnt tidligere,
Med display osv. Det er ikke kommet til Tyskland enda.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det er mulig du kan oppgradere.

En annen ting jeg har lest, er at når vi bytter batteri, så kan det gamle stå som buffer i dette smarte anlegget, og samle opp energi fra f.eks. solceller eller når strømmen er billig, og dermed øke dynamikken enda mer.

Det ville vært genialt! (Da spiller det heller ingen rolle om det er nede i 70% kapasitet)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 08:17
En annen ting jeg har lest, er at når vi bytter batteri, så kan det gamle stå som buffer i dette smarte anlegget, og samle opp energi fra f.eks. solceller eller når strømmen er billig, og dermed øke dynamikken enda mer.

Off Topic (men det var ikke jeg som startet ;))
Powerpark "ladelaboratoriet" som Salto åpnet på Skøyen her om dagen skal bla teste å ha batteribanker på hurtigladere så krevet til størrelsen på GRID bli mindre. Batteribaneke skal lades opp sakte over tid, bla med solceller. Der skulle man meget vel kunne bruke utrangerte elbil-pakker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Sitat fra: Elmo på mandag 27. januar 2014, klokken 16:24
Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 08:17
En annen ting jeg har lest, er at når vi bytter batteri, så kan det gamle stå som buffer i dette smarte anlegget, og samle opp energi fra f.eks. solceller eller når strømmen er billig, og dermed øke dynamikken enda mer.

Off Topic (men det var ikke jeg som startet ;))
Powerpark "ladelaboratoriet" som Salto åpnet på Skøyen her om dagen skal bla teste å ha batteribanker på hurtigladere så krevet til størrelsen på GRID bli mindre. Batteribaneke skal lades opp sakte over tid, bla med solceller. Der skulle man meget vel kunne bruke utrangerte elbil-pakker.
Ikke sant, og når de er flate og fine, så blir det enkelt å lage en høy stabel :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Wallbox Pro 32A vil få en pris på mellom kr: 20.000,- til 30.000,- ...  ???

LMOR

#84
Sitat fra: LMOR på tirsdag 24. desember 2013, klokken 08:19
oversatt:  "pro" har noen ekstra funksjoner spesielt for forsyning av solenergianlegg og en fin LED display for å styre funksjonene ...

The BMW i Wallbox generates output of 3.7 kW and a current strength of 16 amperes to charge the high-voltage battery. The charging process can be monitored on a graphic display in the instrument cluster of the BMW i8, as well as via the BMW i Remote app on a smartphone. The driver can view the current battery charge level and the electric range possible (in kilometres) with the available energy capacity. Charging can be initiated either immediately or at a later time – in order to make use of cheaper electricity tariffs at night, for example. Added to which, charging the battery from the BMW i Wallbox allows the passenger compartment to be prepared in advance for an upcoming journey so that the driver and passengers are greeted by a pleasant onboard temperature without having to use energy from the high-voltage battery to heat or cool the interior.

Customers also have the option of ordering the BMW i Wallbox Pro. Among the benefits provided by this second version of the charging point are additional convenience features. The BMW i Wallbox Pro has a 7.4-inch colour touchscreen which optimises management of the charging process. Among the information displayed on the TFT monitor are the battery charge level, the amount of energy fed into the battery so far and data on previous charge cycles. Information about charging times and energy consumption can be called up in lists sorted by user or vehicle. The available information can be transferred via an internet connection, for example for comparison or billing purposes. A BMW i Wallbox Pro which is accessible to several users can be protected from unauthorised use via PIN codes.

This version of the charging point has been specially designed for use with self-generated solar energy. To this end, BMW is working with SOLARWATT to give future owners of a BMW i vehicle access to innovative carports equipped with glass-glass modules for charging the battery – and supplying their home with solar power.

Pro-versjonen er den med display og kontroll av solceller osv, så den er naturlig nok en del dyrere.

Det du vil ha er vel "Pure" versjonen på 32A? Du må ringe dem igjen :-)

Se ellers bildene på svar #30 og #31.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på torsdag 30. januar 2014, klokken 21:12
Det du vil ha er vel "Pure" versjonen på 32A?

Nope! Pure kommer bare i 16A utgave. Det er Pro jeg vil ha fordi denne kommer i 32A utgave.  ;)

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 30. januar 2014, klokken 21:24
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. januar 2014, klokken 21:12
Det du vil ha er vel "Pure" versjonen på 32A?

Nope! Pure kommer bare i 16A utgave. Det er Pro jeg vil ha fordi denne kommer i 32A utgave.  ;)

Til Norge mener du da, for Pure finnes i 32A utgave, se #31.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på torsdag 30. januar 2014, klokken 21:30
Til Norge mener du da ...
Pedantisk; Samma det ... får jeg ikke tak i en 32A utgave i Norge, spiller INGEN rolle om hva den èr eller kan være i utlandet. Jeg må ha en Pro hvis jeg vil ha 32A lading ... og det vil jeg. 


LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 30. januar 2014, klokken 21:46
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. januar 2014, klokken 21:30
Til Norge mener du da ...
Pedantisk; Samma det ... får jeg ikke tak i en 32A utgave i Norge, spiller INGEN rolle om hva den èr eller kan være i utlandet. Jeg må ha en Pro hvis jeg vil ha 32A lading ... og det vil jeg.
Jada, jada, men du skrev at det kom en Pure versjon til Norge på forrige side :-)
Forstår nå at det var feil, selv om jeg ikke forstår hvorfor. De er like inni. Jeg vil også ha Pro-versjonen, men da vil jeg ha med solceller.

Det finnes mye billigere 32A løsninger, men vil du ha BMW så vil du det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Lars-bgo

#89
Noen kommentarer til diskusjonen:
Wallbox Pure blir , slik jeg ser det, for dyr i forhold til alternativene , du får en god 32a 230v lading for kr. 7.000. I tilleg får vi den , foreløpig, ikke i 32 a.
Ofte vil 32 a krever ofte ekstra installasjon/ kostnader, i3 batteriet er relativt lite og 16 a lader det effektivt på 5 timer.... 
Skal bilen ut i trafikken på nytt etter "middag" vil rask lading være verdifullt og 32 a mer aktuelt.

Jeg har erfaring fra Tesla S, Leaf og nå og i3.
Jeg har problemer med å skille rekkevidde for Leaf og i3 ved temperatur rundt 0, de gir begge ca 130km. Leafen starter med 135 km i "D" mens i3 starter på 125 km i "Comfort". Effektivt, er det min erfaring, at de går like langt.  Målt i kWh pr mil blir det 1,45 for i3 og 1,8 for Leaf. I3 synes imidlertid å potensial til å kjøre lenger enn Leaf i sparemodus da systemet er mer sofistikert i i3.
(Teslaen kjører jeg på 2,0 kWh/mil med tilsvarende kjøring, dvs 60 km daglig  25km svingete landeveien, 25 km motorvei og 10 km kø/bykjøring.)
Ikke veldig vitenskapelig, men basert på "live" erfaring.

Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA