Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Motor "støy"

Startet av østfolding, torsdag 02. januar 2014, klokken 15:55

« forrige - neste »

jaxry

#45
Grattis!
Blir det 15000? Måtte det strekkes lang kabel, og montere ny sikring? Inkludert i prisen?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Tore Wold

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 06. januar 2014, klokken 21:57
Sitat fra: Tore Wold på mandag 06. januar 2014, klokken 20:55
Wallbox Pure installert på min garasjevegg i dag.  :D


Gratulerer!  8)

Takk!  Nå venter jeg "Elling" i garasjen når som helst. Spennende ventetid!!! Det ser imidlertid ut som om BMW Norge har kapasitetsproblemer med å få registrert alle bilene de har fått levert i romjula.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

Tore Wold

Sitat fra: jaxry på mandag 06. januar 2014, klokken 22:04
Grattis!
Blir det 15000? Måtte det rekkes lang kabel, og montere ny sikring? Inkludert i prisen?

Har ikke fått faktura, men bilselger sa 11.000,-  Jeg fikk lov å brukte egen Elektriker til å montere. Veldig enkelt sa han !!  8)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

pberg

Står det noe i dokumentasjonen om denne kan brukes på 32A kurs? Eller er det kun 16A?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Tore Wold

Sitat fra: pberg på tirsdag 07. januar 2014, klokken 07:37
Står det noe i dokumentasjonen om denne kan brukes på 32A kurs? Eller er det kun 16A?

Jeg tolker innstallasjonsbeskrivelsen som om det kun er 230V AC 16A enfas.  Se vedlagte pdf fra innstallasjonsveiledningen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

bromm

#50
Sitat fra: Tore Wold på onsdag 08. januar 2014, klokken 17:32
Sitat fra: pberg på tirsdag 07. januar 2014, klokken 07:37
Står det noe i dokumentasjonen om denne kan brukes på 32A kurs? Eller er det kun 16A?

Jeg tolker innstallasjonsbeskrivelsen som om det kun er 230V AC 16A enfas.  Se vedlagte pdf fra innstallasjonsveiledningen.

Jeg så også at det var stemplet 16A på utstillingsmodellen på Sulland, og jeg forstår rett og slett ikke hvorfor de lager/leverer denne i 16A utførelse ?! I praksis tilfører den ikke mer enn en "veggmontert kabel (4m) med Type 2-kontakt". Standardladeren (3,5 kW) som følger med bilen vil gi så godt som like rask lading, men riktignok med "Shucko"-kontakt som er dårligere til permanent bruk...

Man får helt sikkert tak i tilsvarende 16A-løsning til godt under 5000 kr. Og en skikkelig 32A-boks får man altså, (som nevnt tidligere), for under 7000 (eks. MVA) hos f.eks Elektroskandia: http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf

Hvis man kjøper en sånn boks uten kabel (bare kontakt), så kan man bruke den Type 2-kabelen som allerede følger med bilen, forruten at man også har mulighet til å ta med seg denne på langtur...

jkirkebo

Sitat fra: bromm på torsdag 09. januar 2014, klokken 01:42
Hvis man kjøper en sånn boks uten kabel (bare kontakt), så kan man bruke den Type 2-kabelen som allerede følger med bilen, forruten at man også har mulighet til å ta med seg denne på langtur...

Og hvis du kjøper en boks med kabel slipper du å pakke opp og ned den medfølgende Type 2 kabelen i ett sett...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. januar 2014, klokken 02:29
Og hvis du kjøper en boks med kabel slipper du å pakke opp og ned den medfølgende Type 2 kabelen i ett sett...

Ja, dette er jo smak og behag, selvfølgelig... Men jeg kommer til å bruke 32A lading hjemme, og til vanlig bruk så blir derfor den T2-kabelen hengende igjen der (mens 16A-laderen alltid er med i bilen). Når det blir snakk om lengre tur (der man evt. må ta til takke med semi-hurtig AC), så tar jeg også med Type 2-kabelen - og da har man altså mulighet for alle 3 tilkoblingene, noe som vil være nyttig på lengre turer ;)

Griffel

#53
Nå er vel prisforskjellen på boks med kabel og boks med stikkontakt relativt liten. For eksempel ser jeg at Ørnulf Wiig averterer 16A veggboks med kabel (som de tiltrods for at de er et elektrikker firma feilaktig kaller det hjemmelader) oppsatt med litt tilførselsledning for under 10000.
Så for en hjemmeløsning er boks med fastmontert kabel klart mer praktisk og trolig ikke mye dyrere.

Sitat fra: bromm på torsdag 09. januar 2014, klokken 01:42Standardladeren (3,5 kW) som følger med bilen vil gi så godt som like rask lading, men riktignok med "Shucko"-kontakt som er dårligere til permanent bruk...
Nå er det vel så at standard kladden som følger med ikke er en 16A kladd men en noe mindre, 12A etter det jeg forsto. Så uansett får en med en veggboks 16A noe rasker lading enn med Schuko og den medfølgene ladekablen. I tillegg er et slik opplegg vesentlig sikrere. Men for de som ikke er alt for opptatt av BMW design finnes det alternative veggbokse (ladestasjoner, ladepunkt som feilaktig kalles lader) fra en rekke leverandører.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tore Wold

Etter innstallsjon av Wallbox Pure har jeg fått følgende erfaring:

Det er ingen (eller dårlig synlig) indikasjon på nøkkellåsen som sier om den er "åpen" eller "låst". Jeg mistolket dette og trodde den var "åpen" når den i realiteten var "låst". Da jeg satte på strømmen første gang fikk jeg, slik instruksjonsboken sa, konstant blått lys på lysindikatoren.  Når jeg satte laderen i bilen fikk jeg derimot ikke lading. Da trodde jeg at boksen var "låst" og vrei på låsbryteren til den andre posisjonen (som jeg trodde var "åpen"). Da fikk jeg blinkende rødt lys på indikatoren. I Wallbox Pure veiledningen stod det at status "blinkende rødt lys = feil". Jeg  rapporterte dette til BMW forhandleren som tok umiddelbar aksjon og framskaffet en ny Wallbox Pure til meg på dagen. Fantastisk god service av Sulland Trondheim og BMW Group.  :)

Ved montering av den nye Wallbox ble det klart at den gamle hadde vært i "låst" posisjon når den blinket rødt.  Jeg oppdaget også at fremgangsmåten for å starte lading var at når lysindikatoren lyste konstant blått,  skulle man holde den inne inntil den lyste grønt og så sette kontaken i bilen. Da startet ladingen umiddelbart.  :)

Igjen en stor takk til Sulland Trondheim/BMW og som virkelig stod på og hjalp til med erstatningsboks og lånebil for å teste ut at dette ble ordnet. Jeg er KJEMPEFORNØYD!  :)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

jkirkebo

Sitat fra: Tore Wold på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:17
Etter innstallsjon av Wallbox Pure har jeg fått følgende erfaring:

Det er ingen (eller dårlig synlig) indikasjon på nøkkellåsen som sier om den er "åpen" eller "låst". Jeg mistolket dette og trodde den var "åpen" når den i realiteten var "låst". Da jeg satte på strømmen første gang fikk jeg, slik instruksjonsboken sa, konstant blått lys på lysindikatoren.  Når jeg satte laderen i bilen fikk jeg derimot ikke lading. Da trodde jeg at boksen var "låst" og vrei på låsbryteren til den andre posisjonen (som jeg trodde var "åpen"). Da fikk jeg blinkende rødt lys på indikatoren. I Wallbox Pure veiledningen stod det at status "blinkende rødt lys = feil". Jeg  rapporterte dette til BMW forhandleren som tok umiddelbar aksjon og framskaffet en ny Wallbox Pure til meg på dagen. Fantastisk god service av Sulland Trondheim og BMW Group.  :)

Ved montering av den nye Wallbox ble det klart at den gamle hadde vært i "låst" posisjon når den blinket rødt.  Jeg oppdaget også at fremgangsmåten for å starte lading var at når lysindikatoren lyste konstant blått,  skulle man holde den inne inntil den lyste grønt og så sette kontaken i bilen. Da startet ladingen umiddelbart.  :)

Merkelig at det skal være mulig å gjøre noe som burde være enkelt så komplisert... Låsing, knapper som må trykkes inn, hva er egentlig poenget? Hva med å starte lading når kabel settes inn ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tore Wold

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:13

Merkelig at det skal være mulig å gjøre noe som burde være enkelt så komplisert... Låsing, knapper som må trykkes inn, hva er egentlig poenget? Hva med å starte lading når kabel settes inn ;)

Du er ganske negativ til i3 i dine kommentarer du "jkirkebo. Kanksje du kan dele med oss hva slags fantastisk Elbil du har og hvordan du lader denne?   Vi kan jo lære av deg vi ukyndige. Formålet med å delta på dette forumet er vel å lære? :-o
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:13

Merkelig at det skal være mulig å gjøre noe som burde være enkelt så komplisert... Låsing, knapper som må trykkes inn, hva er egentlig poenget? Hva med å starte lading når kabel settes inn ;)

Et poeng med å låse den, er vel at du ikke kan ta den ut igjen før du låser opp bilen f.eks. Nå begynner flere å miste kablene, så det gjør det i hvert fall litt vanskelige å omsette dem, siden du må klippe av kabelen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Sitat fra: Tore Wold på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:13

Merkelig at det skal være mulig å gjøre noe som burde være enkelt så komplisert... Låsing, knapper som må trykkes inn, hva er egentlig poenget? Hva med å starte lading når kabel settes inn ;)

Du er ganske negativ til i3 i dine kommentarer du "jkirkebo. Kanksje du kan dele med oss hva slags fantastisk Elbil du har og hvordan du lader denne?   Vi kan jo lære av deg vi ukyndige. Formålet med å delta på dette forumet er vel å lære? :-o

Kvalifisert gjetning: Tesla, utifra et par tilfeldige poster.

Ellers må det være lov å være kritisk til det BMW med partnere leverer, selv på BMW delen av forumet.


jkirkebo

Sitat fra: Tore Wold på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:13

Merkelig at det skal være mulig å gjøre noe som burde være enkelt så komplisert... Låsing, knapper som må trykkes inn, hva er egentlig poenget? Hva med å starte lading når kabel settes inn ;)

Du er ganske negativ til i3 i dine kommentarer du "jkirkebo. Kanksje du kan dele med oss hva slags fantastisk Elbil du har og hvordan du lader denne?   Vi kan jo lære av deg vi ukyndige. Formålet med å delta på dette forumet er vel å lære? :-o

Ikke negativ til i3, men de veggboksene de har utviklet synes jeg lite om. Digre, dyre og unødvendig kompliserte er min dom foreløpig. En enkel, liten boks uten brytere eller låsesystemer og med en eller noen få LEDs gjør jobben minst like bra og med langt færre feilkilder. For tiden bruker jeg en Clipper Creek LCS-25 til Leafen og et ZCW kit montert i sikringsskap til Teslaen.

Mine kritiske kommentarer ellers i i3-trådene har ikke gått så mye på bilen men hvordan den har blitt fremstilt av enkelte. Den har nærmest blitt presentert som en revolusjon innen elbilsektoren, med halvparten av forbruket og tre ganger batterilevetiden til Leaf. Mangel på brukerjusterbare innstillinger, f.eks på regen, har blitt fremstilt som en stor fordel, for her vet selvsagt BMW best hva alle foretrekker. Osv. Det ble litt vel mye halleluja-stemning for min del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA