Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Motor "støy"

Startet av østfolding, torsdag 02. januar 2014, klokken 15:55

« forrige - neste »

LMOR

#90
Sitat fra: Lars-bgo på torsdag 30. januar 2014, klokken 22:57
Noen kommentarer til diskusjonen:
Wallbox Pure blir , slik jeg ser det, for dyr i forhold til alternativene , du får en god 32a 230v lading for kr. 7.000. I tilleg får vi den , foreløpig, ikke i 32 a.
Ofte vil 32 a krever ofte ekstra installasjon/ kostnader, i3 batteriet er relativt lite og 16 a lader det effektivt på 5 timer.... 
Skal bilen ut i trafikken på nytt etter "middag" vil rask lading være verdifullt og 32 a mer aktuelt.

Jeg har erfaring fra Tesla S, Leaf og nå og i3.
Jeg har problemer med å skille rekkevidde for Leaf og i3 ved temperatur rundt 0, de gir begge ca 130km. Leafen starter med 135 kn i "D" mens i3 starter på 125 km i "Comfort". Effektivt, er det min erfaring, at de går like langt.  Målt i kWh pr mil blir det 1,45 for i3 og 1,8 for Leaf.
(Teslaen kjører jeg på 2,0 kWh/mil med tilsvarende kjøring.)
Ikke veldig vitenskapelig, men basert på "live" erfaring.

Takk!

Det er den første "live" erfaringen jeg har lest fra en som er erfaring med alle 3. Du bekrefter det som kommer frem andre steder også i forhold til Leaf, og at differansen opp til Tesla S er mer enn 30% i praktisk bruk. 40% i ditt tilfelle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Kjapt spørsmål - håper på mange smarte svar:

- Vil type2-kladdladeren hos Elbilshop (http://elbilshop.no/type2.html) være en like trygg og god løsning for 16A-lading av i3-en som en Wallbox Pure eller en annen veggmontert hjemmelader dersom man har CEE-stikk og egen kurs?

Merk: 16A-lading.

Jeg har garasjeplass i et felles garasjeanlegg (og må sikkert søke om tillatelse for å fastmontere en vegglader) så setter pris på enkle løsninger - som er så billig som mulig. Utseende spiller ingen rolle. Og standardladeren som følger med vil jeg gjerne ha liggene mest mulig i bilen :)

nofuelno

Vi kan levere Ensto vegglader med CEE stikk for 8.500,-
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Lars-bgo

#93
Her er det sikkert mange meninger....

Jeg har inntrykk av at mange Leaf eiere bruker standardladeren som fast lader med svært lite feil ( det er relevant da der er Leaf som har volum og erfaringsgrunnlag). Denne er av topp kvalitet, og med ett oppsett som gir et minimum av flytting og inn/ut plugging er dette rimelig problemfritt.

Om den lade kabelen du refererer til har samme kvalitet vil jeg ikke kunne si noe om.

Men en slik løsning er ment som et supplement til en mer permanent ladeløsning, og jeg tror alle vil være enig i at en Wallbox, eller tilsvarende, er betydelig bedre og sikrere, og følgelig må anbefales.

Men det store spørsmålet er om man egentlig har behov for det...der må du gjøre en individuell vurdering.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

LMOR

Sitat fra: østfolding på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:32
Kjapt spørsmål - håper på mange smarte svar:

- Vil type2-kladdladeren hos Elbilshop (http://elbilshop.no/type2.html) være en like trygg og god løsning for 16A-lading av i3-en som en Wallbox Pure eller en annen veggmontert hjemmelader dersom man har CEE-stikk og egen kurs?

Merk: 16A-lading.

Jeg har garasjeplass i et felles garasjeanlegg (og må sikkert søke om tillatelse for å fastmontere en vegglader) så setter pris på enkle løsninger - som er så billig som mulig. Utseende spiller ingen rolle. Og standardladeren som følger med vil jeg gjerne ha liggene mest mulig i bilen :)
Merk at ingen så langt har kunnet bekrefte at du kan lade i3 med 16A uten en mode3 kabel/wallbox, eller om bilen begrenser ladingen til 10A uansett med mode2.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Lars-bgo

Det ville jo være utrolig om man ikke får 16a med en 16a lader! Er det ingen som har testet det?

Jeg skal teste 32a Fast ladestasjon (slimbox) i løpet av en dag eller to, så får vi se.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

LMOR

Sitat fra: Lars-bgo på fredag 31. januar 2014, klokken 00:01
Det ville jo være utrolig om man ikke får 16a med en 16a lader! Er det ingen som har testet det?

Jeg skal teste 32a Fast ladestasjon (slimbox) i løpet av en dag eller to, så får vi se.
Den er mode-3, så det er vil fungere fint. Noen med 16A kladd kabel må teste.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

#97
Sitat fra: Lars-bgo på torsdag 30. januar 2014, klokken 22:57
Jeg har erfaring fra Tesla S, Leaf og nå og i3.
Jeg har problemer med å skille rekkevidde for Leaf og i3 ved temperatur rundt 0, de gir begge ca 130km. Leafen starter med 135 km i "D" mens i3 starter på 125 km i "Comfort". Effektivt, er det min erfaring, at de går like langt.  Målt i kWh pr mil blir det 1,45 for i3 og 1,8 for Leaf. I3 synes imidlertid å potensial til å kjøre lenger enn Leaf i sparemodus da systemet er mer sofistikert i i3.
(Teslaen kjører jeg på 2,0 kWh/mil med tilsvarende kjøring, dvs 60 km daglig  25km svingete landeveien, 25 km motorvei og 10 km kø/bykjøring.)
Ikke veldig vitenskapelig, men basert på "live" erfaring.
Og da har du for Leaf selvfølgelig tatt utgangspunkt i at utnyttbar del av Leaf batteriet er 21kWh og ikke 24kWh?
Får ikke tallene dine helt til å stemme.
Om de går like langt og i3 bruker 1,45kWh/mil så kommer jeg frem til 1,64kWh/mil for Leaf, ikke 1,8? Dvs et merforbruk i Leaf på ca 13%?

Lunde har for øvrig utført en ganske nøyaktig sammenlikning mellom i3 og Model S allerede :) Men din test gir nok kanskje noe mer realistisk bilde nå vinterstid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

Lundes test sammenligner på veistrekninger som ikke er så relevant for meg, og uten varme.

Dette var en test som gir et annet bilde, og mer relevant.

Begge deler viktig input til å forstå og avlive myter. Det vi mangler nå er test med ren bykjøring.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

#99
Sitat fra: LMOR på fredag 31. januar 2014, klokken 06:53
Lundes test sammenligner på veistrekninger som ikke er så relevant for meg, og uten varme.
Helt enig i at Lundes test uten varme ikke gir det korrekte bildet nå vinterstid. Problemet er at når Model S har 12kW oppvarming av kupe- og batteri, så vil det så voldsomt ut på kortere turer. Samtidig er det ingen tvil om at i3 som en langt mindre bil har et mindre varmebehov, og er en langt bedre bil for småkjøring/bykjøring/pendling over "korte" avstander (korte kan jo strengt talt være 10 mil hver vei om man vil, har jo selv brukt Leaf flere ganger til hytta 14 mil unna, og til Gøteborg som er enda lenger :) ).

Ønsker man å vite om bilen bruker eks 150Wh/km eller 200Wh/km ved daglig småkjøring til/fra jobb eller butikk vinterstid så er Lars`` måling helt klart mer relevant enn Lundes langturtest.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. januar 2014, klokken 07:00
Ønsker man å vite om bilen bruker eks 150Wh/km eller 200Wh/km ved daglig småkjøring til/fra jobb eller butikk vinterstid så er Lars`` måling helt klart mer relevant enn Lundes langturtest.
Nå hører vel denne diskusjonen egentlig til en tråd om rekkevidde og forbruk, og ikke Walbox -  men har etter noen uker nå fått en viss erfaring med forbruk.  Har også en Leaf eier på jobben som jeg har sammenlignet med, og vår konklusjon er at rekkevidde for de to bilene omtrent er det samme.  Leaf'ens litt større batteri kompenseres av i3'ens litt lavere forbruk. 

Med Eco Pro (litt tøffere regenerering, litt mindre fart på varmeapperat og vifte - men fortsatt komfortabelt) så ligger i3 i bykjøring på ca 14-15 kvw/100 km, mens med Comfort er den på 16-19 kwh/100.  Det er ved normalkjøring.  Om jeg jobber med å kjøre økonomisk kan man greit redusere en til to kwh/100 km.  Med Eco Pro + så har jeg fått forbruket ned i 11 kwh/100 km i bykjøring, men det er ikke en modus jeg vil bruke om jeg ikke må.  Om sommeren vil nok disse tallen være en god del lavere. 

Noen har bemerket at i3ens større motor vil trekke mere strøm - og jeg er vel ikke den som ikke lar meg trigge i ett lyskryss - om det står en bil og buldrer ved siden av  ;-) - min erfaring er at selv om man akselererer raskt (og lar den senkede Volvoen stå igjen) , om man bare aksellererer til fartsgrense - så "seiler" man fint videre derfra - uten at det påvirker forbruket særlig over tid.  Trikset er å utnytte farten man har oppnådd lengst mulig uten å regenerere eller bruke mere strøm.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

Sitat fra: Vind på fredag 31. januar 2014, klokken 09:30
Noen har bemerket at i3ens større motor vil trekke mere strøm - og jeg er vel ikke den som ikke lar meg trigge i ett lyskryss - om det står en bil og buldrer ved siden av  ;-) - min erfaring er at selv om man akselererer raskt (og lar den senkede Volvoen stå igjen) , om man bare aksellererer til fartsgrense - så "seiler" man fint videre derfra - uten at det påvirker forbruket særlig over tid.  Trikset er å utnytte farten man har oppnådd lengst mulig uten å regenerere eller bruke mere strøm.
Har lest flere steder at elmotorens virkningsgrad øker med størrelse. I tillegg virker det som om virkningsgrad stiger med ny teknologi. Skulle derfor ikke forundre meg om i3 har høyere virkningsgrad på motoren enn Leaf. At høyere effekt kanskje inspirerer til mer aktiv kjøring, høyere fart og hardere akselerasjoner kan godt være :) Men jeg har akkurat samme erfaring som deg. Hard akselerasjon i seg selv virker ikke å påvirke forbruket vesentlig. Cluet er å ikke regenerere, men harde akselerasjoner gir marginalt høyere snittfart, som igjen gir marginalt høyere forbruk :)

Det får være nok OT fra meg her. Fortsett wallbox diskusjonen :) (Btw: jeg har gått for løs ladekabel utendørs hjemme, og det fungerer perfekt. Men det begynner å spre seg tyverier av ladekabler, noe som er et argument for fastmontert lader!)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

østfolding


Sitat fra: nofuelno på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:45
Vi kan levere Ensto vegglader med CEE stikk for 8.500,-

Gi oss ferske i3-eiere her på forumet en ekstra god pris, så kan det sterkt vurderes :-)

østfolding


Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. januar 2014, klokken 09:42

Det får være nok OT fra meg her. Fortsett wallbox diskusjonen :) (Btw: jeg har gått for løs ladekabel utendørs hjemme, og det fungerer perfekt. Men det begynner å spre seg tyverier av ladekabler, noe som er et argument for fastmontert lader!)

Hvilken løs ladekabel bruker du utendørs? Standardkabelen som følger med eller en uorginal kladdlader?

i3_X5_730

Sitat fra: østfolding på fredag 31. januar 2014, klokken 10:50

Sitat fra: nofuelno på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:45
Vi kan levere Ensto vegglader med CEE stikk for 8.500,-

Gi oss ferske i3-eiere her på forumet en ekstra god pris, så kan det sterkt vurderes :-)

+1

Jeg er med så lenge denne er fullkompatibel med i3 og faktisk leverer 32A lading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA