Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Motor "støy"

Startet av østfolding, torsdag 02. januar 2014, klokken 15:55

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 19:34
med halvparten av forbruket og tre ganger batterilevetiden til Leaf.

Din referering til hva som er sagt viser vel hvem som er mest useriøs her. Kan ikke huske å ha lest noen som har hevdet dette. Noen er frelst her, og noen er frest på Tesla, og sikkert noen på Leaf også, så utfordringer har vært at noen overdriver mye mer på anti-i3 siden på dette forumet enn de frelste overdriver på sitt eget forum. Og revolusjonen er vel mest klippet fra det media har skrevet.

Det har blitt mye bedre etter jul, så fint hvis vi kan holde trådene saklig og basert på fakta begge veier.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

#61
Sitat fra: Tore Wold på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:13

Merkelig at det skal være mulig å gjøre noe som burde være enkelt så komplisert... Låsing, knapper som må trykkes inn, hva er egentlig poenget? Hva med å starte lading når kabel settes inn ;)

Du er ganske negativ til i3 i dine kommentarer du "jkirkebo. Kanksje du kan dele med oss hva slags fantastisk Elbil du har og hvordan du lader denne?   Vi kan jo lære av deg vi ukyndige. Formålet med å delta på dette forumet er vel å lære? :-o
Er du uenig i det han skriver? At det bare burde være å plugge i?

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:06
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 19:34
med halvparten av forbruket og tre ganger batterilevetiden til Leaf.

Din referering til hva som er sagt viser vel hvem som er mest useriøs her.
Ja de påstandene som er fremsatt om i3 illustrerer godt hvem som er mest useriøs, helt korrekt.

Og det var min siste post i denne tråden, så får dere svare hva dere vil på dette innlegget  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tore Wold

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:06
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 19:34
med halvparten av forbruket og tre ganger batterilevetiden til Leaf.

Det har blitt mye bedre etter jul, så fint hvis vi kan holde trådene saklig og basert på fakta begge veier.

Veldig enig med LMOR. Jeg har tidligere bedt alle om å tilkjennegi hvilken Elbil de har slik at jeg kan velge bort de kommentarer jeg ikke ønsker å lese. Jeg leser og skriver kommentarer på dette "BMWi" forumet for å lære mere om den bilen jeg har kjøpt. Hvis jeg vil vite mere om Tesla, Leaf  eller andre Elbiler kan jeg jo bare lese på forumet til disse.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

LMOR

Sitat fra: Tore Wold på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:39
Jeg har tidligere bedt alle om å tilkjennegi hvilken Elbil de har

Da følger jeg oppfordringen...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. januar 2014, klokken 20:06
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 19:34
med halvparten av forbruket og tre ganger batterilevetiden til Leaf.

Din referering til hva som er sagt viser vel hvem som er mest useriøs her. Kan ikke huske å ha lest noen som har hevdet dette. Noen er frelst her, og noen er frest på Tesla, og sikkert noen på Leaf også, så utfordringer har vært at noen overdriver mye mer på anti-i3 siden på dette forumet enn de frelste overdriver på sitt eget forum. Og revolusjonen er vel mest klippet fra det media har skrevet.

Det var kanskje satt litt på spissen men ikke så langt unna. Det ang. forbruket kom i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11063.msg154119.html#msg154119

Sitat:
Sitat
Fordi Leaf bruker nesten like mye strøm som en Tesla pr 100 km
Tesla kw/h 100 km = 23,6   
Leaf kw/h  100 km = 21.25
i3 kw/h 100 km= 12,9 

- og dette er forbrukstall hentet fra produsentenes sider, og det er ganske strenge normer på hvordan de regnes ut.

Det er vel ganske klart at det her påstås at forbruket til i3 i praksis vil ligge på 60% av Leaf sitt, noe jeg har gitt uttrykk for sterk tvil om tidligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

#65
Det der er vel tall hentet fra produsentene selv, jkirkebo (hvis jeg ikke husker feil) - så det bør du være forsiktig med å si at noen her inne har konkludert med...

For min egen del så er ikke de to andre bilene (som du tydeligvis har selv), ikke interessant i det hele tatt.... Men du kan jo bare avkrefte de tallene med reelle referanser (altså ikke bare dine egne tall)... Vi her inne i3-forumet kommer nok aldri til å etterprøve de tallene noe videre...

For i3 sin del så er vel tallet 12,9 langt på vei bekreftet av Øyvind Lunde, som kjørte med et forbruk på 12,4 i romjulen (ganske nært 0 grader utetemperatur) :)

i3_X5_730

Så tilbake til Wallbox Pure!

Får jeg denne i 32A?

pberg

I UK kommer den i 32A, men jeg vet ikke om den gjør det i Norge.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

jkirkebo

Sitat fra: bromm på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:08
Det der er vel tall hentet fra produsentene selv, jkirkebo (hvis jeg ikke husker feil) - så det bør du være forsiktig med å si at noen her inne har konkludert med...

For i3 sin del så er vel tallet 12,9 langt på vei bekreftet av Øyvind Lunde, som kjørte med et forbruk på 12,4 i romjulen (ganske nært 0 grader utetemperatur) :)

Ingen bestrider at i3 kan kjøres på 129Wh/km om man er forsiktig. Det som bestrides er at Leaf vil bruke 212,5Wh/km på samme type kjøring. Disse tallene må basere seg på vidt forskjellige kjøresykluser. Det vises også i praksis, i den ene testen jeg har sett der disse to har vært med og kjøringen har vært noenlunde lik ble rekkevidden for i3 11% kortere enn for Leaf.

http://www.tu.no/industri/2014/01/11/tesla-vant-omfattende-vintertest

Greit at man tydeligvis vil ha i3-delen av forumet for seg selv, men de fleste her er interessert i elbiler generelt og ikke kun ett merke. Derfor leser vi hele forumet. Og lar heller ikke urealistiske påstander stå ubesvart, noe som kan føre til at nye lesere får feil oppfatning av bilenes innbyrdes ulemper og fordeler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:38

Ingen bestrider at i3 kan kjøres på 129Wh/km om man er forsiktig. Det som bestrides er at Leaf vil bruke 212,5Wh/km på samme type kjøring. Disse tallene må basere seg på vidt forskjellige kjøresykluser. Det vises også i praksis, i den ene testen jeg har sett der disse to har vært med og kjøringen har vært noenlunde lik ble rekkevidden for i3 11% kortere enn for Leaf.

http://www.tu.no/industri/2014/01/11/tesla-vant-omfattende-vintertest

Greit at man tydeligvis vil ha i3-delen av forumet for seg selv, men de fleste her er interessert i elbiler generelt og ikke kun ett merke. Derfor leser vi hele forumet. Og lar heller ikke urealistiske påstander stå ubesvart, noe som kan føre til at nye lesere får feil oppfatning av bilenes innbyrdes ulemper og fordeler.

Vi er på feil tråd, men:

- eksempelet du trakk frem er som påpekt, og som stod i den opprinnelige posten, tall fra produsenten. Så det må du ta opp med Nissan. EPA er på 160, og jeg er helt enig med deg i at 212 må være et gjennomsnitt og ikke en forsiktig kjøring. Det er selvfølgelig feil at Leaf bruker nesten dobbelt så mye strøm under samme forhold.

- Når det gjelder vintertesten, så er det kommentert i en annen tråd, se på mine innlegg. De testet en REX som er 10% tyngre, og som ikke har varmepumpe (som er standard i Norge, og som forlenger rekkevidden betydelig i kaldt vær). Sannsynligvis også med "feil" dekk, som trakk mer strøm.

- MEN selv med alle disse ulempene, så brukte i3 mindre strøm enn Leaf :-), se min beregning i tråden.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:11
Så tilbake til Wallbox Pure!

Får jeg denne i 32A?

Alt tyder på at 32A versjonen ikke er tilgjengelig i Norge enda. Det kan være forskjellige årsaker til det, så når BMW ringer for å spørre så får du si "ring tilbake når jeg kan få 32A versjonen" :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Jeg har tatt opp dette på forhumet her før, men føler jeg ikke har fått et godt nok svar:

For oss som kun har mulighet for 16A hjemme - og schuko-støpsel - men ønsker en trygg, liten og billig vegglader med fastmontert kabel - hva er da det beste alternativet?

Jeg er helt ny på dette, men etter det jeg kan se er denne en av de billigste, krever ikke elektriker for montering (kun for å øke fra 8A til 16A) og ser kul ut: http://nofuel.no/ladestasjoner/ensto-chago.

Enige?

Koster 8.500 ink. MVA.

Griffel

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:55
Alt tyder på at 32A versjonen ikke er tilgjengelig i Norge enda. Det kan være forskjellige årsaker til det, så når BMW ringer for å spørre så får du si "ring tilbake når jeg kan få 32A versjonen" :-)
Eller kjøpe en av de alternative ladestasjonene dersom en har behov for 32A hjemme. Husk at behovet for lading er styrt av kjøremønster. 10 nattetimer på 16 A kunne da gitt ganske lang kjøring neste dag, om det ikke hadde vært for at at batteriet uanst hvor lite en starter med fylles på 5-6 timer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730


i3_X5_730

Wallbox Pure kommer i 32A i sommer!  8)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA