Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Statusoversikt - regneark

Startet av Orcuz, onsdag 01. januar 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Orcuz

Dod? Nå datt jeg litt ut, men konklusjonen er at jeg gjerne kan plugge i laderen hele tiden og lade til f. Eks 80/90%? Er jo deilig å alltid ha full tank ;)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


OddB

DoD =Depth of Discharge = hvor mange prosent du bruker av batteriet før du lader på nytt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

D.O

Hvor mange km er reelt på ett 85kwh batteri før det er gåent eller under 75% av kapasitet?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

#18
Sitat fra: D.O på søndag 22. desember 2013, klokken 17:33
Hvor mange km er reelt på ett 85kwh batteri før det er gåent eller under 75% av kapasitet?

Tabell 2 angir antall sykluser før batteriet er nede på 70% restkapasitet. Har du DoD på ca 50% snakker vi 600-750 fulle sykluser (men se også tabell 4!)

Det tilsvarer 250-300.000km med utgangspunkt i typical rekkevidde på 400km. Men mtp. hvordan Tesla holder batteriet temperert ved bruk, legger begrensning på lading/effektuttak ut fra en rekke parametere, og sperret cellene fra topplading og full utlading, tror jeg batteriene i praksis kan kjøres mye lenger. Antakelig kan de vare bilens levetid såfremt det ikke er en fabrikasjonsfeil, og så lenge behovet ditt dekkes selv med 30 mil rekkevidde.

Aldring adderes ikke til tapet, men kjører du 10.000km på 10 år må du forvente at aldring gjør at du ikke fortsatt får 400km + ut av batteriet :)

I praksis blir det spennende å se hva som skjer. Jeg lever fint med en batterikost på ca 10.000,- per år og bytte etter 8-10 år (om behovet oppstår).

Det som dog er interessant på den siden er tabell 4. Der ser du hvor bra betalt du får for å holde SOC lav! Holder du deg til rundt 70% SOC ser du at du får inntil 2000 ladesykluser. Det tilsvarer 1400 100% ladesykluser (om den tabellen har samme forutsetninger som tabell 2).
1400x400km= 560.000km.

Så ved å holde deg unna topp/bunn får du godt betalt i form av lav bruksslitasje :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sn0le

Så å lade batteri til 70% og først lade opp igjen (til 70% seff) når man har 20-30% igjen på batteriet er det optimale?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Havebigfun

Sitat fra: sn0le på søndag 22. desember 2013, klokken 19:02
Så å lade batteri til 70% og først lade opp igjen (til 70% seff) når man har 20-30% igjen på batteriet er det optimale?
ja - jeg vet ikke om ville gått helt til 20% fordi man da mister fleksibilitet- Med blå adapter lader man dog fullt på en natt -33km/t rated. da er det ikke så skummelt lenger med nesten tom batteri ;)

Gæsjan

Kjører også lite i hverdagen. Mellom 10 og 30 km. Lader nesten hver natt på 5A da jeg ikke har behov for mer. Er dette det beste for batteriet?
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Havebigfun

Sitat fra: Gæsjan på søndag 22. desember 2013, klokken 19:45
Kjører også lite i hverdagen. Mellom 10 og 30 km. Lader nesten hver natt på 5A da jeg ikke har behov for mer. Er dette det beste for batteriet?
Nei- ca en gang i uka gir mindre batterislitasje for deg.

tklev

Sitat fra: Havebigfun på søndag 22. desember 2013, klokken 19:51
Sitat fra: Gæsjan på søndag 22. desember 2013, klokken 19:45
Kjører også lite i hverdagen. Mellom 10 og 30 km. Lader nesten hver natt på 5A da jeg ikke har behov for mer. Er dette det beste for batteriet?
Nei- ca en gang i uka gir mindre batterislitasje for deg.

Forskjellen er nok uansett liten.. Men å hoppe over en og annen natts lading er nok uansett ikke dumt.. Gjør iallefall det selv. Men ser at småkjøring trekker mye strøm når det er kaldt..

Johnny

Er det noen spesiell grunn til at de har forandret grensen for daglig lading fra 80% til 90%?

Bør en kar som meg, som ikke ikke har rekkeviddeproblem til daglig, sette den til 80%?
TMS og eGolf.

Kallagtunet

Sitat fra: Johnny på torsdag 26. desember 2013, klokken 14:28
Er det noen spesiell grunn til at de har forandret grensen for daglig lading fra 80% til 90%?

Bør en kar som meg, som ikke ikke har rekkeviddeproblem til daglig, sette den til 80%?

Ja! Eller hvorfor ikke 70%?

Havebigfun

Sitat fra: Johnny på torsdag 26. desember 2013, klokken 14:28
Er det noen spesiell grunn til at de har forandret grensen for daglig lading fra 80% til 90%?
Snakker man med de som lader prøvebiler nokså brutalt hører man at batterislitasje sålangt er et lite problem- derfor saver man mindre nå vil jeg tro.
Sitat fra: Johnny på torsdag 26. desember 2013, klokken 14:28
Bør en kar som meg, som ikke ikke har rekkeviddeproblem til daglig, sette den til 80%?
Hvis du synes "føre var" er et fint prinsipp kan du gjøre som beskrevet tidl i denne tråden- lade til ca 75% tømme til ca 25% lade til ca 75% osv. Antakelig den beste måte å gjøre det på men i verste fall kun med marginal gevinst. 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA