Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Statusoversikt - regneark

Startet av Orcuz, onsdag 01. januar 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Orcuz

Hvor mye kladdlading er egentlig sunt for batteriet? Jeg setter opp 32A 1fas kurs hjemme og kommer dermed til å ha 100% batteri hver eneste morgen (med mindre det skjer noe veldig spesielt) Har ca 2 mil å kjøre til jobb hvor jeg lader på 13A shuko. Vil det bli litt overkill å lade så mye?

En annen variant som egentlig er bedre (gratis) er å lade kun på jobb når det er nok (noe det som regel vil være), men har lyst på forvarmet bil og batteri hver morgen og da må jeg vel lade? Eller kan jeg plugge i kontakten hjemme og kun bruke strøm fra veggen til å bare varme bil og batteri (uten å lade) for så å lade når jeg er på jobb?

Kan man bruke forvarming og batterivarming uten å ha lader plugget i? Vil forsåvidt holde fint å lade på jobb selv om jeg varmer fra batteri (om det er mulig), da jeg sjeldent kjører mer enn 10ish mil per dag og alltid er på jobb minst 8 timer

Muffinman

Ikke lad til 100% hver gang med mindre du trenger rekkevidden. Det er ikke bra for batteriet.

Orcuz

Har ikke planer om å lade mer enn til standar, men virkelig allikevel litt overkill å lade igjen etter å ha  kjørt 2 mil?

kjonix

Må ikke være plugget i for å sette igang forvarming fra app.

Muffinman

Sitat fra: Orcuz på søndag 22. desember 2013, klokken 12:56
Har ikke planer om å lade mer enn til standar, men virkelig allikevel litt overkill å lade igjen etter å ha  kjørt 2 mil?
Jo, synes det. Å lade til 70% vil være rikelig til ditt bruk, og som det nevnes kan du fint starte forvarming uten at bilen er tilkoblet. Trenger vel heller ikke lade hver dag. Selv ligger jeg mellom 40-70% de dagene jeg ikke er på reise. Når jeg er på tur blir høy soc brukt flittig.

Orcuz

Nei, så lenge jeg kan for varme både batteri og bil uten å være plugget i trenger jeg ikke lade hver dag =) takk for svar.

Om jeg står på jobb og lader til 70% også plutselig finner ut at jeg skal på langtur. Kan jeg da øke lademengde fra app?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Muffinman

Hvis ladingen er i gang kan du sette til max range ja. Men de fleste har problemer med å starte den igjen når den har oppnådd planlagt nivå og stoppet. Blir vel fikset senere, muligens med nye UMC``er.

TW838

Sitat fra: Orcuz på søndag 22. desember 2013, klokken 13:08
Nei, så lenge jeg kan for varme både batteri og bil uten å være plugget i trenger jeg ikke lade hver dag =) takk for svar.

Så vidt meg bekjent er det per dags dato ingen mulighet til å forvarme batteriet. Spurte Tesla Trondheim om det, og de sa det vil komme med en update etter hvert.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Celter

Jeg lader til 80% natt til mandag, så lader jeg igjen natt til fredag, hvis jeg skal på hytta. Hvis ikke går det gjerne 8-10 dager før jeg lader igjen. (Har 2 km til jobb).  Ser ikke noe som helst poeng i å "klattlade" hver dag.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Orcuz

Hva er de sunneste nivåene for batteriet igjen da? 50-80% eller noe?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: TW838 på søndag 22. desember 2013, klokken 13:41
Så vidt meg bekjent er det per dags dato ingen mulighet til å forvarme batteriet. Spurte Tesla Trondheim om det, og de sa det vil komme med en update etter hvert.

Ingen mulighet til å _kun_ forvarme batteriet nei. Men det er liten tvil om at batteriet også varmes når forvarming av kupeen slås på, så lenge Range Mode ikke står på. Jeg registrerer nemlig i VisibleTesla et trekk på minst 10kW fra batteriet når forvarming starter, og kupevarmeren er kun på 6kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Philip Marlowe

Klattlading?
Hvis man vil ha minst mulig av det må man vel slå av regen.  ::)

Nå er vel ikke klattlading skadelig for Teslabatteriene heller. :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

OddB

Om ikke tallene på denne siden er direkte overførbare til Tesla-batteriet er nok prinsippene ganske like. Her kommer det fram at "klattlading" bortimot ti-dobler levetiden til batteriet... så ikke vær rett for å sett i kontakten :D
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på søndag 22. desember 2013, klokken 15:31
Om ikke tallene på denne siden er direkte overførbare til Tesla-batteriet er nok prinsippene ganske like. Her kommer det fram at "klattlading" bortimot ti-dobler levetiden til batteriet... så ikke vær rett for å sett i kontakten :D
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Hei,

Den tabellen ble diskutert for en liten stund siden. Det er antakelig en feiltolkning av tabellen å si 10x ved DoD 10%. Det kan se ut til at det beste er ca 50% DoD, og fordobling av levetiden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Den diskusjonen har jeg ikke fått med meg; men når du sier det så ser det ut til at du har helt rett..
Her er tallene korrigert for "normal" regnemåte:

100% DoD   300-500 fulle sykluser
50%   DoD   600-750 fulle sykluser
25%   DoD   500-625 fulle sykluser
10%   DoD   375-470 fulle sykluser
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA