Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 16A Mennekes ladekabel og -kladd fra EV-Institute med Schuko støpsel

Startet av Rapid, onsdag 01. januar 2014, klokken 19:45

« forrige - neste »

Ohm

I dag har jeg kjørt 229 km i eGolf, uten hurtiglading. Ladet 2 runder på vanlige ladekontakter med 16 amp, siden jeg hadde noen timer hvor bilen sto i ro. Mellom minus 4 til minus 2. Normal modus og 3 i bilen. Forbruk på ca 19,5 kWh/100km. Måtte sette klimareguleringen på sterk og 22 grader for å holde dugg borte.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Slik er forbruket rett etter start i minus 10, uten forvarming. Blir moro med Webasto etterhvert.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Hva er forbruket etter 2, 5 og 10 minutt?

Ohm

Den går ned, men ligger på rundt 2 til 3 kWh. Her er etter en tur i dag, i minus 9. Kjørte eco, grei varme, men ikke badstue. Fikk ganske lavt snittforbruk. Bildene er tatt etter 21 km kjøring.

Kjørte i minus 11 før i dag, varmen fungerer greit.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sparer litt på varmepumpe da, ligger på 0,5-0,8 for det meste når bilen er varm (Soul). Kan være oppe i 6 kW i starten, men går fort nedover.

Ohm

Utvilsomt.  Var ikke vp å få kjøpt da jeg handla. Men godt fornøyd med eGolfen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sitat fra: Ohm på tirsdag 23. desember 2014, klokken 00:46
Utvilsomt.  Var ikke vp å få kjøpt da jeg handla. Men godt fornøyd med eGolfen.

Tror nok e-Golf er den beste elbilen rent teknisk og kjøremessig.

Kjøreegenskaper har hatt første prioritet, men denne gang vi valgte bort å krype inn i bilen, samt prisen ble høyere. (Vi ville ha Soul, og leveringstiden var en måned....)

schcar

Lader til 100 % hver natt og da har jeg teoretisk 134 km disp. Jeg setter meg inn i varm bil + 25 grader og etter ca. 32 km kjøring har jeg rest kjørelengde på ca 86 km. Dvs et forbruk på ca 67 % over det beregnede. Jeg kjører ECO og med mest mulig regenering samt cruise control hvor det er mulig (mye på min strekning). Har 23 grader varme i bilen og det er - 5 til -10 ute. Statistikken sier 19,9 kwh pr. 100 km så langt.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

pwb

Minst mulig regenerering er best, så lenge man klarer å holde seg unna bremsene.

GreenBeHH

Jeg har skiftet fra fokus på en Tesla S60 og til en av de normale el-bilene.  Prøvekjørte eGolf under en for meg reel kjøretur.  eGolfen ble kjørt med driftsforhold på 5-6 grader, ingen forvarming, piggfrie vinterdekk, ikke øko modus, B-regenerering modus, varme på 18 grader Auto, varme i setet på 1 og alene i bilen.
Strekningen var på 50 km hver vei, samme strekning.  En stopp på ferje 10 minutter hver vei.  Strekningen som da ble delt i to består av en strekning relativt flat og et lite stykke motorvei.  Den andre kortere, men med 300m høydeforskjell.  Jeg har registrert dataen så godt jeg kan, men hovedkonklusjon er;
Høydemeter og varme apparatet trekker veldig mye strøm.  Det betyr at stopp underveis eller korte turer trekker veldig mye av rekkevidden.  Gjettometeret håper jeg er feil, så jeg har avlest på batterimeteret, sammen med trippteller og gjennomsnittsmåler.  Jeg fikk ikke satt meg inn i alle funksjonen så dette blir litt gjetting fra min side også, men alt er registrert.  Resultatet på min kjøretur er;
Maks rekkevidde på min 100 km kjøretur er beregnet til 130 km. Snittforbruket ble 19,5 på hele turen, men den mest ideelle strekningen var jeg nede i 18. Jeg har ingen mulighet for lading på jobb, så da er jeg akkurat på 'reservetanken' når jeg er hjemme.  Da har jeg to små stopp på ferje og en vanlig dag på jobb.
Bilen jeg testet er kjørt 13K km og uten varmepumpe.
eGolfen er den el-bilen som jeg mener er mest komplett til daglig bruk, en flott bil med alt en trenger og til en god pris.
Hvis jeg bestiller, blir det med varmepumpe, men vil dette gi meg trygghet om at jeg de neste par årene kan forvente samme rekkevidde under samme forhold ?
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

grorudklovnen

Sitat fra: GreenBeHH på onsdag 24. desember 2014, klokken 15:58
Hvis jeg bestiller, blir det med varmepumpe, men vil dette gi meg trygghet om at jeg de neste par årene kan forvente samme rekkevidde under samme forhold ?
Ingen har kjørt egolf med vp ennå og testet rekkevidden her på forumet. Vi får se hva framtidige eiere sier først.

Marius Engel

Rundt null grader med Leafen med varmepumpe på Vestlandsvinter ligger jeg nå på rundt 14,5-14,9kw/100km med forvarmet bil, 19 grader i bilen, sete- og rattverme og strekning på 26 km med normal trafikk. Jeg ser at golfen forbruker en del mer strøm...

GreenBeHH

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 24. desember 2014, klokken 21:58
Rundt null grader med Leafen med varmepumpe på Vestlandsvinter ligger jeg nå på rundt 14,5-14,9kw/100km med forvarmet bil, 19 grader i bilen, sete- og rattverme og strekning på 26 km med normal trafikk. Jeg ser at golfen forbruker en del mer strøm...
Ut fra det jeg lest av brukererfaringer så vil eGolf og Leaf være nesten helt like under samme forhold (eGolf med varmepumpe).  Jeg hadde ikke forvarming og prøvebilen hadde ikke varmepumpe.  Jeg prøvde samme eGolf i sommer med 22 grader ute.  Kjørte 20 minutter i nærområdet, uten å spare på noe som helst.  Da lå forbruket på 13,2 og jeg mener at jeg da lett kunne fått 190 km ut av batteriet.  Høydemeter og varme til kupe og batteri er det som gjør det store utslaget.  Jeg testet ut en norsk Leaf modell i 2011 (uten varmepumpe), samme kjøretur, 12-13 grader.  Husker ikke forbruket (men måleren gikk fra 12 til 5 streker på 50km), men konklusjonen den gang var at 2011 Leaf ikke ville klare min minimum strekning (100km) på vinteren.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 24. desember 2014, klokken 21:58
Rundt null grader med Leafen med varmepumpe på Vestlandsvinter ligger jeg nå på rundt 14,5-14,9kw/100km med forvarmet bil, 19 grader i bilen, sete- og rattverme og strekning på 26 km med normal trafikk. Jeg ser at golfen forbruker en del mer strøm...
Dette forbruket på en Leaf vinterstid tyder på flate veier/nedoverbakke og ellers gode forhold på en forvarmet bil. Ellers er dette umulige verdier å oppnå på en Leaf vinterstid.
EGolf har mye lavere forbruk enn Leaf under ellers like forhold uten bruk av varmeapparat, eGolf uten varmepumpe og Leaf med VP er muligens ganske nærme hvis varmeapparatet står på hele tiden i idealområdet for VP.

Marius Engel

Sitat fra: Finnøy på torsdag 25. desember 2014, klokken 14:04
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 24. desember 2014, klokken 21:58
Rundt null grader med Leafen med varmepumpe på Vestlandsvinter ligger jeg nå på rundt 14,5-14,9kw/100km med forvarmet bil, 19 grader i bilen, sete- og rattverme og strekning på 26 km med normal trafikk. Jeg ser at golfen forbruker en del mer strøm...
Dette forbruket på en Leaf vinterstid tyder på flate veier/nedoverbakke og ellers gode forhold på en forvarmet bil. Ellers er dette umulige verdier å oppnå på en Leaf vinterstid.
EGolf har mye lavere forbruk enn Leaf under ellers like forhold uten bruk av varmeapparat, eGolf uten varmepumpe og Leaf med VP er muligens ganske nærme hvis varmeapparatet står på hele tiden i idealområdet for VP.

Normale våte vestlandsveier. Steinseide til sentrum. En del opp og ned, men ikke mange lange bratte bakker.

Utetemp rund 0-3 grader.

Dekktrykk 2,8 bar.

Ikke nedoverbakke slik du antyder.

Styringen av klimaanlegg har alt å si. Og som sagt, forvarmet bil. Auto er meget bra, evt. styr luften mot vindu i tilfelle dugg, men la vifte gå på auto. AC avslått (ellers virker jo kun varmeelement som oppvarming).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA