Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 16A Mennekes ladekabel og -kladd fra EV-Institute med Schuko støpsel

Startet av Rapid, onsdag 01. januar 2014, klokken 19:45

« forrige - neste »

grorudklovnen

#45
Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:59
En stor forskjell er at når du bruker diesel til oppvarming utnyttes nesten 100% av energien i dieselen. Bruker du den til fremdrift i en dieselmotor utnyttes rundt 30% av energien.
Til oppvarming er vel bensin like effektiv, men det du tenker på er vel antall kwh pr liter er noe høyere på diesel.

Dette har med at når man tar ut mer høy-verdig energi til lav-verdi energi så øker også utnyttelsen.

Bensin og diesel til varme er like effektive i så måte, men andre ting kan slå inn.

K S

Sitat fra: Ohm på mandag 01. desember 2014, klokken 09:47
Her er noen bilder fra i dag ang rekkevidde uten VP:

193 km uten varmeapparat påskrudd

136 km med varme, 22 grader. Forvarmet bil. 57km i potensial ved å skru av.

Lurer på om noen som har VP kan gjøre samme øvelsen? Dette var etter 100 meters kjøring.

For Soul m/varmepumpe er differansen liten m/u klima, fra 5 til 15 km anslått rekkevidde, lavest med forvarmet bil, så tydelig at VP har noe for seg....

Jejl

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:20
Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:59
En stor forskjell er at når du bruker diesel til oppvarming utnyttes nesten 100% av energien i dieselen. Bruker du den til fremdrift i en dieselmotor utnyttes rundt 30% av energien.
Til oppvarming er vel bensin like effektiv, men det du tenker på er vel antall kwh pr liter er noe høyere på diesel.

Dette har med at når man tar ut mer høy-verdig energi til lav-verdi energi så øker også utnyttelsen.

Bensin og diesel til varme er like effektive i så måte, men andre ting kan slå inn.

Jeg må korrigere meg selv litt. Et googlesøk på en tilfeldig dieselvarmer vister at den får utnyttet ca 79% av energien i dieselen til varme. Likevel langt bedre enn om dieselen ble brukt til fremdrift i en motor.
Meningen med den første kommenetaren min var bare at det er mer fornutig å bruke diesel i en dieselvarmer enn i en dieselmotor. Har ingen erfaring med verken bensin eller dieselvarmer, men får snart en en Kangoo varebil med dieselvarmer. Kommer nok ikke til å bruke denne så mange ganger i året, men det blir interessant å se hvor mye den kan øke rekkevidden med de dagene jeg skal kjøre langt. Kangoo maxi 5 seter har jo temmelig mange m3 som den må varme opp, så der kan nok sikkert dieselvarmeren forlenge rekkevidden med over 50% på vinteren.

Ohm

Lest litt om EV1 som GM motors lagde på 90-tallet.

Den hadde faktisk varmepumpe.

The EV1 is equipped with the goodies we've come to expect on a '90s mid-priced car, and more: power windows with express down, power door locks, electro-hydraulic variable assist power steering, keyless entry, AM/FM stereo with CD/cassette/4 speakers, power outside mirrors, solar reflective "ElectriClear" windshield, rear window defroster, heat pump climate control with air conditioning/heating/cabin pre-conditioning.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

VW Golf CityStromer (fra 90-tallet) hadde diesel Eberspächer, og elektrisk oppvarming av batteriene før lading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Og city stromer hadde omtrent samme rekkevidde som eGolfen. Sprøtt, egentlig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Sitat fra: Ohm på søndag 07. desember 2014, klokken 23:41
Og city stromer hadde omtrent samme rekkevidde som eGolfen. Sprøtt, egentlig.

Hypotetisk 80 km, i nedoverbakke og medvind og 50 km/t, men i praksis var det nok nærmere 50 dersom man ikke skulle tømme blybatteriene. Kalde batterier reduserte også rekkevidden dramatisk.

Men ja, batteriutvikling stod stille i en del år.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).


Trulswh

Et lite spm om hvorvidt jeg kan komme meg til hytten på fjellet med fulladet e-golf.

Min familie har hytte på Myrland, i Hol kommune. Jeg bor i Bergen, og totalt er det 276 km til hytten hvis jeg kjører om Eidfjord som har type 2 hurtiglader tilgjengelig. Sett at det er ladestasjon tilgjengelig når jeg stopper i Eidfjord, etter 153 km - og jeg får batteriet opp på 100 %. Vil jeg komme meg til Myrland samme dag (123 km)? Er jo en heftig stigning fra Eidfjord opp mot Hardangervidden, men derfra er det jo relativt rolig.

Bergen-Eidfjord: 153 km
LADING
Eidfjord-Myrland: 123 km

Lar dette seg gjøre på vinterstid, mon tro?

Hyperstress

Tror ikke du skal har store forhåpninger om at det går, nei.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trulswh


grorudklovnen


Ohm

Skal du ha noen som helst mulighet, kan du ikke ha på varme i hvert fall. Men med thermodress, lue og votter, kan det kanskje teoretisk være mulig. Lav fart og meget jevn kjøring. Lykke til og send rapport.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Ohm på onsdag 10. desember 2014, klokken 22:05
Skal du ha noen som helst mulighet, kan du ikke ha på varme i hvert fall. Men med thermodress, lue og votter, kan det kanskje teoretisk være mulig. Lav fart og meget jevn kjøring. Lykke til og send rapport.
Ikke glem at thermodress, lue og polvotter er det eneste som kan være med på hytta, da. Svigermor, kone, unger og annet pikkpakk må bli hjemme. (Tror jeg)
e-Golf | X75D

Sirup

#59
Sitat fra: Trulswh på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:44
Et lite spm om hvorvidt jeg kan komme meg til hytten på fjellet med fulladet e-golf.

Bergen-Eidfjord: 153 km
LADING
Eidfjord-Myrland: 123 km

Lar dette seg gjøre på vinterstid, mon tro?

Tror du kan glemme dette selv om du kjører hele turen alene i eco+ og uten bagasje. Med den stigningen som du vil få og med lav temperatur, så vil dette i praksis være umulig.
Om du ikke finner en tredje  lademulighet på veien, så må du nok benytte en annen bil til hytta.
Om du kjører til Eidfjord via hurtigladeren i Nordheimsund, så kan du muligens klare det.

VW e-Golf
Tesla Model X75

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA