Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 16A Mennekes ladekabel og -kladd fra EV-Institute med Schuko støpsel

Startet av Rapid, onsdag 01. januar 2014, klokken 19:45

« forrige - neste »

Rapid

Jeg driver å styrer litt med valg av bil. Vil helst ha nå og da blir det Leaf. Men Golfen ser jo ut til å ha vel 20% lengre rekkevidde på en typisk strekning som er aktuell for meg. Noen som har noen tanker om rundt dette mht relevans?


timingbeltkiller

eGolf har neppe 20% lengre rekkevidde enn Leaf verken på strekningen Sandnes-Flekkefjord eller noen annen strekning. Sannsynligvis har de 2 temmelig lik rekkevidde på lik strekning med likt kjøremønster.

Dersom det er tale om pendling 115 km til jobb og 115 tilbake, vil du neppe klare det selv med lademulighet på jobben de timene du er der. Du må derfor regne med daglig bruk av minst en hurtiglading.

Leaf sin EPA range er 75 miles = 120 km. Den er nok adskillig mer reel i virkelighetens verden enn reklametallene fabrikkene opererer med. VW USA er forøvrig nøktern i sin markedsføring. De oppgir praktisk rekkevidde til eGolf til mellom 70 og 90 miles = 112 til 144 km. Sannsynligvis fordi de regner med EPA tallet blir omtrent likt det til Leaf.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Har du kikket på BMW i3? Mulig den kan være et godt alternativ for deg? (Har bare hørt positive erfaringer med Tesla og Jurassic-test så langt. Mao. treffer bra)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

BMW i3 er nok ikke ett godt alternativ. Rekkevidden er nok noe bedre enn Leaf på sommeren og noe dårligere på vinteren.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 22. desember 2013, klokken 21:15
BMW i3 er nok ikke ett godt alternativ. Rekkevidden er nok noe bedre enn Leaf på sommeren og noe dårligere på vinteren.

For 115km hver vei året rundt uten rekkeviddeproblemer er det vel rimeligste løsning en 60kWh TMS. Ihvertfall om man vil slippe å måtte lade til 100% hver dag, kjøre batteriet langt ned hver dag og være avhengig av minst 6 timer 16A lading på jobb før man kommer seg hjem igjen. Samt å måtte spare på varmen vinterstid med dunjakke og votter...

Jeg kjørte en del til jobben med Leaf et par år, 96km hver vei. Det er egentlig mer enn hva jeg vil anbefale, de kaldeste dagene var alternativet enten å fryse samt kjøre 20km/t under fartsgrensa eller å hurtiglade. For komfortens del ville jeg begrenset pendling med Leaf/i3/e-Golf til maks 80km hver vei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rapid

Det er ikke dagpendling. Men ofte. Helger og for det meste en gang midt i uken. TMS er litt drøy størrelse for min del, den går ikke inn i 70 talls garasjen med rennefart engang  :D  ...prisen er for drøy også egentlig.

Det er jo planlagt hurtiglader på Helleland ser jeg fom ca. juni. Så det er jo en mulighet etterhvert om den virkelig kommer.

Øyvind.h

Vente på merc B-klasse med Tesla batteri/drivlinje? Mener den skal ha et batteri på snaut 30kWh. Men aner ikke om/når den kommer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sonus

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. desember 2013, klokken 09:44
Vente på merc B-klasse med Tesla batteri/drivlinje? Mener den skal ha et batteri på snaut 30kWh. Men aner ikke om/når den kommer.

Det er nok den bilen de fleste venter på, uansett om den heter Mercedes eller noe annet. Selv håper jeg litt optimistisk at VW finner en mulighet for å levere E-Golf med. 30kwH batteri før den introduseres i Mai :)

Taz79

#8
Sitat fra: Rapid på søndag 22. desember 2013, klokken 10:44
Jeg driver å styrer litt med valg av bil. Vil helst ha nå og da blir det Leaf. Men Golfen ser jo ut til å ha vel 20% lengre rekkevidde på en typisk strekning som er aktuell for meg. Noen som har noen tanker om rundt dette mht relevans?

Det där verktyget/websidan du använder för att jämföra räckvidden.. Var hittar du den?
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!


Sense

Sitat fra: Rapid på søndag 22. desember 2013, klokken 22:43
TMS er litt drøy størrelse for min del, den går ikke inn i 70 talls garasjen med rennefart engang  :D  ...prisen er for drøy også egentlig.

Kanskje du bør se på alternativet hybrid. Der er det nå mye å velge i.

Rapid

Hybrid er etter min mening noe skikkelig tullball. Men nå har jeg bestillt i3 og satser på å beholde den ene fossilen til "krevende oppgaver" som langturer over 10 mil og kjøring med henger.

Råde

Sitat fra: Rapid på fredag 02. mai 2014, klokken 12:29
Hybrid er etter min mening noe skikkelig tullball. Men nå har jeg bestillt i3 og satser på å beholde den ene fossilen til "krevende oppgaver" som langturer over 10 mil og kjøring med henger.

det du beskriver der ER jo faktisk en hybrid - bare med to biler ;)
e-Golf | X75D

kringon

Skal teste en Renault Zoe til lignende kjøring selv på tirsdag (Sandefjord -> Fornebu -> Sandefjord). Jeg kan lade atskillig lenger på jobb da jeg dagpendler til jobb. Henter ikke barn m.m. i bhg de dagene jeg leverer osv.

Poster oppdatering under Renault på hvordan ferden går :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Sense

Ulempen med franske biler er at de historisk sett har hatt større verdifall enn konkurrentene. Det skyldes at alt er fantastisk når det er nytt, men det varer sjelden lenge.
Hadde nok vært enda mer skeptisk når det er snakk om en helt ny modell, der barnesykdommer ikke er helbredet.
Da bør nybilprisen være så mye lavere enn konkurrentene at det kompenserer for større verdifall og kanskje flere verkstedbesøk.
Men hver sin smak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA