Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 16A Mennekes ladekabel og -kladd fra EV-Institute med Schuko støpsel

Startet av Rapid, onsdag 01. januar 2014, klokken 19:45

« forrige - neste »

Sense

Men man regulerer vel hvor mye strøm batteriet skal akseptere, slik at det stopper å lade på f.eks. 70% SOC.

Jeg forstår ikke hva du mener med at det er forskjellige teknologier, begge deler er vel Lithium ion batteri-teknologi.

På Tesla har man også Lithium ion-teknologi og der anbefales brukerne å lade ideelt sett mellom 30-70%, ihvertfall under 90 % SOC, for lengst mulig levetid og rekkevidde på batteriet. Når bilen når den lade-mengden du har innstilt, stopper bilen å lade og holder seg på det nivået til neste gangs bruk.
Må du fullade, er det viktig å unngå å la den stå fulladet før bruk. Bruk energien så fort den er ferdig ladet ved 100% SOC.

Når mobilen min har stått fulladet i 7-9 timer hver natt, så tror jeg det er noe av årsaken til degraderingen jeg opplever de første 2 årene.

Hva mener du er så annerledes med lithium ion-teknologien i mobiltelefonen eller e-Golf som gjør at full SOC er problemfritt?

Ohm

Den lader aldri til 100%. VW har satt stopp på 90. Da står det full tank, men fylle batteriene helt går ikke. Elbilbatteriet har langt bedre arbeidforhold enn mobilbatteriet.

Men det er sikkert greit for batteriet å stoppe på 90(80) men med såpass kort rekkevidde som eGolfen har, er det ikke så enkelt å bare bruke mellom 30 -70 prosent. Da blir det korte turer.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Og så er ikke Lithium-ion batterier Lithium-ion batterier. Masse forskjellig kjemi innenfor gruppen, så batteriet i bilen din er garantert ikke det samme som i telefonen.

Det finnes mange veldig batterikyndige på forumet her og kanskje noen svarer opp. I mellomtiden kan du lese litt her:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
e-Golf | X75D

Ohm

Her er noen bilder fra i dag ang rekkevidde uten VP:

193 km uten varmeapparat påskrudd

136 km med varme, 22 grader. Forvarmet bil. 57km i potensial ved å skru av.

Lurer på om noen som har VP kan gjøre samme øvelsen? Dette var etter 100 meters kjøring.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

grorudklovnen

Sitat fra: Ohm på mandag 01. desember 2014, klokken 09:47
Her er noen bilder fra i dag ang rekkevidde uten VP:

193 km uten varmeapparat påskrudd

136 km med varme, 22 grader. Forvarmet bil. 57km i potensial ved å skru av.

Lurer på om noen som har VP kan gjøre samme øvelsen? Dette var etter 100 meters kjøring.
Disse tallene er 99% identiske på min. Med VP så blir tallene et sted i mellom (klima-anlegg av er uansett bedre forbruksmessig enn selv den beste VP i verden).

Ohm

Sitat fra: grorudklovnen på mandag 01. desember 2014, klokken 10:03
Disse tallene er 99% identiske på min. Med VP så blir tallene et sted i mellom (klima-anlegg av er uansett bedre forbruksmessig enn selv den beste VP i verden).
Ja, skru av klima og man får best rekkevidde. Sånn sett er faktisk en Webasto bedre en varmepumpe med tanke på rekkevidde. Mulig jeg skal sette inn det, selv om jeg egentlig ikke trenger det til daglig bruk. Men da kunne jeg fått lenger rekkevidde de få dagene det er aktuelt, og jeg kunne fått enda bedre varme i bilen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

schcar

Er det noen som har viten om eller erfaring med å sette inn Webasto i en e-Golf? Vil veldig gjerne ha varm bil også om vinteren.

Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Ohm

Er vel ingen som vet foreløpig, men jeg tror det bør gå greit, siden det er en vanlig vannkrets. Skal kontakte webasto igjen i morgen, lurer på om man trenger vannpumpe eller ikke, siden det er pumpe på golfen uansett.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

runyberg

Har undersøkt om mulig montering via Webasto forhandler.De sier de ikke gjør det grunnet garantien på bilen. Det er mulig men det må spesiallages montering, slik at det blir dyrt og du mister garantien på bilen, det hadde vært perfekt og hatt på de kalde dagene.Bestilt E golf med varmepumpe men fått bil uten...Frustrert..

Råde

Sitat fra: runyberg på tirsdag 02. desember 2014, klokken 12:53
Har undersøkt om mulig montering via Webasto forhandler.De sier de ikke gjør det grunnet garantien på bilen. Det er mulig men det må spesiallages montering, slik at det blir dyrt og du mister garantien på bilen, det hadde vært perfekt og hatt på de kalde dagene.Bestilt E golf med varmepumpe men fått bil uten...Frustrert..
Litt off topic, men hva fikk du som kompensasjon? ikke webasto kan det de ut som...
e-Golf | X75D

Ohm

Lurer faktisk litt på det med garantien. Var det på bilen eller Webastoen de mente. Rart de er så livredde for elbiler. Det er ingen forskjell på å sette webasto i en eGolf enn i en dieselgolf. Så da mister man garantien hvis man setter inn webasto i en hvilken som helst bil?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

grorudklovnen

istedenfor å lage 100 innlegg med spekulasjoner rundt garanti så er det enkleste å spørre Møller.

Selv synes jeg diesel og elbil ikke hører sammen. Kanskje til nød en bensinvarmer slik som f.eks. de gamle saxo'ene har.

Thomas Parsli

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:15
Selv synes jeg diesel og elbil ikke hører sammen. Kanskje til nød en bensinvarmer slik som f.eks. de gamle saxo'ene har.

Nyere webasto skal visstnok fungere med biodiesel :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pwb

Man mister ikke garanti på bilen hvis man setter inn en webasto. Man kan kun miste garanti på akkurat det webastoen har ødelagt.

Jejl

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:15
istedenfor å lage 100 innlegg med spekulasjoner rundt garanti så er det enkleste å spørre Møller.

Selv synes jeg diesel og elbil ikke hører sammen. Kanskje til nød en bensinvarmer slik som f.eks. de gamle saxo'ene har.

En stor forskjell er at når du bruker diesel til oppvarming utnyttes nesten 100% av energien i dieselen. Bruker du den til fremdrift i en dieselmotor utnyttes rundt 30% av energien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA