Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 16A Mennekes ladekabel og -kladd fra EV-Institute med Schuko støpsel

Startet av Rapid, onsdag 01. januar 2014, klokken 19:45

« forrige - neste »

kringon

Jeg planlegger ikke å selge bilen, men å kjøre den til den "dør" rent økonomisk.

I løpet av 5 år så regner jeg ikke med at noen av elbilene på markedet i dag har spesielt høy restverdi pga. ny batteriteknologi. Hvem kjøper Think i dag f.eks?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

jamez

Mye å håpe på, men jeg håper likevel at VW kanskje er real nok til å lage en "oppgradert batteripakke" når Lithium Air teknologien måtte være på plass...
Det har jo vært snakk om at VW jobber med dette, og forventer 30-40% mer rekkevidde på samme størrelse/vekt på pakken allerede om 2-3år.

Sense

Det virker åpenbart at det finnes mye potensiale for langt bedre rekkevidde med kommende batteri-teknologi.

Det jeg er usikker på, er om bilprodusentene ser seg tjent med å gjøre den nye teknologien tilgjengelig for allerede solgte elbiler. Om de setter prisen på nye batteri-pakker så lavt at det er hensiktsmessig å skifte ut de gamle, så mister de potensielt nybilsalg. Setter de prisen for høyt, går kundene til konkurrentene.

Dermed havner vel prisen på smertegrensen mellom nybilkjøp og batteribytte.

At det lønner seg å kjøpe elbil før avgiftene legges om til å inkludere elbiler, er vi nok enig om. Allerede nå har smertegrensen nådd Finansdepartementet, når familier begynner å kjøpe elbiler som hovedbil.



Råde

Ganske så fin observasjon. I tillegg prøver de nok å hale tiden mest mulig for så betydningsfulle oppgraderinger som batteri med mye større kapasitet. Hvem vil kjøpe ny bil når produsentene viser at de pøser teknologi hele tiden som marginaliserer nesten ny bil. Da vil de nok ligge på smertegrensen av å ikke bli akterutseilt av konkurrentene, så jeg tror nok ikke ny batteriteknologi som gir 40% større rekkevidde kommer før facelift i en normal modellsyklus.
e-Golf | X75D

Trig8

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. desember 2013, klokken 09:44
Vente på merc B-klasse med Tesla batteri/drivlinje? Mener den skal ha et batteri på snaut 30kWh. Men aner ikke om/når den kommer.
Det har vel ikke vært antydet mer enn 200km rekkevidde, så da er den i samme gata som Leaf og e-Golf.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Anders Landergren

Hvordan gikk det med Zoe frem og tilbake Sandefjord - Fornebu? Pendler selv samme strekning og vurderer nå om jeg skal ta steget over til el bil pendling

kringon

Sitat fra: Anders Landergren på tirsdag 01. juli 2014, klokken 14:46
Hvordan gikk det med Zoe frem og tilbake Sandefjord - Fornebu? Pendler selv samme strekning og vurderer nå om jeg skal ta steget over til el bil pendling

Zoe fungerte bra rent rekkeviddemessig. Ikke noe problem å nå inn (dette var dog på sommeren, så vinterstid kan være litt annerledes). Problemet var at den intelligente laderen ikke kunne lade på Telenor Fornebu eller noen andre offentlige TN-nett punkter jeg prøvde. Årsaken (ifølge Renault) var at den er mye mer følsom enn andre elbiler. Hør med forhandler i Sandefjord om du kan få en prøvekjøring :) Var ikke noe problem for meg.

den STORE fordelen med Zoe er paradoksalt nok laderen -> 43kW på AC er det ingen andre som tilbyr. Fremtidens lader dette her, men Renault er igjen 5-10 år for tidlig ute. Den er variabel og henter ut det som er tilgjengelig i uttaket du kobler til med.

Personlig er jeg på vei til å kjøpe Kia Soul EV da denne er omtrent like dyr, og har samme rekkevidde, men kvalitetsfølelsen var det stor forskjell på . I tillegg så er Soul litt større.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

e-Kvaase

Hei.

Noen som kan gi meg en liten pekepinn på rekkevidden til e-Golf uten varmepumpe.
Har bestilt bil som ankommer april 2015.

Har en del familie som bor i Vikersund (mellom Hønefoss og Drammen).
Hvordan vil det være å kjøre bilen dit fra Jessheim/Kløfa?
Tror det ca. 11-12 mil.

Det blir da to voksne og to barn og litt bagasje.
Hvordan blir det med hastigheter på motorveien, kan man kjøre i 100 km/t eller må man slakke av?
Ca. 7 mil på motorvei, noe gjennom Oslo der hastighetene er noe lavere.

Noen som har litt erfaringer?

Hadde vært fint å spare litt bensinpenger for Avensisen. :-)

e-Golfer

Hei.

Vil anbefale deg å sjekke ut tråden "faktisk langtidsforbruk". Denne vil gi deg en god indikasjon. Her oppgir vi reelt oppnådd langtidsforbruk, som jo vil inneholde et snitt av både kjørestiler, kjørelengder, temperatur, etc.

Da er det en enkel sak å ta utgangspunkt i forbruk og dele på batterikapasitet for å sjekke reell rekkevidde.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Ohm

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 23. oktober 2014, klokken 15:10
Hei.

Noen som kan gi meg en liten pekepinn på rekkevidden til e-Golf uten varmepumpe.
Har bestilt bil som ankommer april 2015.

Har en del familie som bor i Vikersund (mellom Hønefoss og Drammen).
Hvordan vil det være å kjøre bilen dit fra Jessheim/Kløfa?
Tror det ca. 11-12 mil.

Det blir da to voksne og to barn og litt bagasje.
Hvordan blir det med hastigheter på motorveien, kan man kjøre i 100 km/t eller må man slakke av?
Ca. 7 mil på motorvei, noe gjennom Oslo der hastighetene er noe lavere.

Noen som har litt erfaringer?

Hadde vært fint å spare litt bensinpenger for Avensisen. :-)
Det går greit på sommeren, men du må lade i hver ende. På kløfta er det en kommende hurtiglader på KIWI kb. Dere bør kjøpe en 16 amp kabel ( sjekk egne tråder) og ved overnatting i Vikersund går det fint. Om vinteren er det en annen sak, det bør kunne gå, men da må du være forsiktig med både høyrefot og varme. Min rekord på sommeren er 17,2 mil. Har ikke prøvd nå når det er litt kaldere, men ca 10-13 mil bør være mulig. tips: du sparer mer tid på å kjøre i 80 på motorveien å komme fram, isteden for 120 km og hurtigladingstopp.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

woody

Sitat fra: Rapid på søndag 22. desember 2013, klokken 10:44
Jeg driver å styrer litt med valg av bil. Vil helst ha nå og da blir det Leaf. Men Golfen ser jo ut til å ha vel 20% lengre rekkevidde på en typisk strekning som er aktuell for meg. Noen som har noen tanker om rundt dette mht relevans?
Hei. Hva slags program eller nettside har du brukt for dette?
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2013 Nissan Leaf
2019 Audi e-tron 55 Edition One

Kent

Sitat fra: woody på fredag 21. november 2014, klokken 12:32
Sitat fra: Rapid på søndag 22. desember 2013, klokken 10:44
Jeg driver å styrer litt med valg av bil. Vil helst ha nå og da blir det Leaf. Men Golfen ser jo ut til å ha vel 20% lengre rekkevidde på en typisk strekning som er aktuell for meg. Noen som har noen tanker om rundt dette mht relevans?
Hei. Hva slags program eller nettside har du brukt for dette?

http://www.jurassictest.ch/GR/
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Ohm

Leaf med vp og eGolf uten vp har omtrent samme rekkevidde om vinteren, dvs 10-14 mil.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Sense

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 23. oktober 2014, klokken 15:10
Har en del familie som bor i Vikersund (mellom Hønefoss og Drammen).
Hvordan vil det være å kjøre bilen dit fra Jessheim/Kløfa?
Tror det ca. 11-12 mil.

Hvor smart er det å topplade batteriene for slike turer ofte? Snakker vi ikke om Litium ion batterier som degraderes ved stadig full-lading?

Jeg har i flere år hatt Litium ion batterier på min mobil, og vært dum nok til å fullade 2 ganger pr. uke. Etter bare ett år, er batteritiden redusert med 40-50%.


Ohm

VW har ikke sagt noe om at man ikke kan lade. Du må lade den stort sett full hver dag. Jeg tror ikke det vil ha så mye å si. Mobil og elbilbatteriers miljø og bruk kan ikke sammenliknes helt.

Mener det i instruksjonsboken til eGolf, står det at man bør koble den til når man ikke bruker den. Da styrer bilen lading/regulering selv.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA