Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Standard lydanlegg - Er du fornøyd ?

Startet av Mr.G, onsdag 01. januar 2014, klokken 19:33

« forrige - neste »

Mr.G

Hvordan skal jeg vaske denne myke lakken riktig?
Hva slags bilpleiemiddel anbefales for god vask og voksing? Bør jeg ha maskin.
Har enda ikke vasket min nydelige Model S, syns synd på han nå.

frskby

Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

Mr.G

På de tråden er det rett å slett for mange meninger, hva med noen basic steps?

Sofus

Model S

Orcuz

Vet det er mange ulike meninger, men jeg er også veldig dummie (har aldri vasket bil i noe annet enn vaskehall på statoil ish) Vil lakk forsegling ha noe for seg?

Jeg vil ha så blank og pen bil som mulig, så lenge som mulig, uten å vaske noe særlig (hater å vaske bil), vet det høres ut som en eventyr verden, men hva vil være beste mulige alternativet?

Er lakk forsegling virkelig så bra at om jeg spyler ren bilen en gang i uka eller 2 så holder den seg vakker?

Havebigfun

Jeg foreslår du leser detailing-tråden som det er linket til nettopp- forfra- mye god info der. Jeg har en fornemmelse at noen av de gamle travere går lei av å gjenta seg annenhver uke...
Her er det mange svært kompetente folk med hver sin nisje- de har stort sett fortalt mye allerede- det ligger her og må bare dras frem i lyset igjen.
Samme spørsmål som du stiller har blitt stillt før.;)
Sitat fra: Orcuz på søndag 22. desember 2013, klokken 13:01
Vet det er mange ulike meninger, men jeg er også veldig dummie (har aldri vasket bil i noe annet enn vaskehall på statoil ish) Vil lakk forsegling ha noe for seg?

Jeg vil ha så blank og pen bil som mulig, så lenge som mulig, uten å vaske noe særlig (hater å vaske bil), vet det høres ut som en eventyr verden, men hva vil være beste mulige alternativet?

Er lakk forsegling virkelig så bra at om jeg spyler ren bilen en gang i uka eller 2 så holder den seg vakker?

Balrog

...og hvis man bare vil ha en rein bil uten riper og uten mye jobb og det skal ta 20 minutter og koste minst mulig? Høyttrykkspyler, såpe og myk børste?

Disse detailerne bruker 18 timer med 8 forskjellige remedier basert på ingrediensier som kun finnes innerst i den grågrønne grumsete Limpopoelvelven og koster en dagslønn. Jeg har ikke så lite å bruke tiden min på at jeg gidder bruke timevis på bilvask.

Resultatet skal ikke være perfekt, men godt nok.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

19quiz76

- Ha med Surfex HD blandet 1:20 med vann (på vinteren, 1:30 på sommeren) i bilen samt en god felgrens (Rim7 eller P21S)
- Finn en selvvask med skumkanon (eks. Shell Sinsen og Shell Manglerud i Oslo, sikkert andre Shell-stasjoner rundt om også)
- Påfør felgrens og la virke mens du:
- Påfører Surfex på hele bilen
- La virke 4-5 min, ikke la tørke inn
- Skumlegg bilen
- La virke 4-5 min, ikke la tørke inn
- Spyl av
- Kjør hjem

Denne metoden gir deg best resultat dersom lakken er beskyttet med voks, forsegling (sealer) eller annet. Ligg unna børster og svamper hvis du vil ha blank bil, bilshampo samt vaskehanske i mikrofiber eller ull er tingen hvis metoden over blir "for tynn".

Det et dessverre ingen lett vei til både ren OG blank bil, men jeg bruker selv metoden over på vinterstid og supplerer med bøttevask 2-3 ganger gjennom vinteren (oftere før jeg ble tobarnsfar).
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: Balrog på søndag 22. desember 2013, klokken 19:38
...og hvis man bare vil ha en rein bil uten riper og uten mye jobb og det skal ta 20 minutter og koste minst mulig? Høyttrykkspyler, såpe og myk børste?

Først påfør Surfex HD i 1:20 med hagesprøyte (går fort)
La virke i 5 minutter
Skumlegg bil med skumkanon (koster ikke all verdens i innkjøp)
La virke i 5 minutter
Spyl av med høytrykk (varmtvann om mulig, jeg bruker ca. 50 graders vann)
Vask for hånd med god vaskehanske (jeg liker disse: http://www.partsandretards.no/bilpleie/vaskehansker/carpro-washmitt)
Spyl av med høytrykk

Det bør la seg gjøre på en halvtime ihvertfall. Jeg tar som regel begge bilene i en sleng.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Sitat fra: Balrog på søndag 22. desember 2013, klokken 19:38

Disse detailerne bruker 18 timer med 8 forskjellige remedier basert på ingrediensier som kun finnes innerst i den grågrønne grumsete Limpopoelvelven og koster en dagslønn. Jeg har ikke så lite å bruke tiden min på at jeg gidder bruke timevis på bilvask.

Resultatet skal ikke være perfekt, men godt nok.

Få snarveier vettu, derfor det skrives side opp og side ned. Jeg har all sympati for den som ikke vil legge mye tid og mange kroner på produkter, men det er viktig ødelegge lakken sin. Hvis du virkelig vil gjøre det enkelt ville jeg forslått børsteløs maskinvask så ofte du syns det trengs, og så mange ganger i året du orker gjør du det ordentlig slik 19quiz76 eller jkirkebo foreslår. Jeg kan skrive under på at skumkanon tilkobling til høytrykksspyler er en god investering. Bilthamber foam er konge.

Balrog

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på søndag 22. desember 2013, klokken 20:09
Hvis du virkelig vil gjøre det enkelt ville jeg forslått børsteløs maskinvask så ofte du syns det trengs, og så mange ganger i året du orker gjør du det ordentlig slik 19quiz76 eller jkirkebo foreslår. Jeg kan skrive under på at skumkanon tilkobling til høytrykksspyler er en god investering. Bilthamber foam er konge.

Dog tar ikke en ordentlig vask så mye lengre enn de nevnte 20 minuttene. Jeg kjører aller først bilen ut og sprøyter på Surfex HD. Mens den virker finner jeg fram slange, høytrykkspyler og skumkanon og kobler dette sammen. Da har de 5 minuttene gått, så da skumlegger jeg bilen med en gang. Mens skummet virker fyller jeg bøtta med varmt vann og bilshampo, når det er klart er det tid for å spyle av skummet. Deretter en vask i 5 deler (tak, front/panser, høyre side, bak, venstre side), hver tar vel maks et par minutter inkl. avspyling.

Deretter er det bare å pakke alt sammen igjen, tar nye 5 minutter. Så jeg klarer nok begge bilene på godt under timen til sammen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mr.G

Perfekt, takk for nyttige svar. Hva anbefales som enkel og god bonevoks for mørk Model S?

19quiz76

Sitat fra: Mr.G på søndag 22. desember 2013, klokken 23:49
Perfekt, takk for nyttige svar. Hva anbefales som enkel og god bonevoks for mørk Model S?

Lommeboka avgjør, Natty's eller Chemical Guys for budsjett, Swissvax for Premium. Forskjellig holdbarhet på lakk er største enkeltfaktor, deretter enkel påføring, drøyhet, lukt, farge, etc :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA