Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fulladet batteri

Startet av kjølholdt, søndag 22. desember 2013, klokken 09:59

« forrige - neste »

kjølholdt

Får 392 km ved fulladet batteri, prøvde for første gang å fulllade batteriet. Dere andre ligger rundt dette?Nå er vel dette typical range og har ikke bare kjørt økonomisk.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Birger

Sitat fra: kjølholdt på søndag 22. desember 2013, klokken 09:59
Får 392 km ved fulladet batteri, prøvde for første gang å fulllade batteriet. Dere andre ligger rundt dette?Nå er vel dette typical range og har ikke bare kjørt økonomisk.
Har du 60kWh batteri?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

frskby

Ligger på det jeg også. Kan vel ikke forvente noe mer med litt "lekekjøring", vinterhjul og litt kulde.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Havebigfun

Se her- riktignok rated men det finner du lett ut av på displayet- vær obs på at rangen er avhegnig av batteritemp
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9621.msg150286/topicseen.html#msg150286

Sofus

Skulle gjerne visst hvordan typical range beregnes. Er det basert på eget forbruk slik det kan høres ut på noen av dere, eller er det basert på et større utvalg piloter? Eller er det rett og slett basert på en valgt konstant (ca 205 Wh/km)?
Model S

Gusse

388 for min del på typical, men så er nå jeg en færskis i elbilkjørefaget å da, så mine tall vil naturligvis være lavere.

sondell

Sitat fra: Sofus på søndag 22. desember 2013, klokken 11:00
Skulle gjerne visst hvordan typical range beregnes. Er det basert på eget forbruk slik det kan høres ut på noen av dere, eller er det basert på et større utvalg piloter? Eller er det rett og slett basert på en valgt konstant (ca 205 Wh/km)?

Har fått det til 195 Wh/km på min bil först. Neste gang 198 Wh/km. Mulig det er innenfor feilmarginen :). Men enten er det vel noe som litt tilpasser seg. Eller så er det en helt fast Wh/km, men som er avhengig av noen parametere som temperatur for eksempel. Hade også gjerne visst dette.

Trøndertesla

Jeg kjørte 100% ladning for første gang for et par dager siden og fikk 498km rated range. Det var det samme den sto på da jeg hentet bilen med "full tank" i september. Jeg har kjørt 12.000 km siden den gang så jeg har ikke mistet noe kapasitet hittil. Det lover meget godt  :)

Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Havebigfun

Sitat fra: sondell på søndag 22. desember 2013, klokken 14:30
... så er det en helt fast Wh/km, men som er avhengig av noen parametere som temperatur for eksempel.
Jeg tror det er nærme sannheten- gitt like parametre vil typical være det samme uavhengig av tidl kjørestil.

jkirkebo

Sitat fra: sondell på søndag 22. desember 2013, klokken 14:30
Sitat fra: Sofus på søndag 22. desember 2013, klokken 11:00

Har fått det til 195 Wh/km på min bil först. Neste gang 198 Wh/km. Mulig det er innenfor feilmarginen :). Men enten er det vel noe som litt tilpasser seg. Eller så er det en helt fast Wh/km, men som er avhengig av noen parametere som temperatur for eksempel. Hade også gjerne visst dette.

Min variere også litt men snittet over en god del turer er 188Wh/km. Dvs. at for hver tkm som displayet minker har det gått 188Wh ut fra batteriet. Men bilen bygger samtidig opp en buffer i bunn, så rekkevidden som vises ved fulladet batteri er beregnet ut ifra 206Wh/km.

Dvs. at når bilen viser 394tkm fulladet:

Kan du kjøre 394km til bilen stopper om du bruker 206Wh/km.
Kan du kjøre 394km til displayet viser 0tkm gjenværende rekkevidde om du bruker omkring 190Wh/km. Da har du en buffer igjen på ca. 25km "under 0" før bilen stopper.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

noto

Takk for nyttige tall. Har du tilsvarende for rated kilometer?

Havebigfun

Sitat fra: noto på søndag 22. desember 2013, klokken 16:52
Takk for nyttige tall. Har du tilsvarende for rated kilometer?
Nei-  Kirkebø bruker ikke rated  ;)

noto

Typical = vinterkilometer
Rated = sommerkilometer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA