Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Småbarn i Tesla Model S

Startet av Hyperstress, onsdag 01. januar 2014, klokken 16:59

« forrige - neste »

Ellerikke

Jeg oppfattet det slik at laderen kjente igjen brikken min, supportjenta forsøkte også å fjernstarte. For meg virket det ikke som det er et rfid-problem her.
Blå e-up!

olegregert

Jeg har fått en liten brikke fra Fortum. Virker ikke denne ?

Tidemann76

For de som holder til på Sørlandet, så er det en ferdig på Gumpens Auto Vest i Kristiansand som virker, prøvde denne i går. Gromstad Auto i Arendal har en på gang.

Elmo

Sitat fra: olegregert på lørdag 23. august 2014, klokken 18:34
Jeg har fått en liten brikke fra Fortum. Virker ikke denne ?

Vår "Charge&Drive" RFID-brikke fra Fortum fungerte fint sist jeg benyttet den - i Sandvika.
Om din brikke virker kan du bare finne ut selv ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

MikkeBoomBoom

Da har jeg testet hurtigladeren på Gumpens i Kristiansand. Denne skuffet stort, om det er laderen eller bilen som skuffer vet jeg ikke. Jeg kom til laderen med 50% batterikapasitet, tempen ute var ca 16grader og bilen hadde kjørt ca 10min i forkant.

Laderen ble satt i gang og sa i fra om at det ville ta 35min å lade batteriet helt opp, fair enough, men fremdriften underveis tilsier ikke at det tar 20min fra 0 - 80%, ei heller 20min fra 50% - 80%, dette gikk seint. Det kan være at den hadde fått opp farta litt etterhvert, men etter 5min gikk vi hjem og spiste middag.

Noen andre som opplever dette og er det bare "slik det er"?


torgrand

Jeg erfarte også svært treg hurtiglading der når jeg forsøkte å lade en Golf. Da tok det nesten en time fra 1/3 til full.

Øyvind.h

Sitat fra: Mikalv på torsdag 28. august 2014, klokken 09:07
Da har jeg testet hurtigladeren på Gumpens i Kristiansand. Denne skuffet stort, om det er laderen eller bilen som skuffer vet jeg ikke. Jeg kom til laderen med 50% batterikapasitet, tempen ute var ca 16grader og bilen hadde kjørt ca 10min i forkant.

Laderen ble satt i gang og sa i fra om at det ville ta 35min å lade batteriet helt opp, fair enough, men fremdriften underveis tilsier ikke at det tar 20min fra 0 - 80%, ei heller 20min fra 50% - 80%, dette gikk seint. Det kan være at den hadde fått opp farta litt etterhvert, men etter 5min gikk vi hjem og spiste middag.

Noen andre som opplever dette og er det bare "slik det er"?
Se på laderen. Oppgir den volt og ampere kan du lett regne ut ladeeffekten du får. Lading går tregere jo høyere ladeprosent du har (og starter fra), og tregere jo kaldere det er ute. Ideell utetemp er antakelig 20-25 grader.

Men du skriver at du gikk hjem og spiste middag? Parkerte du på hurtigladeren og dro hjem? Hvor lenge ble bilen stående før den var full?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MikkeBoomBoom

Laderen er satt opp fra ABB og oppgir hvor mange KW/H som er overført. Jeg synes det er svært misvisende om mine superenkle målinger stemmer. Skal gjøre et par forsøk til før jeg sender en mail til selger og spør hva han tenker om saken. Når jeg kjøpte bilen, i november i fjor, var det hele tiden snakk om 80% på 20min, nå er det blitt til 30min. Det er ikke det at tiden min er så innmari dyrebar at jeg ikke kan vente 10min ekstra, men utifra farten jeg fikk så tror jeg ikke det heller stemmer.

Nei, jeg tok med meg bilen og så gikk vi sammen og spiste middag. Dvs. den ble puttet i stikket hjemme og jeg lagde tacos :)

EV - Driver

Sitat fra: torgrand på torsdag 28. august 2014, klokken 09:13
Jeg erfarte også svært treg hurtiglading der når jeg forsøkte å lade en Golf. Da tok det nesten en time fra 1/3 til full.
Det går svært sakte å lade de siste 15 prosentene. Det er vel heller ikke meninga med hurtigladere.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

EV - Driver

Til alle trøndere med E-UP: Møller i Trondheim har nå satt i drift Trøndelag's første CCS hurtiglader. Fri bruk inntil videre.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Vw-E-Golf på fredag 29. august 2014, klokken 14:49
Sitat fra: torgrand på torsdag 28. august 2014, klokken 09:13
Jeg erfarte også svært treg hurtiglading der når jeg forsøkte å lade en Golf. Da tok det nesten en time fra 1/3 til full.
Det går svært sakte å lade de siste 15 prosentene. Det er vel heller ikke meninga med hurtigladere.

Jeg vet at poenget er 0 - 80% men det er litt misvisende når det står at det tar 35min fra 50% - 100% og det var ingen indikasjon på at det gikk fort "nok" opp til 80%.

MikkeBoomBoom

Da har jeg gjort et nytt forsøk på "hurtiglading". Etter å ha ladet i Grimstad på jobben, kjørte jeg til Arendal, og deretter ble det en del småkjøring i Grimstad før jeg returnerte til Kristiansand. På veien bort fant jeg ut at jeg skulle kjøre bilen nesten tom. Med 8km på "klokka" stoppet jeg på Gumpen Auto for litt "hurtiglading" (fra nå av skriver jeg dette i anførselstegn).

Det er 14 grader ute og bilen er akkurat parkert. Tempen i kupeen er satt til 20grader.



Selv om det ikke er "ideelt" med 14 grader er 1time ganske mye mer enn 20min, som nå har blitt til 30min i de fleste brosjyrer. Jeg har vanskeligheter med å tro at det egentlig skal ta 30min å komme opp til 80% og deretter ytterligere 30min for å komme opp de siste 20%, korriger meg gjerne men ta et titt på bildet under først..


Hyperstress

Det tar ca like lang tid å hurtiglade fra 0-80 som fra 80-100%. Så ser ikke helt problemet her..?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

MikkeBoomBoom

På 5 min leverte den 1,27 kWh til et helt tomt batteri, dvs at den etter 30 min har levert ca 7kWh, noe som er ca halvparten av 80% (13,4kWh) av tilgjengelig kapasitet (16,8kWh). Det er sikkert de 14gradene som er "vinter" i bilen sine øyne og derfor går det så seint  8)

"Problemet" som du skriver, er at når jeg kjøpte bilen i november ble det aldri nevnt at jeg ville komme til å stå å vente i en og en halv time på en hurtiglader når det blir blå tall på gradestokken.

TB

#29
Om eg les rett har er bilde teke etter 5 minutt med hurtiglading, der det er levert 1,27 kWh til batteri?

Om dette reknestykke blir korrekt: 1,27 kWh / 5 minutt = 0,254 kW pr minutt * 60 = 15 kWh i løpet av 1 time. Med tanke på at e-up har 18 kWh batteri kan dette stemme bra ang. kapasiteten.

Men, effekten i starten ved låg SOC skal hurtiglader levere vesentlig meir, nærmere 50 kW i starten, blir redusert - spesielt frå 80% går effekten mykje ned.

Dvs, at det vil ta 1 time frå 8% til 100% er ikkje uvanleg. Men, dei fyrste 10 kWh burde ikkje ta meir enn ca 15 minutt, som gir ca 60%. For å oppnå dette må hurtiglader i starten gi ca 40 kW.

Eg har ingen erfaring med CCS, men har hurtiglada med CHAdeMO, går raskt i starten, flatar ut ved ca 70-80%. Det går seinare når det er kaldt, men batteriet er alltid varmare enn utetemp. Ved pluss 14 er det ikkje "kaldt" etter min erfaring.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA