Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dagstur Bergen-Førde-Bergen

Startet av edan, onsdag 01. januar 2014, klokken 16:50

« forrige - neste »

edan

Har lagt merke til at det ikke er mulig å få mer enn ca 15 kw regenrerering for tiden. Dette gjelder ikke bare når det er mye strøm på batteriet. Også med lite og middels strøm skjer det samme.

I Bergen er vintertemperatur normalt 0-8 grader, noe som gir 4 streker på batteritemperaturen. Spørsmålet mitt er om denne "kulden" fører til treg regenrerering eller om det kan være en annen årsak til problemet. Kan det være feil med bilen, eller noe opplagt som jeg ikke ser?
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

jkirkebo

Sitat fra: edan på søndag 22. desember 2013, klokken 07:04
I Bergen er vintertemperatur normalt 0-8 grader, noe som gir 4 streker på batteritemperaturen. Spørsmålet mitt er om denne "kulden" fører til treg regenrerering eller om det kan være en annen årsak til problemet. Kan det være feil med bilen, eller noe opplagt som jeg ikke ser?

4 streker er for lite for full regen ja, du må ha minst 5. Prøv å stille inn ladingen slik at den slutter rett før du skal kjøre, det pleier å hjelpe noe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjell Leaf

Min regenererte over 20 kw i dag ved 5 grader utetemp, ved bremsing med bremsepedal genererte den max, altså 30 kw. Hadde jeg hatt støre fart eller brattere bakke tror jeg den hadde generert max ved å slippe gassen også. Jeg hadde 4 streker på batteriet, ladingen var 75%. Leaf desember 2013.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

knnygar

Hadde 30kW regenerering ned Eiksundtunellen i dag med 3-5 grader utetemp.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 22. desember 2013, klokken 18:19
Min regenererte over 20 kw i dag ved 5 grader utetemp, ved bremsing med bremsepedal genererte den max, altså 30 kw. Hadde jeg hatt støre fart eller brattere bakke tror jeg den hadde generert max ved å slippe gassen også. Jeg hadde 4 streker på batteriet, ladingen var 75%. Leaf desember 2013.

Ja, det er ikke galt. Jeg får typisk 10kW eller deromkring ved slipp av gasspedalen nå, i rundt 7-8 grader. Men disse temperaturstrekene dekker et såpass vidt område at det er milevis forskjell mellom 4 streker på kanten av 3 og 4 streker på kanten av 5.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjell Leaf

Får du ikke full regenerering ved bruk av bremsepedalen heller? Har du nye Leaf?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 22. desember 2013, klokken 19:34
Får du ikke full regenerering ved bruk av bremsepedalen heller? Har du nye Leaf?

Min er to år gammel. Får ikke maks med bremsepedalen nei, mangler jo fort et par "rundinger". Har dog ikke sett på kW-displayet ved bremsing da jeg generelt er lite interessert i hvor mye den regenererer ved bruk av bremsepedalen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjell Leaf

#7
OK, da har du ikke B-modus som genererer bedre, jeg satte den i B.
Det er vel også interessant å vite hva den genererer ved bremsing, om du bremser forsiktig før et kryss med bremsepedalen bruker du jo ikke bremseskivene men genererer inn til batteriet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

edan

Får ca 10 kw regenrerering ved slipp av gasspedalen eco-mode. I drive-mode nesten ingenting. Et visst trykk på bremsepedalen pleide for noen måneder siden å gi 30 kw regen, om farten var høy nok eller bakken bratt nok.

Aktivering av bremsepedalen gir nå minimalt med ekstra regen. Litt sånn som det pleier være når batteriet er nesten fullt. Men nå altså uansett batteristatus.

På en del av erfaringene over høres det ut som om full regen bør være oppnåelig også ved få varmegrader. Eller kanskje det er marginale endringer i batteritemperatur som skal til, som varme fra ladingen, garasjeparkering etc.

Har Japan-bil, reg mai 2013.
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Lynet

Mener jeg hadde mer regen i fjor ved lave temperaturer. Kanskje Nissan har endret dette ved oppdatering?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på søndag 22. desember 2013, klokken 22:35
Mener jeg hadde mer regen i fjor ved lave temperaturer. Kanskje Nissan har endret dette ved oppdatering?
Min bil er i alle fall bare en uke gammel .
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

snurre100

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 22. desember 2013, klokken 22:37
Sitat fra: Lynet på søndag 22. desember 2013, klokken 22:35
Mener jeg hadde mer regen i fjor ved lave temperaturer. Kanskje Nissan har endret dette ved oppdatering?
Min bil er i alle fall bare en uke gammel .

Det samme synes jeg .Fikk oppgradert i høst og mener også at jeg hadde mer regen i fjor..
Venter på Kia E Niro

DeadLock

Hei.

Jeg opplever det samme.

Kjører tur/retur fra Egersund til Tananger hver dag (92km en vei, kjører E39), og har markant mindre regenerering etter oppgraderingen.

Batteriet "tømmer" seg også "raskere" enn før oppgraderingen.

Leaf Spy Pro rapporterer stabil batteritemperatur på ca 9 grader når jeg starter bilen om morgenen, og den stiger til rundt 15,5 grader under kjøringen.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Kjell Leaf

Tok en ny test i dag. Bilen var ikke ladet siste 18 timer, den var parkert ute, det var 3 varmegrader og det var 55% på batteriene.
Kjørte i 70 km/t og slapp gassen. I ecomodus regenererte den 20 KW og i B-modus 30 KW.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lysholm

Jeg har også full regenerering i B modus med 4 streker på tempen. Har ikke sjekker i D.

Hva er forøvrig normal temp når utetempen er rundt 0 grader? Kjørte en god tur frem og tilbake mellom butikker i ettermiddag. En del stopp, men likevel en god del kjøring. Likevel var jeg ikke over 4 streker.

Fikk forøvrig blåst litt liv i Leafen i dag. Lå i godt driv en periode og måtte smile når det begynte å lukte litt "varm" elektronikk i bilen. Har ikke kjørt den noe spesielt "hardt" før så den var nok litt overrasket.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA