Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lillestrøm - Tuckfors / Charlottenberg?

Startet av bb, tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:55

« forrige - neste »

bb

I går da jeg var på vei fra Oslo til Trondheim så stoppet jeg på Dombås for å lade. Der møtte jeg en fortvilt herremann. Han hadde en P85 som han ikke fikk ladet på SC. Bilen hadde han hatt i under en uke, og dette var hans første gang på en SC. Hver gang vi plugget i kabelen så begynte spenningen å telle opp, det hørtes et lite klikk fra skapene bak SC. Deretter sank spenningen til 0 V og feilmelding om at den ikke kunne lade kom. Vi prøvde flere ladepunkter, men samme feilen. Jeg prøvde de samme punktene og fikk fint ladet. Så problemet må ligge i SC-hardwaren på hans bil.

Stakkaren var på vei sørover med både julegaver og hjortestek. Han skulle tilbringe helgen sammen med familie. Dette var noe han ikke satte pris på. Jeg måtte berolige han med at han har vært ekstremt uheldig med SCen sin.

Vi kontaktet Tesla support, men ble bare møtt av NAF som de har outsourcet tjenesten til på kveldstid. (Tesla burde etter min mening hyre folk 24 timer i døgnet som har full access.) NAF kunne ikke gjøre annet enn å registrere saken.

Han hadde fått et blått adapter og vi begynte å planlegge plan B. På Statoil fant vi en blå stikk på utsiden. Vi gikk inn og spurte pent om å få låne strøm. Joda, det var greit for dem. Men da vi sjekket kontakten så viste det seg at dette var 4-pins kontakt (3-fase?). Mens hans adapter var 3-pins blå kontakt.

Vi fant en annen blå stikk på den andre veggen på Statoil, men den lå ganske høyt oppe. Så vi stablet noen paller på høykant og fikk sjekket. Den var også 4-pins. Bummer!

Det begynte å bli kaldt for han, og bilen hans hadde bare 25 km igjen. Så vi tok min bil mens vi kjørte rundt på Dombås etter blå stikk. Så møtte vi på politiet. Vi ba dem om å hjelpe oss. De ringte Falken og spurte om de hadde blå stikk. Ingen hell der. Men de eskorterte oss til et hotell i nærheten av et byggefelt.

Aha, tenkte vi. Byggefelt har ofte blå/rød stikk kanskje. Men der fant vi ikke noe. Det var bare schuko der.

I mellomtiden hadde Tesla vekket en supportmann fra Nederland som gikk inn og diagnoserte bilen, men de fant ingen feil. Jeg lurer på i ettertid på om de ikke fant feil fordi vi hadde trykket inn bremsen og slettet feilmeldingene. Men disse burde jo uansett ligget i en hidden log for admins?

Enden på visa var at han tok seg inn på hotell på Dombås og fikk ladet på 13 A schuko over natta. Hvis det er noe feil med hans SC-hardware så må den byttes fysisk. Er det softwarefeil kan han kanskje komme seg videre neste dag. Må han bytte hardware trenger han å lade til 250+ km og kjøre hele veien tilbake til Kristiansund. Julehelga hans er uansett ødelagt. Jeg synes veldig synd på mannen :( En liten trøst var vel at Tesla skulle dekke hotellutleggene.

Jeg fikk visittkortet hans og ønsker å vite hva som skjer videre med bilen og hva som var feil. Jeg kjørte rundt og styra på Dombås med han i et par timer og kom fram til Trondheim kl. 3 på natta. Når nøden kaller så må man hjelpe fellow Model S drivers.

Det jeg lurer på er; det er vel 4-pins blå adapter jeg må sørge for å få? Det ser ut som at det er denne som er mest vanlig. Hvis Tesla rebootet hele bilen hans, ville det ha fungert? Vi prøvde å restarte både den lille og den store skjermen uten at det hjalp.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Balrog

jkirkebo produserer slike blå adaptere (4pin - 3pin) Åpenbart en nødvendighet på tur...
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Muffinman

1. BB, du utnevnes herved til landeveiens ridder
2. Har ALLTID adaptersett i bagasjen
3. Kristiansund er nabokommunen til Averøy hvor jeg bor. Om den uheldige trenger å se et adaptersett "live" kan jeg hjelpe.

.....  4...    Jeg har heller ikke testet min på SC...

Lille Lance

Godt jobba bb! Fint å se at TMS-folk hjelper hverandre. Kudos!!  :)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Viking

Helt riktig holdning fra bb. Veldig bra å stille opp og hjelpe.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Espen Hugaas Andersen

Kan være en isolasjonsfeil i kablingen. Det er mulig de kun måler kablingen med lav spenning, da vil man kunne få tilsynelatende høy motstand mellom lederne (altså at alt er riktig), men med en gang man har høy nok spenning for at denne skal hoppe fra den ene lederen til den andre, så går sikringen i SC.

(Om dette er tilfelle så virker det som om sikringene i SC resetter seg selv automatisk - det er veldig bra. :) )
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

Veldig bra, bb.  Marerittaktig situsjon å havne i for den stakkars eieren.  Jeg har ennå ikke ladet på SC, så jeg må snart få tatt meg en dagstur Oslo -Lillehammer for å sjekke at det går bra.  Og går det ikke bra, skal jeg vel likevel klare å karre meg tilbake, evt. med litt klattlading.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Mons

Akkurat dette skjedde meg også på Lillehammer for et par uker siden. Koblet til bilen og kunne høre at det kom klikkelyder i både bil og trafo, men ladingen ville ikke starte. Rødt lys ved ladeluka. I bilen fikk jeg feilmelding om at ladekabelen ikke var tilkoblet. Dette var tidlig på ettermiddagen, så Tesla svarte på telefon. De sjekket bilen, mens jeg byttet ladestasjon, koblet ladekabel inn, koblet ladekabel ut, restartet bilen og styrte på mens de feilsøkte. Deretter kjørte de den ene softwareoppdateringen etter den andre, men etter tre timer med Tesla på tråden var batteriet på telefonen min like tomt som bilens batteri og fremdeles ingen superlading i sikte. Heldigvis skulle jeg bare hjem til Hamar. Et par timer på 13A var det som skulle til før jeg kunne dra videre, men dette ville vært kritisk om det var undervegs på en langtur.

Mandagen etter kom en ranger på besøk til Hamar og fikset bilen utenfor jobben til kona. Jeg snakket ikke med han selv, men til kona sa han at problemet var at bilen vår var for sensitiv i forhold til det spenningsnivået som superladeren presenterte. Løsningen var å skifte noen deler, slik at bilen min nå skal takle større variasjon i spenning fra superlader. Det gjenstår å få testet dette.

Moralen er at vi trenger flere 22kW type 2 ladere tilgjengelig, og aller helst på samme sted som superladerne. Dette vil koste Tesla lite å sette opp, men det vil øke robustheten for slike feil som dette, øke kapasiteten ved stor pågang og kan være en fin gest til andre bilmerker som trenger lading på samme sted.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

krister461

Sitat fra: Mons på lørdag 21. desember 2013, klokken 11:34
Moralen er at vi trenger flere 22kW type 2 ladere tilgjengelig, og aller helst på samme sted som superladerne. Dette vil koste Tesla lite å sette opp, men det vil øke robustheten for slike feil som dette, øke kapasiteten ved stor pågang og kan være en fin gest til andre bilmerker som trenger lading på samme sted.
Om ikke Tesla vil betale for dette så kan jo kanskje spisestedene gjøre det. Jeg går ut i fra de alt har fått økt omsetning pågrunn av Teslaer som lader - så da kan de øken omsetningen enda mer ved å tilby lading for andre merker også. :)

fredag

Tesla bør lage adapter for "norsk" blå 32A trefas-kontakt til UMC.

Og når de er i gang kan de lage et UMC-adapter for rød 32A trefas-kontakt. (Kontakten er større enn for den vanlige 16A røde kontakten, og det er ulovlig å lage overgang til rød 32A til rød 16A. Men UMC er beregnet for strømstyrker opptil 32A, så det bør være lov for dem å lage et UMC-adapter.)

Elon Musk har selv sagt til oss på Alnabru at Model S skal kunne lade på 99% av strømkilder som er tilgjengelig. Disse to kontaktene er ganske vanlige.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på lørdag 21. desember 2013, klokken 12:11
Og når de er i gang kan de lage et UMC-adapter for rød 32A trefas-kontakt. (Kontakten er større enn for den vanlige 16A røde kontakten, og det er ulovlig å lage overgang til rød 32A til rød 16A. Men UMC er beregnet for strømstyrker opptil 32A, så det bør være lov for dem å lage et UMC-adapter.)

Nei, UMC har kun kabeltykkelse nok til 16A (unntaket er N-leder). Den fikser 32A enfase ved å laske sammen flere ledere. Det går ikke for 400V trefase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

Sitat fra: Mons på lørdag 21. desember 2013, klokken 11:34
Moralen er at vi trenger flere 22kW type 2 ladere tilgjengelig, og aller helst på samme sted som superladerne.

Moralen er at lading må virke. Ikke å dekke over problemet ved å ha andre, dårligere alternativer tilgjengelig.

Nå har vi jo hørt ekstremt lite av at folk har trøbbel med SC så lov å håpe dette ett av svært få tilfeller og at det dreier seg om en sjelden feil.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: fredag på lørdag 21. desember 2013, klokken 12:11
(Kontakten er større enn for den vanlige 16A røde kontakten, og det er ulovlig å lage overgang til rød 32A til rød 16A. Men UMC er beregnet for strømstyrker opptil 32A, så det bør være lov for dem å lage et UMC-adapter.)

rød-rød overgang skal jeg nok definitivt ha - lovlig eller ei. Så lenge jeg vet det funker og er trygt i MITT bruk så blåser jeg i hva den tykke røde boken måtte mene om det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

noto

"Nå har vi jo hørt ekstremt lite av at folk har trøbbel med SC så lov å håpe dette ett av svært få tilfeller og at det dreier seg om en sjelden feil."


Bare rundt 1500 MS på veien ennå og veldig mange som aldri har superladet. Usikkerhetene rundt lading er ikke bra.

janmb

Sant nok, grunnlaget er jo heller tynt ennå

Tesla burde definitivt hatt superlader ved sine verksteder/utsalg slik at alle biler som utleveres kan testes.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA