Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lillestrøm - Tuckfors / Charlottenberg?

Startet av bb, tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:55

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: Balrog på lørdag 21. desember 2013, klokken 09:37
jkirkebo produserer slike blå adaptere (4pin - 3pin) Åpenbart en nødvendighet på tur...
Så de blå adapterne vi får er 3pin som er mest utbredt i utlandet? I så fall må jeg ha en slik smart overgang fra 4pin-3pin som Kirkebo lager. Jeg kan spandere en pølse eller en burger :P


Sitat fra: Mons på lørdag 21. desember 2013, klokken 11:34
Mandagen etter kom en ranger på besøk til Hamar og fikset bilen utenfor jobben til kona. Jeg snakket ikke med han selv, men til kona sa han at problemet var at bilen vår var for sensitiv i forhold til det spenningsnivået som superladeren presenterte. Løsningen var å skifte noen deler, slik at bilen min nå skal takle større variasjon i spenning fra superlader. Det gjenstår å få testet dette.
Kunne rangeren fikse der og da eller måtte den inn på verksted?


Jeg har snakket med mannen nå. Han stod i Åndalsnes og fikk ladet på 13 A schuko hos en kompis. Nå skulle han kjøre den lange veien tilbake til Kristiansund.


Når vi først er inne på det med superladere. I går da jeg var på Lillehammer så fikk jeg bare 75 A, det vil si ca. 120 km/t ideal range. Jeg prøvde å bytte til en annen kabel, men det var fortsatt like tregt. Det sto tre andre Teslaer der og ladet samtidig, så jeg trodde at limiten var nådd.

Etter en halvtimes tid snakket jeg to av de andre som stod der. Min stod på siden som peker opp mot fjellet, mens de to andre stod på siden nærmest Marhé. De to fikk 150-200 A hver. En av dem skulle dra da, så da flyttet jeg min. Og da fikk jeg også 200+ A på min. Det kunne se ut som at de fire på oversiden hadde en feil og ikke gikk på full speed.

Noe annet jeg tenkte på da jeg filmet slutten av #3 video. Hadde det ikke vært kult om Teslaer seg imellom kunne dele strøm? Hvis man møtte på en stakkar i nød, så kunne en koblet en kabel mellom bilene. Og etter 10-15 minutter så ble 10-20 kW overført. Bilen skal jo kunne levere 69 kW kontinuerlig.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Balrog

Sitat fra: bb på lørdag 21. desember 2013, klokken 15:02
Hadde det ikke vært kult om Teslaer seg imellom kunne dele strøm? Hvis man møtte på en stakkar i nød, så kunne en koblet en kabel mellom bilene. Og etter 10-15 minutter så ble 10-20 kW overført. Bilen skal jo kunne levere 69 kW kontinuerlig.

Kanonidé!

Send til Elon ASAP. Tesla Norge klarer ikke engang ta i mot fakturaer, purringer eller inkassokrav.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

sindrej

@bb

Jeg har tenkt tanken på å dele strøm jeg og. Det hadde vært en fabelaktig mulighet som kunne hjulpet mange i nøden. Nesten litt rart det ikke er mulig pr i dag. Tesla har gjort et dumt valg med den blå adapteren. De blå enfasepluggene er uvanlige, 3-faseversjonen som dere fant er mye mer vanlig. Dermed må vi ha en overgang i tillegg desverre.

eledille

Sitat fra: janmb på lørdag 21. desember 2013, klokken 13:15
Moralen er at lading må virke. Ikke å dekke over problemet ved å ha andre, dårligere alternativer tilgjengelig.

Moralen er at det alltid er bra å ha en fallback. Det er ingenting som alltid virker, og når det slår klikk er det fint å ha et alternativ, selv om det tar tre ganger så lang tid.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

shb

#19
Jeg har 3 fase til 1 fase blå klar. Bilen lader da med 32A.  Jeg kommer også til å lage 32A til 16A rød men har ikke fått det røde adaptere enda. Ser Transnova har gitt tilskud til bygging av ladere for andre biler på SC plasser.  Da kommer det vel 22kW AC som vi kan bruke i reserve der om Ikke allt er nede da.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jkirkebo

Sitat fra: bb på lørdag 21. desember 2013, klokken 15:02
Når vi først er inne på det med superladere. I går da jeg var på Lillehammer så fikk jeg bare 75 A, det vil si ca. 120 km/t ideal range. Jeg prøvde å bytte til en annen kabel, men det var fortsatt like tregt. Det sto tre andre Teslaer der og ladet samtidig, så jeg trodde at limiten var nådd.

Etter en halvtimes tid snakket jeg to av de andre som stod der. Min stod på siden som peker opp mot fjellet, mens de to andre stod på siden nærmest Marhé. De to fikk 150-200 A hver. En av dem skulle dra da, så da flyttet jeg min. Og da fikk jeg også 200+ A på min. Det kunne se ut som at de fire på oversiden hadde en feil og ikke gikk på full speed.

Ingen feil. Det er kun 4 SuperChargere der, med to uttak hver. De er merket f.eks 1A og 1B for SC nr. 1. Står det en bil på 1B allerede vil ikke du få full speed på 1A, kun det som er "til overs". Så om bilen der benytter seg av ca. 90kW får du kun 30kW.

På Lillehammer er de gruppert slik at de 4 nærmest innkjørselen er merket 1A,2A,3A og 4A. De på nedsiden er merket 1B,2B,3B og 4B. Det betyr at om det står 3 biler på oversiden og ingen på nedsiden kan du ta det ene ledige uttaket på oversiden om du vil ha full hastighet. Du kan også ta det uttaket på nedsiden med samme nummer som den ledige plassen på oversiden, mens de tre andre på nedsiden vil gi redusert hastighet.

Cluet er altså å ikke benytte et uttak med nummer som alt er i bruk av en annen bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. desember 2013, klokken 18:02
Cluet er altså å ikke benytte et uttak med nummer som alt er i bruk av en annen bil.
Danke Schön! Dette skal jeg huske på til neste gang. Jeg har bare aldri opplevd å se hele fire biler lade på en gang.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jog

På vei til til Ålesund fra Oslo stoppet jeg for å få ladet bilen på Lillehammer.  Men det var ikke mulig å få den til å starte å lade.   Etter å ha testet alt som Tesla support foreslo, var valget å vente på en kranbil tilbake til Oslo eller overnatte på Hotell.   Det ble overnatting på Hotell mens bilen ladda på 13A. 

På forhånd hadde jeg fått feilmelding om at lade kabel ikke var inne, også når jeg lada med 13a kabelen.  Hadde derfor allerede avtalt med tesla  å bytte lade port i bilen senere, da de ikke hadde delen inne.
En sensor merket ikke at kabelen satt helt inne og jeg fikk da maks 16A lading.

Helgen etter prøvde eg på nytt og med stor spenning.  Da virket ikke første lader jeg prøvde. Da så jeg litt svart på det.  Lader ved siden av virket heldigvis fint, og det deretter virket det bra på Bjorli og. 

Vil derfor anbefale de som får meldinger om problem med at kabel ikke er helt ok ikke stole på at du får lade på SC.

Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

eledille

Husker du presis hva feilmeldingen om kabelen var?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jog

Nei beklager, jeg skulle selvfølgelig tatt noen bilder.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jkirkebo

Sitat fra: bb på lørdag 21. desember 2013, klokken 19:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. desember 2013, klokken 18:02
Cluet er altså å ikke benytte et uttak med nummer som alt er i bruk av en annen bil.
Danke Schön! Dette skal jeg huske på til neste gang. Jeg har bare aldri opplevd å se hele fire biler lade på en gang.

Om det alt er 4 biler som lader samtidig, og alle bruker forskjellig SC er det et triks til man kan bruke: Koble deg til den SC som har den bilen tilkoblet som har fullest batteri. Dessverre er det ingen ekstern indikasjon, så om ikke eierne er til stede må man evt. prøve seg fram og se hvor man får best ladeeffekt. Det kan godt hende en av bilene er helt nede på f.eks 30kW, da får man 90kW tilgjengelig. Stor forskjell det i forhold til om man kobler seg til en SC som leverer 90kW til en annen bil.

Etter min mening burde det være en oversiktsskjerm på alle stasjonene. Den bør ha en linje for hvert uttak, med angivelse av øyeblikkseffekt om det er bil tilkoblet eller ledig effekt om det ikke er en bil tilkoblet. I tillegg bør det være en timer som viser hvor lenge hver bil har vært koblet til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mons

Sitat fra: bb på lørdag 21. desember 2013, klokken 15:02
Sitat fra: Mons på lørdag 21. desember 2013, klokken 11:34
Mandagen etter kom en ranger på besøk til Hamar og fikset bilen utenfor jobben til kona. Jeg snakket ikke med han selv, men til kona sa han at problemet var at bilen vår var for sensitiv i forhold til det spenningsnivået som superladeren presenterte. Løsningen var å skifte noen deler, slik at bilen min nå skal takle større variasjon i spenning fra superlader. Det gjenstår å få testet dette.
Kunne rangeren fikse der og da eller måtte den inn på verksted?

Ja, han fikset det på parkeringsplassen i Hamar. Akkurat hva han fikset og hvilke deler han skiftet, det vet jeg ikke.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

fredag

#27
Sitat fra: janmb på lørdag 21. desember 2013, klokken 13:34
Tesla burde definitivt hatt superlader ved sine verksteder/utsalg slik at alle biler som utleveres kan testes.

Tesla har en superlader på fabrikken i Fremont. Det kan virke som Tesla burde kjøre alle nye biler de lager bort til superladeren for kvalitetskontroll.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sofus

Sitat fra: eledille på lørdag 21. desember 2013, klokken 21:33
Husker du presis hva feilmeldingen om kabelen var?

Kan det ha vært 'Charge cable unlatched' tro?

Jeg fikk den meldingen hele tiden før jeg fikk byttet ladeport. Mener å ha lest et eller annet sted at ladestrømmen da blir begrenset (til 13A?). Var visstnok en batch med dårlige ladeporter, og flere biler produsert på samme tid som min som har fått byttet port.

Jeg fikk bilen 16.nov (#2373 eller no sånt).

Model S

Teslafrank

Hei:)  Jeg bor i Bud mellom Molde og Kristiansund, har 32A lading hjemme, om han behøver hjelp kan jeg stille garasjen til disp:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA