Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla S og lettantennelige lithium-ion batterier..

Startet av Perlmorhvits85, tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:45

« forrige - neste »

Perlmorhvits85

Jeg er meget fornøyd med lyden i bilen min, men savner flere justerings muligheter. Her har du kun Bass, mellomtone og diskant. Burde jo være fullt mulig å få laget en software der det er en mer avansert equlizer.  Noen andre som savner dette?
Lykkelig eier av en Model S Performance + Signature. .

chal

Jeg oppdaget igår at lydkvalieteten for samme stasjon var ganske mye bedre på FM enn på DAB. Hva kan det komme av. FM lyden er mer fyldig og rik. Skyldes det DAB generellt eller bilens DAB?

ebbrey

Savner flere instillinger.

Jeg har satt opp bassen hos meg til 9 eller 10. Resten som standard.
Også har jeg flyttet fade bakover til -9 syns lyden blir bedre da. Alt for høy lyd forfra når bilen ble levert. (lydstudio pakke)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Nuvolari

Sitat fra: chal på lørdag 21. desember 2013, klokken 10:38
Jeg oppdaget igår at lydkvalieteten for samme stasjon var ganske mye bedre på FM enn på DAB. Hva kan det komme av. FM lyden er mer fyldig og rik. Skyldes det DAB generellt eller bilens DAB?

DAB er sterkt komprimert og vil derfor ha en annen lydkvalitet enn FM.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Sitat fra: ebbrey på lørdag 21. desember 2013, klokken 10:44
Savner flere instillinger.

Jeg har satt opp bassen hos meg til 9 eller 10. Resten som standard.
Også har jeg flyttet fade bakover til -9 syns lyden blir bedre da. Alt for høy lyd forfra når bilen ble levert. (lydstudio pakke)

Når jeg hører på musikk har jeg som regel høyttalerne foran meg.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

chal

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 21. desember 2013, klokken 11:00
Sitat fra: chal på lørdag 21. desember 2013, klokken 10:38
Jeg oppdaget igår at lydkvalieteten for samme stasjon var ganske mye bedre på FM enn på DAB. Hva kan det komme av. FM lyden er mer fyldig og rik. Skyldes det DAB generellt eller bilens DAB?



DAB er sterkt komprimert og vil derfor ha en annen lydkvalitet enn FM.

Er det slik å forstå at det er DAB utsendelsen fra NRK som er av denne kvalieteten? Eller kan DAB mottakeren i bilen også være av betydning?

gbzdoc

Hvis du må skru opp bassen til +9 og har lydstudiopakka så virker det litt merkelig. Men det kan ha sammenheng med at du justerer lyden bak i bilen da mye av bassen også kommer fra høyttalerne i dørene foran. (i tillegg til suben bak.)

Som nevnt så er det jo mest normalt å ha lydbildet foran seg, ikke bak seg.

I min bil synes jeg det er masse punch i bassen når den står på 0, og jeg foretrekker også diskant og mellomtonen på 0. I andre biler har jeg alltid måtte tweake på dette. Har også balansen i senter, altså alt på 0.

(Kan nevne at jeg er av de som liker bass, og har tidligere hatt både 15" og 12" i bilen, og hadde tidligere 12" JBL studiohøyttalere til hjemmekinoen. Litt mer opptatt av WAF nå for tiden... ;)

Det hender jeg bruker Dolby siden det virker som det kun er da man får sentrert lydbildet foran ved hjelp av senterhøyttaleren i dashen, men synes egentlig lyden er best uten... Og er ungene med så må Dolby av siden man da får lavere lyd bak, trolig kun lyd ment for bakhøyttalerne i et surround oppsett.

Det jeg kunne tenkt meg er en innstilling hvor senterhøyttaleren blir tatt i bruk, men uten dette surround fjaset.

D.O

Sitat fra: ebbrey på lørdag 21. desember 2013, klokken 10:44
Savner flere instillinger.

Jeg har satt opp bassen hos meg til 9 eller 10. Resten som standard.
Også har jeg flyttet fade bakover til -9 syns lyden blir bedre da. Alt for høy lyd forfra når bilen ble levert. (lydstudio pakke)
hvis du prøver TunIn så kan du umulig ha bassen på 10? Det jeg synes er dumt er at det ikke er mulig å lagre forskjelige instillinger på radio, Minnbrikke og TunIn.
Jeg har -3 på mellomtone og + 4 på bass, diskant 0, men TunIn er +4 på bass lit i overkant.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

erot

Anlegget er ikke så ille i utgangspunktet, men ødelegges av en sub med enormt oppsving og resonnanser langt nede (nesten i bunnen). Det betyr at bassen av og til durer slik at det blir slitsomt å lytte, mens resten av bassen oppover er for lav. Resultatet blir null bass om du skrur ned bassen eller ulidelig lavfrekvent during om du skrur opp. Svært musikkavhengig siden det er bestemte frekvenser det gjelder, så ofte fungerer det helt greit. Det andre problemet er en veldig hard øvre mellomtone. Begge disse tingene er lett å fikse (les: maskere) med digital frekvenskurvejustering, så det burde Tesla programmere. Trenger ikke å være brukerstyrt equalizer, en fast korrigering er like greit.

Selv bruker jeg 0, 0 og -1,5 for det meste. Opp til 1 på bassen når det er musikk som ikke tar av i bunnen.

Prøv fader på 14-15 forover med Dolby av. Dette er også musikkavhengig. Av og til låter det bedre med Dolby, men da må fader tilbake til 0. Egentlig skyr jeg all slik prosessering som pesten, men dolbyen fokuserer tydeligvis lyden mot fører i dette anlegget (tidskorrigering?), så av og til låter det bedre, mens på noen musikktyper låter det litt sånn blikkboks  ::)

Anlegget har potensiale, men litt kjedelig å se at Tesla ikke har klart å utnytte det når de har et bra utgangspunkt med god høyttalerplassering foran og sub bak. Med enkle grep og lav kostnad kunne det vært mye bedre. Løsningen for min del er å bygge nytt, men det er ikke en jobb jeg tar fatt på med glede akkurat  :P

Havebigfun

Sitat fra: erot på lørdag 21. desember 2013, klokken 18:19
Anlegget er ikke så ille i utgangspunktet,...... Løsningen for min del er å bygge nytt, men det er ikke en jobb jeg tar fatt på med glede akkurat  :P
Er det ikke bare et spørsmål om SW- slik at det kan komme flere justeringsmuligheter ved en av de neste oppdateringer?

erot

#10
Jo egentlig, men jeg er ikke så optimistisk til at de faktisk prioriterer det. Tror heller ikke de ser verdien i tids- og frekvenskorreksjon i vanlig stereo (altså uten Dolby surround). Uansett har jeg planer om bedre elementer og tidskorreksjon for hvert enkelt element i fronthøytalerne (som består av tre elementer på ulike steder). Dette er umulig uten en forsterkerkanal pr element, noe jeg er 99% sikker på at den ikke har i utgangspunktet.

I tillegg er noe av det mest effektive man kan gjøre å dempe resonnanser og forbedre monteringen av elementene. I så fall vil ikke en sentraltsyrt korrigering fra Tesla fungere lenger, bare det du gjør med en mic i den aktuelle bilen. Se denne tråden for mer detaljer:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10189.0.html

Johnny

Jeg synes at anlegget er alt for bassfattig i utgangspunktet, og har stilt den til nesten maks. Nå har ikke jeg kommet så langt at jeg har prøvd å slå av Dolby, men det skal jeg prøve på neste kjøretur.
TMS og eGolf.

erot

Bassen kommer an på kilden. Via blåtann må jeg et par hakk opp på bassen, men helt opp blir bare grøt i min bil i alle fall. Losslessfiler via USB har mer bass av en eller annen grunn, og da er det stort sett best på null hos meg.

gbzdoc

Synes det er merkelig at noen synes anlegget er så bassfattig? Hvis jeg skrur opp bassen til +9 eller enda lenger opp så blir det jo bare rumling og during, og langt fra behagelig.

Har de som skrur opp bassen så mye standardanlegget? Eller er dette sound studio utgaver?

Virker jo enten som stor forskjell på bilene, defekt sub hos noen, eller ekstremt forskjellig syn på hvordan musikk skal låte.

Johnny

Sitat fra: erot på lørdag 21. desember 2013, klokken 21:32
Bassen kommer an på kilden. Via blåtann må jeg et par hakk opp på bassen, men helt opp blir bare grøt i min bil i alle fall. Losslessfiler via USB har mer bass av en eller annen grunn, og da er det stort sett best på null hos meg.

Etter to dager med denne bilen er jeg ferdig for godt med både blåtann og DAB!
TMS og eGolf.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA