Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakgrunnstråling i Tesla S, helseskadelig?

Startet av RoadRunner, tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:26

« forrige - neste »

RoadRunner

Har mange, og av og til lange, turer på kysten, og sliter med å få tiden til å rekke for å lade.
Ser fram til å kunne benytte 400V/16A med rød gitzmo, men det er jo ikke så lett å finne slike punkter...

Det jeg ser ofte er imidlertid skikkelig dimensjonerte uttak langs kommersielle kaier og fergekaier. Ser det står stemplet 500V og 80A /125A på disse, men stemmer denne spenningen? Åpnet en strømfordelings-boks på kaia i Kristiansund idag, og da så jeg stikk med 380V/80A stemplet på koblingen. De ulike havnevesen har jo offentlige tariffer og det bør vel kunne gå an å bli enige om å kunne koble på en bil for et par timer like enkelt som en båt (vhf kanal 14  :)).

Noen som vet om dette kan være anvendbart for en tesla med dobbellader ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

jog

såg du hvor mange ledere det var i kontakten.    På kaia som eg sjekket var det 230 / 80A 3 fase, der koblet jeg inn en Salto boks og en trafo slik at jeg fikk 400 /13A . Om jeg hadde hatt en større trafo med ville jeg fått utnyttet dobbelt lader fult ut.  Sikkert lurt å ha med et voltmeter og sjekke hva som er i de gamle kontaktene.
Har og lurt på å sjekke hva som er normalt få ferge kaier.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jkirkebo

Sitat fra: jog på søndag 22. desember 2013, klokken 20:49
såg du hvor mange ledere det var i kontakten.    På kaia som eg sjekket var det 230 / 80A 3 fase, der koblet jeg inn en Salto boks og en trafo slik at jeg fikk 400 /13A . Om jeg hadde hatt en større trafo med ville jeg fått utnyttet dobbelt lader fult ut.  Sikkert lurt å ha med et voltmeter og sjekke hva som er i de gamle kontaktene.
Har og lurt på å sjekke hva som er normalt få ferge kaier.

Har du med deg en 230V->400V trafo i bilen for å kunne lade med trefase fra 230V?

Respekt! ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jog

Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Leif1

Den det er bilde av her er nok kun 230V. Trefase 80A.
Du må se etter røde runde. Det er moderne industri 400V.
Konvertitt fra S til X

Muffinman

Denne som kalles flatstift? Bør vel kanskje lage meg en overgang og hente ut en fase fra en slik da. Ser det står masse av dem rundt på kaianlegg langs kysten.

Leif1

Ser ut til at du har rett i at dette kalles flatstift ja.
En overgang til 32A enfase må vel være en kurant sak.
Konvertitt fra S til X

Hyperstress



Fant den her på jobben, 250A 500V. Så mye juice, men får ikke tappet :(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Tja, er vel sikkert bare 230V trefase. Med en overgang til blått adapter burde du fint få ut 32A enfase.

Kan vel bli vanskelig å få tak i en skjøtekontakt som passer der muligens, og den vil i så fall ikke bli billig. Kanskje elektrofirmaene har noe brukt liggende?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. desember 2013, klokken 12:24
Tja, er vel sikkert bare 230V trefase. Med en overgang til blått adapter burde du fint få ut 32A enfase.

Kan vel bli vanskelig å få tak i en skjøtekontakt som passer der muligens, og den vil i så fall ikke bli billig. Kanskje elektrofirmaene har noe brukt liggende?

Hvis den ikke er i bruk er det nok enklere å bytte ut selve stikket med et blått 32A enfase CEE stikk. Tar vel en elektriker ca. 15 minutter...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TerjeV

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 25. desember 2013, klokken 10:27


Fant den her på jobben, 250A 500V. Så mye juice, men får ikke tappet :(

Merk at det som står på kontaktens skilt er sertifiseringen (maks arbeidsområde om du vil) for kontakten og sier ingenting om spenning og strøm kapasitet på kursen den er tilkoplet. Eneste som er sikkert er at du har verdier lavere en hva skiltet sier. Følg jkirkebo' s råd og få byttet til standard 32A kontakt dersom dette er et anlegg som ikke er i bruk. Sjekk i "andre enden" (skapet) for å finne ut hva som er tilgjengelig.
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Batteritralla

Tror jeg ville begynt litt i andre enden, og først funnet ut hvem sine punkter dette er i utgangspunktet. Tesla eiere er vel ikke de mest populære i utgangspunktet (janteloven), og om man begynner å ta seg til rette på annen manns eiendom så vil dette bli som bensin på et bål...

Ideen og tanken er god, men ser for meg overskriftene i media om noen setter opp en kontakt og begynner å lade Tesla' er på den....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA