Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Eberspracher varme app på en buddy 2007 mod.

Startet av Boogie, lørdag 20. september 2008, klokken 11:53

« forrige - neste »

Boogie

Denne sto i aftenposten idag:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2632474.ece

Vi burde jo få en mye lavere premie på bilene våre!!!

Dersom vi kun har 3% skader på bilene mot 20% for vanlige biler, og utbetalingsummene er på 1/4 del, så burde premien vår bli mye lavere enn i dag.

La oss si at jeg betaler 3000,- i dag. Dersom jeg bruker tallene over direkte burde premien ligge på 112,50!!!
Vel la oss si at endel er administrasjon, men allikevel burde vi ligge godt under 500,- pr år.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Helt enig.

Full kasko på min gamle AX er dyrere enn på min nye Mercedes Viano Camper til 600+

Sistnevnte har turbo og over 200 Hk.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Men det er vel ikke slik forsikring er ment å fungere? Hvis alle betaler i forhold til sin risiko er det jo ingen vits i å ha forsikring. Men det er pålagt alle bileiere i Norge ved lov.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Sitat fra: El rayo på onsdag 03. september 2008, klokken 17:16
Hvis alle betaler i forhold til sin risiko er det jo ingen vits i å ha forsikring. Men det er pålagt alle bileiere i Norge ved lov.

Vel det er jo ikke helt slik heller. Forsikringen variere jo ganske mye ut fra en del gruppeegenskaper. Slike ting som: bosted, biltype, alder på sjåfør, kjørelengde går inn i beregning av premie. Forkortelser som f.eks GT eller noe slikt på bilen gir det et påslag på premien. Selskapene forsøker å fordele premien så rettferdig som mulig ut fra risiko. Ungdommer med raske biler får store risiko tillegg, mens campere kommer i en annen kategori.

Dersom det nå er så mange elbiler at det er mulig rent statistisk å se at elbiler har lavere forsikringsutbetalinger en sammenlignbare biler, burde det slå ut i lavere premie. Så når if registrer dette burde de jo sette ned premien for elbiler som gruppe.

Selv om skadefrekvensen er lav er det ikke sikkert at utbetalingene er lave. Kanskje reparasjonsutgiftene på de få som blir skadet er høy, og det sto jo også noe om andre henvendelser enn kollisjon.

Det er jo også bare ansvarsforsikringen som er pålagt ved lov.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Akkurat var det et innlegg på NRK nyheter Kl21 om saken med Ronald Øyen (Påskenøtter) som kjørte Buddyen sin. Krav om redusert forsikringspremier til elbilister fikk lufting.

Premier etter risiko sier jeg. Husk at vi betale kr 300 i året til traffikkskade fond some var tidligere innkrevd av forsikringsselskaper.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Ja, så lenge premien (hvorfor i all verden heter det "premie", når det kjennes mer ut som straff hver gang regninga kommer?) beregnes ut fra risiko der biltyper som GT drar premien opp burde absolutt biltyper som el-bil trekke den ned.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#6
Sitat fra: Ken på onsdag 03. september 2008, klokken 21:21
Husk at vi betale kr 300 i året til traffikkskade fond some var tidligere innkrevd av forsikringsselskaper.

Da ble dette beløpet også justert etter hvor stor del av året en faktisk hadde skilt på  kjøretøyet. En annen sak er irritasjonsmomentet om at en må betale dette pr. kjøretøy, og ikke pr. person slik som f.eks TV lisensen. En kan jo kun krasje med en bil om gangen uansett.

Et tips til alle som har noen kjøretøy: Ta vekk fører og passasjer ulykkesdelen. ( forsikringsagenten vil påstå at det ikke er mulig, men det er tull) En sparer mellom 150 og 300 kr pr. kjøretøy, og bruk dette på ulykkesforsikring til familien i stedet. Da er en dekket mot ulykker hele året, ikke bare når en kjører det aktuelle kjøretøyet. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. september 2008, klokken 09:10
Sitat fra: Ken på onsdag 03. september 2008, klokken 21:21
Husk at vi betale kr 300 i året til traffikkskade fond some var tidligere innkrevd av forsikringsselskaper.

Da ble dette beløpet også justert etter hvor stor del av året en faktisk hadde skilt på  kjøretøyet. En annen sak er irritasjonsmomentet om at en må betale dette pr. kjøretøy, og ikke pr. person slik som f.eks TV lisensen. En kan jo kun krasje med en bil om gangen uansett.

Ja, en slik avgift burde strengt tatt ligge på førerkortet, ikke på kjøretøyet. Men det vil selvfølgelig føles urettferdig for dem so mhar to brukere av en og samme bil.... Ikke lett det der, men jeg synes likevel at å legge det på førerkortet vil være mer "riktig". Tror jeg....

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. september 2008, klokken 09:10
Et tips til alle som har noen kjøretøy: Ta vekk fører og passasjer ulykkesdelen. ( forsikringsagenten vil påstå at det ikke er mulig, men det er tull) En sparer mellom 150 og 300 kr pr. kjøretøy, og bruk dette på ulykkesforsikring til familien i stedet. Da er en dekket mot ulykker hele året, ikke bare når en kjører det aktuelle kjøretøyet. ;)

Smart! :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. september 2008, klokken 09:10
Et tips til alle som har noen kjøretøy: Ta vekk fører og passasjer ulykkesdelen. ( forsikringsagenten vil påstå at det ikke er mulig, men det er tull) En sparer mellom 150 og 300 kr pr. kjøretøy, og bruk dette på ulykkesforsikring til familien i stedet. Da er en dekket mot ulykker hele året, ikke bare når en kjører det aktuelle kjøretøyet. ;)

Gjelder dette også dersom man bare har ansvarsforsikring?
Jeg har 7 elbiler, så det er klart det utgjør endel dersom det betales pr bil...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Nå blir det skikkelig oppgjør når forsikring fornyes neste år. Tre biler ( to el ), hus og innbo. Fikk en stor utbetaling i det siste som erstatning for tyveri under en ungdomsfest hjemme hos oss. Verst jeg har blitt bort i, men etter mye papir arbeid og politi anmeldelse var alt erstattet litt over en måneder senere.  :)

Elbilene har ikke blitt opp i forsikrings saker i tre år. :)

Mange har ulykkesforsikring gjennom fagforeninger/ jobb. Den dekker ofte hele familie. Vil bruke spart ulykkesdelen til elbilklubb kontingenter :D

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#10
Sitat fra: Boogie på torsdag 04. september 2008, klokken 10:46
Gjelder dette også dersom man bare har ansvarsforsikring?

Ja. Se hva som står på forsikringsbeviset så ser du at ansvar har en pris og fører og passasjerulykken en annen pris. Sistnevnte er frivillig i motsettning til ansvarsdelen som er pålagt alle kjøretøy. Sannsynligvis har forsikringsagentene et memo om å påstå noe annet, så vær klar for en diskusjon. I det siste har jeg måttet vise til at andre kjøretøy på forsikringsbeviset er uten fører og passasjerulykkesdekning for å slippe dette på nye kjøretøy. Noen ganger har de måttet "sjekke" høyere opp før de kommer tilbake og innrømmer at jeg har rett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Storebrand (Bank) går ut med markedsføring av forsikring for tiden. Jeg sjekket pris på min Th!nk og kan spare ca 300 i året sammenlignet med nåværende forsikring med delkasko hos IF.

Det ser ut til at det samme dekkes når man leser vilkårene, men jeg synes å huske å ha lest at IF definitivt ikke dekker skade på batteri. Er det noen her som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA