Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dugg i lykter

Startet av Stiania79, mandag 30. desember 2013, klokken 22:05

« forrige - neste »

Stiania79

Hei,

Prøvde å finne en tråd om dette (finnes sikkert), men jeg må innrømme at jeg blir rimelig forvirret med dette rundt LADING og TMS.

Slik jeg forstår det så får jeg med denne UMC med bilen som da har en vanlig schuko (til vanlig 13/16 amp 220 v stikk kontakt), men får vi med noe mer? Superchargers har vel en annen kontakt?

Jeg har ikke dobbeltlader, men lurer da på om jeg f.eks får med noe til å lade på 32 amp/220 v som jeg får satt opp på jobben, eller må jeg da kjøpe noe ekstra?

Tesla kan lade på alle ladestasjoner eller er det noen som kun passer e.g LEAF og E-up?

Thanks fra snart konvertert petrolhead...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

sn0le

Hvis det er 1-fas 230V 32A så vil du kunne lade med medfølgende UMC (ladeledning) og det blåe adapteret som følger med bilen.
Men Tesla har satt en begrensning på 26A når man lader med den løsningen.
230*26= ca 6kW.
Enkeltladeren til TMS gir deg inntil 11kW, og dobbeltladeren gir deg 22kw.
Så du vil klare deg fint med enkeltlader og den ladekabelen og adapteret som følger med bilen.

Superchargers trenger du ikke å tenke på, det er ledning og plugg på ladestasjonen som du bare plugger rett i bilen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Stiania79

Sitat fra: sn0le på fredag 20. desember 2013, klokken 12:58
Hvis det er 1-fas 230V 32A så vil du kunne lade med medfølgende UMC (ladeledning) og det blåe adapteret som følger med bilen.
Men Tesla har satt en begrensning på 26A når man lader med den løsningen.
230*26= ca 6kW.
Enkeltladeren til TMS gir deg inntil 11kW, og dobbeltladeren gir deg 22kw.
Så du vil klare deg fint med enkeltlader og den ladekabelen og adapteret som følger med bilen.

Superchargers trenger du ikke å tenke på, det er ledning og plugg på ladestasjonen som du bare plugger rett i bilen.

Takk :-)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

sn0le

Bare hyggelig. Kan forøvrig poengtere at du selvfølgelig kun kan benytte deg av den blåe adapteren om det er en veggkontakt av den typen som passer med adapteret.
Dvs et rent strømuttak, og ikke en ladestasjon.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Stiania79

Hm - får 3 fase 32 amp / 220v på jobben. Hva må jeg evt ta itillegg da??? Hvis dette er dyrt, ber jeg jobben sette opp 1 fas 32 amp / 220 v isteden...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

OleJA

Sitat fra: sn0le på fredag 20. desember 2013, klokken 12:58
Hvis det er 1-fas 230V 32A så vil du kunne lade med medfølgende UMC (ladeledning) og det blåe adapteret som følger med bilen.
Men Tesla har satt en begrensning på 26A når man lader med den løsningen.
230*26= ca 6kW.

Not - blått 32A, 1-fase adapter gir ihvertfall meg 32A. Begrensning på 13 / 26A gjelder vel vanlig støpsel (Schuko) og type 2 kontakt
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Griffel

Sitat fra: OleJA på fredag 20. desember 2013, klokken 14:19
Not - blått 32A, 1-fase adapter gir ihvertfall meg 32A. Begrensning på 13 / 26A gjelder vel vanlig støpsel (Schuko) og type 2 kontakt
26A gjelder i et hvert fall ikke vanlig støpsel (Schuko)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

@OleJA:
Å? Det er jo i så fall flott. :)
Har lest masse på trådene til Jkirkebo og trodde 26A begrensningen var for både Type2 og UMC m/blått adapter.
I stand corrected i så fall.

230x32= 7,36kW
Det vil bety ca 23% kjappere lading i så fall. :)

@Stiania79:
Når det gjelder de 3-fas greiene så må jeg nok melde pass, da jeg kun har lest om disse tingene.
Men mitt inntrykk er at TMS ikke støtter 230V 3-fas via UMC.
Hvis det derimot er en ladestasjon så stiller det seg kanskje annerledes.
Uansett så burde det ikke være vanskelig å få elektriker til å legge opp et vanlig 230V 32A enfas uttak i tillegg når de først skal legge opp det andre opplegget.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 14:17
Hm - får 3 fase 32 amp / 220v på jobben. Hva må jeg evt ta itillegg da??? Hvis dette er dyrt, ber jeg jobben sette opp 1 fas 32 amp / 220 v isteden...

Tre muligheter:

1. Adapter fra 32A trefase til enfase (PM meg om du trenger en slik)
2. Sett opp enfase 32A kontakt i steden for trefase-kontakten
3. Sett opp enfase 32A kontakt i tillegg til trefase-kontakten, på samme kurs.

Beste løsning, i prioritert rekkefølge: 3,2,1
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stiania79

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 14:42
Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 14:17
Hm - får 3 fase 32 amp / 220v på jobben. Hva må jeg evt ta itillegg da??? Hvis dette er dyrt, ber jeg jobben sette opp 1 fas 32 amp / 220 v isteden...

Tre muligheter:

1. Adapter fra 32A trefase til enfase (PM meg om du trenger en slik)
2. Sett opp enfase 32A kontakt i steden for trefase-kontakten
3. Sett opp enfase 32A kontakt i tillegg til trefase-kontakten, på samme kurs.

Beste løsning, i prioritert rekkefølge: 3,2,1

Ah ok - hva koster dette adapteret? Da jeg vurderer en Volkswagen E-up itillegg er det kanskje lurt med løsning 3?
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

jkirkebo

Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 15:17
Ah ok - hva koster dette adapteret? Da jeg vurderer en Volkswagen E-up itillegg er det kanskje lurt med løsning 3?

Skal du lade andre biler der er nok en Salto-boks å foretrekke, den støtter alle modeller. Input enfase 32A, lader alle Model S på 32A ved korrekt lasking.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse


Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 12:38
Hei,

Prøvde å finne en tråd om dette (finnes sikkert), men jeg må innrømme at jeg blir rimelig forvirret med dette rundt LADING og TMS.

Slik jeg forstår det så får jeg med denne UMC med bilen som da har en vanlig schuko (til vanlig 13/16 amp 220 v stikk kontakt), men får vi med noe mer? Superchargers har vel en annen kontakt?

Jeg har ikke dobbeltlader, men lurer da på om jeg f.eks får med noe til å lade på 32 amp/220 v som jeg får satt opp på jobben, eller må jeg da kjøpe noe ekstra?

Tesla kan lade på alle ladestasjoner eller er det noen som kun passer e.g LEAF og E-up?

Thanks fra snart konvertert petrolhead...

Medfølgende 230V 32A adapter gir en ladestrøm på 32A med UMC, det har jeg nettopp testet.

Det tilsvarer 34 km/t ladehastighet mot 14 km/t med 230V 13A.

Slik jeg ser det etter over 6000 km med bilen så er dette plenty for hjemmelagring.

Begrensningen på 13/26A som det er snakk om gjelder lading med Type2 kabel, jeg testet 400V 32A Type2 i dag og siden jeg har enkeltlade fikk jeg bare lade med 400V 13A (40 km/t), det er 8,8 kW og når denne begrensingen forsvinner kan jeg lade med 400V 16A (11kW)

Et godt råd fra meg, ikke stress deg opp på dette med lade muligheter, det går seg til. Ta imot bilen med blått og rødt adapter, du trenger ikke noe mer. Men hvis du bor eller kjører i Oslo ville jeg kjøpt Type2 kabel
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

fredag

Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 12:38
Tesla kan lade på alle ladestasjoner eller er det noen som kun passer e.g LEAF og E-up?

Tesla Model S kan ikke lade på type1 ladestasjoner med integrert type1/J1772 ladekabel. Det finnes ikke noe adapter for dette.

Dette er bokser som er ment for hjemmelading i en privat garasje, men som noen IDIOTER har satt ut på offentlig plass. Slik utstyr bør ikke settes ut på offentlig plass. På offentlig plass bør det benyttes ladestasjoner med mode3 type2 (også kalt mennekes) kontakt, uten integrert kabel. Dette er Europa-standard for elbil ladekontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Stiania79


Sitat fra: eclipse på fredag 20. desember 2013, klokken 16:34

Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 12:38
Hei,

Prøvde å finne en tråd om dette (finnes sikkert), men jeg må innrømme at jeg blir rimelig forvirret med dette rundt LADING og TMS.

Slik jeg forstår det så får jeg med denne UMC med bilen som da har en vanlig schuko (til vanlig 13/16 amp 220 v stikk kontakt), men får vi med noe mer? Superchargers har vel en annen kontakt?

Jeg har ikke dobbeltlader, men lurer da på om jeg f.eks får med noe til å lade på 32 amp/220 v som jeg får satt opp på jobben, eller må jeg da kjøpe noe ekstra?

Tesla kan lade på alle ladestasjoner eller er det noen som kun passer e.g LEAF og E-up?

Thanks fra snart konvertert petrolhead...

Medfølgende 230V 32A adapter gir en ladestrøm på 32A med UMC, det har jeg nettopp testet.

Det tilsvarer 34 km/t ladehastighet mot 14 km/t med 230V 13A.

Slik jeg ser det etter over 6000 km med bilen så er dette plenty for hjemmelagring.

Begrensningen på 13/26A som det er snakk om gjelder lading med Type2 kabel, jeg testet 400V 32A Type2 i dag og siden jeg har enkeltlade fikk jeg bare lade med 400V 13A (40 km/t), det er 8,8 kW og når denne begrensingen forsvinner kan jeg lade med 400V 16A (11kW)

Et godt råd fra meg, ikke stress deg opp på dette med lade muligheter, det går seg til. Ta imot bilen med blått og rødt adapter, du trenger ikke noe mer. Men hvis du bor eller kjører i Oslo ville jeg kjøpt Type2 kabel

Takk for god input. Bor i Oslo ja og har 5 km til jobb så vil jo full lade på 15 min... Da ber jeg jobben om en fase 32 amp/220 v så funker den vel også til e-Up'n :-)

Hvor kjøper man type 2 kabel? Pris?


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Griffel

Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 19:02
Takk for god input. Bor i Oslo ja og har 5 km til jobb så vil jo full lade på 15 min... Da ber jeg jobben om en fase 32 amp/220 v så funker den vel også til e-Up'n :-)
Nei. e-Up'n ladekabel passer nok ikke. Da trenger du nok en annen kontakt i tillegg
Men:
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 15:36
Skal du lade andre biler der er nok en Salto-boks å foretrekke, den støtter alle modeller. Input enfase 32A, lader alle Model S på 32A ved korrekt lasking.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA