Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dugg i lykter

Startet av Stiania79, mandag 30. desember 2013, klokken 22:05

« forrige - neste »

Stiania79

Sitat fra: Griffel på fredag 20. desember 2013, klokken 19:34
Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 19:02
Takk for god input. Bor i Oslo ja og har 5 km til jobb så vil jo full lade på 15 min... Da ber jeg jobben om en fase 32 amp/220 v så funker den vel også til e-Up'n :-)
Nei. e-Up'n ladekabel passer nok ikke. Da trenger du nok en annen kontakt i tillegg
Men:
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 15:36
Skal du lade andre biler der er nok en Salto-boks å foretrekke, den støtter alle modeller. Input enfase 32A, lader alle Model S på 32A ved korrekt lasking.

Salto boks? Hva er det? Så en e-up kan ikke lade på 32 amp? ...at man ikke kunne lage EN standard. Finnes jo en type bensin og diesel :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Griffel

Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 19:37

Takk for god input. Bor i Oslo ja og har 5 km til jobb så vil jo full lade på 15 min... Da ber jeg jobben om en fase 32 amp/220 v så funker den vel også til e-Up'n :-)
Nei. e-Up'n ladekabel passer nok ikke. Da trenger du nok en annen kontakt i tillegg
Men:
Skal du lade andre biler der er nok en Salto-boks å foretrekke, den støtter alle modeller. Input enfase 32A, lader alle Model S på 32A ved korrekt lasking.

Salto boks? Hva er det? Så en e-up kan ikke lade på 32 amp? ...at man ikke kunne lage EN standard. Finnes jo en type bensin og diesel :-)

JA Salto boksen er en type 2 stikkontakt som alle elbiler kan benytte altså den "En" (EU standarden) du spør etter.

Type 2-Type 2 kablen er vel billigst fra elbilforeningen.

(Egentlig burde det ikke ha stått "Saltobox" men "Type 2" ladestasjon siden Salto er en av mange som produserer slike ladestasjoner)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stiania79

Sitat fra: Griffel på fredag 20. desember 2013, klokken 19:40
Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 19:37

Men:

JA Salto boksen er en type 2 stikkontakt som alle elbiler kan benytte altså den standarden du spør etter.

Type 2-Type 2 kablen er vel billigst fra elbilforeningen.

(Egentlig burde det ikke ha stått "Saltobox" men "Type 2" ladestasjon siden Salto er en av mange som produserer slike ladestasjoner)

Takk - så en salto boks har 32 amp/220v? I utgangspunktet setter jobben kun opp vanlig 16 amp/220v schuko stikk men sa de kunne sette opp en 32 amp til meg for å være 'grei'... Tror ikke de gidder å betale noe ekstra for en salto løsning så jeg får sjekke hva det betyr.

Det viktige for meg er da:

Kontakt som gir mest mulig strøm men kan brukes av både TMS og VW e-up...

Og da er vel 32 amp maks. Skjønner ikke forskjell på 3 fas og 1 fas... Amp'n sier vel noe om hvor mye strøm som kan leveres. Jo mer amper jo mer strøm?

Shit, skulle tatt energi og miljø på NTNU :-) he he

S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

Brosme

Sitat fra: eclipse på fredag 20. desember 2013, klokken 16:34
Et godt råd fra meg, ikke stress deg opp på dette med lade muligheter, det går seg til. Ta imot bilen med blått og rødt adapter, du trenger ikke noe mer. Men hvis du bor eller kjører i Oslo ville jeg kjøpt Type2 kabel

Får man med rødt adapter eller må det bestilles utenom og eventuelt fra hvor?
Er I prosessen med å få lagt inn 32A x 3f x 400V I garasjen da med tanke på HPWC når den kommer. I mellomtiden tenkte jeg å bruke en 16A x 3f x 400V rød kontakt (IEC 60309) og trenger da adapter til dette. (Får ikke bilen før I mars/april så jeg fortsatt god tid)
P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr utenom +|Bekreftet 22.10.13|Bygges 30.01.14|Ønsket 03.2014|Est 03-04.14

Jærbuen

Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 12:38
Hei,

Prøvde å finne en tråd om dette (finnes sikkert), men jeg må innrømme at jeg blir rimelig forvirret med dette rundt LADING og TMS.

Slik jeg forstår det så får jeg med denne UMC med bilen som da har en vanlig schuko (til vanlig 13/16 amp 220 v stikk kontakt), men får vi med noe mer? Superchargers har vel en annen kontakt?

Jeg har ikke dobbeltlader, men lurer da på om jeg f.eks får med noe til å lade på 32 amp/220 v som jeg får satt opp på jobben, eller må jeg da kjøpe noe ekstra?

Tesla kan lade på alle ladestasjoner eller er det noen som kun passer e.g LEAF og E-up?

Thanks fra snart konvertert petrolhead...

Medfølgende 230V 32A adapter gir en ladestrøm på 32A med UMC, det har jeg nettopp testet.

Det tilsvarer 34 km/t ladehastighet mot 14 km/t med 230V 13A.

Slik jeg ser det etter over 6000 km med bilen så er dette plenty for hjemmelagring.

Begrensningen på 13/26A som det er snakk om gjelder lading med Type2 kabel, jeg testet 400V 32A Type2 i dag og siden jeg har enkeltlade fikk jeg bare lade med 400V 13A (40 km/t), det er 8,8 kW og når denne begrensingen forsvinner kan jeg lade med 400V 16A (11kW)

Et godt råd fra meg, ikke stress deg opp på dette med lade muligheter, det går seg til. Ta imot bilen med blått og rødt adapter, du trenger ikke noe mer. Men hvis du bor eller kjører i Oslo ville jeg kjøpt Type2 kabel

Er det Type 2 plugg inn i Tesla'en, så man slipper adapter om man kommer til en ladestasjon som har type 2 opplegg for lading?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

TB

Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 19:48
Årsaken er at lader i bilen har ein begrensing - pga. kostnad. e-UP har maks 16A lader i bilen, Leaf 2013 (UK) kan ha 16, eller 32 A lader, Tesla har 32 A pr lader, og kan ha to ladere (om eg har lese rett?)

Type 2 kan brukes av alle biler, og bilen vil trekke så mykje som den "kan". Schuko bør blir gjerne varm om belastning overstig ca 13 A - og er ikkje så robust.

Sitat
Og da er vel 32 amp maks. Skjønner ikke forskjell på 3 fas og 1 fas... Amp'n sier vel noe om hvor mye strøm som kan leveres. Jo mer amper jo mer strøm?

Forklaring av ufaglært :-)

Det stemmer - fleire Ampere, meir overført energi, men også grovere kabel. 1 fas brukar to ledere, og grov kabel er upraktisk.
"Norsk" 3 fas (IT) brukar 3 ledere. I Europa er det 400 V TN, med 4 ledere. Jordleder kjem i tillegg for begge.
400 V blir meir vanleg i Norge, spesielt i "nye" bygg.

Dermed kan kvadetat på kabler bli mindre, og overført energi mengde bli auka.

3 fas har og ein annan fordel - elektriske motorer vil vere meir effektiv, og gå meir "jevnt". Alle større maskiner treng 3 fas.

Tesla kan lade på 3 fas 400 V TN, men ikkje den Norske 3 fas, 230 IT. Ref andre tråder kan ein transformator løyse dette, ved at 230 IT blir gjort om til 400 V TN. Ein slik trafo kostar også ein del kroner.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Jærbuen på fredag 20. desember 2013, klokken 20:45
Er det Type 2 plugg inn i Tesla'en, så man slipper adapter om man kommer til en ladestasjon som har type 2 opplegg for lading?

Du treng berre ein type 2 kabel. Sjå her: http://elbil.no/ladestasjoner/1136-na-selger-vi-ladekabler
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

fredag

Takk - så en salto boks har 32 amp/220v? I utgangspunktet setter jobben kun opp vanlig 16 amp/220v schuko stikk men sa de kunne sette opp en 32 amp til meg for å være 'grei'... Tror ikke de gidder å betale noe ekstra for en salto løsning så jeg får sjekke hva det betyr.

Sjekk om hva slags trefas de har på jobben.

Hvis jobben din har 400V TN trefas, så kan du få satt opp en rød 16A CEE trefas kontakt, evt med en vanlig jordet stikkontakt på samme kursen. Da vil du kunne utnytte enkeltladeren din så raskt som mulig (10kW, 3x16A) med UMC og rødt adapter, og e-UP vil kunne lade så raskt den kan (1x16A, 3.6kW) på den jordete stikkontakten (også kalt schuko). Merk at Tesla foreløpig ikke har levert ut rødt UMC- adaptere til alle som har bestilt det i Norge pga leveringsproblemer.

Hvis jobben din har 230V IT trefas, så kan du få satt opp en blå 32A CEE enfas kontakt, som bilen din kan lade på med UMC (1x32A, 7.3kW). Men en 32A kurs kan du ikke sette opp en jordet stikkontakt på, slik at en e-UP ikke kan lade på en 32A kurs. Merk at Tesla foreløpig ikke har levert ut blått UMC- adaptere til alle som har bestilt det i Norge pga leveringsproblemer. Uten blått UMC-adapter kan du altså ikke bruke en 32A kurs til lading overhodet, før Tesla klarer å etterlevere det blå UMC-adapteret.

Et siste alternativ er en universal-løsning. Sett opp en ladeboks med type2-kontakt på kursen, uansett om det er 230V enfas 32A eller 400V trefas 16A/32A. Type2 ladeboks vil kunne lade både e-Up og Tesla, samt BMW i3, Renault Zoe, Leafer som har vært fremsynte nok til å bestille 32A laderen og de fleste andre elbiler. Dette alternativet funker nå, uten at du må vente på at Tesla skal klare å levere røde og blå adaptere til UMC. Ladeboks med type2-kontakt for veggmontering koster ca 5000kr og må bestilles av elektrikeren fra feks salto.no. Kursen må ha B-vern sikring med DC-beskyttelse, som muligens koster noe mer enn en vanlig sikring. I tillegg må bilene som skal lade på Type2 ladeboks ha med seg en type2 ladekabel som passer til bilen - men dette er noe alle elbiler burde ha uansett.

(Elektrikere som føler for å skrive ord som lasking kan gjøre dette i egne tråder kun for elektrikere som vet hva de gjør og med tydelige advarsler for ikke-elektrikere. Dette er ikke tråden for å skrive om sånt.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Stiania79

Sitat fra: fredag på fredag 20. desember 2013, klokken 23:05

Sjekk om hva slags trefas de har på jobben.

Hvis jobben din har 400V TN trefas, så kan du få satt opp en rød 16A CEE trefas kontakt, evt med en vanlig jordet stikkontakt på samme kursen. Da vil du kunne utnytte enkeltladeren din så raskt som mulig (10kW, 3x16A) med UMC og rødt adapter, og e-UP vil kunne lade så raskt den kan (1x16A, 3.6kW) på den jordete stikkontakten (også kalt schuko). Merk at Tesla foreløpig ikke har levert ut rødt UMC- adaptere til alle som har bestilt det i Norge pga leveringsproblemer.

Hvis jobben din har 230V IT trefas, så kan du få satt opp en blå 32A CEE enfas kontakt, som bilen din kan lade på med UMC (1x32A, 7.3kW). Men en 32A kurs kan du ikke sette opp en jordet stikkontakt på, slik at en e-UP ikke kan lade på en 32A kurs. Merk at Tesla foreløpig ikke har levert ut blått UMC- adaptere til alle som har bestilt det i Norge pga leveringsproblemer. Uten blått UMC-adapter kan du altså ikke bruke en 32A kurs til lading overhodet, før Tesla klarer å etterlevere det blå UMC-adapteret.

Et siste alternativ er en universal-løsning. Sett opp en ladeboks med type2-kontakt på kursen, uansett om det er 230V enfas 32A eller 400V trefas 16A/32A. Type2 ladeboks vil kunne lade både e-Up og Tesla, samt BMW i3, Renault Zoe, Leafer som har vært fremsynte nok til å bestille 32A laderen og de fleste andre elbiler. Dette alternativet funker nå, uten at du må vente på at Tesla skal klare å levere røde og blå adaptere til UMC. Ladeboks med type2-kontakt for veggmontering koster ca 5000kr og må bestilles av elektrikeren fra feks salto.no. Kursen må ha B-vern sikring med DC-beskyttelse, som muligens koster noe mer enn en vanlig sikring. I tillegg må bilene som skal lade på Type2 ladeboks ha med seg en type2 ladekabel som passer til bilen - men dette er noe alle elbiler burde ha uansett.

(Elektrikere som føler for å skrive ord som lasking kan gjøre dette i egne tråder kun for elektrikere som vet hva de gjør og med tydelige advarsler for ikke-elektrikere. Dette er ikke tråden for å skrive om sånt.)

Hei Fredag - det var meget bra informasjon på en lørdag :-) skal videresende til jobben. Idag er det nada på min P-plass så de må uansett trekke kabel. Lasking? - hørt om nasking :-)

God (h)jul!

sn0le

Lasking er når man kobler sammen 2 koblingsklemmer, med en liten ledningsbit mellom de.
Må kun gjøres hvis man vet hva man gjør.
En lask på feil plass kan resultere i kortslutning.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: sn0le på lørdag 21. desember 2013, klokken 15:23
Lasking er når man kobler sammen 2 koblingsklemmer, med en liten ledningsbit mellom de.
Og ikke minst, riktig plassert men feil utført resultere i brann.
Hyundai Ionic.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. desember 2013, klokken 20:25
Sitat fra: sn0le på lørdag 21. desember 2013, klokken 15:23
Og ikke minst, riktig plassert men feil utført resultere i brann.

Helt klart, men det gjelder alle elektriske koblinger.

Har lagt ved et bilde på hvordan laskingen er utført i schuko-overgang til rødt adapter som jeg har.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jog

Ser at det ofte nevnes at en må ha B vern og Jordfeilbrytere mm for å sikre seg mot å bli drept av ladesystemet.
Hvorfor er dette så mye farligere i forhold til alle kontakter som står ute med 230/100A og 380/50 amp på alle gamle kaier langs kysten. Der har jo fiskere og sjøfolk  koblet båtene på i storm og regnvær uten at jeg har hørt om at noen har blitt grillet.  Og ikke er det noen murstein klump på ledingen heller??   
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Griffel

Sitat fra: jog på søndag 22. desember 2013, klokken 02:04
Ser at det ofte nevnes at en må ha B vern og Jordfeilbrytere mm for å sikre seg mot å bli drept av ladesystemet.
Hvorfor er dette så mye farligere i forhold til alle kontakter som står ute med 230/100A og 380/50 amp på alle gamle kaier langs kysten. Der har jo fiskere og sjøfolk  koblet båtene på i storm og regnvær uten at jeg har hørt om at noen har blitt grillet.  Og ikke er det noen murstein klump på ledingen heller??
B-type-værnet er utviklet for også å beskytte ved en type jorfeil som kan oppstå ved 3-fas likerettere, og gir noe økt sikkerhet for slik bruk. Altså ladere som den som sitter i Tesla o.l og for styrte motordrifter.
Hyundai Ionic.

eclipse

Sitat fra: Jærbuen på fredag 20. desember 2013, klokken 20:45

Sitat fra: Stiania79 på fredag 20. desember 2013, klokken 12:38
Hei,

Prøvde å finne en tråd om dette (finnes sikkert), men jeg må innrømme at jeg blir rimelig forvirret med dette rundt LADING og TMS.

Slik jeg forstår det så får jeg med denne UMC med bilen som da har en vanlig schuko (til vanlig 13/16 amp 220 v stikk kontakt), men får vi med noe mer? Superchargers har vel en annen kontakt?

Jeg har ikke dobbeltlader, men lurer da på om jeg f.eks får med noe til å lade på 32 amp/220 v som jeg får satt opp på jobben, eller må jeg da kjøpe noe ekstra?

Tesla kan lade på alle ladestasjoner eller er det noen som kun passer e.g LEAF og E-up?

Thanks fra snart konvertert petrolhead...

Medfølgende 230V 32A adapter gir en ladestrøm på 32A med UMC, det har jeg nettopp testet.

Det tilsvarer 34 km/t ladehastighet mot 14 km/t med 230V 13A.

Slik jeg ser det etter over 6000 km med bilen så er dette plenty for hjemmelagring.

Begrensningen på 13/26A som det er snakk om gjelder lading med Type2 kabel, jeg testet 400V 32A Type2 i dag og siden jeg har enkeltlade fikk jeg bare lade med 400V 13A (40 km/t), det er 8,8 kW og når denne begrensingen forsvinner kan jeg lade med 400V 16A (11kW)

Ja, du plugger deg direkte i Teslaen med Type 2 plugg. Men flesteparten av Type 2 ladestolpene har ikke kabel, de har bare en Type 2 kontakt. Du må derfor ha en Type2 til Type2 kabel i bilen.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA