Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Deler til ladestasjon type2 ladestasjon.

Startet av Vind, mandag 30. desember 2013, klokken 21:10

« forrige - neste »

Vind

I Bilnorge kan man lese forhandlernes estimater for 2014, og de ser slik ut:



Jeg lurer på hvordan både Mitsubishi, Peugeot og Citroen skal selge 1 000 nye trillinger i Norge, mens Nissan skal selge 5 000 Leaf (inkludert noen varebiler som kommer på slutten av året).  BMW har solgt ut sine 2 000 allerede, men Tesla tallene nok kan stemme basert på årets tall og bestillinger.  4 000 e-Golf og e-Up, kan virke optimitsisk, men spennende anslag.

Finnes det så mange El-bil kjøpere eller blir det noen veldig skuffede bilselgere neste høst?
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Citroel

Synes tallene ser realistiske ut, med unntak av trillingene  og Renault. Tror ikke de øvrige salgstallene blir under det som står i denne listen. Renault sitter fortsatt på gjerdet når det gjelder batteripriser, det kan løsne om de klarer å sette en pris... Muligens er de 730 varebiler?

Jeg tror heller at salgstallene kan bli høyere - om vi får en snøballeffekt av at flere og flere kjenner noen som er fornøyd med elbil :-)
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Kjell Leaf

Sitat fra: Citroel på fredag 20. desember 2013, klokken 12:15
Synes tallene ser realistiske ut, med unntak av trillingene  og Renault. Tror ikke de øvrige salgstallene blir under det som står i denne listen. Renault sitter fortsatt på gjerdet når det gjelder batteripriser, det kan løsne om de klarer å sette en pris... Muligens er de 730 varebiler?

Jeg tror heller at salgstallene kan bli høyere - om vi får en snøballeffekt av at flere og flere kjenner noen som er fornøyd med elbil :-)
Det tror jeg også, dette markedet er enormt voksende. Før var det nesten ingen som kjente noen med el-bil. Snart kjenner alle noen, og mange får seg en kjøretur som overbeviser dem.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

timingbeltkiller

Hvor fort elbil-antallet ekspanderer, er langt på veg en funksjon av rekkevidde til en akseptabel pris. Og at bilfabrikkene innser det store flertallet bilister vil ikke gi slipp på komforten i moderne fossilbiler med behagelig vintervarme og effektiv avkjøling om sommeren. Det er kun et lite mindretall som vil fryse seg gjennom vinteren og svette med åpne vinduer om sommeren.

Det store gjenombruddet kommer neppe før vi har et bredt tilbud av biler i alle karosserityper i Tesla G3-klassen med reell (/EPA) rekkevidde 300 km til pris lik fossilbiler i Golf-klassen.
Og det forutsetter antakelig et kvantesprang i batteri-teknologien.

Vi leser stadig om slike nye batterier med øket lagringsevne og billigere i produksjon.
Men hittil har alle hatt en eller annen mangel som hindrer kommersiell lønnsom masseproduksjon. Siste nye kom for få dager siden:
http://www.goingelectric.de/2013/12/18/news/elektroauto-batterie-mehr-reichweite-niedrigere-kosten/

Med bibehold av den særnorske konkurransevridningen er det mer sannsynlig med 20% elbiler i Norge i 2020 enn med 1% på verdensbasis.

Og så skal vi ikke overvurdere elbilens betydning for den globale økologien.
Å bytte ut årsproduksjonen på 100 millioner fossile personbiler med elbiler,
vil kun bety en reduksjon i bilenes andel av ikke bærekraftig produksjon, forbruk og forurensing.
Ikke en avskaffelse av samme.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Citroel på fredag 20. desember 2013, klokken 12:15
Synes tallene ser realistiske ut, med unntak av trillingene  og Renault. Tror ikke de øvrige salgstallene blir under det som står i denne listen. Renault sitter fortsatt på gjerdet når det gjelder batteripriser, det kan løsne om de klarer å sette en pris... Muligens er de 730 varebiler?

Jeg tror heller at salgstallene kan bli høyere - om vi får en snøballeffekt av at flere og flere kjenner noen som er fornøyd med elbil :-)

Er enig i dette. Tipper også at Leaf salget minker når de ikke lengre er i en monopolsituasjon (spesielt pga konkurranse fra eGolf), men at eNV200 vil kunne selge en del til barnefamilier og dermed redde "totalen" fra Nissan.
Om Renault vil vise noe særlig igjen på salgsstatistikkene er veldig avhengig av hvordan det går med leasingpolitikken, og evt pris på kjøp av batterier.

Trillingene startet "elbilrevolusjonen", men velmaktsdagene er definitivt over. E-UP og i3 gir så mye mer bil; kun en prisdumping av trillingene vil kunne gi salg.

Men når det gjelder en virkelig storutbredelse av elbiler i Norge så har "timingbeltkiller" gode poeng.

jkirkebo

Sitat fra: Finnøy på fredag 27. desember 2013, klokken 21:05
Er enig i dette. Tipper også at Leaf salget minker når de ikke lengre er i en monopolsituasjon (spesielt pga konkurranse fra eGolf), men at eNV200 vil kunne selge en del til barnefamilier og dermed redde "totalen" fra Nissan.

Tja, det spørs om barnefamiliene synes at en bil som får elendige tre stjerner i EuroNCAP er noe å satse på da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#6
Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. desember 2013, klokken 22:17
Tja, det spørs om barnefamiliene synes at en bil som får elendige tre stjerner i EuroNCAP er noe å satse på da...

Det er mulig eNV200 får en bedre score i NCAP enn std NV200 :-)
Kan heller ikke se at 4 stjerner i NCAP skremmer potensielle i3 kjøpere.

Dessuten er utvalget av elbiler med 7 seter og/eller veldig stort lasterom meget begrenset. For de som ikke har råd til TMS/TMX blir eNV200 fort eneste alternativ. Samme situasjon som Leaf har hatt til nå i klasse elbil med 5 seter og grei bagasjeplass. Da spiller NCAP sannsynligvis en mindre rolle.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA