Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gassrespons og regen på i3

Startet av Sveinal, mandag 30. desember 2013, klokken 19:27

« forrige - neste »

Batteritralla

#30
Varianten som salto selger i Norge er begrenset til maks 13A

På denne linken ser det ut til at det er en ny modell på gang som er regulerbar opp til 16A:

http://www.mennekes.in/in/latest0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=882&cHash=a86ff1d4f2d8b13fb61f442d1056c451

Er det noen som har erfaringer med denne modellen?

Vurderer er slik på dedikert kurs, der jeg bytter ut plugg fra Schuko til 16A eller 32 A blå med tilhørende kontakt. (For å unngå potensiell varmgang).
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

jog

Nr. 3 har vel og 16A så det er vel den som er det beste valget.  Er den dyrere?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Pzero

Sitat fra: jog på søndag 22. desember 2013, klokken 23:06
Nr. 3 har vel og 16A så det er vel den som er det beste valget.  Er den dyrere?

Fick besked om att alla hade samma pris. Dock inte nr4 kom jag på nu då den var dyrare än i Norge...
#2.333
P85, hvit perlemor og full pakke.

ctr46

Jeg har sjekket litt rundt på de kontaktene jeg stort sett lader på og alle er 16A. Hvis jeg har forstått det riktig så vil problemet dukke opp hvis jeg kobler til en 10A kurs og trekker 16A. Vil det være mulig å koble på en 10A kurs med denne kabelen og stille inn bilen til å kun trekke 10A?

Takk for opplysende svar :)

Sitat fra: pottle på søndag 22. desember 2013, klokken 20:33
CTR46: En 16A ladekabel kan bare brukes hvor du vet det er minst 16A sikring samt at alle ledninger er dimensjonert for 16A.

I praksis så betyr det at så å si alle offentlige parkeringsplasser (kommunale og kjøpesenter) har 16A. Hjemme i garasjen har du mest sannsynlig også 16A. Sjekk selv eller få kyndig hjelp fra noen som kan el-systemer (elektriker e.l.)
85D

jkirkebo

Sitat fra: ctr46 på mandag 23. desember 2013, klokken 02:06
Jeg har sjekket litt rundt på de kontaktene jeg stort sett lader på og alle er 16A. Hvis jeg har forstått det riktig så vil problemet dukke opp hvis jeg kobler til en 10A kurs og trekker 16A. Vil det være mulig å koble på en 10A kurs med denne kabelen og stille inn bilen til å kun trekke 10A?

Ja, du kan stille bilen helt ned til 5A hvor som helst, uavhengig av type kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ctr46

Da er det jo ikke noe problem. Godt det kommer rimeligere kabler. Er jo unødvendig å betale blodpris etter min mening..

Takk for svar! :)

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 07:46
Sitat fra: ctr46 på mandag 23. desember 2013, klokken 02:06
Jeg har sjekket litt rundt på de kontaktene jeg stort sett lader på og alle er 16A. Hvis jeg har forstått det riktig så vil problemet dukke opp hvis jeg kobler til en 10A kurs og trekker 16A. Vil det være mulig å koble på en 10A kurs med denne kabelen og stille inn bilen til å kun trekke 10A?

Ja, du kan stille bilen helt ned til 5A hvor som helst, uavhengig av type kabel.
85D

Muffinman

Mon tro om det er grei skuring å bytte ut schuko-støpselet med blå 32A enfase han på denne?

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sondell

Hvis jeg skjönner det riktig er det altså 13A maks på Shuko, men den med 16A CEE kontakt leverer 16A. Den senere föles jo som et bedre alternativ da. Så kan en bruke sitt eget 'adapter kit' for overgang 16A CEE til 32A CEE, alternativt 16A CEE til Shuko men da mest fornuftig begrense lading til 13A på kabel.
Hvis en närmer seg ned mot 3000 NOK for en ekstra ladekabel så begynner det jo kanskje å bli aktuelt. Spörs bare hvor närt Tesla er å fikse problemene. Men en ekstra kabel kan uansett väre greit kanskje.

Hyperstress

Sitat fra: sondell på tirsdag 31. desember 2013, klokken 15:54
Hvis jeg skjönner det riktig er det altså 13A maks på Shuko, men den med 16A CEE kontakt leverer 16A. Den senere föles jo som et bedre alternativ da. Så kan en bruke sitt eget 'adapter kit' for overgang 16A CEE til 32A CEE, alternativt 16A CEE til Shuko men da mest fornuftig begrense lading til 13A på kabel.
Hvis en närmer seg ned mot 3000 NOK for en ekstra ladekabel så begynner det jo kanskje å bli aktuelt. Spörs bare hvor närt Tesla er å fikse problemene. Men en ekstra kabel kan uansett väre greit kanskje.

Nei, med denne kan du lade opptil 16A fra Schuko direkte.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sondell

Sitat fra: Pzero på søndag 22. desember 2013, klokken 21:48
Laddkabel till Volvo V60 plug-in er identisk med den fra Salto bortsett fra at den er gul. Pris 3.890SEK! Samma pris på nr 1,2 och 4 i bilden....
Var prisen inklusive MVA?

sondell

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:17
Sitat fra: sondell på tirsdag 31. desember 2013, klokken 15:54
Hvis jeg skjönner det riktig er det altså 13A maks på Shuko, men den med 16A CEE kontakt leverer 16A. Den senere föles jo som et bedre alternativ da. Så kan en bruke sitt eget 'adapter kit' for overgang 16A CEE til 32A CEE, alternativt 16A CEE til Shuko men da mest fornuftig begrense lading til 13A på kabel.
Hvis en närmer seg ned mot 3000 NOK for en ekstra ladekabel så begynner det jo kanskje å bli aktuelt. Spörs bare hvor närt Tesla er å fikse problemene. Men en ekstra kabel kan uansett väre greit kanskje.
Nei, med denne kan du lade opptil 16A fra Schuko direkte.

Beklager, glemte sitat. Mente ikke den kabeln i tittelen uten den som ble referert til senere her, den fra Mennekes, som kanskje i tillegg hadde bra pris fra Volvo.

Pzero

Sitat fra: sondell på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:26
Sitat fra: Pzero på søndag 22. desember 2013, klokken 21:48
Laddkabel till Volvo V60 plug-in er identisk med den fra Salto bortsett fra at den er gul. Pris 3.890SEK! Samma pris på nr 1,2 och 4 i bilden....
Var prisen inklusive MVA?

Fick info att prisen var inkl mva. Det står artikelnr i bilden jag postade så det är bara att ringa en Volvoåterförsäljare och få pris.
#2.333
P85, hvit perlemor og full pakke.

sondell

Sitat fra: Pzero på onsdag 01. januar 2014, klokken 15:45
Sitat fra: sondell på tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:26
Sitat fra: Pzero på søndag 22. desember 2013, klokken 21:48
Laddkabel till Volvo V60 plug-in er identisk med den fra Salto bortsett fra at den er gul. Pris 3.890SEK! Samma pris på nr 1,2 och 4 i bilden....
Var prisen inklusive MVA?

Fick info att prisen var inkl mva. Det står artikelnr i bilden jag postade så det är bara att ringa en Volvoåterförsäljare och få pris.

Gött. Ja, har redan mailat Volvo i Karlstad dit jag brukar åka :). Det fanns här också såg jag:
http://www.teile-profis.de/
http://partsale.eu/
Till Norge riskerar man väl moms då, är ju liksom utanför EU...
Men det blir ju något billigare direkt i Sverige, om det var inklusive. Så det är väl bästa alternativet om man ska till Sverige.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA