Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gassrespons og regen på i3

Startet av Sveinal, mandag 30. desember 2013, klokken 19:27

« forrige - neste »

Sveinal

En norsk forhandler tilbyr en slik:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Men er denne lovlig i Norge?

Tesla begrenser vel ladingen til 13A uansett, men hvis dette blir endret (pga løsninger med andre plugger enn SCHuko) kan jo dagens begrensning på 13A oppheves?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

jkirkebo

Sitat fra: Sveinal på fredag 20. desember 2013, klokken 09:42
En norsk forhandler tilbyr en slik:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Men er denne lovlig i Norge?

Tesla begrenser vel ladingen til 13A uansett, men hvis dette blir endret (pga løsninger med andre plugger enn SCHuko) kan jo dagens begrensning på 13A oppheves?

Begrensningen på 13A er kun om du har enkeltlader og ingen lasking. Om du har dobbeltlader eller en ladekabel som kan laskes over to faser inn til bilen får du enkelt 16A. Jeg har ladet på 16A fra Schuko lenge med min egenproduserte ladekabel. De som har fått blått adapter kan lade med 16A fra Schuko via en overgangskabel fra Schuko til 32A CEE, uavhengig av enkelt- eller dobbeltlader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv


eledille

Vær obs på at å trekke 16 A over schuko er å be om bråk. Det er mye farligere enn skikkelige skjøtekabler. Ikke gjør det  på steder hvor en brann kan spre seg og bare over kort tid.

Hvis du stadig lader med 16 A på schuko så er det svært sannsynlig at du vil oppleve brann i kontakten før eller senere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

pottle

Sitat fra: Sveinal på fredag 20. desember 2013, klokken 09:42
Men er denne lovlig i Norge?
Ladekabelen fra EVI er lovlig i Norge. Kabelen følger alle forskrifter og er typegodkjent.

Sitat fra: eledille på fredag 20. desember 2013, klokken 11:49
Hvis du stadig lader med 16 A på schuko så er det svært sannsynlig at du vil oppleve brann i kontakten før eller senere.
Hvis det elektriske systemet er normalt vedlikeholdt så skal det ikke være fare for brann.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

eledille

Sitat fra: pottle på fredag 20. desember 2013, klokken 12:23
Hvis det elektriske systemet er normalt vedlikeholdt så skal det ikke være fare for brann.

Jasågitt. Lykke til, da :-/
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: pottle på fredag 20. desember 2013, klokken 12:23
Sitat fra: eledille på fredag 20. desember 2013, klokken 11:49
Hvis du stadig lader med 16 A på schuko så er det svært sannsynlig at du vil oppleve brann i kontakten før eller senere.
Hvis det elektriske systemet er normalt vedlikeholdt så skal det ikke være fare for brann.

Stemmer nok det, spesielt med en slik kabel som har ledning på 2 meter. Jeg lader stadig på 16A i Oslo City og den kontakten blir ikke engang smålunken etter 10 timer kontinuerlig 16A belastning. Mens en kontakt i ladestolpe på Filipstad ble grisevarm etter et par timer på 13A (men der er det ingen risiko for større skader uansett). Så om man sjekker alle nye ladepunkter for varmeutvikling etter en stund er man ganske sikker. Spesielt er det viktig å sjekk alt i forbindelse med boliger. Bruker man en ny kontakt bør den absolutt sjekker for varmgang etter en time eller to, helt uavhengig av om man lader  på 10A, 13A eller 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 12:58
Sitat fra: pottle på fredag 20. desember 2013, klokken 12:23
Sitat fra: eledille på fredag 20. desember 2013, klokken 11:49
Hvis du stadig lader med 16 A på schuko så er det svært sannsynlig at du vil oppleve brann i kontakten før eller senere.
Hvis det elektriske systemet er normalt vedlikeholdt så skal det ikke være fare for brann.

Stemmer nok det, spesielt med en slik kabel som har ledning på 2 meter. Jeg lader stadig på 16A i Oslo City og den kontakten blir ikke engang smålunken etter 10 timer kontinuerlig 16A belastning. Mens en kontakt i ladestolpe på Filipstad ble grisevarm etter et par timer på 13A (men der er det ingen risiko for større skader uansett). Så om man sjekker alle nye ladepunkter for varmeutvikling etter en stund er man ganske sikker. Spesielt er det viktig å sjekk alt i forbindelse med boliger. Bruker man en ny kontakt bør den absolutt sjekker for varmgang etter en time eller to, helt uavhengig av om man lader  på 10A, 13A eller 16A.

Det er også viktig å benytte en strekkavlaster slik at UMC ikke henger ned etter kontakten med det resultat at schukoen står skjevt med tilsvarende redusert kontaktflate. Tror det er like viktig som om du lader på 13A eller 16A.

Så langt har jeg aldri klart å kjenne antydning til varmeøkning i kabel, støpsel eller kontakt etter 8t+ med 13A lading.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eledille

Hva har kabelens lengde med saken å gjøre? Kabelen utvikler varme per lengdeenhet, men den taper varme per lengdeenhet også, så en lang kabel får ikke høyere temperatur enn en kort med mindre man kveiler den.

16 A utvikler 51 % mer varme enn 13 A på samme kontakt. Det er ikke en triviell forskjell. Maksimal tillatt temperatur i pinnene er vel 55 grader tror jeg, og stadige sykluser av oppvarming og nedkjøling sliter på kontakten uten at det synes.

Jeg lader også på 16 A med Thinken, men bare på steder hvor varmgang ikke kan få alvorlige konsekvenser eller under kontinuerlig oppsyn, og jeg har satt ned strømtrekket til 10 A pga begynnende varmgang flere ganger. Jeg lærte etter å ha svidd en Schuko. Den originale Defa-kabelen som er enda dårligere enn Schuko smeltet fast i bilen en dag. Etter det byttet jeg til industrikontakt.

Nuvolari: Jeg har opplevd skikkelig varme schuko-pinner på UMC'en etter få timer flere ganger. Tipper 70-80 grader, alt for varme til å ta i.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Hyperstress

Noen har uttalt at denne ikke er lovlig i Norge fordi det skal være max 30cm mellom støpsel og kladd. Tror ikke det er stemmer. I så fall er VW e-up sin kabel også ulovlig, da det er ca 1,5m mellom dem der.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 21. desember 2013, klokken 18:20
Noen har uttalt at denne ikke er lovlig i Norge fordi det skal være max 30cm mellom støpsel og kladd. Tror ikke det er stemmer. I så fall er VW e-up sin kabel også ulovlig, da det er ca 1,5m mellom dem der.

Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 10:48
Nå sier jo standarden at maksimalavstand fra støpsel til kladd skal være 30cm.

(Tyskland godkjenner 2m og det er egentlig litt vanskelig å forstå hvorfor ikke 2m egentlig er er helt greit, CE merket er ikke en godkjenning, men produsentens egenerklæring om at produktet er bygget i henhold til regelverket). I forbindelse med nytt Norsk regelverk burde Norge følge Tyskland å godkjenne opp til 2m, siden 30cm er upraktisk kort.

EU standarden det vises til er EN 61851-1, og du skal ikke se bort fra at VW ikke er klar over at disse med 1,5m strengt tatt bare er godkjent i Tyskland.

PS (Jeg sender ikke bekymringsmelding til DSB om at VW ladekabel har 1,5 m ledning mellom kladd og støppsel) DS
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. desember 2013, klokken 18:45
EU standarden det vises til er EN 61851-1, og du skal ikke se bort fra at VW ikke er klar over at disse med 1,5m strengt tatt bare er godkjent i Tyskland.

Eller så har noen tatt til fornuften og det er en endring på gang. Det er ingen tvil om at 1,5 meter er langt sikrere enn 30cm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV-Institute

#12
Regelen som beskriver regelen om 30 cm mellom mellom plugg og kontrollboks finnes i IEC 62196 (Charging modes - mode 2). Denne regelen er laget for å unnvære at kontrollboksen blir påkjørt av hjul eller bil. En vil nødig at kontrollboksen på 16A skal åpne seg. Det kan være at boksen ligger i vann og/eller at barn leker i nærheten. En vil helst unnvære at noen skader seg.

En eventuell forandring i regelene vil, i følge DSB.no, gjøre at kontrollboksen kan ligge "hele" 60 cm fra pluggen. Mulig det er en forbedring, men dette er opp til vurdering akkurat nå.

EVI ladekablene følger selvfølgelig gjeldende normer og regler og blir selvfølgelig levert med 30 cm mellom kontrollboks og plugg.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

eledille

Da ville det være bedre å kreve at boksen skal tåle å bli overkjørt. Mennekes sin tåler å bli overkjørt med 500 kg vekt på hjulet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: EV-Institute på lørdag 21. desember 2013, klokken 20:52
Regelen som beskriver regelen om 30 cm mellom mellom plugg og kontrollboks finnes i IEC 62196 (Charging modes - mode 2). Denne regelen er laget for å unnvære at kontrollboksen blir påkjørt av hjul eller bil. En vil nødig at kontrollboksen på 16A skal åpne seg. Det kan være at boksen ligger i vann og/eller at barn leker i nærheten. En vil helst unnvære at noen skader seg.

En eventuell forandring i regelene vil, i følge DSB.no, gjøre at kontrollboksen kan ligge "hele" 60 cm fra pluggen. Mulig det er en forbedring, men dette er opp til vurdering akkurat nå.

Påkjørt? Det er vel ingen elbiler som kan kjøres med ladekabelen koblet i. Denne risikoen må da være helt mikroskopisk sammenlignet med risikoen for varmgang pga. vektbelastet schuko-støpsel.

60cm er ingen forbedring å snakke om.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA