Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leveringstid e-Up!

Startet av Cirion, mandag 30. desember 2013, klokken 17:53

« forrige - neste »

Cirion

Passerte tilfeldig flere nye stolper i Oslo, og kjørte innom for å teste.


Type2 og Schuko.
De støtter SMS og RFID, brikka fra Fortum virket fint.


16A som forventet på stolpen, bilen lader også 16A med Type2.


Håper disse dukker opp på ModelS kartet etter hvert:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

satheesh.net


Cirion

Bildet er fra Hammersborg Torg, men så flere slike stolper i går, men de hadde sort plast sekk over seg.

F.eks ladeplassene i Bernt Ankers Gate som forsvant, har nå slike stolper med sorte plastsekker over seg.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

satheesh.net

#3
Dette blir bra! Da jeg var innom Salto i forrige uke sa de at stolper skulle komme opp fortløpende nå. Mente han sa 50 før nyttår og 140 før sommeren 2014. Mulig mange av disse er utskifting av eksisterende infrastruktur, men positiv utvikling uansett.

Kommer bl.a. tre ladestasjoner på ICA, Sjølyst. Ved "parkerings/snuplassen" på utsiden der Visma flaggstengene er.

;D

Viking

Jeg så en bil fra Sønnico som holdt på med installering på Hammersborg. Synd det kun er 16a.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

TesLars

Nice. Hvor får man kjøpt Type2-kabel og hva kaster den?

Det er vel bare Vulkanhallen som har disse kablene tilgjengelig så kanskje greit å skaffe seg en.
Oslo
Black Model S

Viking

Sitat fra: TesLars på fredag 20. desember 2013, klokken 07:21
Nice. Hvor får man kjøpt Type2-kabel og hva kaster den?

Det er vel bare Vulkanhallen som har disse kablene tilgjengelig så kanskje greit å skaffe seg en.
Jeg kjøpte hos elbilforeningen
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

satheesh.net

#7
Sitat fra: TesLars på fredag 20. desember 2013, klokken 07:21
Nice. Hvor får man kjøpt Type2-kabel og hva kaster den?

Det er vel bare Vulkanhallen som har disse kablene tilgjengelig så kanskje greit å skaffe seg en.

Kan enten kjøpes hos Salto og/eller Norsk Elbilforening. Koster 1990,- inkl. mva.

[EDIT:] Så Viking svarte samtidig.

Lanber

Når du går til den investeringen av å sette opp en type 2 lader, hvorfor da bare 16A 240V?
3,7 kwh er direkte puslete

Cirion

Ifølge kommentarer på Model S kartet, er det oppgradering til 3fas på gang:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OleJA

Sitat fra: Lanber på fredag 20. desember 2013, klokken 09:27
Når du går til den investeringen av å sette opp en type 2 lader, hvorfor da bare 16A 240V?
3,7 kwh er direkte puslete

Tipper dette er et resultat av regler om offentlige anbud, mangelfull kravspec, og manglende innsikt hos saksbehandlere:
- De har fått med seg at type 2 er ny EU standard for ladestolper.
- De har ikke fått med seg grunnen til at type 2 nå foretrekkes fremfor Schuko, nemlig at den muliggjør lading med mer enn 16A enfase.
- Det sendes ut en anbudskonkurranse hvor type 2 er et krav, men de 'glemmer' dette med Amp, Volt og faser - det blir ganske enkelt for komplisert.
- I hht. vanlig praksis for anbud, så velges det rimeligste som oppfyller kravet. Det vil naturligvis være en 16A, enfase installasjon :-(

... Også i hht. vanlig praksis, vil dette tilslutt bli den dyreste løsningen siden den snart må bygges om til 32A enfase, eller 16A trefase
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på fredag 20. desember 2013, klokken 11:29
... Også i hht. vanlig praksis, vil dette tilslutt bli den dyreste løsningen siden den snart må bygges om til 32A enfase, eller 16A trefase
Populært kalt "full sysselsetting"  :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på fredag 20. desember 2013, klokken 11:29
... Også i hht. vanlig praksis, vil dette tilslutt bli den dyreste løsningen siden den snart må bygges om til 32A enfase, eller 16A trefase

16A trefase vil være et dårlig valg siden det kun er Tesla Model S pr. i dag på norske veier som kan utnytte dette. 32A enfase er derimot nyttig for en god del flere modeller (Leaf, Focus, i3 osv.).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stikkkontakt

Er det noen av disse nye som støtter Combo/CCS?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

OleJA

#14
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 11:50
Sitat fra: OleJA på fredag 20. desember 2013, klokken 11:29
... Også i hht. vanlig praksis, vil dette tilslutt bli den dyreste løsningen siden den snart må bygges om til 32A enfase, eller 16A trefase

16A trefase vil være et dårlig valg siden det kun er Tesla Model S pr. i dag på norske veier som kan utnytte dette. 32A enfase er derimot nyttig for en god del flere modeller (Leaf, Focus, i3 osv.).
Forsåvidt enig i det, men hvordan vil en standard (ulasket) 32A enfase type 2 installasjon oppføre seg med Model S? Frykter at man kun vil få 13A med enkeltlader.

'Søkke og snøre' løsningen er jo 32A 3-fase, men det kommer vel neppe før i tredje ombyggingsrunde :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA