Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE

Startet av tomrh, mandag 30. desember 2013, klokken 13:36

« forrige - neste »

tomrh

Så på twitter i dag at UP har hatt kontroll i kollektivfeltet i Innherredsveien. Kun 1 forenklet forelegg, det er bra. Har av og til sett fossiler som sniker, men de er få. Verre er det med syklister, det går ikke an å kjøre forbi dem i rushet når fossilfeltet er tettpakket. Men man skal ikke klage så lenge det går fremover. :) UP hadde også kontroll i rundkjøringen ved Sirkus, og hele 6 forelegg for kjøring mot skilt. Lurer på..er det slik at elbiler ikke har lov å kjøre gjennom rundkjøringen i retning byen der bussene kjører?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pottle

#1
Det eneste stedet hvor elbiler har lov til å kjøre lovlig i kollektivfelt er hvor det ettertrykkelig står at det er kollektivfelt. Dette er anvist med følgende skilt:

508 Kollektivfelt
508.1 for buss
508.2 for buss og drosje
509 Sambruksfelt (2+)

Du kan også kjøre lovlig hvor det er spesifikt skiltet med lokale ordninger og forskrifter. Disse stedene skal det være en positiv tilatelse f.eks "Gjelder også Elbil". Står det ingenting om Elbil eller "lovlig bruker av kollektivfelt" så har du IKKE adgang.

Det er lov som Elbil å bryte påbudet om å følge pilens retning på skiltet "402.4 Påbudt kjøreretning" hvis det starter et kollektivfelt like etter krysset. Dette har vært diskutert her før med blant annet en tilbakebetaling av bot i Innherredsvegen i Trondheim. Mulig det ikke gjelder andre steder i Norge. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,584.msg16143.html#msg16143

Du har derimot IKKE lov til å kjøre et sted hvor du ser et forbudsskilt, med undertekst "Gjelder ikke Buss og Taxi" f.eks:

330 Svingeforbud
330.2 til venstre
808 Tekst (Gjelder ikke buss og taxi)

Elbil er IKKE Buss eller Taxi så i dette tilfellet må du kjøre den vanlige vegen. Et eksempel er Leüthenhaven i retning Ila.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

tomrh

Takker for grundig redegjørelse! Jeg m.fl. har nok kjørt ulovlig ved Sirkus shopping da, mulig at det var endel elbilister blant de 6 foreleggene der i går?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

Ved sirkus er det litt merkelig skilting hvis man kommer fra byen og skal opp Bromstadvegen. På infotavla 100 meter før krysset står det forbudt til høyre unntatt buss og taxi, men når man kommer til rundkjøringen står det ikke noe forbudskilt. Tror ikke politiet kan gi bot på grunnlag av ei infotavle?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Sharp

Ser også mange elbiler som ulovlig kjører i Dronningens gate. Her er det kun buss og taxi som skal kjøre mellom Munkegata og Prinsensgate.

Olsleaf

Er det ulovlig for elbil å kjøre til venstre etter Løytenhaven, bort Kongensgate til Ila?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Olatho

Pottle: Har du noen referanser til påstanden om at det er lov å bryte svingpåbudet? Linken du refererer til sier jo det stikk motsatte.

Sharp

Sitat fra: Terolsen på mandag 24. februar 2014, klokken 12:04
Er det ulovlig for elbil å kjøre til venstre etter Løytenhaven, bort Kongensgate til Ila?

Med mindre din elbil er en buss eller taxi er det ulovlig å kjøre i Kongens gate. 4200 kr i bot ved kontroll  :)

pottle

Sitat fra: Olatho på mandag 24. februar 2014, klokken 18:21
Pottle: Har du noen referanser til påstanden om at det er lov å bryte svingpåbudet? Linken du refererer til sier jo det stikk motsatte.

Hvis du leser igjennom hele tråden finner du på side 3 en kopi av brevet med opphevelsen av forelegget.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Olatho

Pottle: Og hvis du leser hele tråden vil du et par poster senere se det offisielle svaret fra politiet:



"Kjørefelt med skilt 402.4 "Påbudt kjøreretning" med underskilt "Gjelder ikke buss og taxi" er ikke
et kollektivfelt, men et såkalt kollektivtiltak for å lette fremkommelighet for bussene i hovedsak.

Dette feltet kan kun benyttes av buss, taxi og de kjøretøyene som skal svinge av i henhold til
skiltet, og kjøring over krysset kan kun foretas av buss og taxi. Dette betyr at all annen trafikk
skal ligge i det andre feltet. Dette gjelder også el-bil, moped m.v.

(...)

Kjøring i strid med skilt 402 blir håndhevet av politiet, også overfor el-bil og andre lovlige
kollektivfeltbrukere."

pottle

Sitat fra: Elmar fikk følgende "politiker-svar" i dag: her står det at det er forbudt. Diverse motorsyklister hevder at en skal svinge.

I sitatet ovenfor (Sitat fra: Elmar i nye forumet ) står det at det er uskreven regel at det er lov iallefall i Trondheim. Tilbakebetaling av forelegg sier vel sitt. Synd at det ikke fins en nasjonal presedens.

Teksten min må forandres til at det enn så lenge går greit i Trondheim.

Tesla diskuterer det samme: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12540.0.html
Elbilforeningen har sin side: http://elbil.no/elbilfakta/politikk/610-kollektivfelt-og-skilting
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

hydrogen

Sitat fra: Sharp på mandag 24. februar 2014, klokken 18:30
Sitat fra: Terolsen på mandag 24. februar 2014, klokken 12:04
Er det ulovlig for elbil å kjøre til venstre etter Løytenhaven, bort Kongensgate til Ila?

Med mindre din elbil er en buss eller taxi er det ulovlig å kjøre i Kongens gate. 4200 kr i bot ved kontroll  :)

Det er vel lovlig å kjøre der, men ikke forbi skiltet, kommer man fra ila, og parkerer utenfor treningssenteret over Bunnpris og kjører tilbake mot Ila så er det vel lov?

hydrogen

Sitat fra: pottle på mandag 24. februar 2014, klokken 23:54
Sitat fra: Elmar fikk følgende "politiker-svar" i dag: her står det at det er forbudt. Diverse motorsyklister hevder at en skal svinge.

I sitatet ovenfor (Sitat fra: Elmar i nye forumet ) står det at det er uskreven regel at det er lov iallefall i Trondheim. Tilbakebetaling av forelegg sier vel sitt. Synd at det ikke fins en nasjonal presedens.

Teksten min må forandres til at det enn så lenge går greit i Trondheim.

Tesla diskuterer det samme: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12540.0.html
Elbilforeningen har sin side: http://elbil.no/elbilfakta/politikk/610-kollektivfelt-og-skilting
Jeg har enda ikke helt skjønt dette, hvis man kommer fra sjetnemarkaområdet og kjører mot city syd og ligger i høyre felt hele veien, hvor man kan svinge av til biltema f.eks. Kjører man da ulovlig eller lovlig?
Første månedene med elbil kjørte jeg alltid i høyrefelt, helt til jeg begynte å tenke litt meg litt om og fant ut selv at dette ikke var lov slik jeg tolker det.

Sharp

Sitat fra: hydrogen på onsdag 09. april 2014, klokken 00:19
Sitat fra: Sharp på mandag 24. februar 2014, klokken 18:30
Sitat fra: Terolsen på mandag 24. februar 2014, klokken 12:04
Er det ulovlig for elbil å kjøre til venstre etter Løytenhaven, bort Kongensgate til Ila?

Med mindre din elbil er en buss eller taxi er det ulovlig å kjøre i Kongens gate. 4200 kr i bot ved kontroll  :)

Det er vel lovlig å kjøre der, men ikke forbi skiltet, kommer man fra ila, og parkerer utenfor treningssenteret over Bunnpris og kjører tilbake mot Ila så er det vel lov?

Det er lov som du sier å snu og kjøre tilbake hvis man kom fra Ila, da passerer man jo ikke forbudsskiltet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA