Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra vanlig schuko 16A

Startet av MikkeBoomBoom, torsdag 19. desember 2013, klokken 21:10

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Lykkelig eier av en E-UP, har fått noen hundre kilometer bak meg nå og stort sett er jeg veldig fornøyd. En av tingene jeg ikke er så begeistret for er ladetiden. I dag parkerte jeg bilen med ca 15km igjen på GOM'en, jeg har justert ned kladden litt til 6 eller 10A slik at det ikke skal skje noe lumsk i garasjeanlegget om det kommer flere med EV. Fikk tilbakemelding via app at den var fulladet om 9 timer og 45 min. Ikke at det er noe stort problem nå om dagen, men i løpet av januar flytter jeg ut av byen og det er et par scenario hvor det blir nødvendig med litt hurtigere lading.

Jeg jobber ca 5 mil unna ny kåk, bilen klarer akkurat tur/retur med temperaturer rundt 0 grader (og da mener jeg akkurat), jeg får ladet på jobb, men skal man et par ærend og litt snæks på veien er man plutselig ned mot halvparten av batteriet igjen. Hadde jeg kunnet lade et par timer hjemme for full føner (16A) ser jeg for meg at det ville blitt litt enklere.

Så til spørsmålene mine:

- Det stemmer vel at man kun får 10A på vanlig schuko? Og at begrensningen ligger i kladden?

- Ser at EV-Institute selger denne: http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5 noe for oss UP eiere? Noen som har aversjoner mot noe sånt? Ser kanskje litt tynn ut i forhold til den som følger med bilen?

- Møller sier at laderen i UP "foreløpig" er på 3,6kw og at det vil være mulig med en oppdatering i fremtiden, har spurt hva dette betyr for oss som eier en UP i dag og om det er maskinvare eller programvareoppdatering det er snakk om. Det betyr at den interne laderen greier max 16A. Forstår jeg det da riktig at for å få mer enn 16A så er det DC hurtig/semihurtig som gjelder hvor "ladeenheten" ligger i "stasjonen"?

Takker og bukker for svar :)

rojohan

Sitat fra http://www.ev-institute.no :
Sitat16A EVI Ladekabel med Mennekes
Portabel 16A EVI ladekabel. Passer for biler med MENNEKES kontakt. Støpselet passer for VW E-Up, BMW i3 og andre biler med lignende løsning.

EVI ladekabelen er opptil 60 % raskere enn 10 A ladekabelen som kommer med bilen.

EVI ladekabel brukes ved normale offentlige ladeplasser i kommuner, på kjøpesentra eller hjemme. Settes enkelt inn i en vanlig 16A Schuko kontakt.

Denne ladekabelen er like rask som andre 16A hjemmeladere. Ladekabelen kan derfor erstatte en langt dyrere hjemmelader

Eg trudde man kunne lade 16A med E-up! sin kabel med støpsel......... Eg spurte etter pris på ekstra kabel (for å ha hengende fast i garasjen), og den skulle dei ha 5000,- for. Da er jo den kabelen du refererer til eit mykje bedre valg siden den kan lade 16A og er langt billigere.... Men går det ut over garantien på bilen viss me bruker uorginal ladekabel????

elektrolux

Sitat fra: rojohan på torsdag 19. desember 2013, klokken 21:40
Men går det ut over garantien på bilen viss me bruker uorginal ladekabel????

Ladekabelen kommuniserer med bilens lader og styrer denne. Samtidig leverer den strømmen fra strømnettet via et rele til Bilens lader. En uorginal ladekladd vil enten klare å kommunisere med bilens lader eller ikke. Uansett vil den ikke kunne skade bilen.

Det blir som å bruke Biltema spylerveske på bilen i stedet for VW sin. Antakelig er ikke Biltema sin godkjent for VW e-Up, men det går ikke uttover garantien med mindre Biltema sin spylerveske har etset opp lakken, eller frøset og sprengt hele systemet. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Mikalv på torsdag 19. desember 2013, klokken 21:10
har justert ned kladden litt til 6 eller 10A slik at det ikke skal skje noe lumsk i garasjeanlegget om det kommer flere med EV. Fikk tilbakemelding via app at den var fulladet om 9 timer og 45 min. Ikke at det er noe stort problem nå om dagen, men i løpet av januar flytter jeg ut av byen og det er et par scenario hvor det blir nødvendig med litt hurtigere lading.

Jeg jobber ca 5 mil unna ny kåk, bilen klarer akkurat tur/retur med temperaturer rundt 0 grader (og da mener jeg akkurat), jeg får ladet på jobb, men skal man et par ærend og litt snæks på veien er man plutselig ned mot halvparten av batteriet igjen. Hadde jeg kunnet lade et par timer hjemme for full føner (16A) ser jeg for meg at det ville blitt litt enklere.

- Det stemmer vel at man kun får 10A på vanlig schuko? Og at begrensningen ligger i kladden?

- Ser at EV-Institute selger denne: http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5 noe for oss UP eiere? Noen som har aversjoner mot noe sånt? Ser kanskje litt tynn ut i forhold til den som følger med bilen?

- Møller sier at laderen i UP "foreløpig" er på 3,6kw og at det vil være mulig med en oppdatering i fremtiden, har spurt hva dette betyr for oss som eier en UP i dag og om det er maskinvare eller programvareoppdatering det er snakk om. Det betyr at den interne laderen greier max 16A. Forstår jeg det da riktig at for å få mer enn 16A så er det DC hurtig/semihurtig som gjelder hvor "ladeenheten" ligger i "stasjonen"?

Har ikkje detalj kunnskap om e-UP, men for trilling (miev osv.) og Leaf er det kladd / kabel som justerer A som bil lader med. I e-UP kan du justere dette i bilen, men mulig original kabel har maks på 10A? Det kan du teste, ved og stille i bilen - og sjå kva du kan sette den til.

Kan virke som denne sperre ikkje er satt på kabel som EV-Institute leverer. Denne er ny på markedet, så kvaliteten er ukjent. Det er eit norsk firma - så du vil ha gode rettigheter som forbruker, om den ikkje virkar. At den skal skade bilen er lite truleg - den må i så fall vere heilt feil produsert - og EV-Institute vil få alle i retur...

Det EV-Institute ikkje skriv er at belastning på 16 A på schuko ikkje er ein god kombinasjon. Mitsubishi testa dette, ved at dei fyrste ladekabler var 16 A. Dette var ok på i-MiEV, den trekker maks 13 A, men det var fleire Leaf eigere som kjøpte denne - Leaf trekker 16A, det gav varmgang...

Resultat: Mitsubishi, Nissan osv. starta og levere maks 10 A ladekabel, Citroen leverer mange bilar med 8A kabel. Men, det blir stadig levert uoriginale kabler på 16A. Desse skadar ikkje bilen, men kan skade kontakt, og føre til varmgang.

Eiger må passe på - og bilprodusent er "frikjent" om det oppstår brann - kabel var ikkje "original"...

Skal du lade fast på 16A - kjøp fast ladepunkt - installasjonen er sikker, og det er raskt og koble til, kabel heng klar. Skal du lade og av til - kjøp ein kabel av EV-Institute - og sjekk at kabel ikkje blir varm. Juster i så fall ned - eller stopp lading.

Det vil og bli stadig fleire type 2 ladepunkt - desse kan du trygt belaste med 16A, enkelte er gjerne 32A, for Tesla og Leaf med "dobbel lader".

Ps: Har lest at Oslo kommune vurdarar og sette maks 10A lading på schuko kontakter. For og unngå varmgang og brente kontakter.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MikkeBoomBoom

Sitat fra: TB på fredag 20. desember 2013, klokken 00:18

Har ikkje detalj kunnskap om e-UP, men for trilling (miev osv.) og Leaf er det kladd / kabel som justerer A som bil lader med. I e-UP kan du justere dette i bilen, men mulig original kabel har maks på 10A? Det kan du teste, ved og stille i bilen - og sjå kva du kan sette den til.

Hei og takk for svar. Via kladd og app kan man justere amp opp og ned. Feks så kan man sette antall amp til 10 men om det er dette som faktisk blir trukket fra veggen vet jeg ikke, det er ikke mulig å se effekt noe sted (som jeg vet om).

Jeg hadde tenkt å ha denne saken fra EV mer som en mobil kabel, slik at orginal er i garasjen hjemme mens 16A er noe som kan stå på dedikerte kommunale kurser eller på jobb hvor det er 25 plasser med egne jordfeilbrytere.

TB

Har kjøyrt eUP idag. Har målt forbruk ved nomal lading. I følge måler og manual er 10 A maks med den kabel som er med bilen. Om kabel frå http://www.ev-institute.no/ kan gi 16A har eg ikkje forsøk t.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Kan være at e-Up har et lignende system som Tesla: Kladden bestemmer max strøm, mens bilen kan justere dette ned derfra.

Testet nemlig ut en 31351 og da gav Tesla beskjed om 16A av 16A tilgjengelig, og når vi justerte dette ned på 31351 ble det 10A av 10A. Justerte vi opp holdt strømmen seg lik til bilen og resultatat ble 10A av 16A tilgjengelig.

Kommer til å teste dette ut i detaljer når vi har hentet ut det nye gliset vårt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

MikkeBoomBoom

Stemmer nok det, og sikkert derfor det står 10A på Schukokladden og 16A på Mennekeskladden. Mennekes til Schuko overgang noen?  ;D

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. desember 2013, klokken 21:06
Testet nemlig ut en 31351 og da gav Tesla beskjed om 16A av 16A tilgjengelig, og når vi justerte dette ned på 31351 ble det 10A av 10A. Justerte vi opp holdt strømmen seg lik til bilen og resultatat ble 10A av 16A tilgjengelig.

Hmm, det var dumt. Bilen burde automatisk øke ladestrømmen igjen om pilotsignalet økes. Hvis ikke vil det fungere dårlig sammen med intelligente ladesystemer som begrenser maks ladestrøm til det hovedsikringen(e) til en hver tid klarer.

Slike kan bygges med ZCW kittet. Har du f.eks en vann/vann varmepumpe med tilleggselementer, der bilen ikke kan lade på maks når tilleggselementene er i drift, kan man bruke en kontaktor som får styrestrømmen fra samme krets som driver tilleggselementene. Når disse slår inn vil kontaktoren aktiviseres og koble inn en motstand på IC-inngangen til Mainpine-kontrolleren som deretter signaliserer lavere tilgjengelig strømstyrke til bilen. Men da bør bilen helst øke ladestrømmen igjen når kontaktoren kobler ut...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Taz79

Ett Schukouttag klarar 16A laddning men det kan slita på uttaget då bleck och stickpropp blir varma. Jag tror att elbilstillverkarna har valt 10A max på laddare schuko uttag för att vara på den säkra sidan. Det blir ju dålig pulicitet om "elbilar" skapar bränder..

Det hela handlar om att tala om för bilen att den får ladda 16A, sen spelar det inte någon roll om det är 1-fas CEE 16A uttag eller schuko 16A ..
Här är ett exempel på en sån kabel som laddar med 16A (typ1 uttag)..

Kan man kanske använda Typ2 kabeln och koppla den direkt på ström utan styrelektronik och få den att ladda med 16A? Eller det kanske krävs en pilotsignal oavsett?
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

jkirkebo

Sitat fra: Taz79 på søndag 22. desember 2013, klokken 22:18
Kan man kanske använda Typ2 kabeln och koppla den direkt på ström utan styrelektronik och få den att ladda med 16A? Eller det kanske krävs en pilotsignal oavsett?

Pilotsignal og kontaktor for å slå av/på strømmen kreves.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Taz79

Ok, tack. Vet du om det går att skaffa en sån "pilotsignal" som man kan montera i ett elskåp på DIN-skena? Tänkte sen att man monterar en Mode3 Typ2 sladd på utsidan med en hållare så har man sin färdiga laddstation kanske billigare än att köpa en färdig?
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

MikkeBoomBoom

Det billigste må vel være å få en "mennekes" hunn på veggen og bruke medfølgende type 2 kabel med kladd, da får du hvertfall 16A. Så er bare spørsmålet hvor man får fatt i noe sånt?

elektrolux

Er det noe slikt du mener?

Se bildet

Skal teste den i dag ;)
Stavanger:

MikkeBoomBoom

Er så greit med sånne som deg Eletrolux :) Man sitter på jobb og lurer på noe, stiller et spørsmål fordi man er for dum, eller lat, til å finne ut av det selv også har du løsningen, enkelt og greit! Hold oss oppdatert! :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA