Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: Har du hatt ladeproblemer?

Startet av MikkeBoomBoom, mandag 30. desember 2013, klokken 11:55

« forrige - neste »

jkirkebo

#15
Sitat fra: Taz79 på søndag 22. desember 2013, klokken 22:39
Ok, tack. Vet du om det går att skaffa en sån "pilotsignal" som man kan montera i ett elskåp på DIN-skena? Tänkte sen att man monterar en Mode3 Typ2 sladd på utsidan med en hållare så har man sin färdiga laddstation kanske billigare än att köpa en färdig?

Jepp, det skaffes herfra:

http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/DIY-Charging-Station-Kit-32A-Single-Phase-Type-2.html

Merk at dette er 32A utgaven, men de har 16A moduler også (dog ikke i ferdige kit). De setter sikkert sammen passende kit for 16A om man spør.

I tillegg trengs en kontaktor samt en kapsling å montere dette i. Clas Ohlson har begge:
http://www.clasohlson.com/no/Kapsling/Pr325682000 (IP65 varianten er grei å velge)
http://www.clasohlson.com/no/Kontaktor/Pr363123000

Kontaktoren er 4-pols men fungerer helt fint med enfase også.

I tillegg trengs diverse monteringsmateriell som pakknipler, endehylser og jordingsforbindelse (f.eks i form av en rekkeklemme). Men dette bør elektrikeren ha liggende i bilen.

Selve sammenkoblingen bør greit kunne gjøres på en halvtime, det er ikke mange koblingene som trengs.

Merk at dette settet er med fast kabel. Det er en fordel etter min mening, siden man slipper å pakke opp og ned Type 2 kabelen hele tiden.


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#16
Sitat fra: Taz79 på søndag 22. desember 2013, klokken 22:39
Ok, tack. Vet du om det går att skaffa en sån "pilotsignal" som man kan montera i ett elskåp på DIN-skena? Tänkte sen att man monterar en Mode3 Typ2 sladd på utsidan med en hållare så har man sin färdiga laddstation kanske billigare än att köpa en färdig?
Ellers gjorde Eureka oppmerksom på denne for kort tid siden:
Sitat fra: Eureka på lørdag 21. desember 2013, klokken 14:17
Hei

Jeg brukte en slik kabel sammen med med Wago 879-111 samt en skikkelig telemeq kontaktor D25 som trekker horisontalt (istedet alt mulig billigrele som faktisk flere standard laderere bruker)
Denne støtter jo også 32A. så for ca 3000 kr får en da laget seg en skikkelig lader.
MVH
Denne er da fra en kjent leverandør med Norsk representant ( http://www.wago.no/ ), og kan brukes for ulike strømstyrker.
Vedlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Taz79

#17
Sitat fra: Mikalv på mandag 23. desember 2013, klokken 09:58
Det billigste må vel være å få en "mennekes" hunn på veggen og bruke medfølgende type 2 kabel med kladd, da får du hvertfall 16A. Så er bare spørsmålet hvor man får fatt i noe sånt?

Ja, jag hade hellre låtit type2 kabeln stanna kvar i bilen och ha en "fast" mode2 kabel som sitter på garageväggen som man bara kan plugga in i bilen. Men jag behöver en DIN modul för att skicka en pilotsignal för 16A laddning också..

EDIT: google fungerar fint för att hitta det man söker ;)
http://www.siemens.com/press/en/pressrelease/?press=/en/pressrelease/2011/industry_automation/iia2011032522.htm

Där är en sådan modul jag hade tänkt mig. Sen behövs bara lite kabel och en Mode 3 Type 2 handske och ett litet väggfäste :)
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

Griffel

#18
Sitat fra: Taz79 på mandag 23. desember 2013, klokken 14:20
EDIT: google fungerar fint för att hitta det man söker ;)
http://www.siemens.com/press/en/pressrelease/?press=/en/pressrelease/2011/industry_automation/iia2011032522.htm

Där är en sådan modul jag hade tänkt mig. Sen behövs bara lite kabel och en Mode 3 Type 2 handske och ett litet väggfäste :)
Da har du i et hvertfall minst 3 å velge mellom av pilotsignalkontrollere. (Zerocarbonworld,Wago og Siemens i tillegg til byggesettet fra open evse).

De fra Siemens er nok riktig valg om du har planer om kobling mot et overordnet system f.eks en betalingsløsning eller fjernstyring siden den har ethernet interface.

Disse har jo noe av annet du trenger. http://evconnectors.com/index.php?route=common/home
Kontaktor og kombiautomt får du "over alt".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Taz79

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 13:08
Sitat fra: Taz79 på søndag 22. desember 2013, klokken 22:39
Ok, tack. Vet du om det går att skaffa en sån "pilotsignal" som man kan montera i ett elskåp på DIN-skena? Tänkte sen att man monterar en Mode3 Typ2 sladd på utsidan med en hållare så har man sin färdiga laddstation kanske billigare än att köpa en färdig?

Jepp, det skaffes herfra:

http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/DIY-Charging-Station-Kit-32A-Single-Phase-Type-2.html

Merk at dette er 32A utgaven, men de har 16A moduler også (dog ikke i ferdige kit). De setter sikkert sammen passende kit for 16A om man spør.

I tillegg trengs en kontaktor samt en kapsling å montere dette i. Clas Ohlson har begge:
http://www.clasohlson.com/no/Kapsling/Pr325682000 (IP65 varianten er grei å velge)
http://www.clasohlson.com/no/Kontaktor/Pr363123000

Kontaktoren er 4-pols men fungerer helt fint med enfase også.

I tillegg trengs diverse monteringsmateriell som pakknipler, endehylser og jordingsforbindelse (f.eks i form av en rekkeklemme). Men dette bør elektrikeren ha liggende i bilen.

Selve sammenkoblingen bør greit kunne gjøres på en halvtime, det er ikke mange koblingene som trengs.

Merk at dette settet er med fast kabel. Det er en fordel etter min mening, siden man slipper å pakke opp og ned Type 2 kabelen hele tiden.

Ahh tack! Det är precis vad jag har letat efter. DIY kit! Tack för den länken! :) Jag har ett elskåp för DIN inne i mitt garage, jag tänkte sätta alla saker där och bara ha en kabel på utsidan med fäste. Eventuellt en selector för olika laddström också (på insidan i garaget).
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

jkirkebo

Sitat fra: Taz79 på mandag 23. desember 2013, klokken 14:45
Ahh tack! Det är precis vad jag har letat efter. DIY kit! Tack för den länken! :) Jag har ett elskåp för DIN inne i mitt garage, jag tänkte sätta alla saker där och bara ha en kabel på utsidan med fäste. Eventuellt en selector för olika laddström också (på insidan i garaget).

Kontrolleren fra ZCW har inngang for motstandskoding så du kan lage brytere for å velge akkurat hvilken strømstyrke du vil. Tabell over motstandsverdier ligger på web-siden. Man kan til og med kombinere et potmeter og litt elektronikk m/display for trinnløs justering om man føler for det.

Min TMS står akkurat nå og lader på 26A med et slikt kit, se vedlagte bilder av hvordan det ser ut.

Kontrolleren er helt til høyre i 2.rad og kontaktoren til høyre i 1.rad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Up-grade

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 14:51
Sitat fra: Taz79 på mandag 23. desember 2013, klokken 14:45
Ahh tack! Det är precis vad jag har letat efter. DIY kit! Tack för den länken! :) Jag har ett elskåp för DIN inne i mitt garage, jag tänkte sätta alla saker där och bara ha en kabel på utsidan med fäste. Eventuellt en selector för olika laddström också (på insidan i garaget).

Kontrolleren fra ZCW har inngang for motstandskoding så du kan lage brytere for å velge akkurat hvilken strømstyrke du vil. Tabell over motstandsverdier ligger på web-siden. Man kan til og med kombinere et potmeter og litt elektronikk m/display for trinnløs justering om man føler for det.

Min TMS står akkurat nå og lader på 26A med et slikt kit, se vedlagte bilder av hvordan det ser ut.

Kontrolleren er helt til høyre i 2.rad og kontaktoren til høyre i 1.rad.

Kjempe fin tråd. Og kjempefint opplegg du har fått laget deg jkirkebo. Hva slags måler er det du har montert i skapet? Kan disse nullstilles mellom ladinger?

Jeg har akkurat fått meg en liten E-UP i Tungsten silver og har  lest meg opp på lading av bilen stund nå. For et par uker siden fant jeg ZCW sin EVSE video, og jeg så for meg muligheten å lade E-UP med 32A. Det var før jeg fant ut at den bare har 3,6kw intern lader. Håper den kan oppgraderes til sommeren når e-golf kommer, den ser ut til å få 7.2kW. Jeg tror fortsatt at jeg kommer til å dimensjonere alt for 32A frem til Type 2 kontakten som jeg skal ha på veggen ute og benytte 16A han-hun kabelen som fulgte med bilen.

Tungsten silver e-up!

Taz79

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 14:51
Sitat fra: Taz79 på mandag 23. desember 2013, klokken 14:45
Ahh tack! Det är precis vad jag har letat efter. DIY kit! Tack för den länken! :) Jag har ett elskåp för DIN inne i mitt garage, jag tänkte sätta alla saker där och bara ha en kabel på utsidan med fäste. Eventuellt en selector för olika laddström också (på insidan i garaget).

Kontrolleren fra ZCW har inngang for motstandskoding så du kan lage brytere for å velge akkurat hvilken strømstyrke du vil. Tabell over motstandsverdier ligger på web-siden. Man kan til og med kombinere et potmeter og litt elektronikk m/display for trinnløs justering om man føler for det.

Min TMS står akkurat nå og lader på 26A med et slikt kit, se vedlagte bilder av hvordan det ser ut.

Kontrolleren er helt til høyre i 2.rad og kontaktoren til høyre i 1.rad.

Ja, jag såg dokumentationen och en guide på att med hjälp av olika motstånd bestämma laddströmmen. Perfekt!
En fråga, är det möjligt att ändra strømstyrke under tiden bilen laddas? Jag tror inte jag behöver ändra under laddningens gång men det är bra att veta om det är möjligt...

Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

jkirkebo

Sitat fra: Up-grade på mandag 23. desember 2013, klokken 15:32
Kjempe fin tråd. Og kjempefint opplegg du har fått laget deg jkirkebo. Hva slags måler er det du har montert i skapet? Kan disse nullstilles mellom ladinger?

Målerne er av denne typen:
http://elby.no/Sikringsmateriell/Stroemmaaler/Stroemmaaler-PRO75D-1-Fase-IT-TN-4-5-Modul-2pol-100A-Digital-Ct

Den kan ikke nullstilles manuelt. Du må evt. notere ned målerstand. Jeg bruker de til å lage månedlig og årlig statistikk over forbruket.

Sitat
Jeg tror fortsatt at jeg kommer til å dimensjonere alt for 32A frem til Type 2 kontakten som jeg skal ha på veggen ute og benytte 16A han-hun kabelen som fulgte med bilen.

Om du skal bruke ZCW kit ser jeg ingen større fordeler med å bruke Type 2 kontakt fremfor fast kabel. Det blir mer komplisert siden kabelen skal låses mekanisk i Type 2 kontakten. Mao. mer som kan gå galt/gå i stykker. Eneste poenget med Type 2 uttak fremfor fast kabel er om du ser for deg å kjøpe en elbil med Type 1 inntak (foreløpig kun Leaf og trilling).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Taz79 på mandag 23. desember 2013, klokken 15:44
En fråga, är det möjligt att ändra strømstyrke under tiden bilen laddas? Jag tror inte jag behöver ändra under laddningens gång men det är bra att veta om det är möjligt...

Det skal gå etter standarden. Synker pilotsignalet skal bilen redusere ladetrømmen. Om den stiger igjen hvis pilotsignalet heves vet jeg ikke. Noen mente Tesla Model S ikke gjorde det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Up-grade

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 16:01

Målerne er av denne typen:
http://elby.no/Sikringsmateriell/Stroemmaaler/Stroemmaaler-PRO75D-1-Fase-IT-TN-4-5-Modul-2pol-100A-Digital-Ct

Den kan ikke nullstilles manuelt. Du må evt. notere ned målerstand. Jeg bruker de til å lage månedlig og årlig statistikk over forbruket.

Takk for link, jeg fant en spennende en på clas ohlson http://www.clasohlson.com/no/3-fase-strømmåler-med-LCD-display/36-5337. Jeg får se om jeg prøver ut denne eller finner en via Onninen.

Sitat
Om du skal bruke ZCW kit ser jeg ingen større fordeler med å bruke Type 2 kontakt fremfor fast kabel. Det blir mer komplisert siden kabelen skal låses mekanisk i Type 2 kontakten. Mao. mer som kan gå galt/gå i stykker. Eneste poenget med Type 2 uttak fremfor fast kabel er om du ser for deg å kjøpe en elbil med Type 1 inntak (foreløpig kun Leaf og trilling).

I utgangspunktet er jeg enig med deg, det mest praktiske er helt klart å ha fast kabel med Type 2. Jeg har dessverre ikke garasje nå og må derfor ha den ute. Har ikke lyst at det skal bli utført hærverk eller tyveri av kabelen.
Tungsten silver e-up!

Taz79

en sån strömmåler har jag till min värmepump hemma. Den har fungerat bra och är tydlig! Kan rekomendera den!
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

Griffel

#27
Sitat fra: Up-grade på tirsdag 24. desember 2013, klokken 13:24
I utgangspunktet er jeg enig med deg, det mest praktiske er helt klart å ha fast kabel med Type 2. Jeg har dessverre ikke garasje nå og må derfor ha den ute. Har ikke lyst at det skal bli utført hærverk eller tyveri av kabelen.
Stikkontakten i seg selv er jo relativt dyr og må bygges inn i en kapsling. Jeg tror ikke det er mye å spare sammenlignet med en Slimbox eller lignene.
Om du alikevell handler fra ZCW vær klar over at de har egne typer pilotcontroller for stikkontakt og for kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stikkkontakt

Min e-up! kom fra Danmark og hadde jording i en tredje pin og ikke i de sedvanlige sporene på kontakten. Jeg kappet ledningen og satte på en "norsk" kontakt. En kompis som er el.ingeniør mente det skulle gå greit. Det jeg lurer på er hva de to tynne lederne i ledningen er? For øvrig lader bilen normalt og avslutter lading og lar seg regulere fra pc. (vi har ikke app)
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

elektrolux

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 25. desember 2013, klokken 11:13
Det jeg lurer på er hva de to tynne lederne i ledningen er?

Disse går til en temperatursensor i Shuko stikket. Brukes til å regulere ned ladestrømmen ved varmgang.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA