Hva synes dere om hans syn på el bil?

Startet av Perlmorhvits85, torsdag 19. desember 2013, klokken 19:56

« forrige - neste »

Perlmorhvits85

Lykkelig eier av en Model S Performance + Signature. .

Tesla85

Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Denne artikkelen er vel allerede diskutert til det kjedsommelige her inne. La nå den artikkelen få dø en gang for alle, den inneholder hverken noe nyttig eller noe å hisse seg opp over.

Tai

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. desember 2013, klokken 20:04
Denne artikkelen er vel allerede diskutert til det kjedsommelige her inne. La nå den artikkelen få dø en gang for alle, den inneholder hverken noe nyttig eller noe å hisse seg opp over.

Amen!


Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Lokführer

Selv Bill Gates trodde Internett var en døgnflue.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Amoss

Model S 85D

Oreo

Haha måtte bare lese gjennom den artikkelen fra DN. Lurer på hva Leif Osvold gjør i dag, om han fortsatt er blant oss?   En annerkjent norsk geolog skulle også personlig selv drikke all den oljen som ble funnet på norsk sokkel. Det vil tydeligvis alltid være bedrevitere som ikke ønsker at verden går videre.


Sent from a mobile device
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

sn0le

Sorry, jeg kan ikke dy meg.  :)

SitatDessverre har det ikke skjedd en dritt med batterier på 150 år.
http://www.gizmag.com/toshiba-scib-super-charge-lithium-battery/8506/  ::)

SitatNoen lyver og sier at de kan lade 80 prosent på en halvtime. Hva slags strømstyrke må du ha da på 220 volt? Bensinstasjonens hurtiglader må jo ha trafo som en buss. Folk kan ikke Ohms lov når de prater om hurtiglading på 220 volt.
Det er vel derfor man kan benytte seg av andre strømkilder enn kun 230V enfas.
400V 3-fas gir jo ganske mye strøm.

SitatLadestrømmen må være typisk 1000A i 1t eller 2000A i en halv time eller 4000A i et kvarter.
Tar vi med virkningsgraden vil vi måtte PRESSE inn ca 5000A i 10 minutter, og på nettsiden har vi da behov for så grovt utstyr at noen konebil blir det ikke.
Ser en for seg en ladestasjon med mange slike biler som skal hurtiglades, må E-verkene ut med så grove greier at det kommer til å se ut som noe helt annet enn den kosepluggen som er under "bensinlokket" på forskjermen i dag.
Her er det geniale med Teslas Supercharger.
Man lader med DC rett på batteriet, og er dermed ikke begrenset til hva laderen i bilen kan håndtere av strøm.
Med Dual Charger på TMS kan man hente 22kW fra en AC-kilde.
Med Tesla SC kan man lade opptil 120kW, altså 5 ganger så hurtig som med den råeste AC-kilden.
Hvordan Tesla har løst dette, om det trekkes rett fra strømnettet, eller om de har et lokalt buffer med en stor batteribank er jeg ikke sikker på.
Men siden Superchargeren faktisk lader med DC så burde alt ligge til rette for at de har en enorm batteribank på "stasjonen".
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

stor66

Tullegubbe. Noen bør ta ham med seg i en Model S på tur til en supercharger, så kan han prøve å forklare hva som foregår når bilen blir ladet til 80% på 30 minutter. Magi? ;)
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA