Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjerne antenne

Startet av frkir, mandag 30. desember 2013, klokken 09:02

« forrige - neste »

Ronny

Kjell Leaf: Husk at jobben til denne mannen er å selge dekk, jo bredere jo dyrere og høyere omsetning.

Daeedor: Samme som over.
Det han sier er like dumt som de som sa at du skal ha de beste dekkene bak.
Glidefriksjon=friksjonstall*Normalkraft, der friksjonstallet er helt avhengig av trykk pr cm2.
Jeg har selv vert i motorsporten og bygget både biler og motorer selv, og i den sammenheng har jeg fått med meg at dekk beregnet på tørr asfalt, våt asfalt, snø/is og grus har vidt forskjellig bredde.
Dette kun for å forandre trykket pr cm2 (til dels for bedre drenering på våt asfalt)
Alle som har fulgt litt med på lastebiler har fått med seg at når de spinner seg fast, da løfter de bakerste akslingen og voila så kommer de seg løs. (De dobler marktrykket på drivakslingen ved å gjøre det)
Når vi først er inne på det, så vet jeg også hvorfor bredere dekk gir bedre grep på tørr asfalt, enda de fysiske lovene sier det motsatte. Du kan godt forklare det dersom du vil.
Innpress igjen: Det har ingenting med dekket å gjøre, det er kun avstanden mellom anleggsflaten på felgen og senterlinjen på den.
Ang motorsport: Er det autoslalom i orginalklasse du har kjørt siden du i ene posten sier at du mener konstruktørene har laget en best mulig bil? I alle andre klasser/motorsportsgrener blir jo det meste på en bil oppgradert.
Siste: Enig i at org dim er best for de fleste, men det er bare pga at de fleste kjører på bar asfalt hele vinteren.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA