Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjerne antenne

Startet av frkir, mandag 30. desember 2013, klokken 09:02

« forrige - neste »

frkir

Fikk ny bil for noen dager siden, hvilke anbefalinger/erfaringer har dere med vinterdekk?

Continental 5 eller Nokian R2 eller er det andre dekk som passer bedre til elbil, tenker da på rullemotstand/grep o.l.
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

BE

Nokian R2 er sannsynligvis favoritten her på forumet, det får bra karakter på det meste og beste karakter på rullemotstand. Jeg har dette på begge bilene og har ikke noe å utsette på disse.

Continental ville jeg styrt unna, de har hatt noen dekk de siste årene som har hatt forferdelig dårlig slitestyrke. Jeg aner ikke om dette gjelder årets dekk, men hvorfor risikere høy slitasje når det finnes gode alternativer!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Belloq

Kjører Bridgestone Blizzak på min, funker som snus det. Aner ikke hvordan de er på rullemotstand, men vet de sitter bra på glatta og det teller jo en del:)
P85 2014

fws

Jeg har endt opp med Nokian R2. De er jeg veldig fornøyd med. Har ikke så mye erfaring med Continental, men snakket med den faste dekkforhandleren min (han fører både Nokian og Continental). Han sa at Continental dekkene er veldig bra, men de slites fort. Det samme har jeg også lest på div. forum.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Daeedor

R2 på våre 2 Leaf. Helt supre dekk. :P

Elbil fundamentalist

Men hvilken dimensjon R2 er best? 16" 195.60 eller 16" 205.55 
Noen som har erfaring med 15"
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Electra

Kjøpte Michelin Xice piggfrie til min. Skal være noe av det beste å få tak i.

For å sjekke dekkstørrelse kan en bruke denne: http://www.dekkalkulator.com/

Daeedor

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 23. desember 2013, klokken 03:30
Men hvilken dimensjon R2 er best? 16" 195.60 eller 16" 205.55 
Noen som har erfaring med 15"

Brukte originaldimensjon vi.... er ikke det best da ? Tidligere skulle man jo ha litt smalere dekk for å få høyere marktrykk om vinteren , men det har man gått bort fra med nye piggfrie dekk ifølge dekkforhandleren. Nå er det viktig med størrelsen på overflaten også , så originaldimensjon anbefales. Dermed gjorde vi det. ( 205/55-16 er det vel da.) :)

Ronny

Org dim er best på asfalt, smalere på snø, grus og is, monter de beste dekkene fremme.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Daeedor

Sitat fra: Ronny på fredag 27. desember 2013, klokken 23:08
Org dim er best på asfalt, smalere på snø, grus og is, monter de beste dekkene fremme.

Dette er gammel lærdom , min venn. For gammel , kanskje ? Se mitt innlegg over... Med dagens moderne gummiblandinger  er størrelse på overflate mht friksjon mere viktig enn overflatetrykk. (På sommerdekk har jo dette også vært regelen opp til en viss størrelse - dekket skal jo kunne pumpe unna vann også , i tillegg til at sporvidden ikke skal overstige mer enn en viss % ifht originalt. )

Forøvrig : det er en grunn til at dimensjonen på dekket er slik det er på bilen din. Det har med kjøreegenskaper å gjøre. Det er godt mulig at mange mennesker mener de er flinkere ingeniører enn de som har konstruert bilen , men jeg tviler litt på slike utsagn.  :P

Jeg stoler på konstruktøren , ihvertfall på en helt moderne konstruksjon som jo Nissan Leaf er. Det er temmelig sikkert at de har testet ut dette.... ? Nåja , man gjør selvsagt som man vil.

Ronny

Sitat fra: Daeedor på fredag 27. desember 2013, klokken 23:22
Sitat fra: Ronny på fredag 27. desember 2013, klokken 23:08
Org dim er best på asfalt, smalere på snø, grus og is, monter de beste dekkene fremme.

Dette er gammel lærdom , min venn. For gammel , kanskje ? Se mitt innlegg over... Med dagens moderne gummiblandinger  er størrelse på overflate mht friksjon mere viktig enn overflatetrykk. (På sommerdekk har jo dette også vært regelen opp til en viss størrelse - dekket skal jo kunne pumpe unna vann også , i tillegg til at sporvidden ikke skal overstige mer enn en viss % ifht originalt. )

Forøvrig : det er en grunn til at dimensjonen på dekket er slik det er på bilen din. Det har med kjøreegenskaper å gjøre. Det er godt mulig at mange mennesker mener de er flinkere ingeniører enn de som har konstruert bilen , men jeg tviler litt på slike utsagn.  :P

Jeg stoler på konstruktøren , ihvertfall på en helt moderne konstruksjon som jo Nissan Leaf er. Det er temmelig sikkert at de har testet ut dette.... ? Nåja , man gjør selvsagt som man vil.

Uansett dekktype/gummiblanding så vil optimalt trykk pr cm2 være forskjellig fra is til bar asfalt, de klarer ikke å oppheve naturlover.
Sporvidden blir ikke forandret om du velger smalere/bredere dekk, den er det innpresset på felgen som bestemmer.
Grunnen til at dekkene på bilen min er slik de er er: 1: Pris. 2: kjørekomfort. 3: kjøreegenskaper.
Blandet ihop blir det mest mulig komfort til lavest mulig pris og akkurat så gode kjøreegenskaper at testsjåførene ikke slakter bilen.
Dersom målet er å forandre kjøreegenskapene på en bil til det bedre, er det ingen problem, problemet er å oppretholde kjørekomforten samtidig, det er vanskelig. Men de fleste som oppgraderer kjøreegenskapene liker en stivere bil så det gjør ikke noe for de.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

g0bben

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 23. desember 2013, klokken 03:30
Men hvilken dimensjon R2 er best? 16" 195.60 eller 16" 205.55 
Noen som har erfaring med 15"

Jeg kjører 15" Michelin XI3 og er veldig fornøyd med det, 6400,- med felg, avbalansert og satt på av Fevik Dekk i Grimstad :)
Hvit EuroLeaf Tekna med krompakke - Levert 26.09.13

Kevz

Hvor mye bar har dere i dekkene? Jeg kjører med 15 tommer og nokian r2, men det ser ut så det er lite luft selv med 2,5 bar.

Daeedor

#13
Sitat fra: Ronny på fredag 27. desember 2013, klokken 23:37
Sitat fra: Daeedor på fredag 27. desember 2013, klokken 23:22
Sitat fra: Ronny på fredag 27. desember 2013, klokken 23:08
Org dim er best på asfalt, smalere på snø, grus og is, monter de beste dekkene fremme.

Dette er gammel lærdom , min venn. For gammel , kanskje ? Se mitt innlegg over... Med dagens moderne gummiblandinger  er størrelse på overflate mht friksjon mere viktig enn overflatetrykk. (På sommerdekk har jo dette også vært regelen opp til en viss størrelse - dekket skal jo kunne pumpe unna vann også , i tillegg til at sporvidden ikke skal overstige mer enn en viss % ifht originalt. )

Forøvrig : det er en grunn til at dimensjonen på dekket er slik det er på bilen din. Det har med kjøreegenskaper å gjøre. Det er godt mulig at mange mennesker mener de er flinkere ingeniører enn de som har konstruert bilen , men jeg tviler litt på slike utsagn.  :P

Jeg stoler på konstruktøren , ihvertfall på en helt moderne konstruksjon som jo Nissan Leaf er. Det er temmelig sikkert at de har testet ut dette.... ? Nåja , man gjør selvsagt som man vil.

Uansett dekktype/gummiblanding så vil optimalt trykk pr cm2 være forskjellig fra is til bar asfalt, de klarer ikke å oppheve naturlover.
Sporvidden blir ikke forandret om du velger smalere/bredere dekk, den er det innpresset på felgen som bestemmer.
Grunnen til at dekkene på bilen min er slik de er er: 1: Pris. 2: kjørekomfort. 3: kjøreegenskaper.
Blandet ihop blir det mest mulig komfort til lavest mulig pris og akkurat så gode kjøreegenskaper at testsjåførene ikke slakter bilen.
Dersom målet er å forandre kjøreegenskapene på en bil til det bedre, er det ingen problem, problemet er å oppretholde kjørekomforten samtidig, det er vanskelig. Men de fleste som oppgraderer kjøreegenskapene liker en stivere bil så det gjør ikke noe for de.

Innpress , ja det er riktig. ( dekkplassering på felg i forhold til senter på felgen...) Man kan få plass til brede dekk ved på ha et annet innpress , og dermed vil sporvidden kunne forandres. Det er ikke tillatt å forandre sporvidde mer enn 5 % på registrert biler (pussig nok vet jeg hva innpress er , som motorsport-utøver gjennom mange år...og jeg har bygget både egne biler og motorer ) Jada , du vet sikkert en masse ting , men dette forumet er ingen konkurranse , vi skal hjelpe folk med enkle svar !  At du og jeg sikkert kunne ha hatt en veldig lang innfløkt samtale får heller være , synes du ikke det ?

Men nå er det ikke sikkert alle på forumet vet hva dette er , og hvordan det måles så vi gjør det enkelt :  Originaldimensjon er antageligvis det aller beste for de fleste. For moro skyld linker jeg til en fersk artikkel hvor en ekspert (!) sier seg enig med undertegnede :

"Teknisk sjef Frank Larsen nyanserer bildet med at jo bredere de piggfrie dekkene er, jo bedre gripeevne har de.

Han kjører selv piggfritt, men er nøye med at dekkene er brede og setter et bredt «fotavtrykk» i veibanen."

Linken finner dere her , artikkelen er helt ny :
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10141612

Dette med brede piggfrie dekk finner dere litt lenger ned på siden , og konklusjonen er forøvrig at helt nye piggdekk er best.Gamle piggdekk derimot , er ikke så bra...  ;)

Kjell Leaf


"Teknisk sjef Frank Larsen nyanserer bildet med at jo bredere de piggfrie dekkene er, jo bedre gripeevne har de."
Unntaket er i løs snø og i slaps.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA