Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av HotLeaf, mandag 30. desember 2013, klokken 02:33

« forrige - neste »

HotLeaf

Fant denne under litt "surfing"...



http://www.ev-power.eu/out/pictures/z3/j1772-product_z3.jpg

Men... er det "bare" å montere schuko og lade i vei??? :o

pottle

#1
Det er dessverre ikke så enkelt. Det er en start, men denne kabelen mangler "kladden" eller kontrollboksen hvis du skal ha en Mode 2-kabel. Du kan selvfølgelig fikse det selv, men kontrollsystemet som mangler koster ca 2 tusen kroner kjøper du settet som er omtalt her tidligere.

Du kan også bruke den til en Mode 3-kabel. Da blir det enklere å fikse, men hold tungen rett i munnen når du kobler. Jeg er rimelig sikker på at forskjellige garantier er VOID hvis du bricker bilen med selvlaget kabel :P
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

ok67

Nei

Du treng også kladden mellom schukoen og J1772 kontakta.

Kladden har diverse elektronikk som fortel ladaren i bilen kor mykje straum den får lov til å trekke frå schukostøpselet. I tillegg sørger elektronikken for at du koplar til og frå utan at det er spenning på J1772 kontakta.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

HotLeaf

ok... det kunne jeg  tenke meg... men hva er dette da?

http://www.tucsonev.com/   <- adapter box?


pottle

#4
Lurer på hvor langt inne i det obskure internett du er  :P

NEMA (som brukes på nettsiden) er navnet på standaren alle amerikanske kontakter og støpsel følger, og produktet er ment å brukes i systemer og husholdninger som bruker 120V-systemet.

Adapteren kan brukes hvor bilen har en vanlig stikkontakt (f.eks typen golfbil/buddy) og du vil bruke en hjemmelader eller ladekabel av typen J1772 (som passer til f.eks. Leaf) til å lade opp bilen.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

HotLeaf

ok... he he... tja... 10 tommeltotter, j&%"#¤ stort "surfebrett"  og umettelig nysgjerrighet fører meg på vide vidder... setter pris på kjappe tilbakemld, og min søken fortsetter... kan ikke slå meg til ro med å måtte betale 6000ish riksdaler for en kabelkladd....


Griffel

#6
Sitat fra: HotLeaf på torsdag 19. desember 2013, klokken 19:47
ok... det kunne jeg  tenke meg... men hva er dette da?

http://www.tucsonev.com/   <- adapter box?


Det er i et hvert fall ikke noe du har brukt for om du har en Nissan Leaf. Det har derimot de som har en annel ladestandard, og som vil prøve å lure litt strøm ut av en J1772 ladestasjon (det som feilaktig kalles hjemmelader) med kabel og ikke har et J1772 tilkobling i bilen.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: HotLeaf på torsdag 19. desember 2013, klokken 20:03
kan ikke slå meg til ro med å måtte betale 6000ish riksdaler for en kabelkladd....
Da kan du f.eks. klikke på linken til pottle
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjbu

Sitat fra: HotLeaf på torsdag 19. desember 2013, klokken 20:03
ok... he he... tja... 10 tommeltotter, j&%"#¤ stort "surfebrett"  og umettelig nysgjerrighet fører meg på vide vidder... setter pris på kjappe tilbakemld, og min søken fortsetter... kan ikke slå meg til ro med å måtte betale 6000ish riksdaler for en kabelkladd....

Jeg bygget min egen ladestasjon til ca. 2500kr totalt. Prosjektet er omtalt her på forumet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

TB

#9
Sitat fra: kjbu på fredag 20. desember 2013, klokken 09:07
Sitat fra: HotLeaf på torsdag 19. desember 2013, klokken 20:03
ok... he he... tja... 10 tommeltotter, j&%"#¤ stort "surfebrett"  og umettelig nysgjerrighet fører meg på vide vidder... setter pris på kjappe tilbakemld, og min søken fortsetter... kan ikke slå meg til ro med å måtte betale 6000ish riksdaler for en kabelkladd....

Jeg bygget min egen ladestasjon til ca. 2500kr totalt. Prosjektet er omtalt her på forumet.

Kabel som www.ev-institute.no har annonsert kostar 3300. Dermed vil pris for sjølvbygg vere berre litt mindre. Det er og ein jobb ikkje alle kan / bør gjere sjølv. Sjølvbygg vil aldri kunne bli godkjent, sjølv om CE merke er ingen garanti mot dårlige produkter.

Ved feil vil nok forsikring selskapet vere mindre glad om umerka utstyr forårsakar skade.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Eureka

Hei

Jeg brukte en slik kabel sammen med med Wago 879-111 samt en skikkelig telemeq kontaktor D25 som trekker horisontalt (istedet alt mulig billigrele som faktisk flere standard laderere bruker)
Denne støtter jo også 32A. så for ca 3000 kr får en da laget seg en skikkelig lader.
MVH
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA