Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Gondron, søndag 29. desember 2013, klokken 22:23

« forrige - neste »

Gondron

Hei. eg er fra Bømlo i hordalamd å skal pendle 32000km årlig til haugesund å er noe bekymret for rekkevidden med elbil.

Har prøvd e-up og leaf på distansen (82km)  å hadde 15 km igjenn på e-up  og hadde 30km igjenn på leaf. Beggr batteri var fullt oppladet ((100%)

Da som bekymrer meg er etter 2-3 år  å kapasiteten på batteri er redusert med kanskje opptil 20-30%. Om eg da kan klare distansen også på vinteren. Noen råd å få?

pottle

#1
Hei. Dette er et godt spørsmål og vi er glad for at du spør her. Det er ikke alltid at bilselgeren vil deg vel. Det er nok bonus, KPI og salgsmål som er viktigere.

Det er ikke anbefalt å se hvor mange km du har igjen når bilturen er ferdig. Dette gir i beste fall en usikker antydning. Hvis du skal måle batteriet er det bedre å bruke %-måleren hvis den er tilgjengelig. I dag så kjørte jeg f.eks. 90 km og brukte 81 % av batteriet.

For å starte et sted: Det er mange som jobbpendler 80 km om dagen, blant annet jeg. Det er mange tusen som har "tatt sjansen" på dette før deg, så sannsynligheten for at det skal gå bra er veldig høy.

Det er viktig å stresse at en antydet 30 % er et i-verste-fall-scenario. Sannsynligheten er veldig lav.

Om sommer så skal det gå bra selv med 30 % reduksjon. I verste vinterkulda så skal Leaf klare 11 mil fra toppladet batteri. 30 % fall fra 11 mil er 7,7 mil. Denne øvelsen er kanskje litt enkel, men den beskriver iallefall at sannsynligheten for at du skal kunne nyte bilen i mange år er veldig høy.

Selv har jeg Leaf og føler meg temmelig sikker på at jeg klare å komme meg på jobb om fem år. Jeg er veldig interessert i invitere noen med VW E-Up om hva dere tror om å kjøre 80-90 km i et femårs perspektiv. Hva tror dere?

Du skal være rimelig uheldig hvis anslagene dine slår til. Mest sannsynlig så vil det gå veldig bra. I steden så kan du se på alle de godene du vil få og pengene du vil spare fra dag én og i løpet av de neste årene.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Arnt Helge

I tillegg vil du som sjåfør på Elbil over tid lære deg å kjøre mer effektivt, spesielt viktig når vær/føre gjør at du må utnytte batterikapasiteten på bilen maksimalt. Dette kan utgjøre ganske mange prosent mellom uerfaren elbilsjåfør og noen som kun har testet dem litt.
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

TB

Ein måte og auke rekkevidda om vinteren er montering av fossilbrenner. Vil ikkje lenger 0 utslipp, men forbruk i slike brennere er alikevel lite.
Er få nye bilar som har dette fabrikkmontert. Men, ettermontert er mulig.

Gir varme til kupe, ingen frysing og lenger rekkevidde.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Gondron

Takk for all infoen folkens.  Eg kommer til å flytte litt nerme så lengen blir vell ca 70-72 km istade om eit halvt år. Jah, bilselgere vill ein ikkje noe godt. Dei er ute etter peng. Men ef trur eg skal kjøpe meg ein leaf. veot ikkje om eg vill vente på golf. :/ kansje er dumt. kan jo hende golfen vill være meir effektiv enn leaf. 

Vind

Sitat fra: Gondron på lørdag 21. desember 2013, klokken 16:05
Takk for all infoen folkens.  Eg kommer til å flytte litt nerme så lengen blir vell ca 70-72 km istade om eit halvt år. Jah, bilselgere vill ein ikkje noe godt. Dei er ute etter peng. Men ef trur eg skal kjøpe meg ein leaf. veot ikkje om eg vill vente på golf. :/ kansje er dumt. kan jo hende golfen vill være meir effektiv enn leaf.
om du har rekkeviddeangst og skal ha ny bil - så ville jeg ikke tenkt e-up eller Leaf.  i3 og e-Golf har en mere moderne konstruksjon av batteriene.  i3 har i tillegg lavere vekt som kompenserer for mindre batteri (totalt), men gir nok lengre rekkevidde over tid enn Leaf pga konstruksjonen.  E-Golf, ingen har virkelig sett den - og vet hvordan den blir, men om forhåndstallene stemmer er det nok en bedre investering enn ny Leaf.  Skal du kjøpe brukt har du egentlig bare ett alternativ, og det er Leaf.

Regner med at Tesla er uaktuell pga dobbel pris.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kjell Leaf

Sitat fra: Vind på søndag 22. desember 2013, klokken 20:24
Sitat fra: Gondron på lørdag 21. desember 2013, klokken 16:05
Takk for all infoen folkens.  Eg kommer til å flytte litt nerme så lengen blir vell ca 70-72 km istade om eit halvt år. Jah, bilselgere vill ein ikkje noe godt. Dei er ute etter peng. Men ef trur eg skal kjøpe meg ein leaf. veot ikkje om eg vill vente på golf. :/ kansje er dumt. kan jo hende golfen vill være meir effektiv enn leaf.
om du har rekkeviddeangst og skal ha ny bil - så ville jeg ikke tenkt e-up eller Leaf.  i3 og e-Golf har en mere moderne konstruksjon av batteriene.  i3 har i tillegg lavere vekt som kompenserer for mindre batteri (totalt), men gir nok lengre rekkevidde over tid enn Leaf pga konstruksjonen.  E-Golf, ingen har virkelig sett den - og vet hvordan den blir, men om forhåndstallene stemmer er det nok en bedre investering enn ny Leaf.  Skal du kjøpe brukt har du egentlig bare ett alternativ, og det er Leaf.

Regner med at Tesla er uaktuell pga dobbel pris.
Hvorfor i all verden tror du at I3 har bedre rekkevidde enn Leaf over tid ? Den konklusjonen virker av det tynne slaget.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

pottle

#7
Kjell Leaf er nok inne på noe - i3 har ikke lengre rekkevidde enn Leaf. I følge informasjonen som jeg har fått, så har i3 ca det samme forbruket som leaf på vinterføre (Ca 1,8 kWt på mila). Derimot har i3 mindre batterikapasitet. Harde fakta sier da at i3 har litt kortere rekkevidde enn Leaf (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.0.html).

Merk at jeg er åpen for opplæring (og kjeft!) hvis det jeg sier ikke har hold i virkeligheten.  ;D

God Jul!
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Vind

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 22. desember 2013, klokken 22:34
Hvorfor i all verden tror du at I3 har bedre rekkevidde enn Leaf over tid ? Den konklusjonen virker av det tynne slaget.
For det første har i3 en mere moderne varmepumpeteknologi enn Leaf, og bilen har en lavere vekt, som fører til mindre forbruk og utladning totalt.  Forbruket på en i3 er nesten halvparten av en Leaf.  i3 med hurtiglader har også større ladekapasitet - og dette vil totalt sett gi bedre vedlikehold på batteriene.  Desuten er BMW's garanti på batteriene bedre - samt at BMW tilbyr ett batterioppgraderingsprogram.  Å bytte batteri på en Leaf er en større jobb.

Forbruk pr km (dette er fabrikkenes tall etter en standard test)
Tesla kw/h 100 km = 23,6   
Leaf kw/h  100 km = 21.25
i3 kw/h 100 km= 12,9 

Så sier det seg selv at en i3 drar mindre strøm fra batteriene pr km, og at de da totalt sett vil holde lenger.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sonus

#9
Sitat fra: Vind på mandag 23. desember 2013, klokken 09:56
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 22. desember 2013, klokken 22:34
Hvorfor i all verden tror du at I3 har bedre rekkevidde enn Leaf over tid ? Den konklusjonen virker av det tynne slaget.
For det første har i3 en mere moderne varmepumpeteknologi enn Leaf, og bilen har en lavere vekt, som fører til mindre forbruk og utladning totalt.  Forbruket på en i3 er nesten halvparten av en Leaf.  i3 med hurtiglader har også større ladekapasitet - og dette vil totalt sett gi bedre vedlikehold på batteriene.  Desuten er BMW's garanti på batteriene bedre - samt at BMW tilbyr ett batterioppgraderingsprogram.  Å bytte batteri på en Leaf er en større jobb.

Forbruk pr km (dette er fabrikkenes tall etter en standard test)
Tesla kw/h 100 km = 23,6   
Leaf kw/h  100 km = 21.25
i3 kw/h 100 km= 12,9 

Så sier det seg selv at en i3 drar mindre strøm fra batteriene pr km, og at de da totalt sett vil holde lenger.

Kan du gi oss kildehenvisning til forbrukstallene du poster?

Vekten på bilen er lavere, men batteriet er også mindre?

Kan du linke til batterioppgraderingsprogrammet til BMW?

Hvordan er arbeidsprosedyren på å bytte batteri på I3?

BMW har 5år / 100.000km garanti på batteriene, hva har Nissan?

Sonus

Dette er faktisk forbruk på I3 på en novemberdag i 2013. Dette er kjørt uten bruk av bremsepedal i 60 og 70-sone.

Hvordan man skal kunne få den ned på 12,9kwh ønsker jeg å lære.

Vind

#11
Sitat fra: Sonus på mandag 23. desember 2013, klokken 11:08
Kan du gi oss kildehenvisning til forbrukstallene du poster?

Vekten på bilen er lavere, men batteriet er også mindre?

Kan du linke til batterioppgraderingsprogrammet til BMW?

Hvordan er arbeidsprosedyren på å bytte batteri på I3?

BMW har 5år / 100.000km garanti på batteriene, hva har Nissan?
Forbrukstallene er hentet fra produsentenes Web sider, og er i forhold til samme kjøresyklus.

i3 batteriet byttes på undersiden - på samme måte som Tesla kan.  Det er kun i3 og Tesla som har denne løsningen (foreløbig)

BMW har offisielt sagt at de kommer med oppgradert batteri innen 3 år, med betraktelig bedre ytelse, som skal bli tilgjengelig som bytteopsjon til alle i3 eiere.  Det er ingen offisiell link, men jeg kan senere linke til noen av presentasjonene / videoene hvor dette er presentert.

Ellers beskriver denne siden teknologien ganske godt: http://www.bmwblog.com/2013/04/18/bmw-i3-batteries-and-charging-solutions/

Skal ikke prøve å være misjonær, men vil bare poengtere at teknologien og konstruksjonen er noen lenger frem en det dagens Leaf har.

I de sammenlignings testene jeg har sett av Leaf, e-Up og i3, har i3 det desidert laveste forbruket.

Se feks.http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/bmw-i3-ford-focus-electric-nissan-leaf-renault-zoe-vw-e-up-i3-stellt-sich-der-elektrokonkurrenz-7924307.html  (krever litt tysk kunnskaper)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jkirkebo

Sitat fra: Vind på mandag 23. desember 2013, klokken 09:56
For det første har i3 en mere moderne varmepumpeteknologi enn Leaf, og bilen har en lavere vekt, som fører til mindre forbruk og utladning totalt. 

Vekt er ikke så viktig for landeveiskjøring, og det er normalt da man trenger høy rekkevidde. På landeveien er luftmotstandskoeffisenten mye viktigere enn vekten. Hva CdA er på i3 i forhold til Leaf vet jeg ikke, men den er neppe vesentlig lavere.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 12:50
Vekt er ikke så viktig for landeveiskjøring, og det er normalt da man trenger høy rekkevidde. På landeveien er luftmotstandskoeffisenten mye viktigere enn vekten. Hva CdA er på i3 i forhold til Leaf vet jeg ikke, men den er neppe vesentlig lavere.
Det er ikke riktig - vekt er svært kritisk for forbruk - se f.eks eksemplene fra denne artikkelen:

http://green.autoblog.com/2009/10/29/greenlings-how-does-weight-affect-a-vehicles-efficiency/

Cda på i3 er litt lavere enn Leaf, men kraftig redusert vekt og rullemotstand (pga store smale hjul) betyr nesten halvert forbruk. 

Hva dette betyr i Norge - i praktisk forbruk gjenstår å se til det kommer en del biler på veien.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pottle

#14
Skal vi følge fabrikkenes tall så er forbruket på Leaf ca 1,08 kWt på mila. Vi har alle sett 199 km-lovnaden til Nissan.

Eller kanskje vi skal legge til grunn rekkevidden de får lov til å bruke i markedsføringen i Japan: http://ev.nissan.co.jp/LEAF/RANGE/

Jeg tror 1,8 kWt mila er et estimat som holder ganske bra på alle småbilene, hvis en kjører normal og har det normalt komfortabelt.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA